Alle vragen over Niko Home Control

Lid geworden
11 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,

Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.

Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...

mvg
Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik een dimbare lichtkring heb en deze wil aansturen met twee knoppen op een zesvoudige drukknop, hoe kan ik dit dan programmeren? Ik heb geen dim drukknop voorzien, maar wel een zesvoudige drukknop. Dus vier knoppen om lichtkringen te schakelen, en twee knoppen om op en neer te dimmen voor de dimbare lichtkring. Is dit mogelijk en hoe. Een van de twee knoppen klikken is uit of aan (naargelang de lichtkring aan of uit staat) en blijven duwen is omhoog/omlaag (afhankelijk van de boven of onderste knop). Of ga ik gewoon beter voor een extra dim knop?
Dit kan niet, maar je kan die kring met één knop dimmen: kort duwen voor in- en uitschakelen, lang duwen voor op- en afdimmen. Dat kan gerust 1 knop van die zesvoudige zijn. Gewoon basisactie aanmaken, uitgang aanklikken en gewenste knop(pen) aanklikken.
Opgelet, als je dezelfde uitgang ook nog wil dimmen met specifieke dimbedieningen moet je daarvoor een aparte basisactie aanmaken.
Verder nog een extra vraag. Is het mogelijk om de bedieningswijze op twee manieren te gebruiken voor een knop? Hiermee bedoel ik een drukknop gebruiken voor kort duwen maar dan ook een actie voor lang duwen, of is dit niet mogelijk? Zo is het bv. wel met de dimbare drukknop want daar kan je kort duwen om aan/uit te schakelen en lang duwen om te dimmen. Ik zou namelijk een drukknop willen gebruiken om een lichtpunt te schakelen, maar dan ook lang duwen om een bepaalde sfeer te activeren.
Neen, dat hebben ze bewust achterwege gelaten, omdat dat te vaak tot verwarrende programmeringen leidde. Al vind ik het ook jammer. Met een shift kan je eventueel wel 2 functies aan een toets geven, maar niet met verschil in bedientijd.
Bedankt voor je reactie! Ik ga dan maar voor een dimbare drukknop, is duidelijker in werking. Verder had ik nog een vraag waar ik op de website van Niko niet echt duidelijke informatie over vind. Ik heb een Digitaal Potentiaalvrije Sensormodule, waar kan ik deze voor gebruiken en wat is het verschil met de Analoge Sensormodule? Ik neem aan dat de analogue is om waarden te "meten" tussen de 0 en 10 v, waar de digitale enkel een push ontvangt? Ik had graag mijn rook/brand melders gekoppeld zodat ik een melding krijg en eventueel bepaalde verlichting kan aanzetten als de melder af gaat.
Je zou wel met 2 drukknoppen kunnen dimmen maar dan moet je vaste waarde instellen. Bv 1 knop stel je in op 20 en de andere knop op 80 ofzo.

Bijlagen

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met "Meetmodule elektriciteit (3 kanalen) voor Niko Home Control"
Ik zou graag mijn verbruik op verschillende kringen meten, om zo sluimerverbruik op te sporen en te verkleinen. Daarna zou ik graag willen kijken hoeveel "zelfconsumptie" ik op dit moment heb, om daarna uit te zoeken hoe ik dat kan verhogen...

Zijn dat zaken die met bovengenoemde module kunnen?
Oh ja, nog een kleine bemerking: als het je enkel om de meting te doen is en je hebt een digitale meter, dan zijn er goedkopere alternatieven, zoals bvb de 2Wire LoWi en heel wat andere, goedkope apparaatjes. User interface is niet altijd even duidelijk maar ze werken wel...
Hey Stefaan,

Alvast bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Op dit moment staat er hier nog geen digitale meter. Ik wil eerst kunnen zien wat mijn sluimerverbruik is... Ik wil eerst kunnen zien hoe ik mijn elektriciteitsrekening kan doen minderen want het swingt hier de pan uit ;). Daarna is het wel degelijk de bedoeling om alles hier wat slimmer te maken, maar dan moet ik ook de volledige installatie hier omvormen naar NHC... Nu is het enkel nog maar rolluiken die gestuurd worden ?

Vandaag kast met alle modules opgebouwd en alles werkt naar behoren. Nu heb ik voor horizontale jalozien een 5G1.5 kabel voorzien en wil deze met de Niko Motormodule gaan aansturen. Nu was ik van de gedachte dat elke jalozie 2 motors heeft (een voor op en neer en een voor kantelen (pulsen?)). Maar hoe moet ik deze nu gaan koppelen aan de module?

Ik heb de Neutrale draad, en dan heb je volgens mij 3 draden nodig zodat je van kant kan wisselen (op of neer). Maar dan heb ik maar 2 draden meer over voor kantelen. Heb ik het nu volledig mis of klopt dit?

Vandaag kast met alle modules opgebouwd en alles werkt naar behoren. Nu heb ik voor horizontale jalozien een 5G1.5 kabel voorzien en wil deze met de Niko Motormodule gaan aansturen. Nu was ik van de gedachte dat elke jalozie 2 motors heeft (een voor op en neer en een voor kantelen (pulsen?)). Maar hoe moet ik deze nu gaan koppelen aan de module?

Ik heb de Neutrale draad, en dan heb je volgens mij 3 draden nodig zodat je van kant kan wisselen (op of neer). Maar dan heb ik maar 2 draden meer over voor kantelen. Heb ik het nu volledig mis of klopt dit?
in bijlage zie je een voorbeeld schema hoe het in de boek Niko Home Control Professional.

Bijlagen

in bijlage zie je een voorbeeld schema hoe het in de boek Niko Home Control Professional.

Bedankt voor je reactie. Die pagina had ik ook al gezien, maar wordt er niet veel wijzer van. De jalozien worden aangedreven op 230V en niet 24V. Nu zie ik op die tekening enkel een voorbeeld voor 24V met twee omschakelcontacten? Maar hoe sluit ik hem dus aan voor 230V?

Bedankt voor je reactie. Die pagina had ik ook al gezien, maar wordt er niet veel wijzer van. De jalozien worden aangedreven op 230V en niet 24V. Nu zie ik op die tekening enkel een voorbeeld voor 24V met twee omschakelcontacten? Maar hoe sluit ik hem dus aan voor 230V?
Gewoon die 24V voeding weglaten en 230V op de 2 relais plaatsen.

Dus die 2 relais moet ik zelf voorzien? En ik heb maar 1 motorsturing nodig per jalozie en niet 2 zoals ik heb voorzien? Ik heb 3 jalozien, waarvan ik dacht dat elke jalozie 2 motors heeft (op en neer + kantelen). Dus ik heb 2 motormodules zodat ik in totaal 6 motors kan aansturen. Is dit dan verkeerd?

Dus die 2 relais moet ik zelf voorzien? En ik heb maar 1 motorsturing nodig per jalozie en niet 2 zoals ik heb voorzien? Ik heb 3 jalozien, waarvan ik dacht dat elke jalozie 2 motors heeft (op en neer + kantelen). Dus ik heb 2 motormodules zodat ik in totaal 6 motors kan aansturen. Is dit dan verkeerd?
Was verkeerd in vorige post.
Gewoon die 24V voeding en relais weglaten en gewoon aansluiten op de motormodule want dit is zijn relais.
En ja u kunt met 2 motomodule 6 motors aansturen.

Was verkeerd in vorige post.
Gewoon die 24V voeding en relais weglaten en gewoon aansluiten op de motormodule want dit is zijn relais.
En ja u kunt met 2 motomodule 6 motors aansturen.
En hoe kan hij dan van kant wisselen als ik maar 2 draden meer over heb? En heb ik het juist dat ik een jalozie moet aanzien als 2 motors?

Je had 1 draad voor de nul moeten hebben, dan 1 voor open en 1 voor dicht, en dan nog eens 2 draden voor deze te kantelen. Dus 5 draden en 1 aarding is dus een 6G kabel voor juist te zijn.

Je had 1 draad voor de nul moeten hebben, dan 1 voor open en 1 voor dicht, en dan nog eens 2 draden voor deze te kantelen. Dus 5 draden en 1 aarding is dus een 6G kabel voor juist te zijn.
Ja dat dacht ik dus ook, maar wat men mij vertelde toen ik voor info naar de installateur van de jalozieen ging was een 5g1.5 genoeg, en zelfs een 4g1.5 omdat de aarding niet gebruikt wordt. Dan maar de aarding gebruiken als sturing :D

Ja dat dacht ik dus ook, maar wat men mij vertelde toen ik voor info naar de installateur van de jalozieen ging was een 5g1.5 genoeg, en zelfs een 4g1.5 omdat de aarding niet gebruikt wordt. Dan maar de aarding gebruiken als sturing :D
Dan is u kabel niet meer veilig. Op 230V moet er altijd een aarding in u kabel zitten voor als er verlies moet onstaan dat u diff kan afvallen.

Dan is u kabel niet meer veilig. Op 230V moet er altijd een aarding in u kabel zitten voor als er verlies moet onstaan dat u diff kan afvallen.
Dat weet ik, maar die jalozien hebben zelf geen aarding en zijn IP67. Dus die draad wordt zowiezo niet aangesloten, wat heet hij dan voor nut? En verder wat kan ik doen... Een nieuwe kabel leggen kan onmogelijk nog.

Ik weet niet of dit de gepaste plaats is, maar zal het toch even proberen.

Voor het aansluiten van een schakelmodule (6 kringen) dien ik deze af te zekeren op een automaat van max 16A. De bekabeling tussen beide is 1,5mm2. Nu had ik graag 6 stopcontacten gestuurd met een schakelmodule. Het gaat om 6 stopcontacten en geen 6 kringen van verschillende stopcontacten. Enkele voorbeelden: vloerstopcontact onder zetel voor staande lamp, stopcontact voor decoratieverlichting op een kast, stopcontact onder onze oversteek buiten voor decoratieverlichting op terras.

Verder heb ik per buitenkraan een afzonderlijk stopcontact (3x). Deze had ik graag met de schakelmodule kunnen aan/afleggen zodat er niemand elektriciteit kan nemen buiten terwijl we niet thuis zijn. Zet ik deze op een automaat, dan moet ik telkens naar de kast om deze aan/af te leggen. Hierin kunnen er wel grotere verbruikers zitten zoals bijvoorbeeld een hogedrukreiniger of stofzuiger, of elektrisch tuingereedschap.

Vraag 1: gebruik ik voor dit voorbeeld best twee automaten op de schakelmodule in plaats van één? Dit gezien de totale module toch tot 32A kan? 1 voor kring 1 tot en met 3 / 1 voor kring 4 tot en met 6)

Vraag 2: welke diameter van kabel gebruik ik tussen de schakelmodule en de automaat? Nog steeds 1,5mm2 gezien het gaat om een zekering van 16A, of toch 2,5mm2 gezien het gaat om stopcontacten? Ter info: bij elke kring in mijn voorbeeld kom ik momenteel toe in de kast met 2,5mm2. In de handleiding kan ik hierover niets terugvinden.

Bedankt om dit eens na te zien.

Bijlagen

• 51-00-002.png
    51-00-002.png
    67,8 KB · Weergaven: 4
Ik dacht dat je voor het schakelen van stopcontacten altijd moest werken met een bijkomende contactor.

Ik heb in de hal twee mimimelders aan het begin en einde. De WC bevindt zich ongeveer in het midden van de hal waar de melders net geen beweging detecteren. Ik was van het gedacht de lichten in de hal aan te laten gaan als het licht van de WC uit gaat (met enige vertraging). Echter lukt het me niet om dit vloeiend werkend te krijgen. De lichten in de hal moeten niet blijven branden maar een 30 tal seconden of overgaan op de minimelders. Het licht in de WC zou moeten blijven branden voor 2 seconden zodat je tijd hebt om de deur te sluiten.

Ik heb een "flag" die aan/uit gaat als je op de knop in de WC klikt. Daarnaast staat een Voorwaarde die als (IF) de vlag waar is, hij het licht in de WC aan doet, anders (ELSE) het licht uit doet met 2 seconden vertraging en de lichten in de hal aan doet en terug uit met 15 seconden vertraging.

Is dit de correcte manier van werken? Ik heb dit nog niet kunnen testen maar is een laatste simpele oplossing waar ik net op kwam. Ik vrees ervoor dat als het licht uit is in de WC deze IF-statement altijd ONWAAR is en hij dus altijd die ELSE gaat uitvoeren (dus lichten in de hal aan voor 15 seconden), en dat wil ik dus niet. Ik had al geprobeerd met twee vlaggen ("flags") en dan de drukknop in de WC te "shiften" en telkens een andere vlag aan/uit te zetten, maar kwam daarbij ook bij het feit dat een IF-statement altijd WAAR moet zijn als je iets met vertraging instelt.

Een voorbeeld is dat je een vlag op WAAR moet hebben en dan (THEN) zet je een licht uit, met 10 seconden vertraging een licht aan en zet je ook die vlag meteen op ONWAAR (omdat je de statement niet wilt blijven herhalen voor 10 seconden). Het probleem is dat na 10 seconden het licht niet aan gaat omdat de vlag niet meer op WAAR staat. Echter als je die vlag ook met 10 seconden vertraging zet, dan werkt het wel. Echter gaat het eerste licht dat je uit zet nu ook elke milliseconde uit als je hem met een drukknop aan zet.

Ik heb in de hal twee mimimelders aan het begin en einde. De WC bevindt zich ongeveer in het midden van de hal waar de melders net geen beweging detecteren. Ik was van het gedacht de lichten in de hal aan te laten gaan als het licht van de WC uit gaat (met enige vertraging). Echter lukt het me niet om dit vloeiend werkend te krijgen. De lichten in de hal moeten niet blijven branden maar een 30 tal seconden of overgaan op de minimelders. Het licht in de WC zou moeten blijven branden voor 2 seconden zodat je tijd hebt om de deur te sluiten.

Ik heb een "flag" die aan/uit gaat als je op de knop in de WC klikt. Daarnaast staat een Voorwaarde die als (IF) de vlag waar is, hij het licht in de WC aan doet, anders (ELSE) het licht uit doet met 2 seconden vertraging en de lichten in de hal aan doet en terug uit met 15 seconden vertraging.

Is dit de correcte manier van werken? Ik heb dit nog niet kunnen testen maar is een laatste simpele oplossing waar ik net op kwam. Ik vrees ervoor dat als het licht uit is in de WC deze IF-statement altijd ONWAAR is en hij dus altijd die ELSE gaat uitvoeren (dus lichten in de hal aan voor 15 seconden), en dat wil ik dus niet. Ik had al geprobeerd met twee vlaggen ("flags") en dan de drukknop in de WC te "shiften" en telkens een andere vlag aan/uit te zetten, maar kwam daarbij ook bij het feit dat een IF-statement altijd WAAR moet zijn als je iets met vertraging instelt.

Een voorbeeld is dat je een vlag op WAAR moet hebben en dan (THEN) zet je een licht uit, met 10 seconden vertraging een licht aan en zet je ook die vlag meteen op ONWAAR (omdat je de statement niet wilt blijven herhalen voor 10 seconden). Het probleem is dat na 10 seconden het licht niet aan gaat omdat de vlag niet meer op WAAR staat. Echter als je die vlag ook met 10 seconden vertraging zet, dan werkt het wel. Echter gaat het eerste licht dat je uit zet nu ook elke milliseconde uit als je hem met een drukknop aan zet.
Anders moet je eens u programmatie bestand uploaden hier dan kunnen we er eens naar kijken wat er fout is. Haal wel u persoonlijke gegevens uit en dan opnieuw opslaan. Daarna in een zip map plaatsen en dan kun je hier het bestandje uploaden.

Anders moet je eens u programmatie bestand uploaden hier dan kunnen we er eens naar kijken wat er fout is. Haal wel u persoonlijke gegevens uit en dan opnieuw opslaan. Daarna in een zip map plaatsen en dan kun je hier het bestandje uploaden.

Ik vind het een beetje jammer dat Niko Home Control niet zo "vrij" is dan sommige andere domotica system. Het werkt helemaal niet zoals ik gewend ben in programmeren. Ik voeg mijn bestand toe, neem gerust een kijkje. Het betreft hier de WC (midden op het plan), en ik heb er nu een "routine" van gemaakt, is dit misschien een goede manier van werken? Dus als de routine aan gaat zet hij het licht aan, als ze uit gaat zet hij het licht uit met vertraging en het licht in de hal aan en weer uit met vertraging. Ik heb dit nog niet kunnen testen, maar werkt dit als en kan ik "routine stop" aanzien als een druk op de knop als routine gestart was of moet ik dit aanzien als meteen nadat alles op "routine start" klaar is?

Bijlagen

Ik heb een aanpassing gedaan voor u licht van gang en wc. Heb deze in een extra ruimte appart getekend langs de wc.
En ik heb u programmatie ook eens wat overzichtelijk gemaakt. En licht gang ook uit alles uit verwijderd. Je moet maar eens kijken.

Bijlagen

Ik heb een aanpassing gedaan voor u licht van gang en wc. Heb deze in een extra ruimte appart getekend langs de wc.
En ik heb u programmatie ook eens wat overzichtelijk gemaakt. En licht gang ook uit alles uit verwijderd. Je moet maar eens kijken.

Bedankt, dus je gebruikt een routine om het licht te schakelen en de vlag te schakelen. Maar waarom staat de vlag op waar als je de routine schakels (licht WC aan) en als de routine stopt (licht WC uit). Want dan gaat het licht in de hal altijd uit, of zie ik dat verkeerd?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan