Alpen in de zomer: welk land is het goedkoopst?

Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
We hebben gebouwd dus wij zijn arm.

We willen in juni een weekje ofzo naar de Alpen (hooggebergte), waarschijnlijk in een appartement. We zorgen dan zelf voor ons eten, en 1x daags gaan we iets eenvoudig eten.

We vragen ons af of er per land echt grote prijsverschillen zijn voor hetzelfde? Men zegt altijd dat Zwitserland duur is (eten, drinken, supermarkt...), Franse Alpen nog duurder en Oostenrijk het goedkoopst. Maar is dat werkelijk zo?

Ik heb enkel ervaring met Oostenrijk maar ik zou zo graag eens tussen de 4000-ders zitten...

Lid geworden
22 nov 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb altijd gehoord da Oostenrijk in de zomer goedkoper is.

Italië wel niet vergeten als optie, schijnt ook nog te gaan.

Ervaring heb ik zelf alleen met Zwitserland.

Alles kost daar gigantisch veel, maar vergelijken kan ik niet.

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
667
Punten
113
Juni zal sowieso een goedkope periode zijn om iets te huren. Voor Hotels is het prijsverschil sowieso kleiner.

Hoe verder je van de bewoonde wereld (lees : in echte skidorpen) je gaat zitten, hoe goedkoper om te huren, maar hoe eenzamer het er zal zijn buiten het seizoen. En je vind misschien zelfs lokaal geen winkel die open is.

Als je in Juni gaat, ga dan ergens in het dal zitten. Je kan nog altijd een keer naar boven rijden, maar je moet niet 20km rijden om een brood of zo.

In Frankrijk zal je makkelijkst de 4000 ers vinden, en ik kan niet geloven dat Frankrijk duurder is dan Zwitserland.

Misschien een tip: Chamonix (wat noordelijker, en ook goed geschikt om een uitstapje te maken naar Geneve), of Bourg d'oisans (midden tussen Alpe d'Huez en Les Deux Alpes).

In Bourg D'Oisans krijg je normaal hetzlfde weer als aan de Azurenkust omdat het aan de zuidkant van de Alpen ligt.

Lid geworden
6 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zwitserland is duur. Tenminste, het was zeer duur toen wij daar de laatste keer waren (zomer 2005 dacht ik).

Franse Alpen - wij logeerden in een hotelletje in Les Deux Alpes - vonden wij zeer goed meevallen. Laatste vakantie daar dateert van juni 2009.

Oostenrijk is tof, maar ik hou niet van het eten. Knödel en dergelijke ...:twisted:

PS In de Franse Alpen zit je ZEKER niet alleen in de zomer. Het krioelt daar van de wielertoeristen met al de grote cols daar in de buurt.

Lid geworden
6 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tommie1;1705049 wrote:
In Bourg D'Oisans krijg je normaal hetzlfde weer als aan de Azurenkust omdat het aan de zuidkant van de Alpen ligt.

Om je even uit de droom te helpen ... Alpe d'Huez ... en wij kwamen van de Côte d'Azur waar het om 10u 's morgens toch *iets* warmer was!

Bekijk bijlage 481

Bijlagen

• Alpe d'Huez.jpg
    Alpe d'Huez.jpg
    16,2 KB · Weergaven: 0

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
667
Punten
113
MyriamC;1705074 wrote:
Tommie1;1705049 wrote:

Om je even uit de droom te helpen ... Alpe d'Huez ... en wij kwamen van de Côte d'Azur waar het om 10u 's morgens toch *iets* warmer was!

Bekijk bijlage 481

Ja, boven op de berg als er wat bewolking is.

In elk geval is het daar een stuk beter weer dan in de buurt van Chamonix.

Als je dan in het Dal blijft, heb je ineens 10° meer dan op 2000m

Lid geworden
6 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tommie1;1705104 wrote:
Ja, boven op de berg als er wat bewolking is.

In elk geval is het daar een stuk beter weer dan in de buurt van Chamonix.

Als je dan in het Dal blijft, heb je ineens 10° meer dan op 2000m

Het was er gelukkig alleen 's morgens maar zo koud, maar wel altijd blauwe hemel en volle zon zodanig dat wij zelfs bij deze lage temperatuur dakloos konden rondrijden. Wat wil een mens nog meer?!

Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
De Oostenrijkse keuken vind ik lekker genoeg. Ik ben er ook wel regelmatig geweest vroeger - zelfs ons (kort) huwelijksreisje in oktober 1994... :D

Maar ze hebben daar geen 4000-ders hè.

Ik verschiet er eigenlijk van. Ik dacht dat dat vooral een mythe was dat Zwitserland zo duur was. Maar 't is dus echt zo. Zoals het er nu naar uitziet misschien Frankrijk dus.

Italië is inderdaad ook nog een optie. De Dolomieten steken mij al jaren de ogen uit, zelfs zonder 4000-ders... ;)

Lid geworden
6 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bart Aertgeerts;1705557 wrote:
De Dolomieten steken mij al jaren de ogen uit, zelfs zonder 4000-ders... ;)

't Is een landschap dat mij persoonlijk niet zo kan bekoren. Het is wel van de jaren 70 geleden dat ik daar nog was, mijn smaak is misschien wel geëvolueerd. Zo dacht ik ook dat de Pyreneeën niks voor mij was, en daar heb ik enorm genoten een paar jaar geleden.

Lid geworden
24 sep 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als ge arm zijt, dan kunt ge misschien Zuid-Duitsland nemen, het begin van de alpen.

Een Ferienwohnung kost daar bijna niks en er is veel te doen (Oberstdorf, Garmisch Partenkirchen,...)

Als ge meer richting Oostenrijk, Zuid-Oost Duitsland rijdt, dan kunt ge Berchtesgaden eens bezoeken (mooie streek, zeker geschiedkundig) en Salzburg ligt vlakbij !

Lid geworden
6 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
denhof;1705583 wrote:
Als ge meer richting Oostenrijk, Zuid-Oost Duitsland rijdt, dan kunt ge Berchtesgaden eens bezoeken (mooie streek, zeker geschiedkundig) en Salzburg ligt vlakbij !

Zeer, zeer mooi inderdaad. Zeker aan de Königssee ...

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Oostenrijk en de italiaanse dolomieten zijn zeer betaalbaar. We komen daar regelmatig Zwitsers tegen die hun eigen land te dur vinden om naar de bergen te trekken...

Voor 4-500 euro per week pp zit ge daar op een hotel met half pension, en in Italië is het eten inderdaad stukken beter verteerbaar ;-)

Een bergchalet huren zou ik daar eens graag doen, maar moeilijk te vinden in de zomer, ofwel astronomische prijzen.

Zorg wel dat er iets te eten valt in de buurt. Canazei is bijvoorbeeld bruisend, met al volop italiaanse sfeer.

Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dank jullie allemaal voor de tips!

We hebben gekozen voor Berchtesgaden, Königssee. Dankjewel denhof!!!

Een bestemming die ik vroeger met dikke stip had aangeduid omwille van de Watzmann met zijn enorme Bartolomä-wand, maar ondertussen uit het gezichtsveld was verdwenen.

De vierduizenders wachten wel op een volgende keer.

Op welke sites vinden jullie goede beoordelingen van hotels, bergchalets of ferienwohnung?

Lid geworden
6 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bart Aertgeerts;1705968 wrote:
Op welke sites vinden jullie goede beoordelingen van hotels, bergchalets of ferienwohnung?

Voor beoordelingen kijk ik altijd eerst op Tripadvisor, dan op Zoover. Boeken doe ik ofwel bij booking.com of rechtstreeks bij het hotel (al naargelang de prijs!).

Wij hebben in Schönau am Königssee gelogeerd in hotel Schiffmeister (wel 10 jaar geleden). Ik heb er een kleine review van op Virtual Tourist staan (http://members.virtualtourist.com/m/p/m/85c70/).

Zeker eens een boottochtje maken op de Königssee tot St. Bartholomä en verder door naar Salet en de Obersee en daar een wandelingske maken. Zó schoon! En met de kabelbaan naar het topje van de Jenner (Bergstation, 1800m) en te voet terug naar beneden. En 's avonds lekker gaan eten in de Echostüberl aan de rand van het meer (http://members.virtualtourist.com/m/1eac1/507e/2/).

En Salzburg is ook niet ver en zeker de moeite waard.

Lid geworden
24 sep 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bart Aertgeerts;1705968 wrote:
Dank jullie allemaal voor de tips!

We hebben gekozen voor Berchtesgaden, Königssee. Dankjewel denhof!!!

Een bestemming die ik vroeger met dikke stip had aangeduid omwille van de Watzmann met zijn enorme Bartolomä-wand, maar ondertussen uit het gezichtsveld was verdwenen.

De vierduizenders wachten wel op een volgende keer.

Aangezien ge niet veel wilt uitgeven is het beste een Ferienwohnung. Ik zat met mijn familie 2 jaar geleden in Berchtesgaden, had toen gereserveerd via internet maar het was niet mijn goesting toen ik aankwam (te klein, druk gelegen en mieren in de living). Ik heb gelukkig toen nog kunnen annuleren en iets anders gezocht de volgende dag, via het toeristische buro in het centrum van Berchtesgaden. Toen kwamen we in een leuke woning terecht die onderhouden werd door een lief madameke. En dit voor maar 32 euro per dag !

De konigsee is inderdaad mooi maar mij interesseerde meer Salzburg en de oorlogsgeschiedenis in Berchtesgaden (ruines Berghof,...). Ge moet zeker aan de voet van het Führersnest (Eaglesnest) de lift nemen die Hitler liet bouwen in zijn berg om naar het nest te gaan. Verder is er nog de zoutmijn van Berchtesgaden die je bij slecht weer kan bezoeken. Je kan ook goedkoop winkelen in de supermarkten daar.

Bovenaan