• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Alle vragen over Niko Home Control

Lid geworden
11 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,

Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.

Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...

mvg
Johan

Laatst bewerkt door een moderator:

windsor

Lid
Lid geworden
13 okt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
18
Vraag ivm de kabelsecties:

- welke kabelsectie gebruik je tussen de connected controller en de railkoppelingen(voeding & buskabels)?

- welke kabelsectie gebruik je om de onderkant van de modeles te verbinden(L &N's)?

- welke kabelsectie gebruik je tussen de modules en de zekeringen?

- welke kabelsectie gebruik je tussen drivers en de modules?

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.782
Punten
113
windsor zei:

- welke kabelsectie gebruik je tussen de connected controller en de railkoppelingen(voeding & buskabels)?

0,8mm2 (uit svv), mag ook meer zijn.
- welke kabelsectie gebruik je om de onderkant van de modeles te verbinden(L &N's)?

Hangt af van de zekering. Meestal schakel je lichtpunten, is de kring op 16A afgezekerdven dus 1,5mm2.

idem

Idem

Gregory Neefs

Nieuw Lid
Lid geworden
10 mei 2014
Waarderingsscore
2
Punten
8
windsor zei:

Hangt inderdaad af welke zekering je gebruikt en deze wordt dan weer bepaalt door de module
  • Schakelmodules 16A - min 1.5mm²
  • Motormodule 6A - min 0.75mm² maar ik zou gewoon 1.5 gebruiken om het makkelijk te houden.
  • Dimmodule 4A (2x400Watt) - min 0.5mm² maar ik zou ook hier gewoon 1.5 gebruiken om het makkelijk te houden.

• Verwarmings- of koelingsmodule 16A - min 1.5mm²

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.782
Punten
113
Gregory.neefs zei:
  • Dimmodule 4A (2x400Watt) - min 0.5mm² maar ik zou ook hier gewoon 1.5 gebruiken om het makkelijk te houden.

Toet toet, als dit een lichtkring is moet je minimaal 1,5mm² carré gebruiken! Ook bij domotica geldt het AREI... Je mag die 1,5mm² dan eventueel wel met 4A afzekeren maar dan zou je al per module een zekering moeten voorzien, dat is duur en onnodig. De dimmodules zijn immers kortsluitbeveiligd.

Gregory Neefs

Nieuw Lid
Lid geworden
10 mei 2014
Waarderingsscore
2
Punten
8
Stefaan Van Slycken zei:
Gregory.neefs zei:

Toet toet, als dit een lichtkring is moet je minimaal 1,5mm² carré gebruiken! Ook bij domotica geldt het AREI... Je mag die 1,5mm² dan eventueel wel met 4A afzekeren maar dan zou je al per module een zekering moeten voorzien, dat is duur en onnodig. De dimmodules zijn immers kortsluitbeveiligd.

Ge hebt gelijk ;) dus om het simpel te houden alles 1.5mm²!

Lid geworden
11 feb 2016
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo,

iets wat ik hier niet direct heb teruggevonden :

Ik gebruik UTP als buskabel, heeft het zin om ipv 2 keer 1 draadje er twee tesamen te nemen?

Op het eerste zicht lijkt het me iets robuuster maar het kan zijn dat het zinloos is ook natuurlijk

bedankt

Stefan

windsor

Lid
Lid geworden
13 okt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
18
Hoe moet ik het electrisch slot van mijn deur aansluiten op NHC, zodat ik ze op afstand kan opendoen?

Aansluitschema van de deur: zie bijlage.

Ik heb tussen de deur en mijn zekering/modelekast een EIB buskabel(2x2x0.8) getrokken.

Ik probeer:

- witte draad van de deur aan de + pool van de connected controller of railkoppeling

- bruine draad van de deur aan de - pool van de connected controller of railkoppeling

- groene draad van de deur aan 1 van de 6 contacten van de schakelmodule van NHC

is dit OK?

Ik zie ook dat de deur blijkbaar op 12-24V moet aagesloten worden, de connected controller geeft blijkbaar 26V af.....

Bijlagen

• 0_nl_basisaansluitschema_safematic_interlock_sloten_schema_safematic_s.pdf
    155,9 KB · Weergaven: 3

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.782
Punten
113
De NHC-voeding is niet bedoeld om andere zaken te voeden dan de modules. Neem dus aub een aparte voeding! Voorts zou ik ook aanraden een drievoudige schakelmodule te nemen, anders ben je de helft van een zesvoudige module kwijt (de contacten liggen onderaan immers per 3 samen...)

windsor

Lid
Lid geworden
13 okt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
18
Wil dit zeggen dat je de contacten van een 6voudige schakelmodule altijd per 3 op dezelfde spanning moet zetten?
Bijvoorbeeld: contact 1 ligt aan een driver, contact 2 en 3 staan op 230V: mag dit?
Bijvoorbeeld: contact 1 ligt aan een voeding van 12V, contact 2 en 3 aan een voeding van 24V: mag dit?

Extra vraag: hoe is dit van een gewone dimmodule: ook beide contacten op zelfde spanning?

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.782
Punten
113
windsor zei:
Wil dit zeggen dat je de contacten van een 6voudige schakelmodule altijd per 3 op dezelfde spanning moet zetten?

Ja, dat kan je ook op de module zien, onderaan staat het brugje getekend.  Heel handig om de cablage te beperken, maar voor zaken waar je dus maar 1 contact voor nodig hebt neem je beter een drievoudige, die is niet doorverbonden.
Bijvoorbeeld: contact 1 ligt aan een driver, contact 2 en 3 staan op 230V: mag dit? Bijvoorbeeld: contact 1 ligt aan een voeding van 12V, contact 2 en 3 aan een voeding van 24V: mag dit?

Dat kan niet. Enfin, als je de 0V-uitgangen van je 12- en 24V-voedingen nergens aan elkaar legt kan het misschien wel, maar dan leg je dus de + uitgangen aan elkaar, dat kan allerhande rariteiten opleveren. Gewoon niet doen dus.
Extra vraag: hoe is dit van een gewone dimmodule: ook beide contacten op zelfde spanning?

Nee, die zijn apart, dus mag je op een verschillende kring steken, maar uiteraard wel op 230V. (Ik heb het ooit voor een noodverlichting geprobeerd op een UPS, maar die gaf 100Hz uit, en dat aanvaardde die dimmodue niet, ze ging in foutbeveiliging.)

windsor

Lid
Lid geworden
13 okt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
18
Stefaan,

Van die 6voudige schakelmodule versta ik het nog altijd niet: onderaan de schakelmodule zijn de contacten per 3 gelust en daar kom je toe met 230V die vanuit een 16A zekering komt(2x L en 2xN). Van de bovenkant vertrek je ook telkens met 230V, ofwel naar een driver/voeding ofwel rechtstreeks naar de verbruiker.
Waarom kan je dan niet van de bovenkant van contact 1 naar een driver/voeding gaan + dan naar verbruiker ENvan contact 2 en 3 rechtstreeks naar de verbuiker, alles verbonden met 1.5mm². 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.782
Punten
113
Ah, je bedoelt de 230V schakelen van een voeding voor dat deurcontact? Dat kan natuurlijk wel, bijvoorbeeld voor een dagschootje. Maar als het gaat om een motor voor vijfpuntssluiting dan heb je tussen 2 draden permanent 24V nodig en schakel je de derde draad (dus op 24V) om de deur te openen. Dat lukt dus niet door de 230V van die voeding te schakelen; het slot heeft immers, op het moment dat het "openen"-signaal wegvalt nog steeds 24V nodig om de deur terug vast te draaien.

Je zou natuurlijk ook een relaisje op 230V kunnen laten schakelen door de zesvoudige module en daarmee dan de 24V schakelen, dat komt ietsjes goedkoper uit als dat echt het enige is waarvoor je een potentiaalvrij contact nodig hebt... Maar misschien komt er naderhand toch nog iets anders bij en dan is het wel handig die drievoudige schakelmodule zitten te hebben...

windsor

Lid
Lid geworden
13 okt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
18
Stefaan,

Kan jij op basis van dat deur installatie schema( zie bijlage) een voorstel doen: welke voeding kan ik hiervoor gebruiken + hoe sluit ik die aan op een NHC schakelmodule zodat ik de deur vanop afstand kan opendoen?

Bijlagen

• 0_nl_basisaansluitschema_safematic_interlock_sloten_schema_safematic_s_0.pdf
    155,9 KB · Weergaven: 2

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.782
Punten
113
Ik ben professional; ik help graag mensen vooruit met algemene informatie, maar dit soort specifieke werken voer ik uit tegen uurloon. Misschien voelen anderen hier zich geroepen...

windsor

Lid
Lid geworden
13 okt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
18
Ah, ok ik wist niet dat jij zelfstandige was....Vanwaar ben jij?
Ik ga het ook nog es vragen aan mijn leverancier van NHC modules.

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.563
Punten
113
Beste,

Hier heb je een schema.

Bijlagen

• 1550613889477459462507446406851.jpg
    1550613889477459462507446406851.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 4

Pieter_G

Nieuw Lid
Lid geworden
23 aug 2018
Waarderingsscore
20
Punten
8
Iemand enig idee wat Niko wil gaan doen met hun 'draadloze slimme hub voor NHC'  die vanaf juni op de markt komt ?  "De draadloze slimme hub voor Niko Home Control is het brein van de installatie. Hij laat je toe alle geconnecteerde toestellen in je installatie te koppelen met het systeem."

https://www.niko.eu/nlbe/producten/niko-home-control/producten-voor-traditionele-bekabeling/draadloze-slimme-hub-voor-niko-home-control-productmodel-niko-b442b6fb-5274-5114-bc4f-79477a804541

Voorlopig is er een draadloze bewegingsmelder waarmee gecommuniceerd wordt via zigbee en een slim stopcontact aangekondig.   Zouden er mogelijkheden bijkomen om met 3'th party zigbee devices te communiceren?  Of gaan ze verder gaan met hun verndor lock in en enkel Niko 'geconnecteerde toestellen' laten verbinden?

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.782
Punten
113
Wat ze willen doen qua materiaal van derden kan ik niet zeggen, maar ze hebben ondertussen al wat referenties op de site gezet: https://www.niko.eu/nlbe/producten/niko-home-control/producten-voor-traditionele-bekabeling

Bedoeling is dus waar er traditioneel bekabeld is de schakelaars door deze toetsen te vervangen; het lijkt hard op hun recentste "slimme schakelaars" met Easywave; ik hoop alleen dat die ZigBee wat minder last heeft van interferenties en betonnen wanden/plafonds. Aangezien het "meshed" is zou dat toch te hopen zijn.

gert.bovens

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Waarderingsscore
129
Punten
63
ik denk dat deze draadloze switch/hub eigenlijk het connected switch is/was en dat ze dit nu gewoon bij onder de homecontrol gaan steken ipv apart aan te bieden.

zeer benieuwd naar koppeling naar 3th party aanbieders

Greetz Gert

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan