• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Alternatief Tesla-batterij

Bliksem74

Nieuw Lid
Lid geworden
12 nov 2018
Berichten
48
Waarderingsscore
3
Punten
8
De komst van de digitale meter zal ervoor zorgen dat de Tesla-batterij om energie op te slaan voordeliger zal worden lees ik ergens. Voorlopig zou deze nog niet rendabel zijn. Je kan best je energie verbruiken op de moment dat je hem opwekt. Zou het dan geen veel goedkopere oplossing zijn om extra elektrische radiator(s) met een tijdschakelaar te plaatsen in je huis. Zodat bv. tussen 10u en 16u je huis automatisch verwarmd hierop ?! Of zie ik iets over het hoofd ?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Dan vraag je gewoon geen premie.
Als je 1000kWh/jaar kan opslaan en gebruiken heb je dit na 6 jaar terugverdient.
1000 is realistisch: 200 dagen per jaar ons nachtverbruik dekken
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Voor hen die nu nog een installatie overwegen icm een batterij: neem een omvormer die 40% zwaarder is dan wat je nodig hebt ?‍♂️
 
  • Leuk
Waarderingen: Nu7s

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Is het het vermogen van de omvormer of het piekvermogen van de panelen die telt?
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
De oplossing is minder verbruiken...
Minder verbruiken is geen oplossing om uw eigen opgewekte energie volledig te benutten.
Enkel verbruiken als de zon schijnt en niet meer dan de opbrengst die er op dat moment is.

ondertussen blijven de accu's in prijs dalen
minder dan 1700€ voor 5kwh accu.
Ah maar dan probeer je een initiële ontwerpfout niet te herstellen maar te omzeilen, 'patchen' zoals ze wel es in software bedoelen. Een pleistertje op de lekke leiding ipv een nieuwe leiding te leggen.

Minder verbruiken = minder investeren in batterij, zonnepanelen, ... Het hele opslag ontwerp wordt een stuk eenvoudiger. En dit heb ik een 10-tal jaar geleden op dit forum ook al gezegd. Niks nieuws.

Te veel zonnepanelen is geen excuus om minder te verbruiken en dus minder te moeten investeren in batterijen. Als je in hetzelfde straatje verkeerd blijft lopen geraak je nog verder uit koers.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
De oplossing is minder verbruiken...
Minder verbruiken is geen oplossing om uw eigen opgewekte energie volledig te benutten.
Enkel verbruiken als de zon schijnt en niet meer dan de opbrengst die er op dat moment is.

ondertussen blijven de accu's in prijs dalen
minder dan 1700€ voor 5kwh accu.
Ah maar dan probeer je een initiële ontwerpfout niet te herstellen maar te omzeilen, 'patchen' zoals ze wel es in software bedoelen. Een pleistertje op de lekke leiding ipv een nieuwe leiding te leggen.

Minder verbruiken = minder investeren in batterij, zonnepanelen, ... Het hele opslag ontwerp wordt een stuk eenvoudiger. En dit heb ik een 10-tal jaar geleden op dit forum ook al gezegd. Niks nieuws.

Te veel zonnepanelen is geen excuus om minder te verbruiken en dus minder te moeten investeren in batterijen. Als je in hetzelfde straatje verkeerd blijft lopen geraak je nog verder uit koers.
Ik begrijp echt niet waar je nu op doelt. Waar heb ik gezegd dat je niet eerst je energieverbruik moet beperken ? Ik heb enkel aangehaald dat minder verbruiken geen oplossing is om uw opgewekte energie zo volledig mogelijk te benutten. Je zal, hoe laag je verbruik ook is, je energie op een of andere manier moeten kunnen opslaan. Liefst op een betaalbare manier. Accu is er daar 1 van, maar is daarom niet DE manier......
Graag jou oplossing dan om de opgewekte stroom mooi te verdelen zodat je een maximale zelfconsumptie hebt.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Awel? Het is toch eenvoudig: door minder te verbruiken ga je veel sneller aan maximale zelfconsumptie doen. Langs de verbruikerskant bekeken uiteraard want je gaat minder stroom van het net moeten halen. De batterij die je dan nodig hebt is kleiner en dus goedkoper. De overschot aan elektriciteit ben je 'kwijt' maar goed, dat is het punt waar het gaat over een ontwerpfout.

En met wat sturing kan je elektriciteit bufferen in vriezer, ijskast, propere was, droge was, warm sanitair water, traag gegaard eten, etc... Maar dat heb ik 10 jaar terug ook al verteld.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Awel? Het is toch eenvoudig: door minder te verbruiken ga je veel sneller aan maximale zelfconsumptie doen. Langs de verbruikerskant bekeken uiteraard want je gaat minder stroom van het net moeten halen. De batterij die je dan nodig hebt is kleiner en dus goedkoper. De overschot aan elektriciteit ben je 'kwijt' maar goed, dat is het punt waar het gaat over een ontwerpfout.

En met wat sturing kan je elektriciteit bufferen in vriezer, ijskast, propere was, droge was, warm sanitair water, traag gegaard eten, etc... Maar dat heb ik 10 jaar terug ook al verteld.
D eerste stap naar "Groen" is energieverbruik zoveel mogelijk te beperken. Waar heb ik het tegendeel beweerd ?
Maar minder verbruiken gaat jou zelfconsumptie helemaal niet verbeteren. Je gaat namelijk nog meer elec op overschot hebben en dus injecteren.
Door minder te verbruiken gaat de zelfconsumptie dus dalen.
(Zelfconsumptie is zo weinig mogelijk elec op het net plaatsen)
Je haalt nu ook zelf een batterij aan..
Je kan geen elec bufferen in traag garen. Je verdeelt het gewoon over een langere tijd. Bufferen van elec is het ergens insteken en er achteraf terug elec uithalen om te gebruiken voor eender welk doeleinde. Wat bv kan met waterstofgas. Maar dat is momenteel nog toekomstmuziek.
Momenteel is het gewoon beter om zelfs geen PV te leggen en te wachten wat de markt gaat doen.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Onder 'zelfconsumptie' wordt doorgaans inderdaad verstaan dat je zoveel mogelijk van wat je PV-installatie produceert direct verbruikt, of buffert en later verbruikt. En inderdaad, door minder te verbruiken kun je dit niet verbeteren.
Wat @jandc bedoelt is zoveel mogelijk van je energieverbruik uit je PV-installatie halen ipv van het net. Voor zover ik weet is daar geen apart algemeen aanvaard woord voor. Dat kun je inderdaad verbeteren door minder te verbruiken. Maar de Fluvius'en van deze wereld interesseren zich niet in dit cijfer, die willen gewoon dat je niet teveel op het net injecteert.
 

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
Op deze Site staat injectielimiet niet meer vermeld maar op die van Vlaanderen staat het wel nog vermeld.
Bij premieaanvragen vanaf 1 april 2021 mag het systeem nooit meer dan 60% van het piekvermogen (in kWp) van de zonnepanelen in het net injecteren. Merk op: De Vlaamse Regering wil het injectielimiet schrappen als premievoorwaarde. We wachten nog op een definitieve beslissing van de Vlaamse Regering vooraleer we dit kunnen bevestigen.
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Op deze Site staat injectielimiet niet meer vermeld maar op die van Vlaanderen staat het wel nog vermeld.
Bij premieaanvragen vanaf 1 april 2021 mag het systeem nooit meer dan 60% van het piekvermogen (in kWp) van de zonnepanelen in het net injecteren. Merk op: De Vlaamse Regering wil het injectielimiet schrappen als premievoorwaarde. We wachten nog op een definitieve beslissing van de Vlaamse Regering vooraleer we dit kunnen bevestigen.
Beste, het voorstel voor te schrappen is er al staat niet meer in het besluit van de Vlaamse Regering. Moet enkel nog in het staatsblad gepubliceerd worden.

 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Zolang ze elke week met nieuwe regels gaan afkomen, is investeren niet zo ideaal. Hoe weet je nu of de investering het waard zal zijn op economisch vlak. Ecologisch is zo'n batterij momenteel toch niet echt... (afhankelijk van je energieleverancier kan je groenere stroom krijgen)
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Onder 'zelfconsumptie' wordt doorgaans inderdaad verstaan dat je zoveel mogelijk van wat je PV-installatie produceert direct verbruikt, of buffert en later verbruikt. En inderdaad, door minder te verbruiken kun je dit niet verbeteren.
Wat @jandc bedoelt is zoveel mogelijk van je energieverbruik uit je PV-installatie halen ipv van het net. Voor zover ik weet is daar geen apart algemeen aanvaard woord voor. Dat kun je inderdaad verbeteren door minder te verbruiken. Maar de Fluvius'en van deze wereld interesseren zich niet in dit cijfer, die willen gewoon dat je niet teveel op het net injecteert.
aaaaahhh. nu snap ik mijn verwarring.

Oplossing is dan downscalen van de installatie samen met minder verbruiken. Volgens mij is de kost van downscalen + minder verbruiken lager dan extra batterijen installeren. De waarde van 'oude' PV panelen is zeer laag.

Traag garen, etc... is perfect een vorm van bufferen maar dat is dan weer een kwestie van terminologie. Je steekt de opgewekte energie direct in bereiden van voeding. Net zoals je energie 'buffert' in diepvriezers (wordt ook op industriele schaal gedaan) etc... Kortom, het zo veel mogelijk direct vebruiken ipv te moeten bufferen in inefficiente dingen als batterijen. Zijn er ergens cijfers voor de conversie verliezen (opladen, ontladen) en stilstand verliezen van die Tesla batterijen? 'k dacht dat de efficientie van een batterij niet bijster hoog was.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Zijn er ergens cijfers voor de conversie verliezen (opladen, ontladen) en stilstand verliezen van die Tesla batterijen? 'k dacht dat de efficientie van een batterij niet bijster hoog was.
90% round-trip efficiency.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Over dat traag garen: daar verbruik je een pak meer energie mee. Door je oven lange tijd temperatuur te houden, ook al is die relatief laag, heb je veel meer verliezen dan wanneer je in 1 uur op veel hogere temperatuur je eten gaart. Of je moest een zeer goed geïsoleerd toestel hebben dat specifiek daarvoor ontworpen is.
 
Lid geworden
14 mrt 2009
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
batterijenproblematiek
Heb dit jaar in maart batterij geplaatst van 20KW met nieuwe hibryde omvormer van 10Kva. kostprijs installatie omvormer keuring inbegrepen 8500 euro en garantie van 6000 sicli.
op deze werd een injectiebeperking van 60% toegepast, heb dan mijn zonnepanelen aangepast van 10kwp naar 12kwp waardoor ik evenveel kan injecteren als voor de beperkig. heb deze natuurlijk laten keuren niet alleen voor fluvius maar ook voor de brandverzekering je weet maar nooit wegens kleine aanpassing van gekeurde installatie moet je dit niet melden aan fluvius deze mag je zelf uitvoeren maar wel vermelden op je gekeurde plan dus 2x21 panelen werden er nu 2x25 door gebruik te maken van warmtepomp (geo-water) kom ik dus nog 8000 kw te kort. Heb in de periode van 15/4 tot 31/10 geen afname van elektriciteit gehad van het net. Heb 5000 kw op het net geinjecteerd de periode die nu aankomt 1/11 t.e.m. 30/4 (6 maanden )zal ik een verbruik hebben van +/- 8000kw 3500dag en 4500 nacht. ik heb ondertussen gemerkt dat als ik mijn auto oplaad er onvoldoende stroom in mijn batterij is om de nacht te overbruggen ik overweeg nu mijn installatie van de batterij te vergroten naar 50 kw dit is een must als je een ev-hebt. En ja als je alles op elektriciteit doed zoals wij ook autorijden en je komt met 200 euro per maand toe dan is een batterij wel degelijk rendabel. Ja wij verwarem, koken, rijden voor 200 euro/ maand een bedrag dat velen al nodig hebben voor mazout om te rijden per maand dus rekenen julie maar eens goed. grts uit molenstede.
Verder wil ik nog zeggen dat ik op 246 dagen gebruik slechts 41 sicly van mijn batterij heb verbruikt
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
batterijenproblematiek
Heb dit jaar in maart batterij geplaatst van 20KW met nieuwe hibryde omvormer van 10Kva. kostprijs installatie omvormer keuring inbegrepen 8500 euro en garantie van 6000 sicli.
op deze werd een injectiebeperking van 60% toegepast, heb dan mijn zonnepanelen aangepast van 10kwp naar 12kwp waardoor ik evenveel kan injecteren als voor de beperkig. heb deze natuurlijk laten keuren niet alleen voor fluvius maar ook voor de brandverzekering je weet maar nooit wegens kleine aanpassing van gekeurde installatie moet je dit niet melden aan fluvius deze mag je zelf uitvoeren maar wel vermelden op je gekeurde plan dus 2x21 panelen werden er nu 2x25 door gebruik te maken van warmtepomp (geo-water) kom ik dus nog 8000 kw te kort. Heb in de periode van 15/4 tot 31/10 geen afname van elektriciteit gehad van het net. Heb 5000 kw op het net geinjecteerd de periode die nu aankomt 1/11 t.e.m. 30/4 (6 maanden )zal ik een verbruik hebben van +/- 8000kw 3500dag en 4500 nacht. ik heb ondertussen gemerkt dat als ik mijn auto oplaad er onvoldoende stroom in mijn batterij is om de nacht te overbruggen ik overweeg nu mijn installatie van de batterij te vergroten naar 50 kw dit is een must als je een ev-hebt. En ja als je alles op elektriciteit doed zoals wij ook autorijden en je komt met 200 euro per maand toe dan is een batterij wel degelijk rendabel. Ja wij verwarem, koken, rijden voor 200 euro/ maand een bedrag dat velen al nodig hebben voor mazout om te rijden per maand dus rekenen julie maar eens goed. grts uit molenstede.
Verder wil ik nog zeggen dat ik op 246 dagen gebruik slechts 41 sicly van mijn batterij heb verbruikt
Je vergeet wel je investering mee te erkennen in je maandelijkse kost.
Je gebruikt maar 41cycli op die periode, maar wil je batterijcapaciteit uitbreiden naar 5keer zo veel ? Zou eerder kijken om je verbruik er meer op af te stemmen.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
batterijenproblematiek
Heb dit jaar in maart batterij geplaatst van 20KW met nieuwe hibryde omvormer van 10Kva. kostprijs installatie omvormer keuring inbegrepen 8500 euro en garantie van 6000 sicli.
op deze werd een injectiebeperking van 60% toegepast, heb dan mijn zonnepanelen aangepast van 10kwp naar 12kwp waardoor ik evenveel kan injecteren als voor de beperkig. heb deze natuurlijk laten keuren niet alleen voor fluvius maar ook voor de brandverzekering je weet maar nooit wegens kleine aanpassing van gekeurde installatie moet je dit niet melden aan fluvius deze mag je zelf uitvoeren maar wel vermelden op je gekeurde plan dus 2x21 panelen werden er nu 2x25 door gebruik te maken van warmtepomp (geo-water) kom ik dus nog 8000 kw te kort. Heb in de periode van 15/4 tot 31/10 geen afname van elektriciteit gehad van het net. Heb 5000 kw op het net geinjecteerd de periode die nu aankomt 1/11 t.e.m. 30/4 (6 maanden )zal ik een verbruik hebben van +/- 8000kw 3500dag en 4500 nacht. ik heb ondertussen gemerkt dat als ik mijn auto oplaad er onvoldoende stroom in mijn batterij is om de nacht te overbruggen ik overweeg nu mijn installatie van de batterij te vergroten naar 50 kw dit is een must als je een ev-hebt. En ja als je alles op elektriciteit doed zoals wij ook autorijden en je komt met 200 euro per maand toe dan is een batterij wel degelijk rendabel. Ja wij verwarem, koken, rijden voor 200 euro/ maand een bedrag dat velen al nodig hebben voor mazout om te rijden per maand dus rekenen julie maar eens goed. grts uit molenstede.
Verder wil ik nog zeggen dat ik op 246 dagen gebruik slechts 41 sicly van mijn batterij heb verbruikt
Met 8500 euro moet je ongeveer 40.000kWh van je zonnepanelen gebruiken voor je break even bent. Als je absoluut alle energie van je panelen gebruikt (en dat is niet het geval) zit je waarschijnlijk al aan 4 jaar met jouw installatie.
Een batterij van 50kWh is absoluut niet rendabel. Je krijgt misschien een warm gevoel van het feit dat je minder injecteert maar geld zal het niet opbrengen.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
mag ik hier dan ook even inbreken en waarom geen gebruik maken van de batterij van de wagen als thuisbatterij? Hier staat de wagen héél dikwijls op de oprit te blinken wegens overwegend thuiswerk. Er staat 90% van de tijd minstens 1 wagen op de oprit... Voor die 10% is het wel nodig om een 2e wagen te hebben jammer genoeg...
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan