Zou deze programmatie werken?
Ik snap niet goed wat je precies wil gaan doen? Wil je met 1 drukknop twee lampen bedienen? Dus 1x drukken is lamp 1 aan, nog 1x drukken is lamp 2 ook aan, derde keer drukken is alles uit?
De bedoeling is om met 1 drukknop de verlichting van de slaapkamer te bedienen en een alles uit knop te hebben. Dus met voorwaarde werken want ik vind het niet om met kort en lang drukken te werken. Dus eigenlijk was de bedoeling kort drukken verlichting van slaapkamer bedienen en lang drukken dat alles uit word bediend.
Daar heb ik eerder al een voorbeeld project voor gemaakt. Geavanceerde drukknopbediening. Als je even zoekt in dit forum zou je het terug moeten vinden. Het betreft een actie voor kort + lang drukken of enkel en dubbel klik. Mocht je vragen hebben stel ze gerust!
Dat is met 2 drukknopen en er staat maar een tijdsvertraging van 0,3s op en wat als je dan nog een actie maakt op 0,6s klopt u programmatie niet meer op 1 drukknop want dan gaat altijd enkel de 0,3s werken en kom je niet eens aan 0,6s.
Er zijn twee methodes. Je kan bv. hebben dat je twee drukknoppen hebt elk met hun eigen actie, maar druk je beiden in dan krijg je een derde actie. Maar mijn voorbeeld geeft ook aan om EEN enkele knop meerdere acties te geven door langer in te drukken.
Gaat niet werken om langer te drukken want in u voorwaarde gaat u drukknop al na 0.3s terug op onwaar dus reset dit de hele tijd terug. Kijk maar eens na.
Het betreft een oudere versie waar enkel twee knoppen indrukken mogelijk was. Hier in bijlage een nieuwe versie. Wat jij wil gaat vooral om het onderste gedeelte van de programmatie. Let wel! Zet de drukknop modus op "Push button" om dit mogelijk te maken! Maak vervolgens alle virtuele toestellen en routines na. Je kan meer dan twee (zoals in het voorbeeld) doen, als je bv. kort drukken, na 1 seconde en na 2 seconden wil gaan gebruiken om zo 3 verschillende acties te creeren. De conditie "Drukknop linksonder - Lang" heeft bij "THEN" de wachttijd (delay) staan. Die staat op 2 seconden. Dwz. dat je de knop 2 seconden moet ingedrukt houden waarna de actie activeert. Als je die tijd aanpast dan pas je de tijd aan dat je de knop moet indrukken. Let er ook op dat alle voorgaande acties daar ook horen te staan (Drukknop linksonder - Kort in voorbeeld) met als waarde False en een wachttijd (delay) die 0.1 seconden trager is (1.9 seconden in voorbeeld).
Als je er niet aan uit geraakt hoor ik het graag!
Niko had het ook makkelijker kunnen maken door een puls toetevoegen die je dan in een voorwaarde if kunt aanduiden met seconde. En dit is een functie die ze aan de software kunnen toevoegen want met motorstanden lukt dit wel dus waarom niet met seconde.
Niko houdt z'n software nogal "dom" om het voor de leek gebruikers makkelijk te maken hun eigen installatie wat aan te passen... Vind het ook nogal stom dat er niet meer geavanceerde dingen zijn, maar ze voegen wel functies toe. Zo is laatst de mogelijk gekomen om LEDs in een knop zelf aan/uit te doen dmv. een routine. Ik heb het dus wel werkend gekregen zoals je kan zien in mijn voorbeeld project om zowel het indrukken van meerdere knoppen tegelijk voor een actie als het langer indrukken van een enkele knop.
Nog even ter toevoeging, de 0,3 seconden voor het dubbelindrukken (indrukken van meerdere knoppen) is zodat je alsnog de tijd hebt om een enkele knop in te drukken. Als je die 0,3 seconden weg haalt en je drukt twee knoppen tegelijk is dan is dat nooit exact gelijk en zou je alsnog beide acties van de enkele knoppen uitvoeren.