Alle vragen over Niko Home Control

• Tags domotica elektriciteit elektrische installatie
  • Lid geworden
    11 aug 2006
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Hoi,

Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.

Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...

mvg
    Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
    Voor de 'Meetmodule elektriciteit' staat er in de beschrijving:
    Als je de geschiedenis wilt bijhouden, moet de installatie uitgerust zijn met een IP-module die de meetgegevens logt.
    Nu heb ik in oude documentatie een referentie gevonden naar 'IP-module', en dat zou dit toestelletje 550-00508 zijn. Maar die staat op de website van Niko zelf dus aangegeven als 'niet beschikbaar', en eerlijk gezegd lijkt het iets van oude Niko te zijn.

Is deze IP-module nu niet geïntegreerd in de nieuwe NHC 2? Gaat de standaard 'Connected controller' met andere woorden deze historiek al niet kunnen bijhouden (in de cloud?)?

Ik zit met een installatie met 3 touchscreen, maar na elke keer een aanpassing te doen en dan het programma uploaden loopt er 1 touchscreen vast en wordt warm. Dit touchscreen is een jaar geleden al vervangen geweest en nu doet de nieuwe het ook. En schermen geven ook aan geen verbinding met internet terwijl de controller wel met internet verbonden is.

Ik ben recent overgeschakeld van nhc1 naar nhc2.nu merk ik in de Niko home app dat de opbrengst van mijn zonnepanelen 6kw aangeeft ,terwijl dit op de omvormer 9,51kw is voor vandaag. Vroeger op nhc1 was dit tot op 0,1kw na gelijk. Hoe kan dit ? Inkomend zit er en 3fase meetmodule voor het verbruik. Ingesteld op global reading , de meetmodule voor opbrengst zonnepanelen staat op sub meting opbrengst . Zo zou het moeten volgens de helpdesk... Echter in mijn nhc 1 stond verbruik ook op sub meting? Kan er mss iemand voor eens en voor altijd uitleggen hoe het nu moet en hoe die waardes op de app zouden moeten worden weergegeven ? Negatief of positief ? In bijlage een screenshot .alvast bedanktScreenshot_20211002-193421.png

Ik zit met een installatie met 3 touchscreen, maar na elke keer een aanpassing te doen en dan het programma uploaden loopt er 1 touchscreen vast en wordt warm. Dit touchscreen is een jaar geleden al vervangen geweest en nu doet de nieuwe het ook. En schermen geven ook aan geen verbinding met internet terwijl de controller wel met internet verbonden is.
    Oei, dat is raar. Waarmee worden de schermen gevoed? Welke switch zit er tussen, en waarop is deze aangesloten?

Oei, dat is raar. Waarmee worden de schermen gevoed? Welke switch zit er tussen, en waarop is deze aangesloten?
    Vanuit de connect controller vertrekt er 1 utp naar een unmanaged poe switch waar alle schermen op insteken. Maar vandaag ook te horen gekregen dat er ook ineens een deel van de programmatie niet meer werkt nl een minimelder en een drukknop. Deze minimelder en drukknop hebben 2 verschillende functies. Minimelder is voor licht aan te sturen en drukknop om gordijn open en toe te doen. Elke keer bij een aanpassing is er altijd wel iets wat niet werkt of hapert.

Dag allemaal,

Is het mogelijk om met één drukknop te wisselen tussen meerdere presets/sferen van verlichting? Bijvoorbeeld:
    - Spots leefruimte dimniveau 0% + Eettafel 0% + Muurspots 0%
    - Spots leefruimte dimniveau 50% + Eettafel 0% + Muurspots 0%
    - Spots leefruimte dimniveau 50% + Eettafel 50% + Muurspots 100%

Door herhaaldelijk te drukken op de drukknop wisselt hij tussen deze drie presets.

Met 3 standen gaat het... shift aanzetten voor die schakelaar.

Voorwaarde aanmaken: indien Spots leefruimte dimniveau 50% EN Eettafel 0% EN Muurspots 0% => shift aanzetten van de schakelaar

vrije actie 1 (op niet-geshifte schakelaar): startgedrag = Spots leefruimte dimniveau 50% + Eettafel 0% + Muurspots 0%, stopgedrag = Spots leefruimte dimniveau 0% + Eettafel 0% + Muurspots 0% (indien enkel gebruikt voor de schakelaar mag dit ook leeg blijven maar als je het als sfeer op je tablet/smartphone/touch screen wil bedienen doe je het best zo).
    vrije actie 2 (op shift): startgedrag = Spots leefruimte dimniveau 50% + Eettafel 50% + Muurspots 100%, stopgedrag = Spots leefruimte dimniveau 0% + Eettafel 0% + Muurspots 0%.

Met 3 standen gaat het... shift aanzetten voor die schakelaar.

Voorwaarde aanmaken: indien Spots leefruimte dimniveau 50% EN Eettafel 0% EN Muurspots 0% => shift aanzetten van de schakelaar

vrije actie 1 (op niet-geshifte schakelaar): startgedrag = Spots leefruimte dimniveau 50% + Eettafel 0% + Muurspots 0%, stopgedrag = Spots leefruimte dimniveau 0% + Eettafel 0% + Muurspots 0% (indien enkel gebruikt voor de schakelaar mag dit ook leeg blijven maar als je het als sfeer op je tablet/smartphone/touch screen wil bedienen doe je het best zo).
    vrije actie 2 (op shift): startgedrag = Spots leefruimte dimniveau 50% + Eettafel 50% + Muurspots 100%, stopgedrag = Spots leefruimte dimniveau 0% + Eettafel 0% + Muurspots 0%.
    Door de voorwaarde gaat de shift functie wel enkel werken als je eerst de niet-geshifte functie bedient hebt. Dus dan gaan eerst de Spots leefruimte dimniveau 50% + Eettafel 0% + Muurspots 0% zo geschakeld worden en dan wordt de shift functie geactiveerd. Dus als je na de eerste stand nog eens wilt drukken voor u verlichting uit te zetten ga je wel eerst de shift functie bedienen en als je daarna nog eens duwt schakel je pas de verlichting uit.

Toevallig iemand die de digitale meter opbrengst/verbruik kunnen importeren in home assistant via de Niko home hub ? En iemand die de geconnecteerde stopcontacten kan bedienen in home assistant ?

Ik zit met een vervelend probleem. Ik heb jaloziën laten installeren van Somfy die zowel kunnen op- en neerdalen als kantelen. De motor wordt aangestuurd door continue stroom te geven voor op- en neerdalen en stroom te pulsen voor kantelen. Dit gaat over dezelfde kabel en is een mooi simpel systeem. Echter heb ik geen idee hoe en of ik dit in NHC kan programmeren. Ik kan een zonnewering toevoegen en het type op continue of pulsen zetten, maar ik kan het niet automatisch aanpassen door middel van bv. een druk op een knop. Ik wil namelijk met het touchscreen twee functies voorzien. Op/neer en kantelen. Iemand die mij kan helpen?

Een idee dat ik nog heb en kostelijk zal zijn (en misschien ook gevaarlijk?) is twee motormodules per jaloezie. Dus ik gebruik 2 outputs van 1 motormodule voor 1 zonnewering. Ik gebruik gewoon dezelfde kabel (dus kabel hangt aan 2 outputs van de module), en de ene stel ik dan in op pulsen en de andere continue. Maar hiervoor moet ik wel dubbel motormodules hebben en ik weet niet of dit gebruikelijk en "veilig" is.

Dat is toch gewoon een kwestie van "kort drukken" voor op/neer en "lang drukken" voor de pulsaties (stand lamellen)?
    Als je een bepaalde "stand" wil koppelen aan een drukknop zou je in principe ook een vrije actie kunnen starten die bvb bestaat uit
    - screen naar omlaag (zodat je de stand zeker weet)
    - na pakweg 30 seconden (of de exacte daaltijd) screen bvb 10 seconden omhoog (naar de stand die je wil)
    - na die tijd (dus pakweg 40,5 second) screen 0,5 second laten zakken en dan stoppen, om de lamellen onder de juiste hoek te krijgen.

Dat is toch gewoon een kwestie van "kort drukken" voor op/neer en "lang drukken" voor de pulsaties (stand lamellen)?
    Als je een bepaalde "stand" wil koppelen aan een drukknop zou je in principe ook een vrije actie kunnen starten die bvb bestaat uit
    - na pakweg 30 seconden (of de exacte daaltijd) screen bvb 10 seconden omhoog (naar de stand die je wil)
    - na die tijd (dus pakweg 40,5 second) screen 0,5 second laten zakken en dan stoppen, om de lamellen onder de juiste hoek te krijgen.
    Maar hoe kan ik dat instellen dat als je lang drukt hij pulst en niet continue modus doet? En kan dit ook op het touchscreen? In de software als ik een jaloezie toevoeg kan ik enkel de modus veranderen van continue naar gepulst.

Ter info: de verkoop van Nikobus wordt nu gestopt. Nikobus bestaat sinds 1997 en de vervanger, Home Control, sinds 2011.
    De meeste Nikobus-modules kunnen wel nog ter herstelling aangeboden worden aan Niko repair (na contact met support), dus de installaties kunnen nog geruime tijd hersteld worden.

Maar hoe kan ik dat instellen dat als je lang drukt hij pulst en niet continue modus doet? En kan dit ook op het touchscreen? In de software als ik een jaloezie toevoeg kan ik enkel de modus veranderen van continue naar gepulst.
    Met een enkelvoudige druktoets heb ik dit nog niet gedaan, maar met een rolluikbediening werkt het automatisch zo... gewoon basisactie tussen knop en jaloezie...

nhc jaloezie.jpg

Met een enkelvoudige druktoets heb ik dit nog niet gedaan, maar met een rolluikbediening werkt het automatisch zo... gewoon basisactie tussen knop en jaloezie...

Bekijk bijlage 84139
    Dus als ik hem instel op gepulste sturing dan wil dat zeggen dat als je bv. 1x klikt op zakken hij gewoon continue loopt en zakt tot einde looptijd, maar als je blijft drukken dan pulst hij zodat hij gaat kantelen? Een beetje onduidelijk in de software maar dit is precies wat ik nou zocht en niemand heeft me hier eerder kunnen mee helpen...

Bekijk bijlage 84139
    Dus als ik hem instel op gepulste sturing dan wil dat zeggen dat als je bv. 1x klikt op zakken hij gewoon continue loopt en zakt tot einde looptijd, maar als je blijft drukken dan pulst hij zodat hij gaat kantelen? Een beetje onduidelijk in de software maar dit is precies wat ik nou zocht en niemand heeft me hier eerder kunnen mee helpen...
    Jep, gewoon ingedrukt houden en na pakweg 2 seconden begint het "klik klik klik"... Vorige week nog toegepast dus ik weet zeker dat het zo werkt.

Bekijk bijlage 84139
    Jep, gewoon ingedrukt houden en na pakweg 2 seconden begint het "klik klik klik"...
    Cool! En kan ik dan ook een vrije routine maken, screen omlaag doen, en dan kantelen? Want als ze al omlaag (gesloten) zijn kan ik niet nog meer "omlaag" voor 0,5 seconden. Of is het dan een kwestie van ipv. gesloten ze op 1 % te zetten zodat ik nog wel kan zakken ook als zal je dit waarschijnlijk niet merken?

Ik denk dat je best gewoon de richting omkeert, dus bijvoorbeeld eerst naar "gesloten" en dan bvb 0.5 seconden (of 0.8, of zoveel als nodig) terug naar boven.

Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan