• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Alle vragen over Niko Home Control

Lid geworden
11 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,

Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.

Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...

mvg
Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Lid geworden
11 feb 2016
Waarderingsscore
1
Punten
3
Heeft er iemand voor zijn touchscreen en video buitenpost een managed PoE switch gebruikt?
Twee weken geleden heb ik mijn twee Niko PoE injectors vervangen door een 8 poorts PoE switch van cisco.
Ik ga nog twee PoE camera's installeren en wou zo mijn installatie vereenvoudigen.
Ik ging er van uit dat zo een managed switch out of the box zou werken als een unmanaged, maar dat was precies verkeerd gedacht.
Als ik enkel mijn touchscreen en buitenpost aansluit op de switch, en dan een kabel van de switch naar de eerste LAN poort op de controller (dus eigenlijk de tweede RJ45 ingang), dan werkt alles hoe het moet.
Zo gauw ik de switch aansluit op mijn telenet modem, gaat na een vijftal minuten de rode led branden op de controller, krijgt de touchscreen geen verbinding meer en kan ik met de programmeer software op mijn PC geen verbinding meer maken.
Alles geprobeerd, vaste IP adressen toegekend etc, maar niets hielp.
Dacht bijna de switch terug te verkopen en een unmanaged aan te schaffen tot ik het laatste probeerde :
Een aparte VLAN aangemaakt voor de 3 Niko poorten : touchscreen, buitenpost en verbinding met de controller.
Ik laat de eerste RJ45 ingang van de controller rechtstreeks verbonden met mijn modem. Nu werk alles hoe het moet, sedert gisterenavond.
Echter heb ik geen flauw idee wat de reden hiervoor is. Vanwaar komt het conflict dat ik steeds kreeg?
Iemand een idee?
bedankt alvast

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.550
Punten
113
Heeft er iemand voor zijn touchscreen en video buitenpost een managed PoE switch gebruikt?
Twee weken geleden heb ik mijn twee Niko PoE injectors vervangen door een 8 poorts PoE switch van cisco.
Ik ga nog twee PoE camera's installeren en wou zo mijn installatie vereenvoudigen.
Ik ging er van uit dat zo een managed switch out of the box zou werken als een unmanaged, maar dat was precies verkeerd gedacht.
Als ik enkel mijn touchscreen en buitenpost aansluit op de switch, en dan een kabel van de switch naar de eerste LAN poort op de controller (dus eigenlijk de tweede RJ45 ingang), dan werkt alles hoe het moet.
Zo gauw ik de switch aansluit op mijn telenet modem, gaat na een vijftal minuten de rode led branden op de controller, krijgt de touchscreen geen verbinding meer en kan ik met de programmeer software op mijn PC geen verbinding meer maken.
Alles geprobeerd, vaste IP adressen toegekend etc, maar niets hielp.
Dacht bijna de switch terug te verkopen en een unmanaged aan te schaffen tot ik het laatste probeerde :
Een aparte VLAN aangemaakt voor de 3 Niko poorten : touchscreen, buitenpost en verbinding met de controller.
Ik laat de eerste RJ45 ingang van de controller rechtstreeks verbonden met mijn modem. Nu werk alles hoe het moet, sedert gisterenavond.
Echter heb ik geen flauw idee wat de reden hiervoor is. Vanwaar komt het conflict dat ik steeds kreeg?
Iemand een idee?
bedankt alvast
Touchscreen en buitenpost moeten een ip van de controller krijgen en wat jij deed was 2 dhcp aansluiten die ip adressen uitdeeld waardoor conflict ontstaat.

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
423
Punten
63
Dit wil dan dus zeggen dat als je één switch wil gebruiken voor gans je netwerk inclusief NHC IP-connected toestellen, dat je dan sowieso een managed switch nodig hebt om VLANs te configureren.

Correct me if I'm wrong.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.776
Punten
113
In principe niet. Je steekt gebruikt de 3e LAN-poort van de controller maar stelt dit wel correct in in de programmeersoftware:

Opgelet, dan moet je ook nog rekening houden met volgende poorten en protocols. Dit is wel al een ouder document dus ik weet niet of het nog volledig up-to-date is.

Persoonlijk voorzie ik altijd een kleine PoE-switch op een LAN-poort van de controller, dan werken videofoon en touch screens onafhankelijk van het systeem van de klant.

Bijlagen

• Gateway Network Communication_V01.00.pdf
    128,4 KB · Weergaven: 11

Fluvius

Actief Lid
Lid geworden
16 nov 2020
Waarderingsscore
61
Punten
28
Deze week is er weer een update van nhc2 sofware en componenten uitgekomen.

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Waarderingsscore
113
Punten
43
Deze week is er weer een update van nhc2 sofware en componenten uitgekomen.
Klopt, sindsdien heb ik wel een thermostaat die niets meer doet..
Spanning al eens af en op gedaan, maar blijft zwart qua scherm en niet gevonden op de bus.
Iemand een idee? (mail al naar support gezonden, maar nu wel een koude badkamer ?

V

Verwijderd lid 172838

Guest
Dit wil dan dus zeggen dat als je één switch wil gebruiken voor gans je netwerk inclusief NHC IP-connected toestellen, dat je dan sowieso een managed switch nodig hebt om VLANs te configureren.

Correct me if I'm wrong.
Wrong.
je hoeft de dhcp server op je Telenet router (geen modem) niet te gebruiken en werken met vaste ip adressen.
of beter: je zet de dhcp van de controller uit en gebruikt de dhcp van Telenet router.

boomvalk

Nieuw Lid
Lid geworden
30 nov 2021
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hoi iedereen,

Ik ben aan het verbouwen en ben nu mijn stopcontacten en schakelaars aan het intekenen. Ik doe praktisch alles zelf maar probeer hier en daar af te wegen of het goedkoper is om bijvoorbeeld de leidingen zelf te leggen en kast te laten plaatsen en op die manier de kast en schakelaars aan 6% te krijgen. Gisteren al eens gaan kijken in de showroom naar de verschillende systemen. Gezien de financiën leek een volledig domoticasysteem me niet helemaal dat maar leek een Niko home control met klassieke bedrading me wel wat.

Kan iemand met tips geven voor do's en dont's? Waarom vinden jullie de Niko home control voor normale bedrading zijn geld waard?

Alles gaat eruit en ik begin met een nieuwe kast van 0. Ik leg overal in het huis vloerverwarming (nog zelf te bestellen net over de grens en zelf te leggen). Als ik de installateurs de kast laat plaatsen dacht ik om ook 1 slim stopcontact in de badkamer met een blazertje te zetten dan krijg je wel wat centen terug van fluvius voor het slim regelen van elektrische verwarming blijkbaar en kan ik ooit moest ik dat willen nog een handdoekendroger elektrische radiator bijplaatsen als de kleinere hartafstand in de badkamer toch onvoldoende blijkt. Een stuk bijbouw komt erbij dus we zullen ook moeten gaan ventileren (ik wacht nog op EPB). Al lijkt het me dat de slimme sturing daar sowieso in de ventilator zelf zit. Wellicht ga ik voor een systeem C dat per ruimte aanschakelt op basis van luchtvochtigheid of CO vanwege meerkost systeem D.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.776
Punten
113
Ik heb het al een paar keer geplaatst. Het valt mij prijs/kwaliteit goed mee.

PRO.
- Bij mijn weten is het het krachtigste systeem voor bestaande bekabeling. Ik vergelijk dan met bvb Hue, waar je ten eerste al je lampen moet vervangen, en ook weinig logica en bijvoorbeeld automatische sturingen kan toevoegen.
- Niko Home = goeie intuïtieve app, makkelijk zelf sferen aanmaken, namen wijzigen,...
- Relatief goedkoop (tegenover volledige Home Control)
- De reactiesnelheid is zeer goed - geen merkbare vertraging als je met één toets een andere toets z'n uitgang aanstuurt of zo.
- Tot nu toe geen enkel probleem gehad in verband met de draadloze signalen, ook in een omgeving waar dat met andere draadloze sturing (op Easywave) wel degelijk een probleem was door stoorsignalen in de buurt.
- Bij uitvallen centrale hub gaan de schakelaars gewoon terug hun aangesloten lichtpunt bedienen. Niet echt een "single point of failure" dus.
- Compatibel met draadloze Easywave-schakelaars dus een toets bijplaatsen kan overal, zonder slijpen of kappen. (Die toetsen zijn wel batterijgevoed; bij normaal gebruik gaat de batterij 4-6 jaar mee.)
- Solar mode (stopcontact inschakelen bij voldoende opbrengst zonnepanelen), koppeling digitale meter, verbruiksmeting op slimme stopcontacten allemaal inbegrepen in de prijs. Veel nauwkeuriger grafieken dan diegene die je op mijnFluvius vindt.
- Sturingen Sonos, Bose inbegrepen in de prijs. Koppelbaar met IFTTT (dat tegenwoordig weliswaar slechts 3 gratis applets toelaat).
- Astroklok inbegrepen in de prijs.
- Gratis programmeersoftware en 4 jaar waarborg.

CON.
- Dimmers op tweedraadsprincipe zijn soms verschrikkelijk slecht te combineren met retrofitspots (dan moet er een voorbelasting gebruikt worden die ook weer geld kost).
- Geen 1-10V-dimmer in het gamma om daartoe bestemde ledvoedingen te sturen.
- Geen lichtmeting in Zigbee-bewegingsmelders en deze werken op batterijen dus af en toe onderhoud aan te plegen. Detectie is maar zo-zo. Vrij lelijke melders ook maar kleiner dan je zou denken op basis van de foto's.
- Volgens de specs maximaal 10m afstand tussen 2 schakelaars, dus een verder gelegen tuinhuis zou onbetrouwbaar kunnen werken - maar dit heb ik nog niet in de praktijk getest. Wellicht, Niko kennende, spelen ze hier op safe en is het bereik wel beter.
- Geen touch screen behalve de Digital Black. Uiteraard kan je wel een iPad of zo aan de muur hangen als je dat wil.
- Geen specifieke sturingen voor verwarming, ventilatie,...
- Vooral vraagtekens bij hoe de draadloze transmissie in de toekomst foutvrij zal blijven. Meer en meer wordt draadloos gestuurd, vaker en vaker komen frequenties en standaarden in elkaars vaarwater, zeker als ingenieur Ali Express zich er mee gaat moeien. Hopelijk is er dus genoeg foutcorrectie ingebouwd om interferentie van andere systemen tegen te gaan.

mattias787

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 feb 2018
Waarderingsscore
125
Punten
43
Wij zijn bezig met een nieuwbouw woning en voorzien hier NHC in.
Er is een "Solar mode" maar dan moet NHC gekoppeld zijn aan je slimme meter.
Dit is blijkbaar nog niets mogelijk volgens onze elektrieker om de gegevens hier rechtstreekst uit te halen en zo aansturingen te doen (stopcontacten sturen, boiler extra opwarmen, ...).
Hiervoor was er eerst een meetmodule voorzien, deze is nu ook verwijderd en is er "Smappee" voorzien, dit zou de juiste poort hebben voor met de digitale meter (P1 poort) te communiceren en hij op zij beurt met NHC voor zo alle gegevens binnen te halen.

De digitale meter is nu toch al een tijdje uit en een systeem als NHC zou hier toch al een rechtstreekste koppeling met moeten kunnen maken.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of dit zelf thuis al gedaan ?

Het systeem is een BUS systeem, ik vind wel de info voor de digitale meter te laten samenwerken met de HUB maar deze werkt dan niet samen met een BUS systeem ...

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.776
Punten
113
Is al eerder behandeld in dit topic: buscontroller kan dit nog niet, komt wel in volgende versie maar wegens allerhande toeleveringsperikelen is die er nog niet. "Voorjaar 2022" zouden we iets moeten weten. Het is nog niet duidelijk hoe het met bestaande controllers gaat zijn, of er een inruilsysteem komt of iets anders.
Ze kunnen niet heel hun roadmap voor ontwikkeling omgooien als de pollentiekers weer eens een stoot uithalen :p
Als je een NHC meetmodule steekt kan je ze later (als slimme meter rechtstreeks gekoppeld wordt) eventueel nog gebruiken om deelmetingen te doen, bijvoorbeeld verbruik warmtepomp.

B5

Nieuw Lid
Lid geworden
27 jun 2007
Waarderingsscore
0
Punten
6
Iemand ervaring met de buitenbewegingsmelders? Wij hebben er 2. 1 hangt onder een luifel en werkt zonder problemen. De 2de heeft issues: als ik hem demonteer zegt de software dat hij de sensor niet herkent (logisch), maar als ik hem terug monteer (ook rechtstreeks op de bus) doet die niks. Ik heb dit weekend een nieuwe sensor geïnstalleerd: deze kon inlezen (dus zichtbaar voor de software) maar tegen 's avond was het weer niks.
Kabel is uitgemeten, daar lijkt geen issue mee te zijn. De 2de sensor hangt wel in weer en wind, maar dat zou toch geen probleem mogen zijn voor een buitensensor.

boomvalk

Nieuw Lid
Lid geworden
30 nov 2021
Waarderingsscore
0
Punten
6
@Stefaan Van Slycken merci voor je uitgebreide uitleg! Kan je met NHC ook gebruik maken van smart lights? Tot mijn verbazing is alleen de draadloze schakelaar compatibel met Hue. Een staanlamp die je in een slim stopcontact steekt bijvoorbeeld kan je niet dimmen met een dimschakelaar lijkt me?
Kan je een extra woordje uitleg geven of zeggen waar ik het kan vinden over die dimmer en compatibiliteit met led-spots? In de keuken is het alvast debedoeling om in een vals plafondje van 3,3cm een heel aantal led-spots in te bouwen en op een dimmer te zetten.

Zoals gezegd begin ik van nul in een totaalrenovatie waar ik elektriciteit opnieuw trek van nul, alle verwarming heb uitgebroken en vloerverwarming leg, sowieso ook nieuwe lampen en peertjes moet kopen dus alle solutions zijn welkom.

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Waarderingsscore
23
Punten
18
Ik heb een "Viervoudige ventilatiebedienings-knop" en een Duco verluchtingssysteem die via de Duco Communicatie Print gekoppeld is met de NHC2 (via LAN Ethernet). Ik kan deze knop niet koppelen aan een basis actie of een routine (vrije routine). Ik kan de verluchting wel bedienen via het display en de app. Is het "verboden" deze knop te gebruiken met een "generiek" verluchtingssysteem? Ik had graag een vaste knop gebruikt op een locatie...

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Waarderingsscore
23
Punten
18
Nog een bijkomende vraag. Ik heb de NHC installatie in een appartementsgebouw, waar een bestaande intercom is. Is het mogelijk dat ik het touchscreen kan laten gonken (bellen) als er op de bel gedrukt wordt? Dus niet antwoorden, want daarvoor dient het systeem van Niko te zijn, wat ik dus niet voor gans het gebouw kan aanpassen, maar wel een melding met geluid en misschien dan ook in de app?

Ik heb de mogelijkheid om via de bestaande intercom een extra bel aan te sluiten. Ik dacht dan om dit op een digitale sensor module te koppelen, maar ik weet niet precies hoe dit dan kan gaan werken aangezien het niet via de massa (COM) van de sensor module zou lopen aangezien het een signiaal geeft vanaf de intercom. Kan ik ook de deur openen via touchscreen/app op eenzelfde manier maar dan misschien met een schakelmodule? Dit werkt ook gewoon door midden van een open contact te sluiten die eveneens in de bestaande intercom te "overbruggen" is.

Of is dit totaal niet mogelijk of heb ik hier een andere module voor nodig?

Alvast bedankt!

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.776
Punten
113
@Stefaan Van Slycken merci voor je uitgebreide uitleg! Kan je met NHC ook gebruik maken van smart lights? Tot mijn verbazing is alleen de draadloze schakelaar compatibel met Hue.
Die draadloze schakelaar is specifiek voor Hue en heeft dus niets met NHC te maken. Via IFTTT zou je kunnen koppelen met Hue maar dan ook niet echt als traploze dimming, eerder vaste waarden in een sfeer. Best niet doen dus (om nog maar te zwijgen van het feit dat IFTTT geld kost).

Een staanlamp die je in een slim stopcontact steekt bijvoorbeeld kan je niet dimmen met een dimschakelaar lijkt me?
Jawel, gewoon op universele dimmodule aansluiten of 1-10V-module met 330-00701 of iets dergelijks. Enige puntje kan dan zijn: als je een ander type lamp steekt moet je misschien de dimkarakteristiek of minimum dimstand wijzigen.

Kan je een extra woordje uitleg geven of zeggen waar ik het kan vinden over die dimmer en compatibiliteit met led-spots? In de keuken is het alvast debedoeling om in een vals plafondje van 3,3cm een heel aantal led-spots in te bouwen en op een dimmer te zetten.
Vaak trial & error als het over "triac-dimming" (of phase cut dimming) gaat. Met DALI of 1-10V ben je zekerder dat het werkt.

Zoals gezegd begin ik van nul in een totaalrenovatie waar ik elektriciteit opnieuw trek van nul, alle verwarming heb uitgebroken en vloerverwarming leg, sowieso ook nieuwe lampen en peertjes moet kopen dus alle solutions zijn welkom.

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Waarderingsscore
23
Punten
18
Nog een bijkomende vraag. Ik heb de NHC installatie in een appartementsgebouw, waar een bestaande intercom is. Is het mogelijk dat ik het touchscreen kan laten gonken (bellen) als er op de bel gedrukt wordt? Dus niet antwoorden, want daarvoor dient het systeem van Niko te zijn, wat ik dus niet voor gans het gebouw kan aanpassen, maar wel een melding met geluid en misschien dan ook in de app?

Ik heb de mogelijkheid om via de bestaande intercom een extra bel aan te sluiten. Ik dacht dan om dit op een digitale sensor module te koppelen, maar ik weet niet precies hoe dit dan kan gaan werken aangezien het niet via de massa (COM) van de sensor module zou lopen aangezien het een signiaal geeft vanaf de intercom. Kan ik ook de deur openen via touchscreen/app op eenzelfde manier maar dan misschien met een schakelmodule? Dit werkt ook gewoon door midden van een open contact te sluiten die eveneens in de bestaande intercom te "overbruggen" is.

Alvast bedankt!
Na wat uitzoekwerk kom ik tot de conclusie dat ik waarschijnlijk een "Drukknop interface" moet gebruiken en deze koppelen aan de belkabels van de bestaande intercom en dan de interface ook koppelen met een buskabel. Dan kan ik in de NHC software gemakkelijk de gong op het scherm laten afgaan als er op de belknop gedrukt wordt. Nu is mijn vraag, hoe schakel ik dan het deurslot? D.m.v. een schakelmodule? Maar dit is geen 230v maar hoogstwaarschijnlijk 12 of 24 volt. Iemand die me kan verder helpen?

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.550
Punten
113

Alvast bedankt!
Na wat uitzoekwerk kom ik tot de conclusie dat ik waarschijnlijk een "Drukknop interface" moet gebruiken en deze koppelen aan de belkabels van de bestaande intercom en dan de interface ook koppelen met een buskabel. Dan kan ik in de NHC software gemakkelijk de gong op het scherm laten afgaan als er op de belknop gedrukt wordt. Nu is mijn vraag, hoe schakel ik dan het deurslot? D.m.v. een schakelmodule? Maar dit is geen 230v maar hoogstwaarschijnlijk 12 of 24 volt. Iemand die me kan verder helpen?
Beste,

Zou er wel mee oppassen want op die kabels die nu van de bestaande intercom zit ook een spanning die mss niet kan samenwerken met de drukknop interface. Nog een belangrijk punt waar je rekening mee moet houden is dat als het slot bij de andere appartementen wel moet blijven werken. Heb je al contact gehad met de VME van de appartementsblok want je moogt aan gemeenschappelijke eigendommen van een appartementsblok niet zomaar iets aanpassen zonder VME op de hoogte te brengen. Als ik van u was zou ik gewoon van heel de bestaande intercom afblijven voordat er problemen van komen.

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Waarderingsscore
23
Punten
18

Alvast bedankt!
Beste,

Zou er wel mee oppassen want op die kabels die nu van de bestaande intercom zit ook een spanning die mss niet kan samenwerken met de drukknop interface. Nog een belangrijk punt waar je rekening mee moet houden is dat als het slot bij de andere appartementen wel moet blijven werken. Heb je al contact gehad met de VME van de appartementsblok want je moogt aan gemeenschappelijke eigendommen van een appartementsblok niet zomaar iets aanpassen zonder VME op de hoogte te brengen. Als ik van u was zou ik gewoon van heel de bestaande intercom afblijven voordat er problemen van komen.
Ik snap dat wat je bedoelt, maar ik pas niets aan aan de bestaande intercom. Er komt in het appartement enkel een kabel met 3 draadjes binnen. Dat is dus een massa (COMMON), en dan eentje voor bel en eentje voor deurslot. Als ik de kabel van massa naar deurslot overbrug, dan gaat het deurslot open voor een voorbepaalde tijd in het intercomsysteem. Als ik de belkabel overbrug met de massa, dan gaat de intercom in het appartement bellen (dit is gewoon een gong met een knop om de deur te openen en een hoorn om te babbelen met de persoon die aan de deur staat). Dus een vrij simpel systeem, al weet ik niet precies hoe het kan met deze 3 draadjes dat je alsnog ook kan praten.

Ik heb contact gehad met de sindicus van het gebouw, en zij met de technieker, maar het systeem is te oud en velen die ook een scherm hebben op de intercom, maar die intussen stuk is kunnen helaas geen vervangend toestel meer krijgen. Hiervoor dient gangs het gebouw te veranderen, en daar zitten niet veel mensen op te wachten...

Ik was van de veronderstelling dat ik dan toch op z'n minst het Niko display kon gebruiken om te zien/horen of er aangebeld wordt. Want de bestaande gong is zo slecht dat je hem bijna niet hoort en hij gongt maar zo lang er op de belknop gedrukt wordt (dus niet bv. 10 seconden gongen/bellen nadat er een puls gestuurd is)

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.550
Punten
113

Alvast bedankt!
Beste,

Ik snap dat wat je bedoelt, maar ik pas niets aan aan de bestaande intercom. Er komt in het appartement enkel een kabel met 3 draadjes binnen. Dat is dus een massa (COMMON), en dan eentje voor bel en eentje voor deurslot. Als ik de kabel van massa naar deurslot overbrug, dan gaat het deurslot open voor een voorbepaalde tijd in het intercomsysteem. Als ik de belkabel overbrug met de massa, dan gaat de intercom in het appartement bellen (dit is gewoon een gong met een knop om de deur te openen en een hoorn om te babbelen met de persoon die aan de deur staat). Dus een vrij simpel systeem, al weet ik niet precies hoe het kan met deze 3 draadjes dat je alsnog ook kan praten.

Ik heb contact gehad met de sindicus van het gebouw, en zij met de technieker, maar het systeem is te oud en velen die ook een scherm hebben op de intercom, maar die intussen stuk is kunnen helaas geen vervangend toestel meer krijgen. Hiervoor dient gangs het gebouw te veranderen, en daar zitten niet veel mensen op te wachten...

Ik was van de veronderstelling dat ik dan toch op z'n minst het Niko display kon gebruiken om te zien/horen of er aangebeld wordt. Want de bestaande gong is zo slecht dat je hem bijna niet hoort en hij gongt maar zo lang er op de belknop gedrukt wordt (dus niet bv. 10 seconden gongen/bellen nadat er een puls gestuurd is)
Welk systeem van intercom is het. Mss wat foto's.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan