• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Alles-in-een domotica

Lid geworden
27 aug 2015
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,

 

Waarschijnlijk het zoveelste 'welke domotica moet ik kiezen onderwerp'.

 

Even mijn situatie schetsen. Wij hebben een oude boerderij gekocht om te renoveren en we doen alles zelf. Ik ben zelf Elektriciteit-Elektronica van opleiding, dus qua elektrische installatie doe ik ook alles zelf :).

Ik wil volgende zaken met mijn domotica doen (in eerste instantie):
  • licht aan/uit (van schakelaars, touchscreen, iphone, ipad, ...)
  • lichten dimmen
  • verwarming regelen per zone
  • rookmelders met sms-melding bij brand
  • audio sturen (kiezen in welke ruimte, welke radiopost,  welke afspeellijsten uit iTunes, ...)
  • Rolluiken sturen
  • Videoparlefoon

Al deze zaken wil ik kunnen bedienen van op schakelaars (geen design glas-toestanden, maar de gewone standaard Niko drukknoppen), touchscreen (1 boven, 1 beneden) en iPone/iPad.

 

Ik zit momenteel een beetje te twijfelen tussen Niko Home Control, QBus, Teletask en IPBuilding.
  • Niko Home Control:
  • Hierbij kan je geen audio bedienen, en heb je volgens mij geen sms-module?

 
  • QBus:
  • Hierbij weet ik niet of je sms-module hebt, audio bedienen is mogelijk maar de mogelijkheden zijn (voorlopig) niet uitgebreid, maar ze zijn bezig met een IP-interface te ontwikkelen waardoor je zou kunnen koppelen met bv Sonos

 
  • Teletask:
  • Speciale bekabeling, gamma 'standaardschakelaars' heel klein...

 
  • IPBuilding:
  • Heeft alle mogelijkheden die ik wil, simpele en strakke interface maar je vind er buiten hun eigen website bijna geen enkele recensie/referentie van...

 

Als ik kijk naar de mogelijkheden kies ik voor IPBuilding maar het lijkt alsof het nog nergens in gebruik is?

Als ik kies naar simpelheid zou ik gaan voor Niko Home Control maar dan heb ik geen sms-module of audiosturing...

 

Wat zouden jullie mij aanraden, of heeft iemand ervaring met IPBuilding?
 

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
463
Waarderingsscore
4
Punten
18
Absoluut waar!
Touchscreens (waren) zijn gewoon veel te duur.

Alleen lijken die ipad-houders voor in de muur soms ook nogal duur te zijn... tja...
 
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Het 7" touchscreen voor de Raspberry PI wordt wel goedkoop. Ik meen rond de 70€. 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Probleem met de Pi is dat die op enkele maanden tijd de SD kaart roostert en er dan mee ophoudt. Doordat het Linux OS zo veel data wegschrijft in allerlei log/lock/pid en andere soortement cache bestanden raken de schrijf-cycli van de kaart al snel uitgeput.

Misschien zijn er intussen gepatchte distro's te vinden maar dat heb ik niet meer opgevolgd. Ik had het wel gehad met het ding na de zoveelste kaart. Je kan het ook uitstellen door een grotere capaciteit van kaart te nemen.

Pi was nooit bedoeld voor continue gebruik, maar als goedkoop educatief systeem voor het onderwijs in armere landen.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Oorspronkelijk bericht geplaatst door D I Y

Probleem met de Pi is dat die op enkele maanden tijd de SD kaart roostert en er dan mee ophoudt. Doordat het Linux OS zo veel data wegschrijft in allerlei log/lock/pid en andere soortement cache bestanden raken de schrijf-cycli van de kaart al snel uitgeput.

Misschien zijn er intussen gepatchte distro's te vinden maar dat heb ik niet meer opgevolgd. Ik had het wel gehad met het ding na de zoveelste kaart. Je kan het ook uitstellen door een grotere capaciteit van kaart te nemen.

Pi was nooit bedoeld voor continue gebruik, maar als goedkoop educatief systeem voor het onderwijs in armere landen.

Dat was in het begin inderdaad een probleem, nu draaien ze jaren op hetzelfde sd kaartje.

Wel maak ik voor de zekerheid elke dag/week een backup, dan zijn er nooit veel log gegevens verloren.

 
 

Hew

Lid geworden
30 okt 2012
Berichten
44
Waarderingsscore
0
Punten
0
Misschien is dit een kans om een idee te vormen van het loxone systeem.

 

 

Beste bouwer

 

Op 23/9/2015 gaan we voor de 5de maal houden we een infoavond over het Loxone domotica systeem wegens grote vraag.

De avond is bedoeld voor mensen die gaan bouwen of verbouwen en domotica in hun project willen integreren.

Dit zowel volledig uitgevoerd als in de vorm van een DHZ-pakket.

De avond zal GRATIS zijn en we behandelen volgende punten:

- Loxone: de oorsprong van het systeem

- de opbouw en de individuele componenten

- een demo en een korte intro in de software en de apps

- een vragenronde over mogelijke toepassingen en hun haalbaarheid.

- uitleg over de werkwijze en het projectverloop voor uitgevoerde systemen en doe het zelf installaties

 

De plaatsen zullen beperkt worden om er een interactieve avond van te maken en indien nodig zal er een 2 de datum vastgelegd worden.

Inschrijven is verplicht en gaat als volgt:

Stuur een mail naar

stijn@htew.be

met als onderwerp: infoavond 23/9

Vermeld volgende gegevens:

-naam

-adres

-e-mail adres

-telefoonnummer

-een korte beschrijving ivm het project dat je op stapel heb staan in de nabije of verre toekomst

De avond gaat door in onze showroom te Herentals

Dikberd14/3D

2200 Herentals

We starten om 19u stipt

Bij vragen kan je me altijd bereiken op het nummer 0495/217732 of via de website

 

www.htew.be
 
Lid geworden
27 aug 2015
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zou wel heel leuk zijn, alleen is Herentals mij net eits té ver, aangezien ik van regio Brugge ben ;-)
 
Lid geworden
27 aug 2015
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
De kogel is door de kerk en het worddt dus Loxone.

 

Wat mijn bekabeling betreft, ik ga naar alle plaatsen waar ik drukknoppen wil, utp leggen maar wat is jullie ervaring qua kabels?

cat 5e/cat6

shielded-niet shielded?

 

De voorgestelde cat 7 van Loxone zelf vind ik ietwat overdreven aangezien het enkel gaat over het versturen van pulsne en niet over data...

 

Gr!
 

thernals

Lid
Lid geworden
1 dec 2011
Berichten
320
Waarderingsscore
0
Punten
16
als het enkel is voor aansturen van drukknoppen met 24V voldoet cat 5e zeker en vast en dan maakt shielded of niet ook weinig uit,

maar als je bv 1wire gaat toepassen in combinatie met drukknoppen over dezelfde UTP zou ik me mss toch wat beter informeren, ik meende gelezen te hebben op het ondertussen gesloten loxoneforum maar nog beschikbaar dat dit soms voor problemen  kon zorgen in een bepaalde topologie.

Langs de andere kant is de kost van 5e ook relatief laag dus in geval van 1wire steeds aparte kabel bijtrekken mss

Futureproof is het mss beter cat7 te nemen maar op dit moment voor de huidige loxonetoepassingen is dit overkill.

 

Atilla
 
Lid geworden
27 aug 2015
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
Maar als ik iedereen zo hoor, zal cat 5e wel werken?

 
 
Lid geworden
9 nov 2011
Berichten
1.324
Waarderingsscore
6
Punten
0
Waarom UTP? UTP (en zeker cat 5) is heel dun. Die draadjes breken heel snel. Ik zou eerder SVV nemen. Als je absoluut UTP wil, neem dan cat7: dat koper is al wat dikker met minder risico op afbreken.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ik heb naar alle schakelaars een 12x svv gelegd en een eib buskabel.
 
Lid geworden
9 mrt 2015
Berichten
49
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb een tijd geleden ook voor dezelfde moeilijke keuze gestaan ...

Uiteindelijk is het Loxone geworden ...

Een collega heeft Nikobus, (Wat ben ik dan toch blij met onze Loxone ... )

* Wij hebben net zoals jij van plan bent onder en boven op een centrale plaats een tablet tegen de muur hangen (Een simpel Samsung tabletje van 8 inch) met hierachter een usb stopcontact om dat spel te voorzien van stroom).

* In alle ruimtes zijn er temp sensors (1-wire) die de zone ventielen aansturen van de vloerverwarming).

* Beweginsmelder zijn er in alle vormen en maten, maar de meeste op 230V ... Nog een moeilijke keuze die je moet maken tussen goedkoop, bwa valt wel mee, DUUR!, WTF ZO DUUR! Wij hebben gekozen voor de Niko 24V melder, al moet je deze wel een klein beetje bewerken (NPN contact).

* In de meeste ruimtes zijn er luidsprekers voorzien, enkel nog een media systeem op punt zetten ... Ben ik nog niet uit.

* Voor de verlichting werken we beneden en op de toiletten met bewegingsmelders, in de zitkamer/keuken/vide/hal werken we met sfeerverlichting. Naargelang het buiten donker wordt (Lichtsensor 1-10V) worden er bepaalde sferen opgeroepen.

In elke kamer zit er ergens wel een led strip weg aangesloten op een DMX.

Boven op de slaapkamers en badkamer heb ik gewerkt met een enkelvoudige drukknop van Niko, uiteraard geschakeld met 24V op een Loxone ingang.

Bij lang drukken, wordt er gedimd, bij één druk alles aan/uit, bij twee keer drukken tweede kring etc etc ...

* In iedere kamer heb ik een gestuurd stopcontact voorzien (Loxone - Schneider relais - stopcontact). Altijd handig voor bv de kerstverlichting op een bepaald uur te laten aangaan :p

* De intercom van Loxone is nog toekomst ... En vrij prijzig :D

* ... En waarschijnlijk nog een aantal dingen vergeten.

 

Nog vragen? Shoot

 
 
Lid geworden
9 mrt 2015
Berichten
49
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ipv van UTP misschien beter SFTP nemen, en volgen mij kan het best met cat5e.
 
Lid geworden
9 nov 2011
Berichten
1.324
Waarderingsscore
6
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Bjorn.R

Ipv van UTP misschien beter SFTP nemen, en volgen mij kan het best met cat5e.

Kan je dit ook onderbouwen? Mij lijkt het namelijk onzin: het enige verschil tussen UTP en (S)FTP is de afscherming. Die ga je toch niet gebruiken in deze toepassing. En cat5e zijn heel dunne draadjes, die heel rap gaan afbreken.
 
Lid geworden
9 mrt 2015
Berichten
49
Waarderingsscore
0
Punten
0
mathiaz misschien eens een UTP uitmeten en daarna een (S)FTP ...

Afscherming zit er niet voor niets, en toekomstgericht ... Voor een simpel schakelaartje kan je waarschijnlijk best een iets goedkoper UTPtje gebruiken (dan kan je net zogoed 2x1.5 gebruiken), maar nu je toch bezig bent ...

Ik zeg minstens FTP.

 
 
Lid geworden
9 nov 2011
Berichten
1.324
Waarderingsscore
6
Punten
0
1. Dat moet ik helemaal niet uitmeten, ik kan je namelijk zo zeggen wat het resultaat gaat zijn: identiek hetzelfde...

2. Als je afgeschermde kabel neemt, wat doe je dan met de afscherming?

3. Inderdaad, je kan even goed (en zelfs beter) niet-afgeschermde SVV kabel nemen dan UTP voor deze toepassing.
 
Lid geworden
27 aug 2015
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kent iemand van jullie een mooie wallmount voor een samsung tabletje waar de tablet helemaal inzit en opgeladen wordt?

Ik wil deze gebruiken als touchscreen voor mijn loxone maar wil een vaste touchscreen waar de tablet niet uitgehaald kan worden en opgeladen wordt...

 

Alvast bedankt!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan