• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Allergisch voor verf: beschermingsmateriaal

Lid geworden
25 mei 2012
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste forumleden,

Binnenkort zou ik mijn huis willen schilderen maar ik ben sinds enige tijd allergisch voor een conserveermiddel dat in ongeveer elke verf zit. (Voor de geïnteresseerden: de stof is methylisothiazolinon.) Jammer genoeg kom je ermee in contact via de lucht tijdens het drogen en de allergische reactie is niet min.

Ik ben op zoek naar geschikte persoonlijke bescherming die voldoende comfortabel is maar geen huid onbedekt laat. Ook de ingeademde lucht moet worden 'gezuiverd'. Ik dacht dus aan de schildersoverall en een volgelaats verf- of gasmasker.

Is er iemand die hetzelfde probleem heeft of advies kan geven? Welke producten zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt!

Als het zo erg is, niet enkel schilderen maar ook het drogen, laat je dan niet best iemand komen om het te schilderen?
ik heb alvast geen oplossing mee te geven.

Het lijkt me inderdaad best dat je iemand anders laat verven en je zelf een paar daagjes uit huis logeert tot alles gedroogd en voldoende gelucht is.

Als je er allergisch voor bent zou ik al zeker niet zelf schilderen met die verf, noch verf gebruiken in je eigen woning die die stoffen bevat. Er zijn alternatieve verven die die substanties niet bevatten. 5 seconden opzoeken leert me dat bijvoorbeeld https://beconscient.nl/shop/category/verf-15# verf levert zonder methylisothiazolinon. Dat staat zelfs uitdrukkelijk bij de niet aanwezige componenten. Zo zullen er nog wel wat te vinden zijn. Dat lijkt me toch een veel betere en vooral gezondere optie.

Je kan toch niet slapen met ademlucht of gezichtsmaskers op?

Als je zelf wil schilderen.
Dan best met zo'n pak die men gebruikt in de medische sector waar helm en pak in elkaar vast zitten en waar een luchtslang je voorziet van lucht.
Anders zoek je problemen.
Als je daar wil leven.
Zal je toh minstens 8 dagen moeten wachten na de werken mits genoeg warmte voor de droging en genoeg ventilatie voor de dampen.
Dan nog zal je alles moeten na-meten ivm concentratie of niet .
Wat Caroto voorstelt , is misschien een optie maar ik stel nog altijd in vraag wat de kwaliteit en onderhoudsmarge is van zo'n verven.

De stof in kwestie is een potbewaarmiddel, met de duurzaamheid van de verf eens ze op de muur hangt heeft dat weinig te maken. Let wel: er zijn ook eco-dispersieverven die wel dit bewaarmiddel bevatten. Dus als je die kant op gaat, verzeker je ervan dat de verf die je uiteindelijk koopt effectief dit middel niet bevat. Mijn persoonlijke mening: in jouw geval, ga ervoor. Zet je over de geitenwollensokken van de verkoper heen en bezoek eens een eco/bioverfwinkel. Zal vast makkelijker te verteren zijn dan een paar dagen in een ruimtepak vertoeven.

Bedankt iedereen!

Uiteindelijk laat ik de werken deels uitvoeren door een schilder en zal ik enkele dagen elders verblijven. Ik heb gekozen voor een A-merk verf die methylisothiazolinon bevat in de hoop dat dit product het beste verfresultaat geeft.

Als iemand nog een tip heeft voor een volgelaatsmasker hoor ik het graag. -)

Laatst bewerkt:
Voor wat betreft volgelaatsmasker, daar heb ik ook al eens naar zitten kijken maar nog niks aangeschaft.

Tot nu toe mijn conclusie: ik zou bij de grootste en meest wijdverspreide merken shoppen, kwestie van altijd en overal spare-parts en filters te vinden. Voornamelijk 3M en Moldex.
En dan zou ik gewoon het beste product binnen dat merk en binnen de volgelaatsmaskers kiezen: beste draagcomfort, beste afstelmogelijkheden, best aansluitend op het gelaat etc...
Opgelet: normaal bestaan die altijd in 3 maten (small, medium, large) om ook weer het best passende masker voor jou gezicht te hebben.

Voor een goed werking is het belangrijkste dat het masker goed aansluit op je gezicht zonder luchtlek: dus een goed passend model en maat, en mooi gladgeschoren gezicht.

NIet elk volgelaatsmasker met 'een filter' houdt alle schadelijke stoffen tegen. Je moet zeer goed nakijken of zo een maskerfilter dient voor jou toepassing. Is het voor een occasionele bezichtiging?

NIet elk volgelaatsmasker met 'een filter' houdt alle schadelijke stoffen tegen. Je moet zeer goed nakijken of zo een maskerfilter dient voor jou toepassing. Is het voor een occasionele bezichtiging?
Naast goed aansluitend masker is die filter heel belangrijk, er is daar een heel spectrum aan. Je moet gaan kijken naar de filter en dat die zeker de deeltjes gaat tegen houden van uw stof dat je wil tegenhouden. Ik zou gaan zoeken die voor professionele doeleinden wordt gebruikt in spuitcabines.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan