• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Alles-in-een domotica

Lid geworden
27 aug 2015
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,

 

Waarschijnlijk het zoveelste 'welke domotica moet ik kiezen onderwerp'.

 

Even mijn situatie schetsen. Wij hebben een oude boerderij gekocht om te renoveren en we doen alles zelf. Ik ben zelf Elektriciteit-Elektronica van opleiding, dus qua elektrische installatie doe ik ook alles zelf :).

Ik wil volgende zaken met mijn domotica doen (in eerste instantie):
  • licht aan/uit (van schakelaars, touchscreen, iphone, ipad, ...)
  • lichten dimmen
  • verwarming regelen per zone
  • rookmelders met sms-melding bij brand
  • audio sturen (kiezen in welke ruimte, welke radiopost,  welke afspeellijsten uit iTunes, ...)
  • Rolluiken sturen
  • Videoparlefoon

Al deze zaken wil ik kunnen bedienen van op schakelaars (geen design glas-toestanden, maar de gewone standaard Niko drukknoppen), touchscreen (1 boven, 1 beneden) en iPone/iPad.

 

Ik zit momenteel een beetje te twijfelen tussen Niko Home Control, QBus, Teletask en IPBuilding.
  • Niko Home Control:
  • Hierbij kan je geen audio bedienen, en heb je volgens mij geen sms-module?

 
  • QBus:
  • Hierbij weet ik niet of je sms-module hebt, audio bedienen is mogelijk maar de mogelijkheden zijn (voorlopig) niet uitgebreid, maar ze zijn bezig met een IP-interface te ontwikkelen waardoor je zou kunnen koppelen met bv Sonos

 
  • Teletask:
  • Speciale bekabeling, gamma 'standaardschakelaars' heel klein...

 
  • IPBuilding:
  • Heeft alle mogelijkheden die ik wil, simpele en strakke interface maar je vind er buiten hun eigen website bijna geen enkele recensie/referentie van...

 

Als ik kijk naar de mogelijkheden kies ik voor IPBuilding maar het lijkt alsof het nog nergens in gebruik is?

Als ik kies naar simpelheid zou ik gaan voor Niko Home Control maar dan heb ik geen sms-module of audiosturing...

 

Wat zouden jullie mij aanraden, of heeft iemand ervaring met IPBuilding?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
En Loxone?

Daar zit alles in wat je wenst volgens mij.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Over het luik 'verwarming regelen' en 'per zone' zou ik me geen zorgen maken. 

Regeling per zone dat wordt niet meer gedaan, en de ketel (samen met zijn controller en buitenvoeler, want een thermostaat in de zin van vroeger is er niet meer) weet zelf wel het beste wat hij moet doen. Zo blijft het huis dag en nacht op temperatuur voor een klein prijsje.

Veel beter dat geld in extra isolatie steken. Dat zal het verstandigste zijn. Oude boerderij of niet, als je gaat renoveren, zorg dan voor veel isolatie en vloerverwarming. Uw beste invstering.

Binnen zeer afzienbare tijd zal een woning een minimaal E-peil moeten kunnen voorleggen om niet als 'onbewoonbaar' verkocht/verklaard te moeten worden. Daar wordt in de politiek nu al over nagedacht. De bedoeling is zogezegd om verhuurders te dwingen hun woningen te renoveren, maar de impact op de verkoop (en waarde) van oude woningen zal enorm zijn. De isolatie-lobby heeft weer haar huiswerk goed gedaan.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
wrm geen KNX?
 
Lid geworden
22 jan 2014
Berichten
247
Waarderingsscore
0
Punten
0
Volgens mij zit je met Loxone ook het beste. Heeft alle functies die je vraagt, een vrij grote user base, en ideaal om zelf te doen.
 

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Berichten
678
Waarderingsscore
7
Punten
18
Inderdaad. Ikzelf ben ook voor Loxone gegaan. En die zijn ZO actief en brengen vaak nieuwe software én hardware uit... Je kan er echt héél ver mee gaan. Ik 'denk' dat ze een 'caller' functie hebben die ook sms ondersteund. Maar ik dacht dat die niet beschikbaar was in Belgie? Maar als je handig bent, kan je makkelijk een sms door loxone laten sturen door bepaalde calls etc... (er zijn 100% zeker mensen die dit doen). Je hebt er (volgens mij) zoveel mogelijkheden mee. Ik ben er in ieder geval aan verkocht :)

Ook het forum ervan is redelijk actief. En er is een google+ groep van Loxone Belgium. Als je problemen hebt, kan je ze daar stellen en je krijgt snél een reactie...
 
Lid geworden
27 aug 2015
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de input tot nu toe :)

Ik heb eens uitgebreid op internet gezocht over Loxone en het heeft inderdaad wel alle mogelijkheden die ik wil, lijkt op het eerste zicht op IPBuilding, maar ik vind het jammer dat het ster-bedrading is ipv bus...

Ook vind ik het jammer dat er geen touchscreen voor te krijgen is, als je twee touchscreens wilt moet je twee iPads aankopen en dat vind ik jammer...

Ook vind ik niet veel terug over de sturing met de drukknoppen... Werken die analoog (1-0) of digitaal?

Indien digitaal, kun je dan met 1 drukknop dimmen en gewoon schakelen?

 

Gr
 

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
463
Waarderingsscore
4
Punten
18
Kies maar beter voor een standaard dat een grote gebruikersbasis heeft en dan zie ik enkel nog KNX en Loxone, of een combinatie van beiden...

Ik weet eigenlijk niet of zoneverwarming passé is...
De voelers doen bij een goede ketel nog steeds hun werk, het is gewoon vergelijkbaar met het dichtdraaien van een thermostatische kraan op een radiator.
Met dat verschil dat niemand dat doet op een radiator, maar dat het via domotica wel mooi geautomatiseerd is.

Dat audio-sturen lijkt mij de moeilijkste.
Sonos heeft bijvoorbeeld een KNX-module, maar dat blijkt zeer miniem te zijn van sturing...
Ik had graag de Denon Heos geïntegreerd, maar die hebben helemaal niks van terugkoppeling.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Ook vind ik niet veel terug over de sturing met de drukknoppen... Werken die analoog (1-0) of digitaal?

Indien digitaal, kun je dan met 1 drukknop dimmen en gewoon schakelen?

 

Analoog is geen 1-0 hoor.

Uiteraard kun je met 1 drukknop je dimmer module bedienen.
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Beckhoff Building Automation *smile*
 
Lid geworden
9 jul 2006
Berichten
146
Waarderingsscore
0
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Nathan Vileyn

Bedankt voor de input tot nu toe
smile.gif


Ik heb eens uitgebreid op internet gezocht over Loxone en het heeft inderdaad wel alle mogelijkheden die ik wil, lijkt op het eerste zicht op IPBuilding, maar ik vind het jammer dat het ster-bedrading is ipv bus...

Ook vind ik het jammer dat er geen touchscreen voor te krijgen is, als je twee touchscreens wilt moet je twee iPads aankopen en dat vind ik jammer...

Ook vind ik niet veel terug over de sturing met de drukknoppen... Werken die analoog (1-0) of digitaal?

Indien digitaal, kun je dan met 1 drukknop dimmen en gewoon schakelen?

 

Gr

 

Een bus structuur is op het eerste zicht interessant, maar je kunt het natuurlijk ook eens van een andere kant bekijken, met een sterbekabeling kun je klassieke drukknoppen gebruiken, deze zijn universeel, heel eenvoudig te vervangen, je kunt zonder probleem populaire merken gebruiken (Niko, Bticino, CJC, ....), fouten zijn eenvoudig op te sporen, verder kun je bij Loxone elke gewenste functie onder een knop vrij programmeren en misschien nog de belangrijkste reden ze zijn betaalbaar.
Belangrijk nadeel van een bus structuur is dat je vast zit aan deze structuur, met een sterstructuur kun je alle kanten uit, eventueel ook naar een bus oplossing.
Als je toch wilt gaan voor een bus oplossing kun je met Loxone ook KNX (bus) drukknoppen gebruiken, keuze genoeg maar dit maakt het zeker niet goedkoper.
Loxone heeft goed begrepen wat de pluspunten van beide structuren zijn en gebruikt deze optimaal, voor de sensoren een sterbekabeling en voor het systeem een bus, hiermee krijg je een universele oplossing die bovendien zeer eenvoudige en betaalbaar blijft.


Het gebruiken van UPT Cat6/7 voor drukknoppen/sensoren is naar de toekomst toe goed advies en hier gebruiken zij ook beide structuren door elkaar, met één UTP kabel heb je eventueel 5 drukknoppen (klassiek) en kun je één temperatuur voeler van 1-Wire (bus) aansluiten.
Hiermee kun je dan alle functies in die ruimte afdekken, gaande van verlichting, rolluiken/gordijnen, muziek en verwarming, geen enkel systeem doet dit zo.
http://www.loxone.com/tl_files/loxone/documentation/EN-UK/wiring/Cat7-Wiring-EN.pdf

Als je om welke reden dan ook toch een vast scherm in uw muur wilt, kun je eenvoudig eender welke panel pc nemen die een browser heeft, hiermee kun je dan de webvisualisatie weergeven.
Tegenwoordig zijn er ook oplossingen om het iets leuker te maken;
http://www.vizdom.eu/
Ik persoonlijk blijf liever in mijn stoel zitten met mijn Smartphone of tablet, zo tegen de muur staan vind ik niet echt handig.


Echt vergelijken kun je beide firma"s niet, bij Ipbuilding werken 4 of 5 mensen en de verkoop is hoofdzakelijk in Belgie, bij Loxone werken er meer dan 300 medewerkers en is over heel de wereld verkrijgbaar, het laatste jaar heeft Loxone elke maand één of meerdere nieuwe producten en/of software vernieuwingen op de markt gebracht, geen enkel andere fabrikant doet hun dat na.
http://www.loxone.com/dede/unternehmen/ueber-uns.html
 
 

Donat

Actief Lid
Lid geworden
27 aug 2007
Berichten
933
Waarderingsscore
40
Punten
28
Maar nu doeken ze daar bij loxone wel hun user forum op zeg...*blush*
 
Lid geworden
9 jul 2006
Berichten
146
Waarderingsscore
0
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Donat

Maar nu doeken ze daar bij loxone wel hun user forum op zeg...
blush.gif

 

 

Ja, ik vind het ook zeer spijtig, ze zullen bij Loxone dat KNX gejengel eindelijk beu geworden zijn, het positieve is dat ze zich eindelijk terug op hun eigen oplossing kunnen concentreren.
Dat KNX zijn problemen zelf oplost het is er groot genoeg voor :) , al heb ik niet veel hoop meer, al die jaren voorsprong (25 jaar) en nog altijd alleen maar een hoop knopjes en schermpjes, waar zit de automatisering???
Als KNX iets meer moet doen dan wat lichten sturen wordt het direct een heel gedoe, zie maar hoe lastig het is om een beetje muziek aan te sturen met KNX.
http://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/312793-basalte_eindelijk_integratie_van_niet-knx_audio-video?utm_source=Bouwinfo&utm_medium=Website
Sonos aansturen kan Loxone vanuit de doos, hiervoor moet er niets betaald worden.

KNX is zeker nog altijd het betere alternatief, de Belgische oplossingen zijn over het algemeen een ramp, hier iemand die op een oplossing zit te wachten;
http://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/312827-domintell_software_vraag_voor_experts?utm_source=Bouwinfo&utm_medium=Website
Hier de Loxone oplossing;
http://www.loxone.com/enen/service/documentation/loxone-config/function-blocks/multifunction-switch.html
 
 

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
463
Waarderingsscore
4
Punten
18

Dat KNX zijn problemen zelf oplost het is er groot genoeg voor
smile.gif
, al heb ik niet veel hoop meer, al die jaren voorsprong (25 jaar) en nog altijd alleen maar een hoop knopjes en schermpjes, waar zit de automatisering???
Als KNX iets meer moet doen dan wat lichten sturen wordt het direct een heel gedoe, zie maar hoe lastig het is om een beetje muziek aan te sturen met KNX.
http://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/312793-basalte_ein...
Sonos aansturen kan Loxone vanuit de doos, hiervoor moet er niets betaald worden.


 

 

Ik neem aan dat een domoticasysteem uitbouwen vanuit KNX-standpunt nog steeds de beste oplossing is, maar daarbij aanvullend een  Loxone-server?

Ik veronderstel dan wel dat je alle gedecentraliseerde KNX-logica dan NIET gebruikt (bijv. geen logica meer in pakweg een Basalte-schakelaar), maar alles door de Loxone laat doen?
Of kunnen beiden elkaar aanvullen (om bijv. eens verder te gaan op dat muziekverhaal)?
 
Lid geworden
25 dec 2013
Berichten
306
Waarderingsscore
0
Punten
0
Inderdaad zo doe ik mijn knx installaties ook.

Dit is trouwens de enige goede manier hoe Loxone het zelf wil. ALLE logica zit in Loxone en je gebruikt de bus om een drukknop te kunnen gebruike. (Dubbelklik zit dus niet in knx maar in Loxone) 

 
 

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
463
Waarderingsscore
4
Punten
18
Dus als je het zo uitbouwt, heb je zo goed als geen ETS meer nodig?

De die-hard-KNX'ers zullen het graag horen, want dat betekent dat je dus het principe van decentrale logica volledig ontloopt...

Of kan je bijvoorbeeld een én-én-verhaal toepassen?
Logica in de schakelaars én in Loxone?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Slyke

Of kan je bijvoorbeeld een én-én-verhaal toepassen?
Logica in de schakelaars én in Loxone?

Tenzij je ook KNX actuators hebt (om bij uitval van de loxone centrale toch nog wat beperktere sturing te hebben) heeft dit weinig zin.

De meest voor de hand liggende toepassing van loxone-knx combinatie is uiteraard het uitbreiden van de mogelijkheden van een basis knx installatie: gebruiken van timers, sferen, logica, bijkomende detectoren, audio,...
Daarmee behoud je de decentrale werking van knx (en je zit niet in het donker bij uitval van de centrale), én krijg je er heel wat extra's bij.
Dit is uiteraard ook de meest complexe opzet, en ook de reden van de grote impact op het user forum.

Uiteraard wil loxone liever dat je alle logica bij hen onderbrengt, maar waarom zou je dan nog peperdure knx knoppen gebruiken? enkel voor de looks? Al is dat natuurlijke ook een valabele keuze.

De keuze voor Loxone is voor velen nu net het feit dat je op een goedkope manier jouw knx installatie kan uitbreiden met toeters en bellen.
Wanneer ze dit niet meer actief ondersteunen met hun userforum zullen ze veel klanten verliezen die de keuze dan niet meer interessant vinden.
Alhoewel, er zal wel snel iemand anders een forum opstarten en daar veel reclamegeld aan verdienen.

 
 
Lid geworden
25 dec 2013
Berichten
306
Waarderingsscore
0
Punten
0
Erg dure KNX knoppen?

Dat kan maar dat moet helemaal niet hoor.
Bij mij zijn de KNX drukknoppen even goedkoop/duur als met een niko drukknop en wat loxone materiaal...
 

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
463
Waarderingsscore
4
Punten
18
Oorspronkelijk bericht geplaatst door D I Y
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Slyke

Of kan je bijvoorbeeld een én-én-verhaal toepassen?
Logica in de schakelaars én in Loxone?

De meest voor de hand liggende toepassing van loxone-knx combinatie is uiteraard het uitbreiden van de mogelijkheden van een basis knx installatie: gebruiken van timers, sferen, logica, bijkomende detectoren, audio,...
Daarmee behoud je de decentrale werking van knx (en je zit niet in het donker bij uitval van de centrale), én krijg je er heel wat extra's bij.
Dit is uiteraard ook de meest complexe opzet, en ook de reden van de grote impact op het user forum.

 Timers dat snap ik, want dat is bijkomend (triggeren van een actie op een bepaald moment).

Maar je haalt ook "sferen" aan, maar dat snap ik niet hoe je dan de combinatie maakt.
Ik dacht dat een sfeer enkel en alleen op 1 plaats kan bestaan.

Een knop roept een sfeer aan en gebruikt zijn eigen KNX-logica (decentraal)
OF
Een knop roept een sfeer aan en laat Loxone het werk doen (centraal)
 
Lid geworden
19 nov 2006
Berichten
485
Waarderingsscore
1
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Nathan Vileyn 

Ook vind ik het jammer dat er geen touchscreen voor te krijgen is, als je twee touchscreens wilt moet je twee iPads aankopen en dat vind ik jammer...

Tegenwoordig bestaan er mooie houders om een ipad mini tegen de muur te plakken, kost iets van een 150euro. Als je dan 2 schermen nodig hebt koop je 2 simpele ipad mini's en dan ben je volgens mij in veel gevallen nog goedkoper uit dan een touchscreen van eender welk merk domotica... + die ipad kan nogvoor iets anders dienen ook, want die kan je gewoon uit de houder halen...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan