• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Alle vragen over Niko Home Control

Lid geworden
11 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,

Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.

Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...

mvg
Johan

Laatst bewerkt door een moderator:

windsor

Lid
Lid geworden
13 okt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
18
Hoe verbind ik best verschillende schakel & dim modules met 1 zekering( die in andere kast staat)? Eerst onderling verbinden en dan naar de zekering OF eerst allen naar een Wago OF......

Ik heb 2 schetsen gemaakt: zie bijlages.

EXTRA vraag: hoeveel modules(dim, schakel, motor,...) mag je op 1 zekering plaatsen?

Bijlagen

• zonder_wago.jpg
    zonder_wago.jpg
    69,8 KB · Weergaven: 13
  • met_wago.jpg
    met_wago.jpg
    143 KB · Weergaven: 13

windsor

Lid
Lid geworden
13 okt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
18
sorry, foto zonder wago was verkeerd: zie bijlage

Bijlagen

• zonder_wago.jpg
    zonder_wago.jpg
    658,8 KB · Weergaven: 10

gert.bovens

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Waarderingsscore
129
Punten
63
windsor zei:
Hoe verbind ik best verschillende schakel & dim modules met 1 zekering( die in andere kast staat)? Eerst onderling verbinden en dan naar de zekering OF eerst allen naar een Wago OF......

Ik heb 2 schetsen gemaakt: zie bijlages.

EXTRA vraag: hoeveel modules(dim, schakel, motor,...) mag je op 1 zekering plaatsen?

er is geen beperking op het aantal modules per zekering enkel rekening houden met verlichting in vochtige ruimtes ;)

als je het kan doen zonder wago's zou ik het zo doen... anders meervoudige railklem voorzien waarvan je kan aftakken.

Greetz Gert

Gregory Neefs

Nieuw Lid
Lid geworden
10 mei 2014
Waarderingsscore
2
Punten
8
De modules zijn voorzien van doorlus mogelijkheden.

De schakelmodule 6x bestaat uit 2 blokken van 3 schakelingen, deze moet je eerst met elkaar verbinden.

Je hebt dus voldoende aansluitingen om te lussen. (6x L)

Bij de schakelmodule moet ge wel uw N'en opvangen (van lampen/gebruikers) dit kan middels een railklem/WAGO.

Ook de dimmer heeft een doorvoer mogelijkheid. (2x L / 2x N)

Zelf heb ik mijn kast eerst voorbereid en boven en onder alles met railklemmen verbonden naar alle modules. Zodat ik de VOB draden makkelijk kan aansluiten (de stijve draden blijven dan uit mijn kast)

windsor

Lid
Lid geworden
13 okt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
18
In bijlage kan je het schema terug vinden over hoe ik het zou doen(los van met of zonder railklem/wago).

Hopelijk juist....

Extra vragen:

- ik heb 3 buskabelkringen(kelder, gelijkvloers, verdieping) + 6 minimelders die ik ook via buskabels naar de centrale kast heb getrokken: mag ik ze allen samen brengen naar 2 Wago's(of railklemmen) en die op de bovenste railkoppeling steken?

- de verlichting in mijn kelder zou ik op 1 centraal punt willen bedienen. Ik zou daarbij niet graag een gat klokken in de betonnen wanden: bestaat er een opbouwschakelaar(4 drukknoppen) voor NHC?

- welke kabelsectie moet je minimum nemen tussen externe drivers van de verlichting en de schakel/dim modules?

- ik heb nogal wat utp kabels getrokken en die moeten via een switch op de Connected controller: welke soorten switchen bestaan er + waar moet je op letten?

Bijlagen

• kastopstelling.jpg
    kastopstelling.jpg
    92,1 KB · Weergaven: 24

gert.bovens

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 mrt 2015
Waarderingsscore
129
Punten
63
windsor zei:
Extra vragen:

- ik heb 3 buskabelkringen(kelder, gelijkvloers, verdieping) + 6 minimelders die ik ook via buskabels naar de centrale kast heb getrokken: mag ik ze allen samen brengen naar 2 Wago's(of railklemmen) en die op de bovenste railkoppeling steken?

Ja dat mag

- de verlichting in mijn kelder zou ik op 1 centraal punt willen bedienen. Ik zou daarbij niet graag een gat klokken in de betonnen wanden: bestaat er een opbouwschakelaar(4 drukknoppen) voor NHC?

je zou een gewoon opbouw doosje van niko kunnen gebruiken en daar je knop inbouwen... al kan je ook hydroknop gebruiken met omvormer naar bus (maar dat is dan geen viervoudige knop) of een hydro behuizing en daar je knop inbouwen maar dan zit je altijd geplaagd met dat afdekkapje
- welke kabelsectie moet je minimum nemen tussen externe drivers van de verlichting en de schakel/dim modules?

1,5mm²

- ik heb nogal wat utp kabels getrokken en die moeten via een switch op de Connected controller: welke soorten switchen bestaan er + waar moet je op letten?

en wat komt er dan op die utp kabels dat deze allemaal moeten worden aangesloten worden op je controller? veel verschil ga je in switchen niet hebben... het is hooguit interessant voor een aantal toepassingen om een POE switch te gebruiken

Greetz Gert

Lid geworden
11 feb 2016
Waarderingsscore
1
Punten
3
hallo,

even een paar vragen om te zien of ik het goed voor heb :

We zouden enkele bewegingsmelders willen installeren, gekoppeld aan NHC.

-de minimelder 550-20220 kan ik gewoon met de buskabel (UTP) doorverbinden zoals mijn schakelaars en heeft geen extra module nodig.

-voor een andere 24 v melder moet ik eerst via de module 550-00210

Kan dit ook aangesloten worden via mijn UTP kabel? (maar dan rechtstreeks natuurlijk)

Als ik een zestal bewegingsmelders heb, ik het dan interessanter van 2 modules in de kast te plaatsen gekoppeld aan een standaard 24v melder  (al dan niet van Niko)? blijkbaar genereren die modules wel wat warmte.

Als je zowel touchscreen als videobuitenpost hebt, wat is dat de beste oplossing :

2 x PoE module of de 24 V voeding in de kast?

Er van uitgaande dat je nog twee kabels elk kan leggen natuurlijk.

hartelijk dank alvast,

Stefan

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.833
Punten
113
maalbeek schreef:-de minimelder 550-20220 kan ik gewoon met de buskabel (UTP) doorverbinden zoals mijn schakelaars en heeft geen extra module nodig.

Inderdaad.
-voor een andere 24 v melder moet ik eerst via de module 550-00210

Kan dit ook aangesloten worden via mijn UTP kabel? (maar dan rechtstreeks natuurlijk)

Best dit niet combineren met bussignalen, vooral om verwarring te voorkomen in de bekabeling. Een aparte UTP naar elke melder bijvoorbeeld, of een paar melders per UTP.

Als ik een zestal bewegingsmelders heb, ik het dan interessanter van 2 modules in de kast te plaatsen gekoppeld aan een standaard 24v melder  (al dan niet van Niko)? blijkbaar genereren die modules wel wat warmte.

Ik denk het niet, kostprijs digitale ingangsmodule + voeding + 24V-melders zal denk ik niet zoveel schelen met minimelders, tenzij je ergens heel goedkope melders koopt. Maar dan zijn de minimelders mooier.
Als je zowel touchscreen als videobuitenpost hebt, wat is dat de beste oplossing :

2 x PoE module of de 24 V voeding in de kast?

Er van uitgaande dat je nog twee kabels elk kan leggen natuurlijk.

Buitenpost is uitsluitend PoE.

Ik gebruik steeds PoE, enige nadeel is dat je moeilijk/niet kan nameten of de voedingsspanning goed toekomt op een touch screen als er een defect zou zijn.

Voor de prijs van een paar PoE-voedingen heb je eventueel wel al een switch met PoE-poorten...

Lid geworden
28 nov 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Binnenkort wordt mijn appartement verbouwt, en dus ook de elektrische installatie.

Ik heb daarvoor voor NIKO (Home Control) gekozen.

Dit systeem zou ook mijn 3 rolluiken EN 2 gordijnen moeten bedienen.

Deze zouden allemaal worden bedient door wandschakelaars (enkelvoudige moterbediening https://www.niko.eu/nlbe/artikel/123-51033 voor de rolluiken (3x) en een tweevoudige motorsturingsbediening https://www.niko.eu/nlbe/artikel/123-51036 voor de gordijnen (1x))

Daarbij zou ik ook willen voorzien in een Niko Home Control RF-interface Easywave (https://www.niko.eu/nlbe/artikel/550-00610) met daarbij een afstandsbediening met 5 kanalen en 3 bedieningsknoppen (https://www.niko.eu/nlbe/artikel/05-318) - deze zouden vooral worden gebruikt voor de gordijnen open en toe te doen.

Maar ik zou deze ook tijdsgestuurd willen laten opengaan en dichtdoen.

Natuurlijk door de controller en een motormodule. Het liefst zo rond de zonsopgang en zonsondergang. - Ik neem aan dat de controller weet wanneer deze de uren kent?.

Is dit allemaal mogelijk?

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.833
Punten
113
Sinds enige tijd zit er inderdaad een astroklok in de controller.

Je kan al datgene doen wat je vraagt, zonder probleem. Vraag is alleen of je de afstandsbediening echt nodig hebt, aangezien je alles via smartphone/tablet kan bedienen ook, wat dan meteen ook overzichtelijker is.

Meestal voorzie ik dan in de programmatie ook nog een bediening "automatisering rolluiken" waarmee je de automatische sturing aan en af kan zetten.

Lid geworden
28 nov 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0

Zit dat er dan automatisch in de controller of moet deze ergens verbonden worden met het internet?
aangezien je alles via smartphone/tablet kan bedienen ook

Heb je dan geen gateway nodig? (https://www.niko.eu/nlnl/producten/niko-connected-switch-en-draadloos-bedienen/gateway-met-wifiaansluiting-voor-draadloze-producten-productmodel-niko-037c1275-d532-5929-a65a-860b6439d12d

En hoe kun je de Niko Home Controller dan programmeren?  Er zit blijkbaar en WAN-poort op, dus via een computer-laptop?

niko_home_control_0.jpg

Bijlagen

• niko_home_control.jpg
    niko_home_control.jpg
    78,6 KB · Weergaven: 1

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.833
Punten
113
Bij Niko zullen ze blij zijn dat je al voor Home Control kiest zonder te weten wat het kan :)

Je hebt geen gateway nodig, dat was enkel in de allereerste versie van de controller. De huidige (550-00003) heeft die gateway al ingebouwd.

Om je rolluiken op afstand of via smartphone te bedienen heb je wel een internetverbinding nodig.

Programmeren gebeurt via laptop, zie http://guide.niko.eu/ - ofwel via netwerkkabel ofwel via de wifi.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.833
Punten
113
didierf zei:
Programmeren gebeurt ...via netwerk of via WiFi

Heeft de controller nu ook al WiFi aan boord?

Neen, maar als je 'm op je netwerk aansluit en dat heeft Wifi kan je 'm zo wel bereiken. Dus als je de WAN-poort op je telenet- of proximus-modem steekt dan hoef je niet meer bij de controller te gaan zitten.

Ik heb in de camionette altijd een wifi-routertje zodat ik niet noodzakelijk in de (vaak altijd te kleine) technische ruimte moet gaan zitten...

Lid geworden
28 nov 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Stefaan Van Slycken zei:
Bij Niko zullen ze blij zijn dat je al voor Home Control kiest zonder te weten wat het kan :)

Je hebt geen gateway nodig, dat was enkel in de allereerste versie van de controller. De huidige (550-00003) heeft die gateway al ingebouwd.

Om je rolluiken op afstand of via smartphone te bedienen heb je wel een internetverbinding nodig.

Programmeren gebeurt via laptop, zie http://guide.niko.eu/ - ofwel via netwerkkabel ofwel via de wifi.

Dank u voor de verduideling.

Ik heb bij de handleiding dit gevonden:

niko_home_control_aansluitschema.jpg

Maar moet je dit toestel verbinden met het internet? Misschien om te gebruiken via smartphone/tablet/externe computer. Maar indien je dit alleen gebruikt om dit toestel te programmeren is het toch alleen voldoende om dit alleen aan te sluiten op je eigen (prive) netwerk?

Heeft deze astroklok dan geen internetverbinding nodig? Of zit er een kalender in met de uren erbij?

Bijlagen

• niko_home_control_aansluitschema.jpg
    niko_home_control_aansluitschema.jpg
    85,9 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
18 mrt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
1
Je sluit de  Niko CoCo aan op je eigen netwerk. De router van Telenet of een eigen switch is voldoende. Afhankelijk van je setup. Hieronder 2 voorbeelden.

CoCo_WAN--UTP--Telenet_Wifi_Router--internet

|

Wifi

Laptop (met NHC software)--|

Wifi

Smartphone-----------------|

of

CoCo_WAN--UTP--eigen_switch--UTP--Telenet_Wifi_Router--internet

|

Wifi

Laptop (met NHC software)--------------------|

Wifi

Smartphone-----------------------------------|

KR

C.

Lid geworden
28 nov 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
cwegh zei:
Je sluit de  Niko CoCo aan op je eigen netwerk. De router van Telenet of een eigen switch is voldoende. Afhankelijk van je setup. Hieronder 2 voorbeelden.

CoCo_WAN--UTP--Telenet_Wifi_Router--internet

|

Wifi

Laptop (met NHC software)--|

Wifi

Smartphone-----------------|

of

Dat is wat de tekening juist zegt, je sluit de CoCo_WAN aan op je Router van je provider, download een programma bij NiKo voor op je computer/laptop en je kunt deze programmeren.

Maar volgens NiKo kun je best je toestel registreren bij NiKo zelf - waarom?
Je Niko Home Control installatie registreren

Registreer je installatie om deze te kunnen bedienen met de Niko Home Control app voor smartphone en tablet. Bovendien ben je als eerste op de hoogte van belangrijke updates voor je installatie en om beter geholpen te worden bij problemen.

Volgens https://mynikohomecontrol.niko.eu/ kun je dat het beste doen. Maar is dat wel echt nodig?

didierf

Lid
Lid geworden
13 apr 2015
Waarderingsscore
4
Punten
18
Ik heb ooit packet-sniffer gebruikt om te weten welke trafiek van/naar de Niko controller gaat. Ik heb vastgesteld dat er regelmatig verkeer was met een NTP-server... Het likt er op dat ze op die manier dus de interne klok juist zetten.

ik acht het mogelijk dat de tabel met juiste tijd van zonsopgang/ondergang worden (data voor de astro-klok) tijdens de programmatie worden verstuurd naar de controller,

want op het ogenblik van de registratie wordt gevraagd baar de GPS-locatie van de installatie.

Als je het systeem niet registreert, dan zul je niet kunnen bedienen via internet (mobile app)

Lid geworden
18 mrt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ronald_VR schreef:Je Niko Home Control installatie registreren
Registreer je installatie om deze te kunnen bedienen met de Niko Home Control app voor smartphone en tablet. Bovendien ben je als eerste op de hoogte van belangrijke updates voor je installatie en om beter geholpen te worden bij problemen.

Volgens https://mynikohomecontrol.niko.eu/ kun je dat het beste doen. Maar is dat wel echt nodig?

Ik heb geen idee of het een harde vereiste is voor de werking van CoCo (buiten dat de SERVER-LED  oranje blijft) . Maar zoals er staat krijg je volgende mogelijkheden niet:

1) Geen upgrades

2) Enkel indien de installatie een actieve internetverbinding heeft en geregistreerd werd op mynikohomecontrol.niko.eu, kan een draadloos toestel zoals een smartphone of tablet met de installatie communiceren en deze aansturen. Ze connecteren dus over het internet en niet lokaal (tegenover NHC1, heb ik via wireshark kunnen bevestigen). De touchscreens connecteren wel lokaal btw.

3) Geen remote support van Niko customer service

Wat is in feite jouw bezorgdheid om het niet te registeren? Ik zie enkel voordelen?

Wat betreft uitgaande connectiviteit (de sessie worden dus van binnenuit opgezet) kan je dit vinden op http://guide.niko.eu/pages/viewpage.action?pageId=11797254

voor DNS-toegang moet uitgaande poort 53 opengezet worden
voor dataverkeer moeten uitgaande poorten 80, 443 en 22 opengezet worden
voor (S)NTP moet uitgaande poort 123 opengezet worden.

Desnoods registereer je en blokkeer je de poorten op je firewall?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan