• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Alle vragen over Niko Home Control

Lid geworden
11 aug 2006
Berichten
85
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,



Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.



Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...



mvg
Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lid geworden
14 jun 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een elektrische deur?

Ik moet de buitenpost nog installeren, maar heb ondertussen wel al het licht geïnstalleerd en geprogrammeerd (dank u Niko om de programmatie simpel te maken!).
Eveneens kom er in de toekomst ook een nieuwe voordeur. Aan de binnenzijde komt er nog een valse wand dus nu is het de moment om voorzieningen te treffen voor een elektrisch slot. Alleen vind ik maar weinig info over zowel Niko Home control toegangscontrole als elektrische sloten.

1. Ik vond het niet direct maar deze foto uit de handleiding componenten zegt dat ik de sturing van een elektrisch slot gewoon op een schakelmodule moet aansluiten? De programmatie geeft dan een contact van bv. 10seconden? Maar dit is 230V AC en de weinige info die ik over elektrische sloten vind spreken over 10V DC? Of moet ik een schakelmodule "opofferen" en via een transfo de schakelmodule voeden met 10V DC? Deze kabel mag een 3G1.5 zijn?
niko deur 3.png

2. Ik vind maar weinig technische info over elektrische sloten/voordeuren (uiteindelijk komt dit wel van een installateur maar om nu al prijs te vragen...) Enerzijds zie ik de dat sloten zelf elektrisch zijn met 3-punts of 5-punts, gelukkig maar. Maar wilt dit dan zeggen dat de kabel door de deur gaat tot aan een scharnier en daar pas oversteekt naar het kader? Anderzijds zie ik ook sloten waar de grendel in het kade elektrisch is, maar lijkt mij niet veilig omdat dit dan geen meerpuntsslot is. Met andere woorden, waar voorzie ik de stroomkabel voor het elektrisch slot? aan de kant van de scharnieren toch en niet aand e kant van de klink? en hoe hoog? Ik veronderstel dat ik geen stopcontact moet plaatsen maar dat de installateur dit via een suikertje aansluit oid en wegwerkt in het kassement?

Alvast bedankt!
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
199
Waarderingsscore
114
Punten
43
De schakelmodule heeft zet de L per 3 uitgangen over. Dus ofwel offer je inderdaad 1 module van 3 (of een halve van 6) op aan schakelcontacten. Hier heb ik 3 deuren op een halve module van 6 geplaatst (voordeur, zijdeur en garagepoort).

Wat je ook kan doen is een relais gebruiken dat je met de 220V van uit de module schakelt. Daar sluit je dan je slot op aan (12V).
Lijkt me de handigste optie als er 1 deur is (of 1 niet 220V contact).


Meestal zijn de meerpunts sloten in de deur ingewerkt en komt zit er een kabel/connectie aan de scharnierzijde.
Bij veel sloten zit er een 3-5tal meter kabel aan het mechanisme. Die aansluiting kan op meerdere manieren gebruikt worden (transfo in de deur/in de elektrische kast). Handigste lijkt me om alle componenten in de elektrische kast te voorzien.
Een stopcontact plaatsen is inderdaad niet nodig.
Qua hoogte hangt er waarschijnlijk ook wel wat af van je deur/slot combinatie. Bij mijn installatie zit het rond kniehoogte :) .

Hopelijk helpt dit je wat op weg.
 
Lid geworden
14 jun 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dit is echt de info die ik zocht! Dank je Maarten.

Enkel een laatste opvolgvraag. Moet ik dan nog een Niko schakelmodule (of 3 van de 6) voeden met 12v dc of staat hier standaard al een spanning op met voldoende stroom? Al zal het waarschijnlijk een transfo op de dinrail worden aangezien ik maar 1deur heb. Of misschien de elektrische poort ook nog slim maak, diy-stijl :p
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
199
Waarderingsscore
114
Punten
43
Dit is echt de info die ik zocht! Dank je Maarten.

Enkel een laatste opvolgvraag. Moet ik dan nog een Niko schakelmodule (of 3 van de 6) voeden met 12v dc of staat hier standaard al een spanning op met voldoende stroom? Al zal het waarschijnlijk een transfo op de dinrail worden aangezien ik maar 1deur heb. Of misschien de elektrische poort ook nog slim maak, diy-stijl :p
Ik zie net op de figuurtjes dat bij schakelmodules van 3 uitgangen er 3x L staat, dus daar kan je per kanaal je spanning kiezen.
Bij de 6 uitgangen zitten ze in groepen van 2x3 stuks.
Dus ééntje van 3 uitgangen plaatsen, 12VDC din rail voeding in de kast, +12V naar je L en het contact erboven (1' als je linksonderste L van 12V voorziet) gebruiken om naar je deurslot te gaan.
Dan je GND van je slot aan de GND van je voeding plaatsen.

Je opvolgvraag snap ik niet zo heel goed. De modules van Niko schakelen, ze leveren dus zelf geen spanning.
En ik zou de busvoeding niet gebruiken voor je deur te openen ;) (mocht je dat in gedachten hebben)
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.655
Waarderingsscore
1.617
Punten
113
Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een elektrische deur?

Ik moet de buitenpost nog installeren, maar heb ondertussen wel al het licht geïnstalleerd en geprogrammeerd (dank u Niko om de programmatie simpel te maken!).
Eveneens kom er in de toekomst ook een nieuwe voordeur. Aan de binnenzijde komt er nog een valse wand dus nu is het de moment om voorzieningen te treffen voor een elektrisch slot. Alleen vind ik maar weinig info over zowel Niko Home control toegangscontrole als elektrische sloten.

1. Ik vond het niet direct maar deze foto uit de handleiding componenten zegt dat ik de sturing van een elektrisch slot gewoon op een schakelmodule moet aansluiten? De programmatie geeft dan een contact van bv. 10seconden? Maar dit is 230V AC en de weinige info die ik over elektrische sloten vind spreken over 10V DC? Of moet ik een schakelmodule "opofferen" en via een transfo de schakelmodule voeden met 10V DC? Deze kabel mag een 3G1.5 zijn?
Bekijk bijlage 85234

2. Ik vind maar weinig technische info over elektrische sloten/voordeuren (uiteindelijk komt dit wel van een installateur maar om nu al prijs te vragen...) Enerzijds zie ik de dat sloten zelf elektrisch zijn met 3-punts of 5-punts, gelukkig maar. Maar wilt dit dan zeggen dat de kabel door de deur gaat tot aan een scharnier en daar pas oversteekt naar het kader? Anderzijds zie ik ook sloten waar de grendel in het kade elektrisch is, maar lijkt mij niet veilig omdat dit dan geen meerpuntsslot is. Met andere woorden, waar voorzie ik de stroomkabel voor het elektrisch slot? aan de kant van de scharnieren toch en niet aand e kant van de klink? en hoe hoog? Ik veronderstel dat ik geen stopcontact moet plaatsen maar dat de installateur dit via een suikertje aansluit oid en wegwerkt in het kassement?

Alvast bedankt!
Als je een 3 of 5 puntsslot wilt hoort dan eens achter een slot zoals in bijlage. Moet je gewoon een constante voeding opzetten en gewoon een contact geven om te openen.
 

Bijlagen

  • Slot.zip
    1,4 MB · Weergaven: 6
  • motorslot GU (002).zip
    493,7 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
Ik heb hier ook een 'domme' vraag over. Een elektronisch slot is vermoedelijk niet hetzelfde als zo systeem om mensen binnen te laten via een druk op de knop?
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.714
Waarderingsscore
1.842
Punten
113
Zo een "buzzertje" heet een dagslotje, en dat is zeer onveilig om als slot te gebruiken. Een goeie schop of een paar seconden foefelwerk en dat is open. Je hebt een elektrisch vergrendelend deurslot nodig dat daadwerkelijk je vijfpuntsvergrendeling uitdraait. Dat kost wel snel rond de 1500-2000€. Aansluitschema moet je aan de deurenplaatser vragen want er zijn verschillende types en merken.
Sommige gebruiken 230V en een potentiaalvrij contact, andere 24V en een 24V-contact.

Met een 550-00103 kan je drie afzonderlijke spanningen schakelen; eigenlijk is die "L" een beetje verwarrend, er zou beter gewoon 1 en 1', 2 en 2" en 3, 3" staan. Je kan dus gerust op het ene contact 12V schakelen, het andere potentiaalvrij en het derde voor 230V. Alleen mag je, als ik me niet vergis, geen 2 verschillende fasen van je lichtnet op 1 module steken ("in principe").

In de software koppel je die uitgangen dan in de instellingen voor deurcommunicatie. Daar kan je ook de tijd instellen.
 

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
@Stefaan Van Slycken maar de 5 (of 7 tegenwoordig) puntsluiting (de haken, pennen en het nachtshot - met dank aan Google) kan toch ook bediend worden met een sleutel en cilinder? Als de buzzer enkel het dagschot bedient lijkt me dat niet direct een probleem?
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
@Stefaan Van Slycken maar de 5 (of 7 tegenwoordig) puntsluiting (de haken, pennen en het nachtshot - met dank aan Google) kan toch ook bediend worden met een sleutel en cilinder? Als de buzzer enkel het dagschot bedient lijkt me dat niet direct een probleem?
Maar als je je deur dan sluit met de sleutel via de cilinder, werkt je "buzzer" niet meer natuurlijk, gezien je nachtschoot of -schoten dan nog steeds vergrendeld zijn.
 

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
Daar kan ik mee leven. Het is voor een praktijkruimte. Als de laatste persoon buiten is, zal de buitendeur ook gesloten worden.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.714
Waarderingsscore
1.842
Punten
113
Vandaar "dagslotje" :) in dat geval is het zeker toepasbaar. Dat zit qua prijs eerder naar 100-200€.
 

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
222
Waarderingsscore
24
Punten
18
Ik stuur mijn jalozieën aan d.m.v. een routine. De sturing werkt als volgt: ik zak ze tot beneden (gesloten). Dit heeft als gevolg de de totale looptijd van de jalozie gebruikt wordt ongeacht de huidige positie (50 % gesloten zou 50 % looptijd moeten geven voor het sluiten). Daarna gaan ze terug omhoog tot aan 3 %. Dit zorgt ervoor dat de jalozieën plat draaien i.p.v. gesloten (tilt). Probleem is dus als ik de routine om ze open te draaien (dus plat), het 30 seconden duurt (de totale looptijd) voor ze dan ook werkelijk plat gaan draaien, ongeacht of ze al beneden hangen en enkel scheel gedraaid zijn (gesloten).

Ik heb dit proberen oplossen met een Voorwaarde maar kom er niet echt uit. Is het ook niet mogelijk om een variabel te maken in NHC? Want ik zou dan i.p.v. ze naar 3 % te zetten de huidige stand - 3 % kunnen doen. Dan kan je ze ook plat draaien op een andere hoogte... Ik ga niet voor elke 1 % (1 - 100) een voorwaarde maken...

Is dit misschien mogelijk met IFTTT?
 

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Berichten
675
Waarderingsscore
455
Punten
63
De wandbewegingsmelder van Niko, is die goed geschikt voor het licht te schakelen in een toilet?

Ik zou deze melder aan de tegenovergestelde muur van de toiletdeur plaatsen, zodat het licht aan gaat zo snel de deur open gaat. De beschrijving spreekt wel van: "De binnenbewegingsmelder detecteert beweging van een warmtebron met behulp van de Passief InfraRood technologie (PIR)." Dus dan zal deze pas reageren wanneer de persoon (warmte) binnen wil gaan vermoed ik? In de beschrijving spreken ze verder van "Met de potentiometer onder het deksel van de sensor kun je de lichtgevoeligheid instellen. " Mij is dus niet duidelijk of deze nu op warmte of op licht reageert.

Zal deze daarnaast ook snel terug uitvallen bij een gedurige kaksessie, of is deze toch tamelijk gevoelig dat deze detecteert dat er nog een persoon stilzit op het toilet? Dat deze terug zou uitvallen terwijl je nog op het WC zit is irritant.
 

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
222
Waarderingsscore
24
Punten
18
De wandbewegingsmelder van Niko, is die goed geschikt voor het licht te schakelen in een toilet?

Ik zou deze melder aan de tegenovergestelde muur van de toiletdeur plaatsen, zodat het licht aan gaat zo snel de deur open gaat. De beschrijving spreekt wel van: "De binnenbewegingsmelder detecteert beweging van een warmtebron met behulp van de Passief InfraRood technologie (PIR)." Dus dan zal deze pas reageren wanneer de persoon (warmte) binnen wil gaan vermoed ik? In de beschrijving spreken ze verder van "Met de potentiometer onder het deksel van de sensor kun je de lichtgevoeligheid instellen. " Mij is dus niet duidelijk of deze nu op warmte of op licht reageert.

Zal deze daarnaast ook snel terug uitvallen bij een gedurige kaksessie, of is deze toch tamelijk gevoelig dat deze detecteert dat er nog een persoon stilzit op het toilet? Dat deze terug zou uitvallen terwijl je nog op het WC zit is irritant.
Ik zelf maak gebruik in mijn hal (gang) van twee minimelders. Deze werken op eenzelfde manier als ik me niet vergis en moet zeggen dat vanaf ik een deur naar de hal begin te openen, het licht aan springt. Langdurige "kaksessies" kunne wel voor problemen zorgen als je echt te still zit, maar ik weet niet of je bij zo'n "sessie" ook echt stil zit ;). Configuratie van de minimelder gebeurt via de software (digitaal), omdat je er anders ook niet meer bij kan. De minimelders die niet voor NHC dienen hebben een remote waarmee ze geprogrammeerd kunnen worden. Voor de wandmelders weet ik niet precies hoe dat zit.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.714
Waarderingsscore
1.842
Punten
113
Wandmelder en minimelder zijn beiden geschikt. Ze reageren beiden op infrarood; je kan de gevoeligheid instellen. Je kan ook instellen of ze enkel bij donker reageren (bijvoorbeeld in hal met ramen) of bij licht en donker (voor ruimtes zonder verlichting in). Beiden zijn vrij gevoelig en reageren zo gauw je binnenkomt; keuze is eerder esthetisch (minimelder zie je bijna niet) - wandmelder heeft dan weer als voordeel dat je 'm ook door een toets kan vervangen als het toch niet voldoet.
Twee mogelijkheden om de lange groottoiletsessies niet in het donker te laten plaatsvinden: ofwel stel je de tijd vrij lang in (verbruik ledverlichting is relatief laag) ofwel voorzie je de toiletverlichting van een dimmer. Dat lijkt overkill, maar ik vind het zeer interessant: ten eerste kan je de verlichting 's nachts bijvoorbeeld op 30% aanzetten zodat je niet direct weer klaarwakker bent, en bovendien kan je langzaam uitfaden. In plaats van plots in het donker zie je dan dat het wat duisterder wordt en dan verander je eens van bil en gaat het weer feller branden.
Als ik een boek zit te lezen of Kakuro oplos (toepasselijk op wc :p) durft het licht wel eens uitfaden.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.292
Waarderingsscore
707
Punten
113
Ik gebruik ook de wandbewegingmelder in wc, berging, garage, inkom (en overloop) en die bevallen me prima. Ze zijn gemonteerd op schakalaarhoogte om ze indien nodig te kunnen vervangen door klassieke drukknoppen. Op zolder gebruik ik de opbouw versie voor buiten.

Minimelders zijn geen optie indien rechtstreeks bepleisterde predallen als plafond.

@Stefaan Van Slycken toptip ivm dimmer op wc, die ga ik onthouden voor de nieuwbouw.
 

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
222
Waarderingsscore
24
Punten
18
Nu heb ik vanavond iets vreemds aan de hand. Mijn buitenbewegingsmelder blijft het licht op de terras aangeschakeld houden. Ik heb een overschrijvingsknop, maar die staat uit (te zien aan het indicatielampje). De melder zou na 1 minuut geen beweging het licht moeten uitschakelen. Dit werkte perfect, tot vanavond. Toen het duister was sprong het licht aan toen ik op het terras kwam, en ik weet niet of het daarna nog uitgegaan is (terras niet zichtbaar van woonkamer/keuken, maar enkel via slaapkamer). Ik heb nu de automaat uitgezet omdat ik het licht niet meer uit krijg. Als ik de schakelmodule het licht uit doen, springt het meteen terug aan als ik op gelijk welke schakelaar druk (het wordt overschreven).

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik heb de melder even afgedroogd, er hong wel een druppel water aan van de regen vanavond, maar ik weet niet of dat echt uit maakt. Het licht bleef maar branden. Ik zal eens kijken of hij morgen nog brand als het klaar is, want dat hoort zeker niet.
 

Reefer

Nieuw Lid
Lid geworden
26 jun 2017
Berichten
59
Waarderingsscore
14
Punten
8
Ik gebruik ook de wandbewegingmelder in wc, berging, garage, inkom (en overloop) en die bevallen me prima. Ze zijn gemonteerd op schakalaarhoogte om ze indien nodig te kunnen vervangen door klassieke drukknoppen. Op zolder gebruik ik de opbouw versie voor buiten.

Minimelders zijn geen optie indien rechtstreeks bepleisterde predallen als plafond.

@Stefaan Van Slycken toptip ivm dimmer op wc, die ga ik onthouden voor de nieuwbouw.
Dimmer in de wc en gang boven neem ik ook zeker mee, maar ik vraag mij echt af of er geen optie is bij bepleisterde predallen om toch voor een aanwezigheidsmelder op het plafond te gaan? Een groot genoeg gat boren en inpleisteren? Of zou dat echt niet goed te krijgen zijn?
 

Dwn123

Actief Lid
Lid geworden
15 jan 2020
Berichten
127
Waarderingsscore
30
Punten
28
Ik gebruik ook de wandbewegingmelder in wc, berging, garage, inkom (en overloop) en die bevallen me prima. Ze zijn gemonteerd op schakalaarhoogte om ze indien nodig te kunnen vervangen door klassieke drukknoppen. Op zolder gebruik ik de opbouw versie voor buiten.

Minimelders zijn geen optie indien rechtstreeks bepleisterde predallen als plafond.

@Stefaan Van Slycken toptip ivm dimmer op wc, die ga ik onthouden voor de nieuwbouw.
Dimmer in de wc en gang boven neem ik ook zeker mee, maar ik vraag mij echt af of er geen optie is bij bepleisterde predallen om toch voor een aanwezigheidsmelder op het plafond te gaan? Een groot genoeg gat boren en inpleisteren? Of zou dat echt niet goed te krijgen zijn?
Wij hebben een stuk of 6 aanwezigheidsmelders in ons plafond ( = bepleisterde predallen ).

Werken perfect en ook nooit de opmerking gehad dat dit niet zou gaan...
 

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
222
Waarderingsscore
24
Punten
18
Ik gebruik ook de wandbewegingmelder in wc, berging, garage, inkom (en overloop) en die bevallen me prima. Ze zijn gemonteerd op schakalaarhoogte om ze indien nodig te kunnen vervangen door klassieke drukknoppen. Op zolder gebruik ik de opbouw versie voor buiten.

Minimelders zijn geen optie indien rechtstreeks bepleisterde predallen als plafond.

@Stefaan Van Slycken toptip ivm dimmer op wc, die ga ik onthouden voor de nieuwbouw.
Dimmer in de wc en gang boven neem ik ook zeker mee, maar ik vraag mij echt af of er geen optie is bij bepleisterde predallen om toch voor een aanwezigheidsmelder op het plafond te gaan? Een groot genoeg gat boren en inpleisteren? Of zou dat echt niet goed te krijgen zijn?
Dat kan zeker, het enige dat ik al meegemaakt heb is dat de melder ingepleisterd zat. Normaal in een "vals" plafond boor je een gat van ik dacht 60 mm diameter, daar kan je dan de melder in steken en hij blijft haken tegen het plafond omdat de buitenkant diameter iets groter is. Achteraan hangen veren die hem tegen het plafond trekken. Bij predalen kan dit niet, je kan niet achteraf een gat van diameter 60 mm gaan boren door de pleisterwerk en dan door de predal zelf, want hoe kan je daar een kabel klaar leggen zonder al voordien een gat gemaakt het hebben bv. Het probleem is dan dat de melder vooraf dient bevestigt te worden. Als er dan gepleisterd wordt moet erop gelet worden dat deze de melder niet volledig inpleisterd. Wat ik dan eens moest doen is de melder uit het plafond kappen omdat deze het niet meer deed. Dit wat volledig toe gepleisterd, het gat waar de bedrading zat ook... Een vuil werkje om te doen, daarom altijd hopen dat deze minimelders nooit stuk gaan.

Wat ik voorstel in zo'n geval is een gat boren vanaf onderin waar je de melder wil. Boor dit gat groot genoeg zodat je plaats heb voor de minimelder en ook het koppelen van de bedrading. Neem nu een stuk gipsplaat (gyproc) en snij deze op de diameter van het geboorde gat in de predalen. Met wat pleister kan je dit stuk in het geboorde gat plakken zodat het aan de onderkant vlak zit met de predalen. Als het uitgehard is en blijft hangen, dan kan je een gat van diameter 60 mm (ik weet niet exact of dit de afmeting is voor een minimelder) boren in die gipsplaat en daar je melder instoppen. Wat je dan beter kan doen is wachten met dat gat boren tot er gepleisterd is, en dan boor je door het pleister en de gipsplaat. Dit heeft als voordeel dat je nadien die melder er ook nog kan uithalen in geval van stuk. Let wel dat je goed meet en noteert waar het gat geboord is zodat je achteraf niet moet zitten "mikken" ;)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan