Alle vragen over Niko Home Control

• Tags domotica elektriciteit elektrische installatie
  • Lid geworden
    11 aug 2006
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Hoi,

Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.

Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...

mvg
    Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
    Lampen zijn de volgende:

Als je naar de technische gegevens van deze 2 lampen gaat kijken staat er elke keer bij:
    EXCL.LED POWER SUPPLY 48V-DC DIMMING BY DALI dus u dali zit in de Delta Light Modulator en niet in de armaturen zelf. Dus u dali moet naar de Delta Light Modulator moeten gaan waardoor u alle lampen in 1 keer aan en uit zal doen.

Bijlagen

• 2021-05-24 16_41_00-M - MICROSPY 39 C 92724 DIM5 - Producten - Delta Light.png
      2021-05-24 16_41_00-M - MICROSPY 39 C 92724 DIM5 - Producten - Delta Light.png
      41 KB · Weergaven: 5
    • 2021-05-24 16_41_29-M - DOT.COM M4 92751 MDL - Producten - Delta Light.png
      2021-05-24 16_41_29-M - DOT.COM M4 92751 MDL - Producten - Delta Light.png
      53,5 KB · Weergaven: 5
    Branden deze lampen ook als je de spanning op zet? Een niet-geadresseerd/geprogrammeerd DALI toestel zal "in rust" 99,9/100 gewoon aan gaan op 100% van zodra ze voeding krijgen.
    Als deze niets doen, kijk eens na of ze wel zeker fatsoenlijk in de rail zitten, klinkt mss onnozel maar sommige merken durven echt gevoelig te zijn voor net niet volledig ingeklikt te zijn.
    Ja de lampen branden gewoon. Kan de lampen momenteel dus af/aan zetten met de zekering maar vanuit NHC sturen lukt niet.
    Op wat heb je u dali aangesloten op de Delta Light Modulator of op de SPM Supply 48V aansluitconnector voor track?
    Beide geprobeerd. Zou deze het liefst gewoon op de SPM Supply 48V aansluiten.

edit: als ik ze op de SPM Supply 48V aansluit dan branden de lampen wel niet permanent maar dan knipperen ze om de 10 seconden ongeveer
    Heb je u dipswitchen op dali gezet van de Modulator?
    beide staan op ON, dat zou DALI moeten zijn
    Toch + op + en - op - aangesloten.
    Inderdaad, maar maakt denk ik niet uit vermits lampen in 2 richtingen gemonteerd kunnen worden.

Nog wat verder zitten testen:
    Lampen "flikkeren" nu om de 10 seconden ongeveer. DALI van NHC rechtstreeks op de SPM Supply aangesloten.
    Rail van Delta Light bevat 2 lijnen die ik via de zijkant kan uitmeten. Onderste lijn is de stroom, die staat permanent onder spanning. Bovenste lijn is de DALI bus waarop ik enkel stroom zie op moment dat de lamp aanspringt.

Alles lijkt mij dus correct aangesloten? Maar lijkt mij erop dat NHC en die Delta Light lampen niet compatibel zijn met elkaar?
    Zie mijn bericht van:
    Mss heb je hier iets aan.

Belangrijk is te letten op het DALI-symbool op de driver: drivers van de DALI-1 versie zijn niet noodzakelijk compatibel met elkaar omdat ze door de fabrikant zelf mogen worden gecertificeerd, die van DALI-2 versie zijn dat wel omdat ze door een externe instantie, de Digital Illumination Interface Alliance (ofwel DiiA), worden gecertificeerd.

Zou zeer zuur zijn.
    Dure verlichting in combinatie met een zeer dure NHC module en toch met beide niks kunnen doen...
    Enigste oplossing is nog via SWITCH dimming (550-00103) of 1-10V dimming (550-00241).
    Switch dimming moet je dan een schakelmodule nemen deze vanonder N met L brugje leggen en instellen dat deze als drukknop werkt.
    En proberen om die Dali module om te wisselen.
    Probleem is dat ik dan de verlichting in de track niet afzonderlijk kan sturen en dat is wel de bedoeling. Zijn 3 pendels en 2 algemene verlichtingen die afzonderlijk gestuurd moeten worden.
    Hier kan je zien welke track verlichting is. Producten - Delta Light

U verlichting staat maar bij gewone verlichting. Dus u bent waarschijnlijk verkeerd geïnformeerd geweest.

Branden deze lampen ook als je de spanning op zet? Een niet-geadresseerd/geprogrammeerd DALI toestel zal "in rust" 99,9/100 gewoon aan gaan op 100% van zodra ze voeding krijgen.
    Als deze niets doen, kijk eens na of ze wel zeker fatsoenlijk in de rail zitten, klinkt mss onnozel maar sommige merken durven echt gevoelig te zijn voor net niet volledig ingeklikt te zijn.
    Ja de lampen branden gewoon. Kan de lampen momenteel dus af/aan zetten met de zekering maar vanuit NHC sturen lukt niet.
    Op wat heb je u dali aangesloten op de Delta Light Modulator of op de SPM Supply 48V aansluitconnector voor track?

edit: als ik ze op de SPM Supply 48V aansluit dan branden de lampen wel niet permanent maar dan knipperen ze om de 10 seconden ongeveer
    Inderdaad, maar maakt denk ik niet uit vermits lampen in 2 richtingen gemonteerd kunnen worden.

Lampen "flikkeren" nu om de 10 seconden ongeveer. DALI van NHC rechtstreeks op de SPM Supply aangesloten.
    Rail van Delta Light bevat 2 lijnen die ik via de zijkant kan uitmeten. Onderste lijn is de stroom, die staat permanent onder spanning. Bovenste lijn is de DALI bus waarop ik enkel stroom zie op moment dat de lamp aanspringt.

Alles lijkt mij dus correct aangesloten? Maar lijkt mij erop dat NHC en die Delta Light lampen niet compatibel zijn met elkaar?
    Aantal dingen. Een DALI bus heeft altijd een te meten spanning. Minimale spanning in idle toestand ca 10V en maximum 20,5V. Communicatie over de DALI bus gebeurd door de bus kort te sluiten i.c.m. met een speciale DALI bus voeding die bij kortsluiting van de bus de stroom limiteert tot maximum 250ma.
    Als je enkel spanning op de DALI bus ziet wanneer de lamp aanspringt dan is er wat mis met jouw DALI voeding.
    De DALI voeding voor de led malen is een DALI driver die bestuurt wordt over de DALI bus. De DALI driver zal vermoedelijk met PWM de voeding op de rail sturen OF wanneer de dali-driver ingebouwd is in de spots dan wordt dat binnen de ingebouwde driver in de spot afgehandeld (geen idee welke spots je hebt).
    Het knipperen om de 10 seconden is trouwens wat vreemd maar dat kan een implementatie zijn in de dali driver dat er een fout met de DALI bus is. Geen spanning op de DALI bus is een systeemfout waar binnen de DALI protocol specs een dim niveau aan gehangen kan worden. (Bij mij was laatst mijn DALI busvoeding kapot en al mijn DALI verlichting ging comform default instelling op maximum level branden).

Compatibiliteit zou eigenlijk geen probleem mogen zijn en zeker niet bij gecertificeerde DALI apparatuur. T.o.v. de DALI 1 spec is in de DALI 2 spec formeel vastgelegd dat de bus polarititeitsonafhankelijk is terwijl veel DALI 1 apparatuur dat eigenlijk al was. Alleen de DALI bus voeding is polariteitsafhankelijk maar dat zou niet uit mogen maken als de rest van de DALI devices polariteitsonafhankelijk zijn.

Edit:
    Nog even gekeken naar die Delta Light Modulator, dat is een DALI driver die de 48V op de gehele track moduleert dus alle spots op de track als 1 dimgroep zien. Wanneer je de spots individueel wilt dimmen dan heb je per spot een individuele dali driver nodig die zijn eigen ID krijgt.

Bedankt voor de info. Even nagekeken want ik heb 2 DALI uitgangen op mijn NHC module. Bij de uitgang die aangesloten is op de rail merk ik om op de 10s spanning, bij de uitgang die niet aangesloten is merk ik altijd spanning. Uitgangen eens omgedraaid en dan merk ik ook het omgekeerde resultaat.

De voeding voor de DALI bus is geïntegreerd in de NHC module.

Als ik de DOTS wegneem uit de rail krijg ik wel continu spanning, en blijft de MICROSPY lamp continu branden (al lijkt deze wel wat de flikkeren). Lamp blijft wel onvindbaar in de NHC software.
    Voor zover ik dit kan beoordelen (heb verstand van DALI maar niet van het NHC assortiment) gaat jouw combi nooit werken. De MICROSPY lamp lijkt een geïntegreerde dali driver te hebben en dali drivers detecteer je in software (niet de ledlamp zonder driver). De DOTS lamp heeft een externe dali driver nodig die de DOTS lamp aanstuurt door de 48V bus te moduleren (PWM). Op die 48V mag je dan niet andere spots aansluiten die een zuiver 48V DC spanning behoeven omdat de 48V nu een PWM signaal is geworden dat alle spots op die 48V tegelijk dimt omdat de 48V een pulse width modulatie spanning is geworden.

Bovenstaande onder aanname dat de gebruikte rail over de hele afstand niet onderbroken is en de 4 signaalpaden op de rail de eerder genoemde 48V/GND DA+/DA- zijn.

Heel erg bedankt aan allen voor de hulp. Verkeerd geïnformeerd door de winkel dus...

Kan iemand helpen met het volgende?
    Ik zou met 1 druk op de knop in de winter zowel het licht in de keuken willen aanzetten als ook de Sonosspeaker, maar in de zomer zou enkel de Sonosspeaker moeten aanspringen....kan je met andere woorden een voorwaarde hangen aan de output/het toestel?
    Ander voorbeeld: een bewegingssensor buiten zou in de week (wanneer we niet direct bezoek verwachten 's avonds) de verlichting op de oprit moeten aanzetten, maar in het weekend zowel de verlichting op de oprit als de verlichting aan de voordeur...wederom 1 schakelaar die onder voorwaarden verschillende actoren moet bedienen....
    Denk dat het zo moet lukken.
    Dit opent heel wat nieuwe mogelijkheden...alvast bedankt. Ik weet wat te doen de komende avonden....

Kan iemand helpen met het volgende?
    Ik zou met 1 druk op de knop in de winter zowel het licht in de keuken willen aanzetten als ook de Sonosspeaker, maar in de zomer zou enkel de Sonosspeaker moeten aanspringen....kan je met andere woorden een voorwaarde hangen aan de output/het toestel?
    Ander voorbeeld: een bewegingssensor buiten zou in de week (wanneer we niet direct bezoek verwachten 's avonds) de verlichting op de oprit moeten aanzetten, maar in het weekend zowel de verlichting op de oprit als de verlichting aan de voordeur...wederom 1 schakelaar die onder voorwaarden verschillende actoren moet bedienen....
    Denk dat het zo moet lukken.
    Dit opent heel wat nieuwe mogelijkheden...alvast bedankt. Ik weet wat te doen de komende avonden....
    Je laat maar iets weten moest er nog iets niet werken zoals je wilt. Dan wil ik wel verder met u zoeken naar een oplossing.

Weet iemand of de draadloze slimme hub 552-00001 te combineren is met een connected controller (550-00004 of 550-00003), dit met als doel om in een bekabelde installatie deels gebruik te kunnen maken van draadloze onderdelen en een digitale meter & SMA omvormer te kunnen koppelen zonder de meetmodule 550-00803 te moeten gebruiken?

Nee deze kunnen niet gecombineerd worden zijn 2 apparte installaties.

Bijlagen

• Screenshot_20210605-083826_Chrome.jpg
      Screenshot_20210605-083826_Chrome.jpg
      94,7 KB · Weergaven: 7
    SMA kan je nu al combineren (ga naar Mynikohomecontrol -> geconnecteerde services -> SMA).
    Slimme meter op controller koppelen "zou" eind dit jaar-begin volgend jaar zijn.
    Combinatie van twee installaties is beperkt mogelijk: in de Niko Home app (dus niet Niko Home Control 2 app) kan je via Menu -> jouw installatie -> installatie toevoegen een tweede (en derde en vierde) installatie toevoegen. Helaas moet je dan switchen tussen beide dus je kan bijvoorbeeld geen overkoepelende "alles uit" maken of zo. En het switchen tussen beide neemt ook een paar seconden in beslag. Het zou er wel aankomen maar hoe het zal zitten qua hardware is nog niet helemaal duidelijk...

Zie mijn bericht van:
    Mss heb je hier iets aan.

Belangrijk is te letten op het DALI-symbool op de driver: drivers van de DALI-1 versie zijn niet noodzakelijk compatibel met elkaar omdat ze door de fabrikant zelf mogen worden gecertificeerd, die van DALI-2 versie zijn dat wel omdat ze door een externe instantie, de Digital Illumination Interface Alliance (ofwel DiiA), worden gecertificeerd.

Zou zeer zuur zijn.
    Dure verlichting in combinatie met een zeer dure NHC module en toch met beide niks kunnen doen...
    Enigste oplossing is nog via SWITCH dimming (550-00103) of 1-10V dimming (550-00241).
    Switch dimming moet je dan een schakelmodule nemen deze vanonder N met L brugje leggen en instellen dat deze als drukknop werkt.
    En proberen om die Dali module om te wisselen.

Hoe sluit ik dit dan aan via de 1-10V dimming module? Ik vond onderstaande schema:

1623919104851.png

- 64V LED voeding naar de Delta Light modulator in
    - Delta Light modulator dip switches op 1-10V
    - Delta Light modulator out naar de rail
    - Op de modulator heb ik enkel een +- voor 1-10V ?

Wie kan me helpen programmatie NHC2

1) Ik wil een NHC Thermostaat naar een bepaalde modus (voorbeeld ECO) laten gaan gestuurd door een externe triggers zoals een contact "afwezig, beveiliging staat actief via externe trigger", dus niet door de Niko Sfeerbediening, maar extern contact. Dit was mogelijk met NHC1 maar zie geen mogelijkheid in NHC2

2) Ik heb een externe licht sensor (0 - 10V Loxone) bij NHC1 kon ik een hysteresis tijdwaarde waarde ingeven, hoe lang een bepaalde "licht toestand" actie moet zijn alvoor de actie voor "waar" te zetten. In NHC2 zie ik geen mogelijkheid om als voorwaarde te stellen dat een bepaalde licht waarde XX tijd actief moet zijn alvoor de uitgang actief te maken. Voorbeeld, ik wil dat het 2 min onder de 90 Lux is en dan mag het contact "donker" actief worden

Dank bij voorbaat voor wie me kan helpen.

1) met een logische functie kan je dat doen. Extern contact als ingang, thermostaat als uitgang.
    2) Ook met een logische functie; bij startgedrag: contact actief na 90 seconden. Bij stopgedrag: contact inactief. Indien aan de voorwaarde voldaan is begint de timing, maar als de voorwaarde wegvalt alvorens het startgedrag volledig is uitgevoerd wordt het stopgedrag uitgevoerd.

Morgen nieuwe update van niko home control 2.

dit is alles wat er veranderd is ten opzichte van 2.11:

Niko Home app:
    Integratie toegangscontrole (voor https://www.niko.eu/article/550-22001, https://www.niko.eu/article/550-22002 en https://www.niko.eu/article/550-20102)
    Functie 'Naar buiten kijken' (met snapshot) toegevoegd
    Je kunt de oproepgeschiedenis (met snapshot) voortaan bekijken via het touchscreen en de app
    Belangrijk: toegangscontrole wordt niet ondersteund op iPhone 7 of ouder. Als je toegangscontrole wilt blijven gebruiken, neem dan contact op met Niko customer services om de functie opnieuw te activeren in de Niko Home Control II app.
    Energie:
    Ondersteuning voor het Danfoss 24 V IconTM-systeem (draadloos of bedraad)
    Ondersteuning voor Protherm-verwarmingssystemen met een Migo-thermostaat

en dit zijn de probleem oplossingen ten opzichte van 2.11:

Je kunt voortaan speciale tekens gebruiken (zoals Æ, Ø of Å) wanneer je bedieningen of ruimtes een naam geeft in de Niko Home app
    Er worden geen gebruikersmeldingen meer gestuurd wanneer het toestel vergrendeld is, alleen wanneer een toestel niet bereikt kan worden
    Algemene prestatieverbeteringen voor DALI
    Digital black:
    Verbeterde netwerkconnectiviteit
    Oplossing voor het probleem waarbij lampen die rechtstreeks verbonden waren met de Digital black verlichting soms niet konden worden bediend
    Alle Mitsubishi Electric-systemen zijn nu zichtbaar in de app
    Verbeterde temperatuurlogging op de diagnosepagina

Vanaf de volgende update komt ook de gele niko home control app te vervallen. En moet iedereen naar de blauwe Niko home app overschakelen.

Dit is de mail van niko.
    Beste klant,

Op 3 augustus 2021 zal er een nieuwe versie van de Niko Home Control software (2.12) uitgebracht worden. We raden je aan om je Niko Home Control installatie te upgraden naar de meest recente softwareversie en met behulp van de Niko Home app de nieuwste functies optimaal te benutten.

Als je nog steeds de Niko Home Control II app gebruikt, dan raden we je dus aan om over te schakelen naar de Niko Home app, v2.12 beschikbaar vanaf 3 augustus in de App Store of de Google Play Store.

Software upgraden

Als je een videobuitenpost voor toegangscontrole hebt, moet je je software via je pc upgraden met de programmeersoftware. Alle informatie daarover vind je in de online Niko guide. Ben je niet zeker of je dit zelf kan? Dan raden we je aan contact op te nemen met jouw installateur.

Als je geen toegangscontrole hebt, kan je de upgrade ook via de Niko Home app doen. Eenmaal je in de app inlogt, zal je installatie automatisch upgraden naar de laatste softwareversie. Als je de Niko Home app al gebruikt om je installatie te bedienen, dan zal er automatisch een pop-upbericht over de upgrade in de app verschijnen.

Nieuwe functies

Met deze upgrade geniet je van een aantal nieuwe functies in de Niko Home app. Deze functies zullen niet beschikbaar zijn in de Niko Home Control II app.
    • Zo zijn er de nieuwe toegangscontrolefuncties:
    o De functie 'Naar buiten kijken'; hiermee kan je met behulp van een snapshot zien wat er voor jouw voordeur gebeurt, zelfs als er niemand aangebeld heeft.
    o Oproepgeschiedenis in de app; als iemand bij je aanbelt wanneer je niet thuis bent, zie je achteraf een snapshot van die bezoeker op je smartphone.
    • Je kan een Protherm verwarmingssysteem met een MiGo thermostaat aan je Niko Home Control installatie koppelen.

Mocht je nog vragen hebben over deze nieuwe release en over de upgrade, raadpleeg dan zeker de FAQ-pagina op onze website.

Met vriendelijke groeten,
    Niko

Als ik een dimbare lichtkring heb en deze wil aansturen met twee knoppen op een zesvoudige drukknop, hoe kan ik dit dan programmeren? Ik heb geen dim drukknop voorzien, maar wel een zesvoudige drukknop. Dus vier knoppen om lichtkringen te schakelen, en twee knoppen om op en neer te dimmen voor de dimbare lichtkring. Is dit mogelijk en hoe. Een van de twee knoppen klikken is uit of aan (naargelang de lichtkring aan of uit staat) en blijven duwen is omhoog/omlaag (afhankelijk van de boven of onderste knop). Of ga ik gewoon beter voor een extra dim knop?

Verder nog een extra vraag. Is het mogelijk om de bedieningswijze op twee manieren te gebruiken voor een knop? Hiermee bedoel ik een drukknop gebruiken voor kort duwen maar dan ook een actie voor lang duwen, of is dit niet mogelijk? Zo is het bv. wel met de dimbare drukknop want daar kan je kort duwen om aan/uit te schakelen en lang duwen om te dimmen. Ik zou namelijk een drukknop willen gebruiken om een lichtpunt te schakelen, maar dan ook lang duwen om een bepaalde sfeer te activeren.

Laatst bewerkt:
    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met "Meetmodule elektriciteit (3 kanalen) voor Niko Home Control"
    Ik zou graag mijn verbruik op verschillende kringen meten, om zo sluimerverbruik op te sporen en te verkleinen. Daarna zou ik graag willen kijken hoeveel "zelfconsumptie" ik op dit moment heb, om daarna uit te zoeken hoe ik dat kan verhogen...

Zijn dat zaken die met bovengenoemde module kunnen?

Als ik een dimbare lichtkring heb en deze wil aansturen met twee knoppen op een zesvoudige drukknop, hoe kan ik dit dan programmeren? Ik heb geen dim drukknop voorzien, maar wel een zesvoudige drukknop. Dus vier knoppen om lichtkringen te schakelen, en twee knoppen om op en neer te dimmen voor de dimbare lichtkring. Is dit mogelijk en hoe. Een van de twee knoppen klikken is uit of aan (naargelang de lichtkring aan of uit staat) en blijven duwen is omhoog/omlaag (afhankelijk van de boven of onderste knop). Of ga ik gewoon beter voor een extra dim knop?
    Dit kan niet, maar je kan die kring met één knop dimmen: kort duwen voor in- en uitschakelen, lang duwen voor op- en afdimmen. Dat kan gerust 1 knop van die zesvoudige zijn. Gewoon basisactie aanmaken, uitgang aanklikken en gewenste knop(pen) aanklikken.
    Opgelet, als je dezelfde uitgang ook nog wil dimmen met specifieke dimbedieningen moet je daarvoor een aparte basisactie aanmaken.
    Verder nog een extra vraag. Is het mogelijk om de bedieningswijze op twee manieren te gebruiken voor een knop? Hiermee bedoel ik een drukknop gebruiken voor kort duwen maar dan ook een actie voor lang duwen, of is dit niet mogelijk? Zo is het bv. wel met de dimbare drukknop want daar kan je kort duwen om aan/uit te schakelen en lang duwen om te dimmen. Ik zou namelijk een drukknop willen gebruiken om een lichtpunt te schakelen, maar dan ook lang duwen om een bepaalde sfeer te activeren.
    Neen, dat hebben ze bewust achterwege gelaten, omdat dat te vaak tot verwarrende programmeringen leidde. Al vind ik het ook jammer. Met een shift kan je eventueel wel 2 functies aan een toets geven, maar niet met verschil in bedientijd.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met "Meetmodule elektriciteit (3 kanalen) voor Niko Home Control"
    Ik zou graag mijn verbruik op verschillende kringen meten, om zo sluimerverbruik op te sporen en te verkleinen. Daarna zou ik graag willen kijken hoeveel "zelfconsumptie" ik op dit moment heb, om daarna uit te zoeken hoe ik dat kan verhogen...

Uiteraard. Je kan zelfs uitgangen aansturen in functie van je injectie (indien langer dan xx minuten > dan xx kW injectie, start uitgang gedurende zoveel jaar).
    Opgelet: vermoedelijk komt er "één dezer" een goedkopere koppeling tussen de controller en je slimme meter (als je al een slimme meter hebt). Maar gezien het zeer trage tempo waarop de ontwikkelingen gebeuren de laatste tijd zou ik m'n adem niet inhouden.
    Uitlezing zonnepanelen kan je indien gewenst dan nog met een extra meetmodule doen, ofwel met een softwarematige koppeling als je een geschikte SMA-omvormer hebt.
    Ik heb dan (uit nieuwsgierigheid) ook nog een meetmodule voor mijn warmtepomp, die ik stuur in functie van de injectie. Zo wordt het SWW dan maar gemaakt als er voldoende opbrengst is of als ik het manueel vraag.

Deze screenshots zijn van de Niko home app, op het touch screen ziet het er een beetje anders uit.

IMG_5192.PNGIMG_5193.PNGIMG_5191.PNG
    IMG_5195.PNG

Dit kan niet, maar je kan die kring met één knop dimmen: kort duwen voor in- en uitschakelen, lang duwen voor op- en afdimmen. Dat kan gerust 1 knop van die zesvoudige zijn. Gewoon basisactie aanmaken, uitgang aanklikken en gewenste knop(pen) aanklikken.
    Opgelet, als je dezelfde uitgang ook nog wil dimmen met specifieke dimbedieningen moet je daarvoor een aparte basisactie aanmaken.
    Neen, dat hebben ze bewust achterwege gelaten, omdat dat te vaak tot verwarrende programmeringen leidde. Al vind ik het ook jammer. Met een shift kan je eventueel wel 2 functies aan een toets geven, maar niet met verschil in bedientijd.
    Bedankt voor je reactie! Ik ga dan maar voor een dimbare drukknop, is duidelijker in werking. Verder had ik nog een vraag waar ik op de website van Niko niet echt duidelijke informatie over vind. Ik heb een Digitaal Potentiaalvrije Sensormodule, waar kan ik deze voor gebruiken en wat is het verschil met de Analoge Sensormodule? Ik neem aan dat de analogue is om waarden te "meten" tussen de 0 en 10 v, waar de digitale enkel een push ontvangt? Ik had graag mijn rook/brand melders gekoppeld zodat ik een melding krijg en eventueel bepaalde verlichting kan aanzetten als de melder af gaat.

Oh ja, nog een kleine bemerking: als het je enkel om de meting te doen is en je hebt een digitale meter, dan zijn er goedkopere alternatieven, zoals bvb de 2Wire LoWi en heel wat andere, goedkope apparaatjes. User interface is niet altijd even duidelijk maar ze werken wel...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan