• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Alle vragen over Niko Home Control

Lid geworden
11 aug 2006
Berichten
85
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,



Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.



Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...



mvg
Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Iemand dit al meegemaakt, word in een post op Facebook gevraagd.

 

Bijlagen

  • 20220908_201453.jpg
    20220908_201453.jpg
    128,9 KB · Weergaven: 33

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
219
Waarderingsscore
23
Punten
18
Kan ik een NFC tag gebruiken om zo bv. door die te scannen een motor aan te sturen (openen garagepoort)?
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.567
Waarderingsscore
1.534
Punten
113
Kan ik een NFC tag gebruiken om zo bv. door die te scannen een motor aan te sturen (openen garagepoort)?
Ja dat gaat via een input signaal van de NFC tag controller naar niko home control te maken. Wij hebben dit met vingerafdruklezer gedaan.
 

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
219
Waarderingsscore
23
Punten
18
Kan ik een NFC tag gebruiken om zo bv. door die te scannen een motor aan te sturen (openen garagepoort)?
Ja dat gaat via een input signaal van de NFC tag controller naar niko home control te maken. Wij hebben dit met vingerafdruklezer gedaan.
En hoe kan ik die "koppeling" maken? Ik kan wel een NFC tag overschrijven maar vind niet meteen hoe ik een Niko Home Control routine of dergelijks kan activeren.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.639
Waarderingsscore
1.737
Punten
113
Iemand dit al meegemaakt, word in een post op Facebook gevraagd.

Ja,dit is een NHC1-installatie, wellicht met 2 kasten, waarbij de slave-voeding overgenomen heeft omdat de hoofdvoeding defect is. Zeker eerst checken dat het schuifbrugje goed contact maakt met de controller.
Wat meer info hier : https://guide.niko.eu/display/HMNHC1/Voeding
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.567
Waarderingsscore
1.534
Punten
113
Kan ik een NFC tag gebruiken om zo bv. door die te scannen een motor aan te sturen (openen garagepoort)?
Ja dat gaat via een input signaal van de NFC tag controller naar niko home control te maken. Wij hebben dit met vingerafdruklezer gedaan.
En hoe kan ik die "koppeling" maken? Ik kan wel een NFC tag overschrijven maar vind niet meteen hoe ik een Niko Home Control routine of dergelijks kan activeren.
Je hebt toch ook een NFC lezer. Van welk merk is die?
 

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
219
Waarderingsscore
23
Punten
18
Kan ik een NFC tag gebruiken om zo bv. door die te scannen een motor aan te sturen (openen garagepoort)?
Ja dat gaat via een input signaal van de NFC tag controller naar niko home control te maken. Wij hebben dit met vingerafdruklezer gedaan.
En hoe kan ik die "koppeling" maken? Ik kan wel een NFC tag overschrijven maar vind niet meteen hoe ik een Niko Home Control routine of dergelijks kan activeren.
Je hebt toch ook een NFC lezer. Van welk merk is die?
Ik heb enkel een NFC tag, de "lezer" is dan bv. mijn smartphone. Ik kan een NFC tag programmeren om bv. iets op m'n smartphone uit te voeren, maar wat ik eigenlijk wil is bv. iets aansturen in NHC2. Dit zou kunnen door de smartphone zelf te gaan gebruiken en zo de Niko Home app aan te sturen, maar dit heeft als nadeel dat je wel op die smartphone de Niko Home app geinstalleerd moet hebben alsook dat je ingelogt bent op de juiste installatie. Heeft dan als voordeel dat je ingelogt moet zijn. Dus je zou bv. een NFC tag aan de buitenkant van een achterdeur kunnen hangen. Als je die scant met een smartphone die ingelogt is op Niko Home, dan zal een rolgordijn openen zodat je "veilig" de deur kan openen. Nu moet ik eerst de Niko Home app openen, wachten tot hij geladen is. Dan zoeken naar de juiste ruimte en vervolgens het gordijn openen (ik weet dat je favorieten kan instellen). Wat ik wil is dus gewoon een NFC tag op de buitengevel die ik kan scannen en dan het gordijn laten openen.

Kan wel zelf wat programmeren en aansturen via de Hobby API, maar dan moet ik wel een NFC tag hebben die kan communiceren met m'n script. En dan moet die NFC tag ook over stroom beschikken....
 

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
219
Waarderingsscore
23
Punten
18
Ik kan bv. wel Google Home (Assistant) gebruiken om m'n installatie aan te sturen, maar een NFC tag lezen en dan een Google Home routine laten uitvoeren kan dan weer niet... Het zou wel kunnen met een andere app die dan weer Google Home routine shortcut activeert maar dat is nogal "rommelig".

Ik denk er sterk aan me eens te verdiepen in de Home Assist (HA) plugin voor NHC2 op GitHub en wat te helpen om functies toe te voegen. En dan gewoon alle programmatie in de NHC software te verwijderen en alles via HA te doen. Veel uitgebreider en flexibeler. En HA support wel NFC tags op hun smartphone apps...
 

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
219
Waarderingsscore
23
Punten
18
Heb ik het goed dat een Niko Pushbutton interface NIET op 230 volt mag aangesloten worden? Ik wil graag een belknop van de gemene delen die naar mijn audiophone loopt gaan gebruiken om het touchscreen te laten bellen. Een Drukknop interface zou ik dan aansluiten op de twee draaden die het binnekomende signiaal geven. Er komen 2 draadjes binnen, die dinen voor alles. Belsigniaal, praten (audio) en deurslot openen. De audiophone zelf heeft wel contacten voor een externe bel, waar ik dus de interface wil op koppelen. Dit bedraagt volgens mij ZLVS (lage spanning), en zou moeten werken. De interface koppel ik dan verder op een buskabel.

Ik ben van de veronderstelling dat als er dan op de bel gedrukt wordt, dit signiaal opgevangen wordt als een buscommando (druk) en ik deze als Belknop met interface kan koppelen. Dan een routine voor Toegangscontrole met extra belknop aanmaken. Zal er dan gewoon een geluidstoon zijn of zal dit niet werken als er geen toegangscontrole (module) aanwezig is? Zou dit systeem wel kunnen gebruiken bv. om een push/infobericht te sturen als er wordt aangebelt.
 
Lid geworden
19 apr 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
1
Punten
3
Kan je een routines maken die aangestuurd worden door "virual devices" in NHC2 om een "heating system" in mijn geval Daikin binnenunit aan te sturen? Ik kan geen virtuele devices opnemen als "A: controls that initiate the routine"
 

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
219
Waarderingsscore
23
Punten
18
Kan je een routines maken die aangestuurd worden door "virual devices" in NHC2 om een "heating system" in mijn geval Daikin binnenunit aan te sturen? Ik kan geen virtuele devices opnemen als "A: controls that initiate the routine"
Kan niet zover ik weet. Je kan dit oplossen door een Conditie te gebruiken ipv. een Routine. Daar kan je bij IF wel een virtueel toestel aangeven met als waarde WAAR. Is er een reden dat je een routine wil gebruiken ipv. een conditie? Enige verschil is dat je bij een routine de mogelijkheid hebt om op het display/app te zien of een routine geactiveerd of gedeactiveerd is. Maar dat kan je zelf ook maken met een routine die enkel een vlag aan/uit zet die dan voor de conditie ook WAAR moet zijn om geactiveerd te worden. Beetje omslachtig en ik snap ook de reden niet waarom een vlag niet als optie kan dienen in een routine.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.639
Waarderingsscore
1.737
Punten
113
Heb ik het goed dat een Niko Pushbutton interface NIET op 230 volt mag aangesloten worden? Ik wil graag een belknop van de gemene delen die naar mijn audiophone loopt gaan gebruiken om het touchscreen te laten bellen. Een Drukknop interface zou ik dan aansluiten op de twee draaden die het binnekomende signiaal geven. Er komen 2 draadjes binnen, die dinen voor alles. Belsigniaal, praten (audio) en deurslot openen. De audiophone zelf heeft wel contacten voor een externe bel, waar ik dus de interface wil op koppelen. Dit bedraagt volgens mij ZLVS (lage spanning), en zou moeten werken. De interface koppel ik dan verder op een buskabel.

Ik ben van de veronderstelling dat als er dan op de bel gedrukt wordt, dit signiaal opgevangen wordt als een buscommando (druk) en ik deze als Belknop met interface kan koppelen. Dan een routine voor Toegangscontrole met extra belknop aanmaken. Zal er dan gewoon een geluidstoon zijn of zal dit niet werken als er geen toegangscontrole (module) aanwezig is? Zou dit systeem wel kunnen gebruiken bv. om een push/infobericht te sturen als er wordt aangebelt.
Om een bijkomende belknop te creëren heb je een 550-20000 nodig die enkel daarvoor dient. Ik vind het een beetje verspilling maar soit. Daar mag inderdaad geen spanning op komen, dus als je bijvoorbeeld 12VAC uit krijgt uit je audiophone moet daar nog een relaisje tussen.

Je moet geen Niko-buitenpost hebben om dit te gebruiken.
Opgelet, ik vind dit wel goed weggestoken in de software. Vooral dit: voor je belknop moet je bij "Bedieningen en toestellen toevoegen" bij "Toegangscontrole" kijken en daar vind je dan "drukknopinterface als belknop". Die maak je aan, en dan kan je bij de routines bij "toegangscontrole" zien staan: "Toegangscontrole met extra belknop".
 
Lid geworden
20 sep 2022
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ter info voor wie aan het uitkijken is naar de Niko bridge voor het verbinden van zijn slimme meter & zigbee ondersteuning voor de bedrade Niko home control. Had een update gevraagd naar hoe het hiermee zat, dit is het antwoord. Zal nog even wachten worden ...

Voor onze bridge (dat is de naam van de nieuwe module) zijn we momenteel volop bezig met testen en verbeteren opdat we een goed werkende module kunnen uitleveren. Om meer informatie te krijgen wanneer en hoe dit exact zal gebeuren raden we aan om je in te schrijven op myniko (let op dit kan enkel met BTW nummer). Dan zal je via onze nieuwsbrieven op de hoogte gehouden worden van nieuwigheden.

Ik heb deze module besteld bij Gigatek en ze beloven mij dit eind deze maand te leveren. Is er hier iemand die deze module al heeft? Op de site van Niko staat niks.

Mvg,

Bavo Vervisch
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.567
Waarderingsscore
1.534
Punten
113
Ter info voor wie aan het uitkijken is naar de Niko bridge voor het verbinden van zijn slimme meter & zigbee ondersteuning voor de bedrade Niko home control. Had een update gevraagd naar hoe het hiermee zat, dit is het antwoord. Zal nog even wachten worden ...

Voor onze bridge (dat is de naam van de nieuwe module) zijn we momenteel volop bezig met testen en verbeteren opdat we een goed werkende module kunnen uitleveren. Om meer informatie te krijgen wanneer en hoe dit exact zal gebeuren raden we aan om je in te schrijven op myniko (let op dit kan enkel met BTW nummer). Dan zal je via onze nieuwsbrieven op de hoogte gehouden worden van nieuwigheden.

Ik heb deze module besteld bij Gigatek en ze beloven mij dit eind deze maand te leveren. Is er hier iemand die deze module al heeft? Op de site van Niko staat niks.

Mvg,

Bavo Vervisch
Zal niet zijn hoor. Niko gaat die module pas volgend jaar uitbrengen, maar er is nog geen datum gegeven.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.639
Waarderingsscore
1.737
Punten
113
Inderdaad, 't is zelfs niet beloofd voor Batibouw dus veel kans wordt het zomer.
 

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
219
Waarderingsscore
23
Punten
18
Iemand die Home Assitant gebruikt i.s.m NHC2? Er is een "plugin" voor HA beschikbaar op GitHub (niet officieel) die een koppeling maakt tussen beide systemen. HA biedt veel meer mogelijkheden maar ik wil even polsen of er mensen zijn die dit ook werkelijk gebruiken. Ik ben namelijk van plan om "slimme" thermostaten op mijn radiatoren te plaatsen. Maar die wil ik wel aansturen via een platform voor domotica en niet 3 verschillende apps moeten gebruiken om iets in m'n huis aan te sturen.

Nu weet ik dat er tal van zo'n thermostaatkranen beschikbaar zijn die Zigbee ondersteunen en die ik zo kan gebruiken in HA. Daar kan je dan temperatuur uitlezen en vervolgens aansturen. Probleem is dat er dan twee systemen zijn, Niko Home app en HA app... Als oplossing zou ik alles in HA kunnen programmeren (wat ook wat geavanceerder werkt) zodat ook de verlichting, gordijnen etc. via HA werken. Maar alsnog moet je de Niko software gebruiken om bepaalde dingen te programmeren. Zoals het toevoegen en koppelen van alle bedieningen etc. Het eigenlijke programmeren gebeurt dan wel in HA. Dan rest alleen nog het display... Zou tof zijn als je daar zelf de eigenlijke HA app op kon installeren om het helemaal af te maken natuurlijk...

Gebruikt iemand z'n NHC2 installatie op deze manier. Zoja, werkt dat vlot?
 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Zou deze programmatie werken?
 

Bijlagen

  • drukknop voor meerdere acties.zip
    14,2 KB · Weergaven: 5

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
219
Waarderingsscore
23
Punten
18
Zou deze programmatie werken?
Ik snap niet goed wat je precies wil gaan doen? Wil je met 1 drukknop twee lampen bedienen? Dus 1x drukken is lamp 1 aan, nog 1x drukken is lamp 2 ook aan, derde keer drukken is alles uit?
 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Zou deze programmatie werken?
Ik snap niet goed wat je precies wil gaan doen? Wil je met 1 drukknop twee lampen bedienen? Dus 1x drukken is lamp 1 aan, nog 1x drukken is lamp 2 ook aan, derde keer drukken is alles uit?
De bedoeling is om met 1 drukknop de verlichting van de slaapkamer te bedienen en een alles uit knop te hebben. Dus met voorwaarde werken want ik vind het niet om met kort en lang drukken te werken. Dus eigenlijk was de bedoeling kort drukken verlichting van slaapkamer bedienen en lang drukken dat alles uit word bediend.
 

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
219
Waarderingsscore
23
Punten
18
Zou deze programmatie werken?
Ik snap niet goed wat je precies wil gaan doen? Wil je met 1 drukknop twee lampen bedienen? Dus 1x drukken is lamp 1 aan, nog 1x drukken is lamp 2 ook aan, derde keer drukken is alles uit?
De bedoeling is om met 1 drukknop de verlichting van de slaapkamer te bedienen en een alles uit knop te hebben. Dus met voorwaarde werken want ik vind het niet om met kort en lang drukken te werken. Dus eigenlijk was de bedoeling kort drukken verlichting van slaapkamer bedienen en lang drukken dat alles uit word bediend.
Daar heb ik eerder al een voorbeeld project voor gemaakt. Geavanceerde drukknopbediening. Als je even zoekt in dit forum zou je het terug moeten vinden. Het betreft een actie voor kort + lang drukken of enkel en dubbel klik. Mocht je vragen hebben stel ze gerust!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan