• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Alternatief Tesla-batterij

Bliksem74

Nieuw Lid
Lid geworden
12 nov 2018
Berichten
48
Waarderingsscore
3
Punten
8
De komst van de digitale meter zal ervoor zorgen dat de Tesla-batterij om energie op te slaan voordeliger zal worden lees ik ergens. Voorlopig zou deze nog niet rendabel zijn. Je kan best je energie verbruiken op de moment dat je hem opwekt. Zou het dan geen veel goedkopere oplossing zijn om extra elektrische radiator(s) met een tijdschakelaar te plaatsen in je huis. Zodat bv. tussen 10u en 16u je huis automatisch verwarmd hierop ?! Of zie ik iets over het hoofd ?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Qacino zei:
Heb je een bron of offerte om uw claim te ondersteunen? 

 

heb jij info over iets dat werkt aan 2 à 2.500 €?
 

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Berichten
817
Waarderingsscore
296
Punten
63
Was niet beledigend bedoeld hoor. :) 

Op papier heb k het eerlijk gezegd niet, vertegenwoordiger is eens langsgekomen en zijn uitleg gedaan en hier het bedrag van 2000-2500€ voor een residentiele installatie. 
Heb eens een offerte aangevraagd om het eens zeker te weten :) 

 

Voor zulke bedragen zou ik het persoonlijk (ook) niet doen want eer dit zich terugverdient .. 

Dan valt de prijs van zo'n tesla wall nog dik mee 
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Jullie zijn hier wel appelen met peren aan het vergelijken. Een kleine Li-Ion batterij (Ilumen) bedoeld om productiepieken op te vangen vs een (op het eerste zicht) professioneel backup/offgridsyteem met zoutwaterbatterijen.
Capacity:
Standard solutions of 5 kWh – 30 kWh
Project-related solutions up to 1MWh

30kWh noemen zij nog 'standaard', terwijl dit al meerdere dagen productie is voor een gemiddelde installatie op een gemiddelde dag.

Van Ilubat vind ik niet eens direct specs terug, meer als 5kWh zal dat sowieso niet zijn.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
30 is redelijk OK om een PH met PV los van het net te halen

maar dus onbetaalbaar voor mij

 
 
Lid geworden
9 apr 2013
Berichten
117
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben momenteel met het idee aan het spelen. 

 

SOLAX Heeft een inverter met hybrid functie, dus solar en batterij support. 

Enige nadeel voorlopig is dat de batterij voor het 8kW model tussen de 150 en de 500V DC moet zijn, en dat wil zeggen minstens 50 cellen aan 3,2V. 

Of aangeraden 320V, 100 cellen aan 3,2V (LiFePo batterijen). 

 

Met cellen van 10Ah rond de 10 euro op AliExpress, zitten we al snel aan 1000 euro, plus batterij management systeem. Paar 100 Euro. 

Dan heb je ongeveer 3200Wh, niet om over naar huis te schrijven, maar wel makkelijk te upgraden door grotere cellen of cellen parallel te zetten. 

Cellen komen algemeen op euro per Ah dus als je 40Ah cellen neemt gaat de prijs naar 4000 euro, maar je capaciteit gelijk naar 12800Wh, ongeveer 2 Tesla power walls, voor de prijs van 1 geloof ik? 

 

Terugverdientijd is... Twijfelachtig, je spaart er tenslotte enkel je procumententax mee en een beetje energy... Niet dat dat ooit 4 a 5000 euro gaat terugverdienen. 

Mij gaat het meer om het principe, met de nieuwe meter gaan we het grote deel van onze zelf opgewekte energie kwijt zijn, en Eandis gaat hem aanrekenen?

 

Mooi niet, uitsluitend nacht teller tegen de muur en hybrid omvormer, dagmeter voor noodgevallen, op slechte dagen bijladen op uitsluitend nacht tarief, en I. De mooie zomer maanden... Helemaal niks. Of dat is toch het plan. 

 

Benieuwd wat je uiteindelijk beslist :) 

 

Ik heb er al wat nachten over gedroomd. 

 

Groeten! 

Bjorn
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Cellen komen algemeen op euro per Ah dus als je 40Ah cellen neemt gaat de prijs naar 4000 euro, maar je capaciteit gelijk naar 12800Wh, ongeveer 2 Tesla power walls, voor de prijs van 1 geloof ik?

PW2 is 13,5kWh voor 8000€. Je hebt ‘m dus aan halve prijs. Maar je zet wel een hoog ontvlambaar product dat geen kwaliteitstesten meegemaakt heeft (China import) in je huis...

Je kanndan argumenteren dat de Tesla batterijen wellicht ook in China gemaakt zijn, maar deze die jij via aliexpress kan kopen zijn wellicht degene die niet door de Tesla kwaliteitstesten geraakt zijn.

De prijs bij import van dergelijke volumes is overigens ongeveer x1,5 van de prijs op de website (invoerrechten en btw) tenzij je ze in pakketjes van minder dan 22€ laat komen, maar als er elke dag een pakketje voor jou voorbijkomt, dan zal de computer van de douane die zeker opmerken.

Intussen is ook de PW3 in aantocht (nog niet bij ons).

Op een officieel pakket kan je nu tot 3200€ aankoopsubsidie krijgen. Op een DHZ pakket niet.

Wat de besparing betreft: in mijn geval 400€ prosumententarief per jaar. TVT na subsidies dus nog altijd ruim boven 10j met een verwachte levensduur van de batterijpack van 7 tot 10j. Niet erg interessant dus.
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
Ik heb batterij voor elektische fiets zelf gemaakt, enkele zaken die ik daar geleerd heb:
  • -Vervoer van batterijen is superduur. Import uit China is dus niet zo prijsgunstig als je zou denken.
  • -Je hebt ook wat ander materiaal nodig zoals een puntlasser (en deftige soldeerbout)
  • -Zelf batterijen lassen + solderen is wat gevaarlijk. Goed te doen als je weet waarmee je bezig bent, maar je mag echt geen fouten maken.
  • -Het opladen van batterijen (in mijn geval Li-ion) is naar het schijnt ook gevaarlijk (ontbranden/ontploffen). Dat is zo ook zo voor commerciële producten, maar misschien nog net iets meer voor knutselprojecten. Ik laad mijn batterij op in mijn losstaande garage, liever niet in huis…
  • -BMS (battery management system) kan je ook best voorzien, maar er zitten grote kwaliteitsverschillen tussen. Moeilijk om de goeie eruit te halen op Aliexpress?
  • -Voor Li-ion: levensduur verdubbelt ongeveer als je telkens maar tot 80% oplaadt, eventueel rekening mee houden bij lader en te voorziene capaciteit. LiFePo zal daar wel beter in zijn, maar ik ken die technologie onvoldoende.

 

Je zou bijvoorbeeld iets met deze cellen (NL winkel) kunnen doen, 100 in serie en 6 in parallel. Dan heb je theoretisch 10.8 Ah op 320V, voor 1260€. Met alles erbij (BMS, nikkel strips, allelei connectie kabels,…) kom je er misschien wel voor 2000€.

 

Misschien dat ik er zelf ook ooit aan begin, maar voorlopig proberen de digitale meter te vermijden en hopelijk zakt de prijs van de cellen nog wat…
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Ik heb ook even gekeken naar wat een batterij kan doen in mijn situatie. 

 

Geïnstalleerd PV vermogen: 4560 Wp - Opbrengst per jaar 4300kWh

Electriciteitsverbruik netto: ca 100kWh met terugdraaiende teller. 

Dat betekent dat ik ongeveer 4400 kWh totaal verbruik heb per jaar of 12kWh per dag en daar wordt geen warm water mee gemaakt. 

 

Volgens de schattingen van de VREG tool zou ik 30% eigen verbruik hebben, en met een batterij van 4kWh zou dat stijgen naar 60%. 

Een batterij van 4kWh zou me ca 160€ per jaar opleveren. 

 

Ik weet niet precies wat zo'n batterij kost, maar laat ons rekenen met 1000€ per kWh storage. 

De batterij betaalt zichzelf doordat je oplaadt aan 6ct (ipv op het net te zetten), en zelf verbruikt aan 0,26ct per kWh. 

Dus per laadcyclus van 4kWh bespaar je 80ct. 

Om dan 4000€ terug te verdienen moet ik die batterij 5000x opladen en terug leeg gebruiken. 

 

Ik stel me toch ernstige vragen of het kan lukken.  Ik dacht altijd dat batterijen na 2000 cycli "op" waren. 

 

Voorlopig komt hier dus geen batterij, en ik sta pas op de lijst voor 2022 voor een digitale teller, dus de RvS heeft tijd genoeg om nog 3 keer een vonnis te vellen zodat we tegen dan iets beter weten wat de plannen van de VREG zijn. 

 
 
Lid geworden
9 apr 2013
Berichten
117
Waarderingsscore
0
Punten
0
2022 pas? Das nog een hele tijd, en dat MET zonnepanelen.

 

Wij hebben er nu nog geen, en dus staan we alvast achter in de rij, tenzij we ze nu laten leggen en gelijk vanvoor staan,

maar al die onzekerheid en veranderen van de spelregels tijdens het spel houd me tegen om solar te gaan. 

 

Ik geloof wel in de technologie, en de toepassingen zijn er zeker, maar zolang de vreg ons naait langs elke kant die de terugverdientijd onder de 10 jaar zou brengen... Zie ik er gewoon geen voordeel in. 

Stel dat ik mijn jaar verbruik herleid naar 0 spaart me dat ongeveer 7 a 800 Euro per jaar met ons verbruik dat wat ik verstaan heb al redelijk laag ligt. 

Daarvoor ga ik 7 a 8.000 euro moeten leggen en dat MET terugdraaiende meter. Met de nieuwe meter komt er dat nog eens duizenden euro's bij aan batterij opslag want laat ons eerlijk zijn... Je wasmachine, droogkast of vaatwas heeft een cyclus van een uur of 2, de zon schijnt nog steeds langer dan dat, en al de rest ben je dan kwijt... En als de zon er eens niet door komt en wasmachine start op timer, is het nog eens op dagtarief, en had je de hele oefening beter niet gemaakt... 

 

Heb ergens gelezen dat 20% of meer van de installaties in Vlaanderen niet aangegeven zijn en dus geen procumenten tax betalen. Kan ik goed geloven, mijn ouders hebben jaren terug 9,5kW laten leggen en betalen nu bijna 1000 euro per jaar aan die tax, en subsidies kregen ze ook al zo goed als geen meer. 

 

Als de regering een ecologisch draagvlak mogelijk maakt komt de uitrol van hernieuwbare energie er veel sneller. 

Jammer dat het in Brussel geen ingenieurs. 

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Maak u geen illusies, daar in Brussel hebben ze dat wel degelijk door ingenieurs laten narekenen hoor, en dan hebben ze met hun kabinetsmedewerkers bekeken hoe ze dat konden verdraaien op een manier dat ze er toch nog een geloofwaardige uitleg konden aan geven waardoor de gemiddelde domme Vlaming zou denken dat PV nog steeds een goed idee is en er geen fiscale onzekerheid is.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik heb ook PV, 5300Wp voor 5MWh/j.

Ik sta nog helemaal niet op de planning, dus ik kom al na 2022...

Eerst komen de budgetmeters, dan de oude PV-systemen met GSC’s. Hoe jonger het systeem, hoe minder gehaast ze zijn, want die 15j blijft toch lopen. Eerst deze die boven de 15j zouden kunnen geraken, wees maar gerust.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Mijn installatie is van februari dit jaar, sta ik dan ook achteraan die lijst?

Op zich heeft de VREG wel gewoon gelijk. Met de huidige regeling stimuleer je niet om te verbruiken wanneer je produceert, en de terugdraaiende teller klopt economisch gezien niet. Als je stroom op het net zet is dat op momenten dat er overschot is, dus die stroom is minder waard. Als je stroom van het net trekt is dat eerder op momenten dat er geen overschot is van solar, dus aan hogere prijs. Plus dan nog de distributiekosten, die er wel zijn (de stroom die je levert moet vervoerd worden) maar die je niet betaalt. Vandaar dus de prosumententaks, die eigenlijk wel zeer voordelig berekend is. Je moet al een hele uitzonderlijke gebruiker zijn als die 'nieuwe regeling' voordeliger uitkomt dan de prosumententaks te betalen.

Pas als we verplicht onder die nieuwe regeling zullen vallen wordt een batterij interessant. Maar dan nog beperkt, want het onevenwicht tussen zomer en winter vang je daar gewoon niet mee op.

Die subsidies gaan er nu gewoon voor zorgen dat thuisbatterijen voor meer geld geplaatst worden.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Batterijen blijven een zwakke schakel in het elec-verhaal.  Duurzaamheid, grondstoffen,gevaren.....

Er zou eigenlijk een wereldwijd netwerk moeten zijn zodat "overschotten" die niet verbruikt worden door het ene land, gewoon verbruikt worden door landen waar er op dat moment te weinig is.

Een utopie wss. 

 

Andere manier is niet om thuisbatterijen te plaatsen, maar in een enorme opslagcentra die beheert worden door de netwerkbeheerder. Dit is momenteel aan de gang in Ruien door de West-vlaamse startup Yuso in samenwerking met Nippon Koei. Maar voor hun is dat natuurlijk hun businessmodel : overdag zo goed als gratis stroom opslaan om 's avonds aan topprijzen te verkopen. M.i. de taak van de overheid om dit te doen.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
teaser zei:
Mijn installatie is van februari dit jaar, sta ik dan ook achteraan die lijst?

Daar is officieel niets over bekend, behalve dat ik merk in mijn omgeving dat mensen met een erg recente installatie nog niet op de planning staan, en deze met een oudere wel. Dat valt op.
En gezien de wetgeving is dat ook het meest logische: eerst deze aanpakken die boven de 15j zouden kunnen gaan, en deze die er het meest aan verdienen via GSC zodat daar -alweer- een stukje van teruggenomen kan worden.

Officieel moeten alle PV-eigenaren voor eind 2022 een digitale teller hebben. Daarvoor zijn 1000 techniekers nodig die elke dag 2 tot 3 posten doen (steeds elek + gasteller - tenzij er geen gas is).
In realiteit zullen ze wellicht met 2 komen: ene voor elek en ene voor gas.
Bij mij zullen ze alles moeten vervangen: de volledige tellerkast, de scheider,  de hoofdautomaat en de teller natuurlijk. Bovendien heb ik een signaaldraad om dag/nacht te schakelen op de boiler (wat niet meer bestaat met digitale teller, dacht ik). 
Een mogelijks bijkomend probleem: in mijn kelder is geen GSM-ontvangst. zelfs geen 2G. Dus de teller kan zijn waardes niet doorsturen naar de maatschappij. En de gas- en elek-teller zitten op 30m van elkaar met heel wat beton en zelfs aarde tussen. Zou me verwonderen dat die kleine batterijzender dat gaat halen.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Er zijn nog andere manieren om energie op te slaan dan een batterij. Onlangs een filmpje gezien van een bedrijf dat de energie wil opslaan in een groot vliegwiel. Voor een woning zou dit zelfs in een kelder passen. Zoek op YouTube eens op energy storage flywheel.

Ook opwarmen van water en omzetten naar waterstof zijn een mogelijke piste.

Volgens mij is elektriciteit juist wel de energie van de toekomst want het is het meest efficiënt. Elke keer je energie omzet van een vorm naar een andere verlies je energie, hoe minder omzettingen hoe beter.

 

Maar ik vermoed met de recente ontwikkelingen in kernfusie het probleem in de toekomst wel eens grotendeels opgelost zal zijn. 
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Nu7s zei:
Er zijn nog andere manieren om energie op te slaan dan een batterij. Onlangs een filmpje gezien van een bedrijf dat de energie wil opslaan in een groot vliegwiel. Voor een woning zou dit zelfs in een kelder passen. Zoek op YouTube eens op energy storage flywheel.

Ook opwarmen van water en omzetten naar waterstof zijn een mogelijke piste.

Volgens mij is elektriciteit juist wel de energie van de toekomst want het is het meest efficiënt. Elke keer je energie omzet van een vorm naar een andere verlies je energie, hoe minder omzettingen hoe beter.

 

Maar ik vermoed met de recente ontwikkelingen in kernfusie het probleem in de toekomst wel eens grotendeels opgelost zal zijn. 

 

Alles klopt, maar die recente ontwikkelingen voor kernfusie die heb ik ergens gemist...

 

En voor dat flywheel vrees ik dat je al echt iets heel groot moet zetten om pakweg 10kWh op te slaan. 

 
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Tommie1 schreef:

 

Alles klopt, maar die recente ontwikkelingen voor kernfusie die heb ik ergens gemist...

Ja ik ook precies.

Kernfusie in een commerciële context is sowieso niet voor de eerste 50 jaar. In tussentijd kunnen we toch best iets verzinnen om energie-opwekking en -opslag zo efficiënt mogelijk te houden.

Persoonlijk zie ik wel iets in die waterstofpanelen waar ze bij de KULeuven mee bezig zijn. Als je wat plaats hebt in je kelder of tuin om een tank van 4 kuub te plaatsen kun je daarmee wel de winter door met de in de zomer gegenereerde waterstof.
 
Lid geworden
18 aug 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hi

intussen zijn de oplossingen wel al stukken goedkoper geworden. Mede dankzij de premie voor thuisbatterijen heb je op mijn website al een installatie vanaf €3500. Eerder genoemde Solax heeft nu batterijen van 5,8kWh.

Tel hierbij het capaciteitstarief vanaf 2022, en het feit uw prosumententarief wegvalt. Je komt al snel aan een mooie installatie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Mooie reclame als eerste bericht 
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan