• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Alle vragen over Niko Home Control

Lid geworden
11 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,

Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.

Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...

mvg
Johan

Laatst bewerkt door een moderator:

gert.bovens

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Waarderingsscore
129
Punten
63
@gert.bovens bedankt voor de verhelderende screenshots

Ik had gehoopt dat er een submenu achter bv. "Rolluik Eetkamer" zou zitten met aparte knoppen om naar boven/naar onder/voorgedifinieerde stand te gaan: op die manier ben je maar 1 activiteit kwijt voor "rollen naar onder/ rollen naar boven/ rollen naar voorgedefinieerde stand" i.p.v. 3
nee als je op het icoontje betreffende icoontje gaat staan krijg je een slider die je kan slepen naar de gewenste positie, openen of sluiten is gewoon aantikken zoals het licht aan/uit schakelen is... had het gefilmd maar de extensie wordt niet geaccepteerd door het forum ?‍♂️
Maar als ik het goed begrijp, werkt het dus zo:
1 activity voor: Rolluiken eetkamer naar onder
1 activity voor: Rolluiken eetkamer naar boven
1 activity voor: Rolluiken eetkamer naar voorgedefinieerde stand
je hebt maar 1 plaats nodig maar die voorgedefinieerde stand ben ik nog niet tegengekomen... (tenzij je hem in een sfeer steekt maar dan neemt hij wel een extra plaats in)
In dat geval, heb ik nog een andere vraag :)

Kan je met de Niko app widgets maken voor activities? Dan kan ik mijn smartphone omtoveren in een Niko Digital Black waar veel meer activities opkunnen.
zover ik begrepen heb gebruik ik nog de "oude" app (die met het gele icoontje) en heb ik geen weet dat je via widgets dit zou kunnen... zou ergens wel gemakkelijk zijn natuurlijk, wetende dat de DB ook gewoon android draait, heb net gechecked op mijn gsm kom ik alvast geen niko widgets tegen die ik kan installeren...

Greetz Gert

Bijlagen

• IMG_20220104_154237.jpg
    IMG_20220104_154237.jpg
    66,3 KB · Weergaven: 11

gert.bovens

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Waarderingsscore
129
Punten
63
Toilet:

- Tegen dezelfde muur waar de deur in zit.

=> Gaat die in feite direct aan (zou moeten, er staat 180° detectie op de Niko site) als je binnenstapt of je hand even voor de sensor wuift?
Hang je die niet beter op de muur tegenover de deur? Zo snel als je de deur opent gaat deze aan.

Bij vrienden is het op dezelfde muur, en dan gaat deze niet aan als je de deur opent. Als gast ga je dan binnen in een donker kamertje vragend en voelend met je hand waar die verdomde schakelaar nu weer zit en dan gaat deze aan als je al half binnen bent.

Toch comfortabeler op de andere manier denk ik.
In se begrijp ik je punt. Maar als je de melder wilt vervangen door een schakelaar later, dan hangt de schakelaar weer op een niet logische/ambetante plaats. Hem op dezelfde muur hangen als waar het deurgat zit, is sowieso een compromis
easywave schakelaar plaatsen?

Greetz Gert

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Waarderingsscore
70
Punten
28
@gert.bovens voorgedefinieerd als in: ga bv. 3/4 naar beneden want dan komt er nog net genoeg licht binnen terwijl de zon buiten 35 graden aan het bakken is. Bij Somfy de "My" stand geloof ik.

Ik wil je altijd m'n nummer of email PB'n (voel je niet verplicht) zodat ik je demo kan zien.

Dus als openen/sluiten aantikken is, wat gebeurt er als je nog eens tikt als de rol in beweging is en dus nog niet op zijn eindpositie zit (zijnde helemaal gesloten of helemaal open?).

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.617
Punten
113
@gert.bovens bedankt voor de verhelderende screenshots

Ik had gehoopt dat er een submenu achter bv. "Rolluik Eetkamer" zou zitten met aparte knoppen om naar boven/naar onder/voorgedifinieerde stand te gaan: op die manier ben je maar 1 activiteit kwijt voor "rollen naar onder/ rollen naar boven/ rollen naar voorgedefinieerde stand" i.p.v. 3
nee als je op het icoontje betreffende icoontje gaat staan krijg je een slider die je kan slepen naar de gewenste positie, openen of sluiten is gewoon aantikken zoals het licht aan/uit schakelen is... had het gefilmd maar de extensie wordt niet geaccepteerd door het forum ?‍♂️
Maar als ik het goed begrijp, werkt het dus zo:
1 activity voor: Rolluiken eetkamer naar onder
1 activity voor: Rolluiken eetkamer naar boven
1 activity voor: Rolluiken eetkamer naar voorgedefinieerde stand
je hebt maar 1 plaats nodig maar die voorgedefinieerde stand ben ik nog niet tegengekomen... (tenzij je hem in een sfeer steekt maar dan neemt hij wel een extra plaats in)
In dat geval, heb ik nog een andere vraag :)

Kan je met de Niko app widgets maken voor activities? Dan kan ik mijn smartphone omtoveren in een Niko Digital Black waar veel meer activities opkunnen.
zover ik begrepen heb gebruik ik nog de "oude" app (die met het gele icoontje) en heb ik geen weet dat je via widgets dit zou kunnen... zou ergens wel gemakkelijk zijn natuurlijk, wetende dat de DB ook gewoon android draait, heb net gechecked op mijn gsm kom ik alvast geen niko widgets tegen die ik kan installeren...

Greetz Gert
Als je andere extensie wilt toevoegen moet je dit in een zip map steken en die zip map uploaden.

gert.bovens

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Waarderingsscore
129
Punten
63
@gert.bovens voorgedefinieerd als in: ga bv. 3/4 naar beneden want dan komt er nog net genoeg licht binnen terwijl de zon buiten 35 graden aan het bakken is. Bij Somfy de "My" stand geloof ik.
dat zal je dan in een sfeer moeten gieten vrees ik of een andere voorwaardelijke actie...
Ik wil je altijd m'n nummer of email PB'n (voel je niet verplicht) zodat ik je demo kan zien.
mag je zal niet de eerste zijn die me contacteert ivm NHC
Dus als openen/sluiten aantikken is, wat gebeurt er als je nog eens tikt voor de rol op zijn eindpositief zit (zijnde helemaal gesloten of helemaal open?).
dan stopt hij... beetje zoals een 1 knopsbediening voor rolluik (hoewel dat volgens mij niet bestaat bij NHC)

Greetz Gert

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Waarderingsscore
70
Punten
28
dat zal je dan in een sfeer moeten gieten vrees ik of een andere voorwaardelijke actie...
Dus als openen/sluiten aantikken is, wat gebeurt er als je nog eens tikt voor de rol op zijn eindpositief zit (zijnde helemaal gesloten of helemaal open?).
dan stopt hij... beetje zoals een 1 knopsbediening voor rolluik (hoewel dat volgens mij niet bestaat bij NHC)

Greetz Gert
Ik heb je m'n gegevens (bijna) gestuurd. Bedankt om alles te beantwoorden, dat is heel fijn!

Dus als een tik de rol stopt, en je tikt dan opnieuw dan gaat hij in de tegenovergestelde richting neem ik aan?

- Rol gaat naar beneden. Je tikt als hij in de helft zit en hij stopt
- Je tikt opnieuw en hij gaat terug naar boven?

Als het zo werkt, is het slimmer dan ik eerst dacht.

gert.bovens

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Waarderingsscore
129
Punten
63

Greetz Gert
Ik heb je m'n gegevens (bijna) gestuurd. Bedankt om alles te beantwoorden, dat is heel fijn!

Dus als een tik de rol stopt, en je tikt dan opnieuw dan gaat hij in de tegenovergestelde richting neem ik aan?

- Rol gaat naar beneden. Je tikt als hij in de helft zit en hij stopt
- Je tikt opnieuw en hij gaat terug naar boven?

Als het zo werkt, is het slimmer dan ik eerst dacht.
zo is de werking inderdaad, wel beetje vervelend soms als hij bv op 75% staat en je hem gestopt hebt in de richting dat je verder wil... dan moet je dus 2 keer drukken

Greetz Gert

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Waarderingsscore
70
Punten
28
Door de input van Gert is het aansturen van de rolluiken duidelijk geworden. ?. In sommige ruimtes zoals de slaapkamer is het echter meegenomen om daar lokaal het rolluik te kunnen bedienen. Ik stel m'n vraag hier even zodat iedereen na mij er misschien ook iets aan heeft.

De knoppen hieronder zijn gewone 2- of viervoudige drukknoppen. Geen "speciale" dimschakelaars of rolluikknoppen waarvan ik vermoed dat ze hetzelfde zijn als gewone schakelaars maar gewoon met wat mooie symbolen versierd.

Knop A:
- Knop 1: Licht ruimte aan/uit
- Knop 2: licht overloop aan/uit
- Knop 3: rol ruimte op/stop
- Knop 4: rol ruimte af/stop

Een secundaire functie aan een knop toevoegen lijkt mij ook enorm handig. Kan een knop inhouden gekoppeld worden aan bv. afdimmen?
Knop B:
- Knop 1: Licht ruimte aan (steeds op 100% sterkte) /uit (knop inhouden = afdimmen)
- Knop 2: Licht gang aan/uit

Lid geworden
11 feb 2016
Waarderingsscore
1
Punten
3
Een collega is bezig met een nieuwe installatie. Zelf heb ik geen rolluiken vandaar mijn vraag :
In een kamer met 2 identieke ramen en dus ook rolluiken, mag je de twee motoren sturen met 1 uitgang van de motor module,? Of mag dit niet ? In de handleiding staat max 3 motoren per module dus ik vrees er voor.
Ik vraag het omdat er 7 rolluiken in totaal zijn. Dus er moet voor 1 raam een extra module gekocht worden.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.833
Punten
113
Hangt af van de rolluikmotoren zelf. Sommige mogen parallel, andere niet. Dus vraag je best de datasheet van die motoren op. Indien ze parallel mogen mag je ze samen op een uitgang steken.

Fluvius

Actief Lid
Lid geworden
16 nov 2020
Waarderingsscore
63
Punten
28
Door de input van Gert is het aansturen van de rolluiken duidelijk geworden. ?. In sommige ruimtes zoals de slaapkamer is het echter meegenomen om daar lokaal het rolluik te kunnen bedienen. Ik stel m'n vraag hier even zodat iedereen na mij er misschien ook iets aan heeft.

De knoppen hieronder zijn gewone 2- of viervoudige drukknoppen. Geen "speciale" dimschakelaars of rolluikknoppen waarvan ik vermoed dat ze hetzelfde zijn als gewone schakelaars maar gewoon met wat mooie symbolen versierd.

Knop A:

Een secundaire functie aan een knop toevoegen lijkt mij ook enorm handig. Kan een knop inhouden gekoppeld worden aan bv. afdimmen?
Knop B:
- Knop 1: Licht ruimte aan (steeds op 100% sterkte) /uit (knop inhouden = afdimmen)
Rolluik bediening met 2 afzonderlijke drukknoppen gaat niet.

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Waarderingsscore
70
Punten
28
@Fluvius Dat is spijtig maar zeker geen ramp. En het afdimmen, weet je toevallig of dat kan?

Knop indrukken (aan/uit). Inhouden = afdimmen. Volgende keer dat je het licht aan doet, is het terug op 100%
Gaat zoiets?

gert.bovens

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Waarderingsscore
129
Punten
63
@Fluvius Dat is spijtig maar zeker geen ramp. En het afdimmen, weet je toevallig of dat kan?

Knop indrukken (aan/uit). Inhouden = afdimmen. Volgende keer dat je het licht aan doet, is het terug op 100%
Gaat zoiets?
1 knops dimming gaat zeker, maar gaat kort duwen aan/uit zijn en lang duwen neer/op dimmen zijn

Greetz Gert

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.833
Punten
113

Knop A:

Knop B:
Gaat wel hoor, vraagt wel wat programmatie.
Knop 3 = (gewone functie) rolluik naar boven + virtuele uitgang "rolluik draait" aan gedurende de maximale looptijd van het rolluik.
Indien virtuele uitgang "rolluik draait" aan => shift op knop 3 en 4.
Knop 3 = (shiftfunctie) rolluik stop + virtuele uitgang "rolluik stopt" af.

voor knop 4 dan hetzelfde, maar dan met rolluik neer.

't Is dan wel zo, dat als het rolluik stijgt en je drukt op de knop "zakken" dat het dan eerst stopt. En anders moet je voor op en neer aparte virtuele uitgangen aanmaken.

Opgelet, of dit werkt heb ik nog niet getest maar 't zou moeten.

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Waarderingsscore
24
Punten
18

Knop A:

Knop B:
Knop 3 = (gewone functie) rolluik naar boven + virtuele uitgang "rolluik draait" aan gedurende de maximale looptijd van het rolluik.

't Is dan wel zo, dat als het rolluik stijgt en je drukt op de knop "zakken" dat het dan eerst stopt. En anders moet je voor op en neer aparte virtuele uitgangen aanmaken.

Zoiets werkt inderdaad. Ik heb een gelijkaardig maar toch wat ingewikkeldere manier om bv. een functie te zetten op twee knoppen tegelijk. Dus een motormodule die enkel gebruikt kan worden als je de bovenste twee drukknoppen van een 4-voudige drukknop tegelijk indrukt. Een soort van kinderslot. Hierbij kan je ook elke knop nog afzonderlijk bedienen voor de verlichting. Als iemand interesse heeft dan leg ik het graag even uit. Het is vooral belangrijk de juiste wachttijden in te geven zodat je iets langer moet drukken op een van de knoppen om te activeren, anders kan hij nooit detecteren of beide knopen ingedrukt zijn zonder de enkelvoudige actie te activeren. Maar dat zet je dan op 1 seconde, en dan is er geen verschil merkbaar en heb je alsnog tijd om beide knoppen tegelijk in te drukken. Je kan dit ook gebruiken om een combinatie van lang drukken en kort drukken te splitsen, want dit kan standaard enkel ofwel kort of wel lang en niet combineren.

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Waarderingsscore
24
Punten
18
Even een klein vraagje waar ik online niet veel over kan vinden. Is het mogelijk de kleur van de indicatieled aan te passen bij een drukknop? Die zijn allemaal oranje en ik kan geen andere kleuren vinden. Volgens mij is dit ook niet RGB en kan je ze in de software niet aanpassen?

Fluvius

Actief Lid
Lid geworden
16 nov 2020
Waarderingsscore
63
Punten
28

Knop A:

Knop B:

Zoiets werkt inderdaad. Ik heb een gelijkaardig maar toch wat ingewikkeldere manier om bv. een functie te zetten op twee knoppen tegelijk. Dus een motormodule die enkel gebruikt kan worden als je de bovenste twee drukknoppen van een 4-voudige drukknop tegelijk indrukt. Een soort van kinderslot. Hierbij kan je ook elke knop nog afzonderlijk bedienen voor de verlichting. Als iemand interesse heeft dan leg ik het graag even uit. Het is vooral belangrijk de juiste wachttijden in te geven zodat je iets langer moet drukken op een van de knoppen om te activeren, anders kan hij nooit detecteren of beide knopen ingedrukt zijn zonder de enkelvoudige actie te activeren. Maar dat zet je dan op 1 seconde, en dan is er geen verschil merkbaar en heb je alsnog tijd om beide knoppen tegelijk in te drukken. Je kan dit ook gebruiken om een combinatie van lang drukken en kort drukken te splitsen, want dit kan standaard enkel ofwel kort of wel lang en niet combineren.
Je kunt mss anders een nieuw programma in de programmeersoftware schrijven met deze functie en dan opslaan in een zip map en zo hier uploaden als je andere wilt helpen met dit.

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
707
Punten
113
@Qlii256 Ik heb alvast interesse. Mijn dochters van 1 en 3 zijn stekezot van de dubbele motor bediening hier. o_O
Ondertussen al één draad afgeschoten van mijn Amerikaanse stores. Ge krijgt daar zoveel liefde van, zeggen ze dan ... :love::unsure:

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Waarderingsscore
24
Punten
18
@Qlii256 Ik heb alvast interesse. Mijn dochters van 1 en 3 zijn stekezot van de dubbele motor bediening hier. o_O
Ondertussen al één draad afgeschoten van mijn Amerikaanse stores. Ge krijgt daar zoveel liefde van, zeggen ze dan ... :love::unsure:
Ik ga meteen aan de slag!

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan