Alles vloerverwarming of combinatie van VV en radiatoren?

Lid geworden
21 jul 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste Bouwinfo'ers,

Ik was origineel van plan om (nieuwbouw) op gelijkvloers VV te nemen en op 1ste en zolderverdieping met radiatoren te werken. Toen vroeg men mij: waarom niet op 1ste verdieping ook VV en de zolder zelf niet te verwarmen, dit zou een duur onderdeel uitsparen (weet naam even niet meer) om de combinatie VV en radiatoren te realiseren.

Heeft iemand hier meningen over of zelf hier keuzes over moeten maken?

Een ander iemand zei dat hij zelf, moest hij opnieuw bouwen, helemaal geen verwarming meer zou voorzien buiten op gelijkvloers: de verwarming boven heeft amper aangestaan de voorbije jaren beweerde hij?

Graag jullie mening, alvast bedankt!

Clayke

Lid geworden
22 dec 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hoi,

Hier zijn ook al veel topics over, maar toch even reageren:

Naar efficientie is het best om overal vloerverwarming te nemen. Alles op lage temperatuur en op 1 kring, is het eenvoudigst, het goedkoopst en het zuinigst.

Boven geen verwarming kan natuurlijk ook, maar hou er rekening mee dat bij een eventuele herverkoop veel mensen toch verwarming verwachten boven. Velen gaan dit echt als een minpunt zien.

Als je boven radiatoren wil, moet je de vloerverwarmingkring gaan mengen. Dit zorgt dat je een pompgroep, een menger en eventueel nog een uitbreiding op de ketel nodig hebt. Dat alles bijeen kost rap 1000 euro excl. BTW. .

That's it,

Steven

Lid geworden
21 jul 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik kan mij voorstellen dat overal vloerverwarming dan ook gunstiger is voor u E-peil, want we werken op lagere toevoertemperatuur? Maar de kostprijs voor de extra VV-lussen op 1ste verdiep ( +/- 60m2) zal initieel duurder uitkomen in aanleg veronderstel ik?

In lastenboek is ook 28Kwatt condenserende ketel voorzien, lijkt mij dan weer veel te veel voor in totaal een 140m2 (gelijkvloers en 1ste verdiep) met VV te verwarmen? Die 28KWatt is waarschijnlijk voorzien voor huis volledig op radiatoren verwarmd?

Alvast bedankt thesmurf!

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
395
Punten
83
investering voor vvw is in dezelfde grootteorde als radiatoren volgens mij, die dingen zijn ook niet goedkoop.

28kW zal niet zozeer voor uw verwarming nodig zijn, maar voor uw warm water productie.

Nodige verwarmingsvermogen is trouwens identiek voor radiatoren als voor vvw. Je moet stoken wat je huis afkoelt, hoe je die warmte stookt maakt geen verschil in de energiebalans.

Lid geworden
21 jul 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
OK klinkt logisch turboke, bedankt.

Als ik echter in de badkamer een 24C wil en in de slaapkamers 18C, en op gelijkvloers een 22C: hoe gebeurd deze regeling dan praktisch? Is dit dan 'simpelweg' meer buizen leggen in de ruimtes die je warmer wilt of is dit veel te kort door de bocht?

Als iemand een goede introductie tot gans het VV-gebeuren online weet staan, graag!

Mvg

Clayke

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
395
Punten
83
Simpelste methode, maar uiteraard afhankelijk van goede berekening, bereik je dit idd door de buizen overal op de juiste berekende afstand te leggen.

Goedkoopste methode is aan de regelkraantjes van de individuele kringen te draaien tot het ongeveer juist is.

Meest geavanceerde methode is overal temperatuur voelers en alle regelkraantjes vervangen door servo ventielen.

Jef

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
turboke;1982400 wrote:
Simpelste methode, maar uiteraard afhankelijk van goede berekening, bereik je dit idd door de buizen overal op de juiste berekende afstand te leggen.

Goedkoopste methode is aan de regelkraantjes van de individuele kringen te draaien tot het ongeveer juist is.

Meest geavanceerde methode is overal temperatuur voelers en alle regelkraantjes vervangen door servo ventielen.

Wij hebben combinatie van de 2 namelijk legafstand en op de kringen van de slaapkamers servoventielen. Alles is voorzien op 21 graden buiten de badkamers 24 graden. Voor onze 5 slaapkamers wordt er (binnenkort dus) gekoppeld aan de temperatuursensoren op onze loxone. Dan bvb als minder dan 18 graden op slaapkamer X dan gaan de ventielen open. Wij hebben vier kinderkamers die niet steeds "bezet" zijn dus dan kunnen we dat programmeren. En als de oudste studeert dan kunnen we bvb enkel die kamer bijverwarmen tot een hogere temperatuur.

Vraag me wel af of die kringen uberhaubt ooit gaan opengaan. Met deze temperaturen springt met moeite onze verwarming aan. Veel zonnewinsten door ramen op zuiden en westen.

Wat de kostprijs betreft lijkt het me geen groot verschil te maken. Een radiator kost ook geld, neemt plaats in en moet inderdaad apart gemengd worden.

Soit, wij zijn er voorlopig heel content mee.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan