alles laten doen goedkoper (door snellere verhuis)?

Lid geworden
26 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

ik sta op het punt een grondige verbouwing te doen van een aangekocht huis.

- afbraak koterijen

- strippen woning (typisch oud huis van 5*8m op glv, 1ste verdiep en onder dak)

- renovatie woning (CV, elektro, sanitair, bezetten, vloeren,...)

- aanbouw nieuwe traphal, keuken , badkamer.

Mijn eerste gedachte was ruwbouw volledig te laten doen en technieken achteraf zelf te doen net zoals installatie keuken en badkamer.

Anderzijds... elke maand dat de woning niet af is, zitten we nog met 2 appartementen die ons in totaal 1000€ per maand kosten bovenop de afbetaling van het huis die dan begonnen is. (er kan geen enkel appartement vroeger opgezegd worden, lang verhaal...)

Heeft het dan wel zin om zaken zelf te doen ? Uiteindelijk steek je daar zelf heel wat tijd in (ik+ mijn vader, maar enkel om de twee weekends echt tijd en af en toe 's avonds in de week)

Geert

dragonfly

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 jul 2007
Waarderingsscore
1
Punten
38
Geert Bellens wrote:
Heeft het dan wel zin om zaken zelf te doen ? Uiteindelijk steek je daar zelf heel wat tijd in (ik+ mijn vader, maar enkel om de twee weekends echt tijd en af en toe 's avonds in de week)

Goh das een moeilijke. Als je maar zo weinig tijd kan vrijmaken zal je er lang over doen om zo'n woning te renoveren. Maar aan de andere kant, 1 werkman 1 dag laten werken kost je al snel 350euro hé.

Reken dat jij 1 jaar nodig hebt om te renoveren, dat is 12.000euro huur.

Neem dat die werkmensen 1 maand nodig hebben met 2? Dat is 14,000 euro aan werkuren..

Ben maar luidop aant denken hé, wij kunnen niet inschatten hoeveel werk er precies te doen is.

avl

Lid geworden
2 jul 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
goh, moeilijk in te schatten. als je natuurlijk maar om de twee weken echt tijd hebt, en je wilt het vooruit zien gaan zou ik er toch werkmannen opzetten. Het gaat anders langer duren dan je wilt denk ik. We zijn zelf ook aan het renoveren en zijn reeds een jaar bezig. Onze renovatie was ook zeer grondig, huis van jaren 50: vloeren uitgebroken en grond uitgegraven, muren afgebroken, steunbalken geplaatst, nieuwe tussenmuren geplaatst, nieuwe electri, CV, water, keuken, 4 slaapkamers, plat dak,... We hebben zelf alles gedaan van afbraak van september tot ongeveer april, elk weekend en soms ook 's avonds tijdens de week. Sindsdien zitten er werkmannen op (voor datgene wat we liever aan professionals overlaten), en schiet het wat meer op. Zo zelf dat we er half augustus ongeveer zullen kunnen ingaan wonen.

Dus als je het vooruit wilt zien gaan, kies je best voor werkmannen. Het zal je natuurlijk meer kosten, maar hou er wel rekening mee dat je facturen van waarschijnlijk diverse werken wel zal kunnen in rekening brengen voor je renovatiepremie, wat de kosten misschien een beetje compenseert (eigenlijk voor 1/3)

M

marnix van glassmetal

Guest
dragonfly wrote:
Geert Bellens wrote:

Goh das een moeilijke. Als je maar zo weinig tijd kan vrijmaken zal je er lang over doen om zo'n woning te renoveren. Maar aan de andere kant, 1 werkman 1 dag laten werken kost je al snel 350euro hé.

Reken dat jij 1 jaar nodig hebt om te renoveren, dat is 12.000euro huur.

Neem dat die werkmensen 1 maand nodig hebben met 2? Dat is 14,000 euro aan werkuren..

Ben maar luidop aant denken hé, wij kunnen niet inschatten hoeveel werk er precies te doen is.

to simple a thought beste dragonfly,

tel daarbij nog de dingen die verkeerd gaan, de dingen waar je bvb een volle rol moet van kopen als je 2 mtr nodig hebt, tel daarbij nougabollen aan subsidies (alleen vioa geregistreerde aannemer) en zoals je weet kunnen die flink oplopen, tel daarbij aankoop van machines, tel daarbij advocaat (10 % van de koppels gaan uit elkaar na de verbouwing wegens teveel stress en kopzorgen :twisted: ) de uren en km over en weer gerij

met de auto en opzoeken/halen materiaal enz enz dus die rekensom is niet zo simpel wa shet maar waar (dan hadden wij geen werk)

dragonfly

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 jul 2007
Waarderingsscore
1
Punten
38
Marnix: je moet het mij niet vertellen hoor maar zoals ik zei vind ik het een moeilijke beslissing.

Zelf doen is zowiezo goedkoper hé maar het duurt langer. Materialen kan je wel vinden aan goeie prijzen. Van huis naar de werf rijden loopt idd op met de huidige dieselprijzen.

Laten doen gaat sneller, is daarom niet beter gedaan, je hebt zowiezo ook miserie met een aannemer/factuur,

Maar zij hebben een huur van 1000euro per maand wat het alleen maar complexer maakt. Daarbovenop is SERIEUS verbouwen niet om te lachen dus dat weegt wel door op je gemoedstoestand en op je relatie!!

avl

Lid geworden
2 jul 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
ja nog zoiets: je relatie. wij vonden de maanden dat we zelf werkten behoorlijk zwaar. veel vrije tijd kroop daarin. Maakt dat je niet altijd even happy en ontspannen loopt (reken daarbij nog eens de tegenslagen die je bij verbouwen altijd tegenkomt) en dat maakt dat we regelmatig eens in elkaars haren vlogen... :?

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
kun je geen combinatie voorzien?

je laat sommige delen doen daar vakmensen en doet ondertussen in de mate van het mogelijke zoveel mogelijk zelf.

zo kun je geld besparen en ben je toch zeker dat een aantal werken binnen de voorziene termijn gebeuren.

dragonfly

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 jul 2007
Waarderingsscore
1
Punten
38
avl wrote:
ja nog zoiets: je relatie. wij vonden de maanden dat we zelf werkten behoorlijk zwaar. veel vrije tijd kroop daarin. Maakt dat je niet altijd even happy en ontspannen loopt (reken daarbij nog eens de tegenslagen die je bij verbouwen altijd tegenkomt) en dat maakt dat we regelmatig eens in elkaars haren vlogen... :?

Als je beiden zaken kan relativeren en je jezelf kalm kan houden als de andere een slecht moment heeft overleef je dat wel hoor. Maar een relatie die al maar half draait overleeft dat niet of koppel waar de ene de bovenhand heeft over de andere...

avl

Lid geworden
2 jul 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
overleven hebben we wel gedaan, maar het was toch een zware periode.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ben ik dan de enige die de vraag niet begrijp?

Quote:
Anderzijds... elke maand dat de woning niet af is, zitten we nog met 2 appartementen die ons in totaal 1000€ per maand kosten bovenop de afbetaling van het huis die dan begonnen is. (er kan geen enkel appartement vroeger opgezegd worden, lang verhaal...)

Tijd is blijkbaar de enige reden om het niet zelf te doen, maar aangezien je geen van beide appartementen vroeger kan opzeggen heb je toch tijd genoeg?

dragonfly

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 jul 2007
Waarderingsscore
1
Punten
38
SvenVD wrote:
Ben ik dan de enige die de vraag niet begrijp?

Quote:

Tijd is blijkbaar de enige reden om het niet zelf te doen, maar aangezien je geen van beide appartementen vroeger kan opzeggen heb je toch tijd genoeg?

Oeps, je hebt gelijk!!

Hoe lang moet je die app nog betalen? Want dan is het snel opgelost hé 8)

P.S.: das met die lay-out hé, niet overzichtelijk :p

Lid geworden
26 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor alle duidelijkheid: De appartementen worden opgezegd (één verkocht, het ander huur opgezegd) op het moment dat het huis volledig klaar is en we er beide inkunnen (tesamen met 3 kinderen).

Geert

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
784
Punten
113
Geert Bellens wrote:
Voor alle duidelijkheid: De appartementen worden opgezegd (één verkocht, het ander huur opgezegd) op het moment dat het huis volledig klaar is en we er beide inkunnen (tesamen met 3 kinderen).

Geert

als je dan pas opzegt dan ga je nog verschillende maanden moeten betalen

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Kan toch niet? Je kan toch enkel opzeggen rekening houdend met wat er in de beide contracten vermeld staat? En als je dan toch vrij bent te kiezen, waarom dan niet 1 onmiddellijk opzeggen en het 2de op het moment dat je weet wanneer alles klaar zal zijn?

Lid geworden
4 okt 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
misschien enkele maanden onbetaald verlof nemen en op die manier veel zelf doen??

Lid geworden
26 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
ingrid wrote:
misschien enkele maanden onbetaald verlof nemen en op die manier veel zelf doen??

mmm, dubbele afbetaling én geen loon... ik vrees niet dat dat goed komt :D

Geert

Lid geworden
23 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Geert Bellens wrote:
ingrid wrote:

mmm, dubbele afbetaling én geen loon... ik vrees niet dat dat goed komt :D

Geert

tijdskrediet = gedeeltelijk loon.

Bovenaan