• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

alternatief voor Cederhout??

Lid geworden
21 jan 2010
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben op zoek naar een ecologisch alternatief voor Cederhout om onze achtergevel te bekleden, en in de toekomst waarschijnlijk gans ons huis.

Het hout zou dezelfde duurzaamheid moeten hebben, alsook zo weinig mogelijk onderhoud.

Voor zover ik weet heb je dus FSC hout, maar welk hout kies je hier het best?

Voorts is er 'Thermowood', is dit aan te raden?

Zijn er nog alternatieven?
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
thomasds@telenet.be wrote:
Ik ben op zoek naar een ecologisch alternatief voor Cederhout om onze achtergevel te bekleden, en in de toekomst waarschijnlijk gans ons huis.

Het hout zou dezelfde duurzaamheid moeten hebben, alsook zo weinig mogelijk onderhoud.

Voor zover ik weet heb je dus FSC hout, maar welk hout kies je hier het best?

Voorts is er 'Thermowood', is dit aan te raden?

Zijn er nog alternatieven?



Ik neem aan dat Thermowood een merknaam is zoals Platohout, gemodificeerd naaldhout met duurzaamheidsklasse II... gelijk aan cederhout.



http://www.platowood.nl/1/Home.html
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
Kheb een lange tijd terug gelezen dat er problemen rezen bij gerbruik van Thermowood, na een jaar of 5 zou de buitenste laag vh hout beginnen afschilferen. Kijk eens in archief op www.ecobouwers.be
 
Lid geworden
21 jan 2008
Berichten
308
Waarderingsscore
0
Punten
0
janvanlandeghem wrote:
Kheb een lange tijd terug gelezen dat er problemen rezen bij gerbruik van Thermowood, na een jaar of 5 zou de buitenste laag vh hout beginnen afschilferen. Kijk eens in archief op http://www.ecobouwers.be



net daarom zijn wij afgestapt van thermo-, platowood, en andere verwante verduurzaamde houtsoorten. misschien is het probleem overroepen, maar ik wil iig niet over 5-10 jaar onze gevel moeten vervangen; dat lijkt me pas een verspilling van grondstoffen ...



in de plaats daarvan zullen wij padoek met FSC-label laten plaatsen. ik ken al minstens 1 iemand hier op het forum die mij zal tegenspreken, maar voor mij is dit een ecologisch verantwoorde optie:

- ok, je zit met zekere energiekost voor transport vanuit ander continent. maar anderzijds: ik heb in het verleden al een studie gezien die de energiekost van dergelijke houtsoorten uit afrika of z-amerika vergeleek met (thermisch) verduurzaamde soorten. de verduurzaamde soorten kwamen er veel slechter uit.

- FSC-label garandeert dat geen roofkap gepleegd is. FSC zou de enige organisatie zijn die de hele 'productieflow' zo streng controleert.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Dit is dus koudwatervrees. De opmerking op ecobouwers is in de trant van "ik heb me laten vertellen...", dat is niet bepaald een reden om Platohout "dan maar" af te wijzen. Op de site van Platowood zul je uiteraard geen angstverhalen te horen krijgen maar ze laten wel foto's zien van gebouwen die langer dan 5 jaar staan. En ik vind het er prima uitzien, mooi patineus hout, zoals het moet zijn.
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
Quote:
FSC-label garandeert dat geen roofkap gepleegd is
Maar het zijn nog altijd 'oerbossen' die gekapt worden he. Inderdaad, de gekapte bomen worden wel heraangeplant/gecompenseerd maar een boom van 200 jaar oud vervang je niet zomaar. Uit een boompje van 20 jaar haal je niet veel gevelplanken.
 

Michel

Lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
786
Waarderingsscore
0
Punten
16
Heb toch ook gekozen voor Platowood, z-profielen, om zo een open effect te krijgen tussen de planken. Zal wel zien wat er van is binnen 5 jaar ;) . En daarbij, mag van mij verweren hoor, op die manier gaat de gevel op in de tuin.
 
Lid geworden
21 jan 2008
Berichten
308
Waarderingsscore
0
Punten
0
archiklusser wrote:
Dit is dus koudwatervrees. De opmerking op ecobouwers is in de trant van "ik heb me laten vertellen...", dat is niet bepaald een reden om Platohout "dan maar" af te wijzen. Op de site van Platowood zul je uiteraard geen angstverhalen te horen krijgen maar ze laten wel foto's zien van gebouwen die langer dan 5 jaar staan. En ik vind het er prima uitzien, mooi patineus hout, zoals het moet zijn.



als bouwer, dus niet-professioneel (maw niet-architect of aannemer) kan je enkel afgaan op wat je hoort of leest. het is maw continu keuzes maken op basis van de beschikbare informatie, en van je gevoel; wij kunnen niet experimenteren.

het feit dat op de site van platowood enkel positieve geluiden te horen zijn, betekent eerlijk gezegd niet zoveel: in vergelijking daarmee lijkt het ecobouwersforum mij toch een iets minder subjectieve informatiebron. 5 of 10 jaar stelt niets voor tov de normale levensduur van een woning.



nu, ik hoop echt dat de (vermeende?) problemen bij platowood e.d. overroepen zijn. maar ik wens het risico niet te nemen.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Koudwatervrees dus, ik neem wel Platohout voor mijn tuinberging omdat ik me niet gek laat maken door van-horen-zeggen-verhalen. Laat eerst maar eens foto's zien van afgebladderd Platohout en zelfs dan wil ik eerst nog eens onderzoeken wat de oorzaak kan zijn. Als je last van slappe knieën hebt kun je beter niet bouwen.



Quote:
Als je angst hebt voor morgen, moet je vandaag gaan hangen (Robert Long)
 
Lid geworden
21 jan 2008
Berichten
308
Waarderingsscore
0
Punten
0
archiklusser wrote:
Koudwatervrees dus, ik neem wel Platohout voor mijn tuinberging omdat ik me niet gek laat maken door van-horen-zeggen-verhalen. Laat eerst maar eens foto's zien van afgebladderd Platohout en zelfs dan wil ik eerst nog eens onderzoeken wat de oorzaak kan zijn. Als je last van slappe knieën hebt kun je beter niet bouwen.



Quote:
Als je angst hebt voor morgen, moet je vandaag gaan hangen (Robert Long)



neen, risk mitigation. platowood e.d. zijn duurzaamheidsklasse II, padoek is klasse I.

trouwens: als je er hebt, mag je gerust foto's doorsturen van woningen met platowood van 20 of meer jaar oud.



enne ... voor mijn tuinberging wil ik ook wel eens iets riskeren ... 8)
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Duurzaamheidsklasse II is geschikt voor gevelbekleding, klasse I is geschikt voor toepassingen die in contact met grond(-water) staan. Beetje overdreven dus (maar wel lekker veilig) om klasse I tegen je gevel te plakken.
 
Lid geworden
21 jan 2008
Berichten
308
Waarderingsscore
0
Punten
0
tuurlijk ... :roll:

archi, ik stop ermee; je lijkt er een gewoonte van te maken om wat ik ook zeg, af te breken. steekt ferm tegen.



smaken en voorkeuren verschillen, weet je wel? hetzelfde geldt voor waar je je prioriteiten legt: materiaalkeuze, architectuur, ecologie, ... ik denk dat ik over al die aspecten redelijk goed nagedacht heb, en heb dus geen zin in die fundamentele betweterij van jou ...
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
mogwai wrote:
...ik denk dat ik over al die aspecten redelijk goed nagedacht heb, en heb dus geen zin in die fundamentele betweterij van jou ...



Er wordt hier gevraagd om een alternatief voor cederhout (duurzaamheidsklasse II). Platohout/Thermowood heeft dezelfde duurzaamheidsklasse en heeft daarom dezelfde toepassingsmogelijkheden als ceder en kan dan ook als volwaardig alternatief voor ceder gebruikt worden.



Op internet zijn verhalen te vinden van afschilfering/splijten bij thermisch behandeld hout (TBH). Als je daar wat meer over leest begrijp je al snel dat veel afhangt van de prijs die je betaalt voor het hout. Op zoek naar de goedkoopste Plato-planken loop je kans tegen een partij aan te lopen die goedkoper geproduceerd is, dus waar de thermische behandeling iets minder thermisch is geweest om stookkosten te besparen. Dat die goedkope partij minder presteert is dan wel duidelijk maar mede door jouw reactie ontstaat het idee dat er iets mis is met TBH in het algemeen, wat dus niet waar is. Er is hooguit iets mis met de houthandel die thermisch behandeld hout verkoopt met onvolledige thermische behandeling.



Het is dan ook zeer kwalijk dat hier een goed product wordt afgewezen op basis van halve waarheden.
 

Michel

Lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
786
Waarderingsscore
0
Punten
16
mogwai wrote:
archiklusser wrote:
Dit is dus koudwatervrees. De opmerking op ecobouwers is in de trant van "ik heb me laten vertellen...", dat is niet bepaald een reden om Platohout "dan maar" af te wijzen. Op de site van Platowood zul je uiteraard geen angstverhalen te horen krijgen maar ze laten wel foto's zien van gebouwen die langer dan 5 jaar staan. En ik vind het er prima uitzien, mooi patineus hout, zoals het moet zijn.



als bouwer, dus niet-professioneel (maw niet-architect of aannemer) kan je enkel afgaan op wat je hoort of leest. het is maw continu keuzes maken op basis van de beschikbare informatie, en van je gevoel; wij kunnen niet experimenteren.

het feit dat op de site van platowood enkel positieve geluiden te horen zijn, betekent eerlijk gezegd niet zoveel: in vergelijking daarmee lijkt het ecobouwersforum mij toch een iets minder subjectieve informatiebron. 5 of 10 jaar stelt niets voor tov de normale levensduur van een woning.



nu, ik hoop echt dat de (vermeende?) problemen bij platowood e.d. overroepen zijn. maar ik wens het risico niet te nemen.



Misschien zitten we hier binnen 5 a 10 jaar nog op dit forum, zal je laten weten hoe het met de gevel gaat. Die staat los in de wind, en de regen slaagt er volop tegen in 80% van de buien.
 

TDS

Lid geworden
6 feb 2010
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
bedankt voor de reacties iedereen.

Ondertussen een beetje rondgereden en redelijk wat info verkregen.

Ben onder andere naar een bedrijf gegaan die alleen tropisch FSC hout verkoopt.

De keuze was vrij groot:

Oregon, Jatoba, Marbau, Afromosia, Ceder, Iroko, Framiné en Padouk.

Mijn voorkeur gaat naar Padouk, zeker omdat het ook 1 vd meest duurzame houtsoorten is. Samen met Afromosia 1 vd mooiste vergrijzingen vind ik.

Het enigste nadeel is .... de prijs. Die blijkt daarenboven nog eens heel verschillend per firma.

Bij de 1e firma was het 7€/m, terwijl bij de volgende firma het plots al 13€/m was!

Ik kan gerust een verschil van 1 à 2 € verstaan, maar een verschil van 6€ is toch wel vrij veel.

Heeft iemand soms meer prijsinfo voor deze houtsoort aub?

Het is dan ook de bedoeling om ons schuifraam, onze deur, en 1 raam in deze houtsoort te doen.
 
Lid geworden
21 jan 2008
Berichten
308
Waarderingsscore
0
Punten
0
TDS wrote:
bedankt voor de reacties iedereen.

Ondertussen een beetje rondgereden en redelijk wat info verkregen.

Ben onder andere naar een bedrijf gegaan die alleen tropisch FSC hout verkoopt.

De keuze was vrij groot:

Oregon, Jatoba, Marbau, Afromosia, Ceder, Iroko, Framiné en Padouk.

Mijn voorkeur gaat naar Padouk, zeker omdat het ook 1 vd meest duurzame houtsoorten is. Samen met Afromosia 1 vd mooiste vergrijzingen vind ik.

Het enigste nadeel is .... de prijs. Die blijkt daarenboven nog eens heel verschillend per firma.

Bij de 1e firma was het 7€/m, terwijl bij de volgende firma het plots al 13€/m was!

Ik kan gerust een verschil van 1 à 2 € verstaan, maar een verschil van 6€ is toch wel vrij veel.

Heeft iemand soms meer prijsinfo voor deze houtsoort aub?

Het is dan ook de bedoeling om ons schuifraam, onze deur, en 1 raam in deze houtsoort te doen.



bij ons: 90€/m2 excl btw voor FSC padoek, geplaatst. dit voor vertikale beplanking 21 X 140 mm (d x b) met open voeg, incl dubbel latwerk voor spouw. wij gaan de deuren ook in dezelfde houtsoort laten afwerken. plaatsing is voorzien voor begin maart.

in vergelijking met de andere hardhoutsoorten is padoek één van de minst dure.
 
Lid geworden
1 okt 2008
Berichten
89
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij mijn ouderlijk huis hebben ze lariks als gevelbekleding gebruikt. (Zie foto, geplaatst door Horemans hsb)



Zelf heb ik ceder als gevelbekleding en kastanje als terrasplanken. Misschien dat deze ook bestaan als gevelbekleding?



 

TDS

Lid geworden
6 feb 2010
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Op dit moment zitten we rond de 50€ m².

De goedkoopste offerte tot nu toe:



Gevelbekleding padoek select met FSC certificering (tand en groef profiel).



12mm x 70mm x 2400mm : 5,97 €/lm

14mm x 140mm x 2400mm : 4,39 €/lm



of deze:



20mm dik en 130mm dekkend.

Kostprijs: 6,20 €/lm excl btw



of

22x130: 7,12€ lm



of



15x130 mm : 7€/lm (= 53.85 eur/m2)



speelt de dikte hier een rol naar duurzaamheid en isalatie toe?

Is het echt aan te raden om 22mm dikte te nemen? of is 14mm ook voldoende?

Wat hebben jullie als dikte genomen?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan