• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Alle vragen over Niko Home Control

Lid geworden
11 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,

Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.

Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...

mvg
Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
30
Punten
18
Ik heb een aanpassing gedaan voor u licht van gang en wc. Heb deze in een extra ruimte appart getekend langs de wc.
En ik heb u programmatie ook eens wat overzichtelijk gemaakt. En licht gang ook uit alles uit verwijderd. Je moet maar eens kijken.

Bedankt, dus je gebruikt een routine om het licht te schakelen en de vlag te schakelen. Maar waarom staat de vlag op waar als je de routine schakels (licht WC aan) en als de routine stopt (licht WC uit). Want dan gaat het licht in de hal altijd uit, of zie ik dat verkeerd?
ow sorry was ik vergeten na te kijken bij licht aan (dus start) moet op onwaar staan en bij licht uit (stop) op waar staan. Maar je zult zien dat ook bij elke lamp nu maar 1 actie staat waar alle schakelaars onder zitten.

Qlii256

Actief Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Waarderingsscore
25
Punten
28
Ik heb een aanpassing gedaan voor u licht van gang en wc. Heb deze in een extra ruimte appart getekend langs de wc.
En ik heb u programmatie ook eens wat overzichtelijk gemaakt. En licht gang ook uit alles uit verwijderd. Je moet maar eens kijken.

Bedankt, dus je gebruikt een routine om het licht te schakelen en de vlag te schakelen. Maar waarom staat de vlag op waar als je de routine schakels (licht WC aan) en als de routine stopt (licht WC uit). Want dan gaat het licht in de hal altijd uit, of zie ik dat verkeerd?
ow sorry was ik vergeten na te kijken bij licht aan (dus start) moet op onwaar staan en bij licht uit (stop) op waar staan. Maar je zult zien dat ook bij elke lamp nu maar 1 actie staat waar alle schakelaars onder zitten.
Ok bedankt! Ja ik was ook van de veronderstelling dat een actie voor meerdere bedieningen gebruikt kon worden, maar dat kreeg ik niet werkend. En ik dacht, wat een raar systeem, waarom dan zelfs aparte acties per drukknop tonen... Maar ik was weer eens te snel en je kan heel makkelijk meerdere knoppen selecteren.

Ik ga nu op mijn eigen project (dus niet de aangepaste) alles zelf aanpassen (bijleren). Verder nog een vraag. In de woonkamer zitten boven de zithoek dimbare spots. Ik heb een dimbare drukknop maar wilde ook eens wat proberen met een gewone knop. Als je klikt op de knop "Viervoudige drukknop Woonkamer - Logeerkamer" dan gaan de spots op 100 % overdag en op 30 % 's nachts. En als ze al branden gaan ze uit. Nu weet ik niet of dit correct "geprogrammeerd" is?

EDIT:
Verder ook nog even terug op de WC. Hoort de conditie ook de vlag (flag) niet terug op ONWAAR te zetten om te voorkomen dat telkens het licht in de hal aan gaat en na 10 seconden terug uit? En doe ik dat dan op ONWAAR na exact zelfde vertraging als de Hal verlichting heeft?

Alvast dank!

Laatst bewerkt:
Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
30
Punten
18

Ok bedankt! Ja ik was ook van de veronderstelling dat een actie voor meerdere bedieningen gebruikt kon worden, maar dat kreeg ik niet werkend. En ik dacht, wat een raar systeem, waarom dan zelfs aparte acties per drukknop tonen... Maar ik was weer eens te snel en je kan heel makkelijk meerdere knoppen selecteren.

Ik ga nu op mijn eigen project (dus niet de aangepaste) alles zelf aanpassen (bijleren). Verder nog een vraag. In de woonkamer zitten boven de zithoek dimbare spots. Ik heb een dimbare drukknop maar wilde ook eens wat proberen met een gewone knop. Als je klikt op de knop "Viervoudige drukknop Woonkamer - Logeerkamer" dan gaan de spots op 100 % overdag en op 30 % 's nachts. En als ze al branden gaan ze uit. Nu weet ik niet of dit correct "geprogrammeerd" is?

Alvast dank!
ik heb die van 30%, 100%, en 0% een beetje aangepast. Je moet maar eens kijken want bij mij gaat 's avonds na zonsondergang de lampen naar 30% en bij u moest je nog eens op de drukknop gaan duwen.

Bijlagen

• bouwinfo.zip
    128,8 KB · Weergaven: 7

Qlii256

Actief Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Waarderingsscore
25
Punten
28

Alvast dank!
ik heb die van 30%, 100%, en 0% een beetje aangepast. Je moet maar eens kijken want bij mij gaat 's avonds na zonsondergang de lampen naar 30% en bij u moest je nog eens op de drukknop gaan duwen.
Ik zie geen verschil, verkeerde bijlage? Is het niet gewoon een kwestie van een extra "Voorwaardengroep" en tussen beide op OR. En dan elke groep hetzelfde maar een met de drukknop vlag en een zonder? Dus het systeem die ik had is wel "juist"?

Kijk ook even mijn edit op vorige bericht (laatste alinea). Bedankt voor alle hulp!

EDIT:

Sorry foutje van mij, ik zie inderdaad de aanpassing. Zou ik hier ook niet beter een routine van maken die de vlag schakelt?

Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
30
Punten
18

Alvast dank!
Ik zie geen verschil, verkeerde bijlage? Is het niet gewoon een kwestie van een extra "Voorwaardengroep" en tussen beide op OR. En dan elke groep hetzelfde maar een met de drukknop vlag en een zonder? Dus het systeem die ik had is wel "juist"?

Kijk ook even mijn edit op vorige bericht (laatste alinea). Bedankt voor alle hulp!

EDIT:

Sorry foutje van mij, ik zie inderdaad de aanpassing. Zou ik hier ook niet beter een routine van maken die de vlag schakelt?
Zit wel verschil in. U had 3 voorwaarden in de zithoek en ik 2. En ja die van de WC zou je dan ook terug op onwaar moeten zetten zolang de lichten moeten branden van de gang.

Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
30
Punten
18

Alvast dank!

EDIT:

Je kunt proberen maar je moet ook nog rekening houden dat u gewone dimmerdrukknop ook nog blijft werken anders staat die daar voor niets.

Jan004

Nieuw Lid
Lid geworden
2 okt 2012
Waarderingsscore
3
Punten
8
Ik dacht dat je voor het schakelen van stopcontacten altijd moest werken met een bijkomende contactor.

Kan iemand dit bevestigen? Op de tekening kan ik dit in elk geval niet zien. Ik vind het wel vreemd dat stopcontacten op een schakelmodule van Niko op een automaat staan van max 16A.

Lid geworden
7 mrt 2021
Waarderingsscore
30
Punten
18
Ik dacht dat je voor het schakelen van stopcontacten altijd moest werken met een bijkomende contactor.

Kan iemand dit bevestigen? Op de tekening kan ik dit in elk geval niet zien. Ik vind het wel vreemd dat stopcontacten op een schakelmodule van Niko op een automaat staan van max 16A.
Dat is omdat de maximale belasting per contact maar 16A mag zijn. zie bijlage, heb het aangeduid.

Bijlagen

• 550-00106_NLBE.pdf
    709,4 KB · Weergaven: 8

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
462
Punten
63
Ik ga bouwen met een Niko Home Control installatie.

Ik zou graag aan mijn voordeur een codeklavier plaatsen, waarmee ik mijn voordeur of mijn garagepoort kan laten openen (met elk een eigen code). Niko heeft het codeklavier 10-901 die op zich hiervoor geschikt is. De handleiding van het codeklavier is veelbelovend want hierin staat dat je maximaal 10 codes kan programmeren, en deze stuurt dan een individueel commando op de 'bus'. Deze vereist een specifieke voeding 10-801 voor toegangscontrole om te kunnen werken. Maar volgens de handleiding van die 10-801 voeding is er maar één uitgang voor een deurcontact. Terwijl ik er nog een tweede nodig heb voor de poort. Ze zeggen dan dat je kan uitbreiden met extra relay 10-830. Dit relay moet je dan programmeren via die 10-801 voeding, om te kunnen linken aan dat commando dat op de 'bus' wordt gestuurd.

Samengevat: je maakt met codeklavier 10-901, voeding 10-801 en extra relay 10-830 een gesloten bussysteem voor je toegangscontrole.

Na enkele uren opzoekingswerk en frustratie, ben ik tot de conclusie gekomen dat dit eigenlijk geen fluit te maken heeft met Niko Home Control. Dit is een apart gesloten systeem voor toegangscontrole dat Niko aanbiedt. Wil je die twee interfacen, dan zou je die twee relayscontacten (deur en poort) moeten verbinden met een Digitaal Input module van Niko Home Control, en dan een schakel module om dan effectief de deur en poort te laten openen. Dit laatste zal er sowieso moeten zitten, om de garagepoort met een motor schakelaar bediening te kunnen bedienen. Dus de Niko Home Controller is diegene die uiteindelijk de poort bedient.

Hebben jullie extra input? Ben ik op zich goed bezig om m'n systeem met codeklavier uit te denken of begint het enorm omslachtig te worden? Die 'bus' van die toegangscontrole, is dat 'Nikobus'?

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.628
Punten
113
Ik ga bouwen met een Niko Home Control installatie.

Ik zou graag aan mijn voordeur een codeklavier plaatsen, waarmee ik mijn voordeur of mijn garagepoort kan laten openen (met elk een eigen code). Niko heeft het codeklavier 10-901 die op zich hiervoor geschikt is. De handleiding van het codeklavier is veelbelovend want hierin staat dat je maximaal 10 codes kan programmeren, en deze stuurt dan een individueel commando op de 'bus'. Deze vereist een specifieke voeding 10-801 voor toegangscontrole om te kunnen werken. Maar volgens de handleiding van die 10-801 voeding is er maar één uitgang voor een deurcontact. Terwijl ik er nog een tweede nodig heb voor de poort. Ze zeggen dan dat je kan uitbreiden met extra relay 10-830. Dit relay moet je dan programmeren via die 10-801 voeding, om te kunnen linken aan dat commando dat op de 'bus' wordt gestuurd.

Samengevat: je maakt met codeklavier 10-901, voeding 10-801 en extra relay 10-830 een gesloten bussysteem voor je toegangscontrole.

Na enkele uren opzoekingswerk en frustratie, ben ik tot de conclusie gekomen dat dit eigenlijk geen fluit te maken heeft met Niko Home Control. Dit is een apart gesloten systeem voor toegangscontrole dat Niko aanbiedt. Wil je die twee interfacen, dan zou je die twee relayscontacten (deur en poort) moeten verbinden met een Digitaal Input module van Niko Home Control, en dan een schakel module om dan effectief de deur en poort te laten openen. Dit laatste zal er sowieso moeten zitten, om de garagepoort met een motor schakelaar bediening te kunnen bedienen. Dus de Niko Home Controller is diegene die uiteindelijk de poort bedient.

Hebben jullie extra input? Ben ik op zich goed bezig om m'n systeem met codeklavier uit te denken of begint het enorm omslachtig te worden?
Kijk eens naar aiphone.
Zie ook dat je zo een slot in u deur heb is makkelijker voor aan te sluiten want er moet gewoon een droog contact aangesloten worden.

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
462
Punten
63
Kijk eens naar aiphone.
Zie ook dat je zo een slot in u deur heb is makkelijker voor aan te sluiten want er moet gewoon een droog contact aangesloten worden.
Ziet er goed uit, twee relais uitgangen, ideaal! Bedankt voor de tip. Dan ga ik die nog moeten binnenpakken met twee ingangen van een Digitaal Input module om dan NHC de actie te laten uitvoeren.

Het elektrische slot wordt voorzien door de deurleverancier.

Lid geworden
19 apr 2021
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ik ga mijn NHCI controller vervangen door een NHCII systeem. Zijn er bepaalde tips of andere zaken waar ik rekening moet mee houden, behalve de 550-00001 & 550-00508 IP interface en Controller die moeten vervangen worden en de Touchscreen die ik dien te vervangen? Ik heb de programmatie klaar in de nieuwe software voor NHCII, maar vraag me af of alle andere modules (van jaar 2012) compatibel zullen blijven met de nieuwe NHCII controller. Kan ik nog terug naar NHCI in geval van problemen door de oude NHCI controller en IP interface terug te plaatsen?

Lid geworden
8 jul 2011
Waarderingsscore
2
Punten
3
Vandaag had ik mijn niko home control 2 systeem geupdate, wat een miserie.

De lichten bedienen werkt maar hij ziet mijn video buitenpost niet meer.

Iemand tips? Ik kan de beelden via RTSP uitlezen lokaal maar naar de cloud werkt het niet.

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.628
Punten
113

Iemand tips? Ik kan de beelden via RTSP uitlezen lokaal maar naar de cloud werkt het niet.
Kijk hier eens mss help dit.

Lid geworden
8 jul 2011
Waarderingsscore
2
Punten
3

ja lokaal kan ik het uitlezen via rtsp dat weet ik maar krijg geen oproepen via cloud van niko niet meer na update

layho1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2015
Waarderingsscore
464
Punten
63
Sinds een kleine maand kan ik niet meer op mijn nhc1 installatie via de app.

De server indicatie led kleurt permanent rood. Volledig herstart maakt geen verschil.

De drukknoppen etc werken nog wel.

Hier is niets aan gewijzigd (geen updates, wijzigingen...)

Enig idee hoe ik deze terug tot leven kan wekken of is het upgraden/vervangen?

De documentatie is redelijk "summier" kuch

20210729_153942.jpg

Lid geworden
25 mei 2010
Waarderingsscore
0
Punten
16

ja lokaal kan ik het uitlezen via rtsp dat weet ik maar krijg geen oproepen via cloud van niko niet meer na update
Na de update is de toegangscontrole beschikbaar in de Niko Home app met het blauwe icoon. In de Niko Home Control II app ga je de oproepen niet meer ontvangen.

Jan004

Nieuw Lid
Lid geworden
2 okt 2012
Waarderingsscore
3
Punten
8
Om nog eens terug te komen op de schakelmodule. Per schakelmodule gebruik ik een automaat van 16A. De schakelmodule en automaat is verbonden met draad van 1,5mm.

Ik lees dat ik best contactoren gebruik als ik met een schakelmodule stopcontacten wil bedienen. Klopt mijn redenering dat (ook al schakel ik stopcontacten) de draad tussen automaat van de schakelmodule en de schakelmodule zelf 1,5mm mag blijven, gezien de schakelmodule gaat tot max 16A? Vervolgens verbind ik een uitgang van de schakelmodule met een contactor.

- Wat is de diameter van de draad tussen schakelmodule en contactor?
- Kunnen jullie mij contactoren aanraden? Installatie is uitgevoerd met zekeringen van Schneider.

Thanks!

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
705
Punten
113
Om nog eens terug te komen op de schakelmodule. Per schakelmodule gebruik ik een automaat van 16A. De schakelmodule en automaat is verbonden met draad van 1,5mm.

Ik lees dat ik best contactoren gebruik als ik met een schakelmodule stopcontacten wil bedienen. Klopt mijn redenering dat (ook al schakel ik stopcontacten) de draad tussen automaat van de schakelmodule en de schakelmodule zelf 1,5mm mag blijven, gezien de schakelmodule gaat tot max 16A? Vervolgens verbind ik een uitgang van de schakelmodule met een contactor.

- Wat is de diameter van de draad tussen schakelmodule en contactor?
- Kunnen jullie mij contactoren aanraden? Installatie is uitgevoerd met zekeringen van Schneider.

Thanks!
Alles tot aan de schakelcontacten (A1, A2) van de contactor mag inderdaad 1.5 mm² blijven.

Als je bij Schneider wil blijven: voorbeeld.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.898
Punten
113
Sinds een kleine maand kan ik niet meer op mijn nhc1 installatie via de app.

De server indicatie led kleurt permanent rood. Volledig herstart maakt geen verschil.

De drukknoppen etc werken nog wel.

Hier is niets aan gewijzigd (geen updates, wijzigingen...)

Enig idee hoe ik deze terug tot leven kan wekken of is het upgraden/vervangen?

De documentatie is redelijk "summier" kuch

Rode serverled wil zeggen dat uw controller niet meer verbonden is met de Niko-server. Kijk eens na of je kabel tussen de WAN-poort van de controller en de router in orde is... Zit er een managed switch tussen (Ubiquiti of zo?)...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan