• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Alternatief Tesla-batterij

Bliksem74

Nieuw Lid
Lid geworden
12 nov 2018
Berichten
48
Waarderingsscore
3
Punten
8
De komst van de digitale meter zal ervoor zorgen dat de Tesla-batterij om energie op te slaan voordeliger zal worden lees ik ergens. Voorlopig zou deze nog niet rendabel zijn. Je kan best je energie verbruiken op de moment dat je hem opwekt. Zou het dan geen veel goedkopere oplossing zijn om extra elektrische radiator(s) met een tijdschakelaar te plaatsen in je huis. Zodat bv. tussen 10u en 16u je huis automatisch verwarmd hierop ?! Of zie ik iets over het hoofd ?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Mathieu Veys zei:
Hi

intussen zijn de oplossingen wel al stukken goedkoper geworden. Mede dankzij de premie voor thuisbatterijen heb je op mijn website al een installatie vanaf €3500. Eerder genoemde Solax heeft nu batterijen van 5,8kWh.

Tel hierbij het capaciteitstarief vanaf 2022, en het feit uw prosumententarief wegvalt. Je komt al snel aan een mooie installatie.

Premie is (weeral) belastinggeld dat zou moeten dienen om consument te helpen, maar de zakken van de bedrijven vult.

Een oplossing is er enkel als het product op zich rendabel.is.

Met 6kwh ga je ver komen je kan die maar 1 keer vullen... Je opbrengst is 30kwh vandaag, waarvan je dan 6 opslaat. Als je die 6 volledig opgebruikt s avonds of snachts, kan je die volledig hervullen , anders maar een gedeelte.

6kwh kost 1,5€. Maar je krijgt wss ook iets terug voor die 6kwh die je op het zet en niet opgeslagen hebt. Neem 30 cent. Dus 1,2€ per dag die je max kan uitsparen met je 6kwh batterij.

Maar het nog groter probleem is van zomer naar winter. In winter met dagen zelfs geen 6kwh opbrengst..

Daarbij komt nog de vraag van de grondstoffen voor batterijen, levensduur en recyclen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Dus je batterij 1 keer volledig opladen en daarna gebruiken levert je 1,2€ op. 
De batterij kost 3600€. 
Dus je moet de batterij 3000 keer volledig opladen en leeg trekken om ze überhaupt terug te verdienen. 
 

De levensduur van een batterij wordt ingeschat op 1000-2000 cycli. 
3000 keer volledig opladen en leegtrekken gaat je waarschijnlijk niet lukken op 10 jaar. 
De batterij weg halen gaat je ook nog eens geld kosten... 
 

Tommie denkt dat er leukere manieren zijn om 3600€ te verbrassen. 
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
En 5,8kWh is nu niet direct iets om mee op te scheppen. 

Ik heb thuis in mijn software een batterij gesimuleerd geschreven. Op t einde van dit jaar heb ik hierdoor data van een heel jaar hoe een batterij zich bij mij thuis zou gedragen.

Tot nu toe is het echt teleurstellend. Ik heb een simulatie met een batterij van 10kWh. Sinds ergens half april is die, op de afgelopen hittegolf na, niet leeg geweest. Dus heel veel zonne-energie zou gewoon "foetsie" zijn. Te veel geproduceerd dus.
In de koude winterdagen kwam ik zelfs niet 1 hele dag door zonder energie uit het net te halen. Zon laad de batterij niet echt veel bij, en door te verwarmen was ze als er iets in zat snel leeg. (wp-boiler l-w 8,5kW)

Tussentijdse conclusie is voor mij dat een thuis batterij eerder een lekbakje is om een klein beetje mee op te vangen.
Ik zie dan meer heil in een batterijpack per wijk ofzo. Dat je een cluster van woningen deze kan laten gebruiken.

Auto's die thuis elektriciteit zouden kunnen afgeven lijkt me ook nog wel een optie, maar dan moet je ze overdag op zonnenergie (of wind of iets anders groen) kunnen opladen. Een "kleine" auto heeft ondertussen al een 50kWh batterijpack. Daar sta je dan met uw thuis batterijtje van 1/10 daarvan...

Maar ik geloof nooit dat autofabrikanten zo snel op de kar van vehicle-to-building (of vehicle-to-grid) gaan springen. Dat gaat ten koste van hun 'beloofd' rijbereik he. Elke (ont-)laadcyclus die niet voor rijden dient helpt wel mee aan de degradatie van het batterijpack.
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Joske_ zei:
Tussentijdse conclusie is voor mij dat een thuis batterij eerder een lekbakje is om een klein beetje mee op te vangen.
Ik zie dan meer heil in een batterijpack per wijk ofzo. Dat je een cluster van woningen deze kan laten gebruiken.

In Oud-Heverlee staat er een van 90kWh, voor 40 huishoudens..

]https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-energie/zonder-batterij-kan-de-wijk-de-zonnepanelen-niet-meer-aan/10228981.html
 

Auto's die thuis elektriciteit zouden kunnen afgeven lijkt me ook nog wel een optie, maar dan moet je ze overdag op zonnenergie (of wind of iets anders groen) kunnen opladen. Een "kleine" auto heeft ondertussen al een 50kWh batterijpack. Daar sta je dan met uw thuis batterijtje van 1/10 daarvan...

Maar ik geloof nooit dat autofabrikanten zo snel op de kar van vehicle-to-building (of vehicle-to-grid) gaan springen. Dat gaat ten koste van hun 'beloofd' rijbereik he. Elke (ont-)laadcyclus die niet voor rijden dient helpt wel mee aan de degradatie van het batterijpack.

Probleem zit hem vooral in de protocollen die daar voor nodig zijn (met ISO 15118 vanaf eind dit jaar blijkbaar), interessante info voor de leken:

https://tweakers.net/reviews/7912/1/vehicle-to-grid-de-elektrische-auto-als-stroomvoorziening-inleiding.html
 
Lid geworden
18 aug 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hi

interessant wat jullie er in zien. Ikzelf heb ook een simulatie gemaakt, en ik merk vooral dat de grootte van de batterij minder belangrijk is in het kader van uitsparen - uiteraard vereist het wel nog steeds de kleine inspanning om (vaat)wasmachine overdag te programmeren. 
 

Een grote batterij (bv. Tesla) zal je allicht niet volledig kunnen laten leeglopen 's nachts. Je koopt een grote emmer, maar die is meestal vol. Je kan enkel bijladen wat er werd opgebruikt (bv. 3kWh/nacht). Het grootste deel van de batterij blijft dus onbenut. Een kleinere batterij scheelt heel wat in aankoopprijs, en kan ook 3kWh (en meer) voorzien per nacht. Heel soms zal die misschien onvoldoende groot zijn (vooral in de winter) maar op een paar dagen na heb je datzelfde probleem met een Tesla-accu. In combinatie met grote verbruikers (warmtepomp, auto,...) is de situatie uiteraard helemaal anders.
 

Betreft het uitsparen van €1,2 per dag: vergeet niet om ook het prosumententarief weg te rekenen (toch €300/j voor 3kW) en vanaf 2022 ook het capaciteitstarief in rekening te brengen. Voorlopig nog niet veel concreet over te vinden, maar ik las al dat het zo'n €50/kW/j zou zijn (met een minimum van 2,5kW)
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Mathieu Veys zei:
Een grote batterij (bv. Tesla) zal je allicht niet volledig kunnen laten leeglopen 's nachts. Je koopt een grote emmer, maar die is meestal vol. Je kan enkel bijladen wat er werd opgebruikt (bv. 3kWh/nacht). Het grootste deel van de batterij blijft dus onbenut. Een kleinere batterij scheelt heel wat in aankoopprijs, en kan ook 3kWh (en meer) voorzien per nacht. Heel soms zal die misschien onvoldoende groot zijn (vooral in de winter) maar op een paar dagen na heb je datzelfde probleem met een Tesla-accu. In combinatie met grote verbruikers (warmtepomp, auto,...) is de situatie uiteraard helemaal anders.

In de winter heb je vooral het probleem dat je dat ding gewoon niet vol krijgt, aangezien je overdag ook al gewoon verbruik hebt. Wat er dan overschiet moet je de batterij mee proberen te laden, dus gedurende de zomer ga je met een overvolle batterij zitten die nooit leeg gaat, tijdens de winter met een overwegend leeg zijnde batterij. 
Betreft het uitsparen van €1,2 per dag: vergeet niet om ook het prosumententarief weg te rekenen (toch €300/j voor 3kW) en vanaf 2022 ook het capaciteitstarief in rekening te brengen. Voorlopig nog niet veel concreet over te vinden, maar ik las al dat het zo'n €50/kW/j zou zijn (met een minimum van 2,5kW)

Vergeet niet dat:
- De omvormer die je nodig hebt om een PV installatie te kunnen gebruiken met een batterij ook niet gratis is. Zeker als je al een installatie hebt is dat jammer van het geld.
- Het capaciteitstarief zal zijn op basis van kW i.c.m. het moment op de dag dat je het gebruikt. Ze willen met andere woorden dat je je grote verbruikers niet allemaal tegelijk laat draaien en dan vooral niet tijdens de piekuren (bij thuiskomst / in de avond). Dit kan uiteraard alleen bepaald worden met een digitale teller, die ze plannen tegen 2022 overal geplaatst te hebben. 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
In mijn berekening heb ik jou voorbeeld gevolgd. Situatie zonder terugdraaiende teller, want daar zou de batterij voor dienen. Met terugdraaiende teller heb je geen batterij nodig, dan heb je voor 300€/j een volledige virtuele opslag in overproductie die je bij onderproductie kan opnemen..

In West-Vlaanderen is.er enkele jaren geleden een lokale start-up Yuso in samenwerking met Nipon een project gestart met een lithium batterij zo groot als een opslaghangaar van Katoen natie....

https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-energie/west-vlaamse-start-up-bouwt-megabatterij/10025497.html

Zou dit niet de taak moeten zijn van de overheid ? 

 
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Mario_ zei:
In West-Vlaanderen is.er enkele jaren geleden een lokale start-up Yuso in samenwerking met Nipon een project gestart met een lithium batterij zo groot als een opslaghangaar van Katoen natie....

https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-energie/west-vlaamse-start-up-bouwt-megabatterij/10025497.html

Zou dit niet de taak moeten zijn van de overheid ? 

Ik stel mij de vraag wie we hier mee helpen:
- De overheid: ik denk het niet, die vangen immers gewoon taksen en dergelijke. Geen interesse in wanneer je je verbruik hebt.

- De (distributie)netbeheerder: lijkt me logisch dat het in zijn voordeel is. Het net kan de belasting niet aan (in de toekomst als iedereen elektrisch gaat rijden bv. of nu al met teveel PV installaties in 1 straat), dus moeten ze upgraden, dat kost geld. Als ze niet willen / kunnen upgraden, dan moeten ze een alternatief bedenken. Iverlek bv. had afgelopen jaar 44 miljoen euro winst, die willen ze uiteraard liever niet gebruiken om overal in de straten nieuwe kabels te gaan trekken, maar moet de overheid daar dan in tussen komen 
scratchhead.gif


Uiteindelijk gaat het geld toch maar uit 1 portemonnee komen, overheid of netbeheerder of thuisbatterij..
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Ik heb ook het idee dat het meer een taak van de netbeheerder zou moeten zijn.

Maar dan in een groter geheel van netstabilisatie. Zo'n batterij is eigenlijk maar een grote condensator of buffervat om pieken en dalen af te vlakken.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Enige deftige oplossing is elec opwekken die niet (weinig) vervuilend is en constant. Zodat je geen opslag nodig hebt. Liefst met een zo breed mogelijk distributienet. 

Hydro centrale. Kernfusie ? 

Onze windturbines zijn ook al een hulp, maar blijft (voorlopig?) te kleinschalig. 
 

ljo13

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 jun 2018
Berichten
259
Waarderingsscore
129
Punten
43
Met de huidige prijzen van batterijen voor grote projecten is het eigenlijk rendabel om een groot batterij-opslag park te bouwen. De netbeheerder kan dat doen maar een Engie net zo goed. Ik zou niet weten waarom dit niet door bedrijven wordt gedaan.

Op termijn gaan we naar een situatie waarin energie spotgoedkoop wordt geproduceerd (volledig renewable) en dan kun je geld verdienen met het opslaan van energie wanneer de energieprijzen negetief zijn en die elektriciteit weer op het net te steken als de energieprijzen positief zijn. Die balancerende factor in het net zal heel belangrijk worden in de toekomst.

Jammer dat ik geen startkapitaal heb want anders zou ik hier direct mee starten eigenlijk. Er zijn over de hele wereld bedrijven genoeg die op de kar springen. In California is laatst de bouw van een gas-centrale afgeblazen om een batterij-opslag park te bouwen. Economisch was het veel interessanter om te doen.

Dat neemt niet weg dat met de huidige daling van de prijzen, het binnenkort niet meer dan logisch is om zelf batterij-opslag te plaatsen thuis. Nog even geduld dus.
 

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Berichten
670
Waarderingsscore
54
Punten
28
een belg heeft een nieuw soort batterij uitgevonden en overtreft de tesla batterij moet je maar eens googelen
https://www.tijd.be/connect/auto-va...gen-elektrisch-langer-en-verder/10047878.html

ook eens een denkpieste gezien waar ze alle batterijen van el. auto's inzetten op het netwerk (als iedereen een el auto zou hebben)

's nachts laden de auto's energie op (goedkoop) in de avonden geven ze hun energie af als er veel vraag is naar energie

maar ik ben er nog altijd niet van overtuigd dat el de energie van de toekomst is

als je geen kerncentrales wil die el energie opwekken maar enkel olie/gas/steenkool een onecologische en verspillende bedoening

alles op wind en zon is ook mogelijk

al heb jij nu niet veel aan dit bericht
blush.gif
Dit vervalt nu ook nu ze het nachttarrief willen afschaffen.?
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Ik denk dat we ons met zen allen erbij moeten neerleggen dat België niet het land is om zonne energie rendabel te krijgen. 'k Heb met technisch voorlopig onvoldoende ingelezen om een batterij voor mijn installatie in te schakelen maar een paar bedenkingen die het voor mij interessanter zouden kunnen maken:

  1. Ik zou de batterij met eigen zonne energie moeten kunnen opladen op het moment dat er meer eigen productie is dan eigen vraag. Dit is hoe een batterij hoort te werken...
  2. Ik zou moeten kunnen instellen dat de batterij bijlaadt op netstroom, op het moment dat energie "gratis" is of vanaf een bepaalde waarde zonder taksen te betalen. Een energieprijs van 6cent en 25cent taksen... dan is het NOOIT interessant om ook maar iets van het net te halen.
  3. Ik zou mijn batterij ook moeten kunnen laten "leveren" op piekmomenten, zodat ik daar een deel inkomsten mee kan vergaren.
Als ze hier een beetje over nadenken, dan moeten ze geen premies geven, maar dan kunnen ze door inkomsten te laten genereren hun net stabieler krijgen. Gebruiker kan sturen vanaf wanneer hij "wil laden", netbeheerder kan sturen wanneer "er overschot is om te laden". Gebruiker kan sturen vanaf wanneer hij wil leveren, netbeheerder kan sturen vanaf wanneer er noodzaak is om te leveren. dit is héél simplistisch gezegd. Als ik hiermee een investering van 10K moet doen, om dat op x jaar terug te verdienen alles wat daarna komt wordt dan winst...

Terwijl ik dit aan het schrijven ben is dat natuurlijk weer "het verrijken van de rijken", dus mensen zouden ook moeten kunnen kiezen voor een batterij met premie... zodat de installatie eenvoudiger & goedkoper kan, maar dan is het een eenmalige zekerheid en gedaan...

Er zitten misschien nog gaten in, maar ik vrees dat zo'n systeem het enige is om een belg te overtuigen om een batterij te plaatsen. (of het zou iemand moeten zijn die schatrijk is en niet te kijken heeft waar zijn geld naartoe gaat...)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Er zullen nog wel wat mogelijkheden komen de volgende jaren, zoals met bidirectionele autoaccu.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
De oplossing is minder verbruiken...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
De oplossing is minder verbruiken...
Minder verbruiken is geen oplossing om uw eigen opgewekte energie volledig te benutten.
Enkel verbruiken als de zon schijnt en niet meer dan de opbrengst die er op dat moment is.

ondertussen blijven de accu's in prijs dalen
minder dan 1700€ voor 5kwh accu.
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
De oplossing is minder verbruiken...
Minder verbruiken is geen oplossing om uw eigen opgewekte energie volledig te benutten.
Enkel verbruiken als de zon schijnt en niet meer dan de opbrengst die er op dat moment is.

ondertussen blijven de accu's in prijs dalen
minder dan 1700€ voor 5kwh accu.
Begint de goede kant op te gaan, moet nog wel een omvormer bij natuurlijk als je geen hybride PV omvormer hebt.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
De oplossing is minder verbruiken...
Minder verbruiken is geen oplossing om uw eigen opgewekte energie volledig te benutten.
Enkel verbruiken als de zon schijnt en niet meer dan de opbrengst die er op dat moment is.

ondertussen blijven de accu's in prijs dalen
minder dan 1700€ voor 5kwh accu.
En je krijgt €300/kwh subsidies dus je batterij is gratis?
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
De oplossing is minder verbruiken...
Minder verbruiken is geen oplossing om uw eigen opgewekte energie volledig te benutten.
Enkel verbruiken als de zon schijnt en niet meer dan de opbrengst die er op dat moment is.

ondertussen blijven de accu's in prijs dalen
minder dan 1700€ voor 5kwh accu.
En je krijgt €300/kwh subsidies dus je batterij is gratis?
Aldus hier:
maximum per batterij - 2550 euro, max 40% factuur incl. BTW
En ook nog van die 'vreemde' voorwaarden om de premie te kunnen ontvangen zoals:
De installateur moet het injectielimiet instellen op maximaal 60%.

Stel: u heeft een PV-installatie (fotovoltaïsche zonnepanelen) van 6 kWp (killowattpiek of het piekvermogen/maximale vermogen van de PV-installatie) met een gekoppelde PV-omvormer met een maximaal vermogen van 5 kVA. Als er een batterijsysteem wordt geplaatst en een premie wordt aangevraagd, moet er dus een injectielimiet ingesteld worden van 3 kVA (5 kVA * 60 %), zodat de PV-installatie nooit meer dan 3 kVA kan injecteren in het net.
Dat wil dus zeggen dat je in de zomer (als je batterij het merendeel van de tijd vol zit) je maar 60% van je PV vermogen kan terugleveren aan het net.. Hier de verdere uitleg of wie/wat/waar/waarom.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Er staat "...of een slimme sturing van de installatie die minstens hetzelfde resultaat oplevert...". Als je dus in de lagere productiemomenten 100% injecteert en de batterij laat laden (of andere verbruikers laat schakelen) van zodra je boven de drempel van 60% komt (om de injectiepiek op te vangen), mag dit ook.

Uiteraard vereist dit wéér extra regelingen en sturingen en worden zo de burgers verantwoordelijk voor een stabiel net met voldoende capaciteit. Dan rijst de vraag: waarvoor dient de energieleverancier nog? Enkel om de winter te overbruggen?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan