• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Alle vragen over Niko Home Control

Lid geworden
11 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,

Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.

Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...

mvg
Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Lid geworden
16 mei 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Interessant. Niko zelf lijkt inderdaad wel fan te zijn van die virtual devices, want ze komen veel terug in hun programming examples. Er zal wel een reden voor zijn, maar ik probeer te begrijpen waarom, want het maakt het schema snel onoverzichtelijk.

Lid geworden
10 jan 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Weet iemand hoe je een bepaalde routine kan laten starten met vertraging?
Bv. bewegingsmelder in toilet - waarbij licht in toilet onmiddelijk aangaat, en waarbij verlichting in de gang een paar minuten later automatisch aan gaat.
Bewegingsmelder een virtueel toestel schakelen voor 2 sec. Dan voorwaarde bij if virtueel toestel is waar then licht wc aan 0 sec, licht gang aan (tijd die je wilt) sec of min, licht wc uit (tijd die je insteld) sec of min, licht gang uit (tijd die je insteld) sec of min. En bij else moet je niks invullen.
@Eendraadsschema Kan je ook niet gewoon een condition koppelen aan de minimelder en dan het licht van de gang onder "THEN" zetten, met een delay van x min/sec?
Is dit via een routine? (Excuses voor de amateur vraag)

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.628
Punten
113
Weet iemand hoe je een bepaalde routine kan laten starten met vertraging?
Bv. bewegingsmelder in toilet - waarbij licht in toilet onmiddelijk aangaat, en waarbij verlichting in de gang een paar minuten later automatisch aan gaat.
Bewegingsmelder een virtueel toestel schakelen voor 2 sec. Dan voorwaarde bij if virtueel toestel is waar then licht wc aan 0 sec, licht gang aan (tijd die je wilt) sec of min, licht wc uit (tijd die je insteld) sec of min, licht gang uit (tijd die je insteld) sec of min. En bij else moet je niks invullen.
@Eendraadsschema Kan je ook niet gewoon een condition koppelen aan de minimelder en dan het licht van de gang onder "THEN" zetten, met een delay van x min/sec?
Is dit via een routine? (Excuses voor de amateur vraag)
Nee, je kunt beter eens in de guide van niko kijken: https://guide.niko.eu/nl/smnhc2/lv/voorwaarde-aanmaken

Qlii256

Actief Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Waarderingsscore
25
Punten
28
Had me twee updates geleden aangemeld als Field Tester omdat ze bij de Patch Notes de vraag stelden. Sindsdien (nog) niets ontvangen als pre release update of een product om te testen. Ik had graag software helpen testen voor ze uitkomt. Ik heb zoveel mogelijk apparaten toegevoegt aan m'n account, alsook de controller.
Andere Field Testers hier die kunnen bevestigen dat dit "normaal" is?

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.898
Punten
113
Interessant. Niko zelf lijkt inderdaad wel fan te zijn van die virtual devices, want ze komen veel terug in hun programming examples. Er zal wel een reden voor zijn, maar ik probeer te begrijpen waarom, want het maakt het schema snel onoverzichtelijk.
Dat vind ik juist niet, ik werk graag met tussenstappen om lange, onoverzichtelijke logica te vermijden. Die virtuele uitgangen krijgen dan bijvoorbeeld namen als "Niemand thuis EN automatisering veluxen staat aan"... Bovendien kan je dan met een basisactie testen wat er gebeurt als je bepaalde tussenstappen aan- en uitschakelt. Als het complexere zaken zijn heb ik tijdens het installeren vaak een tabje "Tests" op de app zodat ik kan opvolgen en beïnvloeden wat er gebeurt.

Maiskolf

Nieuw Lid
Lid geworden
8 nov 2022
Waarderingsscore
8
Punten
8
Is het mogelijk om de automatische activatie van een lichtkring (via minimelder detectie) aan te vullen met detectie van een opengaand deurcontact / magneetcontact? Zou het rechtstreeks inschakelen van de lichtkring indien contact=open botsen met de automatische sturing van de lichtsensor?

Ik stel de vraag omdat ik graag beiden voorzie in onze berging, maar indien het niet te realiseren valt in de programmatie dan laat ik beter één van de twee achterwege...

Qlii256

Actief Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Waarderingsscore
25
Punten
28
Deurcontact gaat via een Digitale Sensormodule. Je kan een routine aanmaken: Bewegingsdetectie met mini melder. Daar selecteer je dan een of meerdere mini melders en eventueel een schakelaar die ook dienen als override. Je maakt dan een Voorwaarde aan met ALS Digitale Sensor Module Input 1 (afhankelijk van welk contact op de module) = WAAR, DAN routine bewegingsdetectie = Override activeren, ANDERS Override deactiveren.

Als je deurcontact dan open gaat, dan zal de override functie van de bewegingsroutine activeren. Dus de looptijd van de bewegingsdetectie zal dan geen effect hebben op de aangestuurde lichtpunten. Als het contact terug sluit dan gaat de override ook uit.

Lid geworden
7 jun 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
beste,

ik heb een Qbus full installatie die werkt prima met Home Assistant dankzij de recente HA Qbus integratie;
I heb wat zigbee producten van Niko ook toegevoegd en deze werken ook prima met HA en ZHA hub;
Behalve die zigbee motorbediening van Niko. Ik heb wat issuues met deze. Ik weet niet hoe de looptijden instellen; die zijn op 90sec ingesteld af fabriek. Veel te lang, ik kan de rolluik dus niet correct positioneren; Iemand ervaring mee? er zit een ''program' button op dit toestel, maar behalve voor het resetten van de zigbee verbinding, staat er niets meer op de handleiding.

Lid geworden
9 aug 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
Bedankt voor je inzichten @Aguynguerran, zeer interessant.

Werkt de Solar Mode van NHC wel goed om bv. je SWW te laten opwarmen bij netto opbrengst? Of stuur je dergelijke dingen ook via Home Assistant gezien mogelijkse NHC beperkingen? Of stel je dit eerder manueel in op tijdsschema, op basis van de gegevens die je nu bekomen hebt?
Via Home Assistant doe ik geen enkele sturing. Vind NHC daarin veel gemakkelijker en is voor mij toereikend genoeg. Heb liever ook alle regelingen in één systeem.

Voor SWW heb ik een tijd lang moeten testen wat voor ons het beste werkt. Ook qua comfort.

Eerst had ik de warmtepomp laten staan op 'warm houden' van een vaste temperatuur, met een hysteresis. Die werkt op bvb 45°C en als die onder de 41°C kwam dan ging ie terug opwarmen tot 45°C. Als ik dan 'Boost' van de warmtepomp aanzet - wat NHC dus kan bedienen - dan ging hij opwarmen tot een hogere 53°C bijvoorbeeld. Via Solar mode kon ik dan wat PV energie steken in het SWW.

Dit vond ik echter niet toereikend genoeg, aangezien het dan ook gebeurde dat om 2u 's nachts de ondergrens van 41°C bereikt werd en dan ging de warmtepomp wanneer het buiten het koudst was opwarmen met een slechtere COP.

Dan ben ik overgegaan naar een tijdschema. 's Nachts staat het setpoint lager op (denk ik) 44°C, en dan overdag laat ik hem hoger zetten naar 48°C. De overgang doe ik om bvb 14u. Als er op een dag voldoende zon is, dan heeft NHC het SWW tegen dan al opgewarmd door 'Boost' aan te zetten. Als er op een dag géén zon is, dan heb ik ten minste nog de comfort dat hij zeker het water eens opgewarmd heeft.

Op die manier kan ik dus zorgen dat het opwarmen van het SWW zeker overdag gebeurt op een optimale buitentemperatuur, en dan nog bij voorkeur met overschot van PV met behoud van comfort. Idem ditto voor de vloerverwarming. Die staat overdag op 21°C maar 's nachts op 19°C zodanig dat het warmen gebeurt met betere buitentemperatuur. De overgang heb ik om 10u gezet omdat ik dan al wat zonneopbrengst begin te krijgen. Maar de vloerverwarming is uitsluitend gestuurd door het schema van de WP.
Knap werk met deze setup!

Ik dacht in een ander bericht te hebben gelezen dat u ook een Daikin Altherma hebt? Ik heb deze warmtepomp ook en zou ook graag de solar mode gebruiken om het SWW te boosten als er genoeg (netto) opbrengst is van de PV. Alleen vind ik niet goed hoe ik dit moet programmeren. Ik heb 2 toestellen toegevoegd die gelinkt zijn aan de daikin app. Namelijk een generic heating device en een generic warm water device. Ik kan deze wel selecteren en wattage instellen, maar geen boostfunctie activeren. Als ik dit al klaar krijg zou ik ook graag onze koeling op dezelfde manier willen instellen. Enkel koelen als er genoeg opbrengst is.

Alvast bedankt voor de hulp!

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
462
Punten
63
Knap werk met deze setup!

Ik dacht in een ander bericht te hebben gelezen dat u ook een Daikin Altherma hebt? Ik heb deze warmtepomp ook en zou ook graag de solar mode gebruiken om het SWW te boosten als er genoeg (netto) opbrengst is van de PV. Alleen vind ik niet goed hoe ik dit moet programmeren. Ik heb 2 toestellen toegevoegd die gelinkt zijn aan de daikin app. Namelijk een generic heating device en een generic warm water device. Ik kan deze wel selecteren en wattage instellen, maar geen boostfunctie activeren. Als ik dit al klaar krijg zou ik ook graag onze koeling op dezelfde manier willen instellen. Enkel koelen als er genoeg opbrengst is.

Alvast bedankt voor de hulp!
Ik heb inderdaad ook een 'Generiek warm water' toestel dat geadresseerd is op de Daikin Altherma RF 3:
generic_water.png

Dan heb ik in solar mode boost mode op 'Aan' kunnen zetten:
solar_mode.png

Lid geworden
9 aug 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ah, ik had niet gezien dat ik achteraan boost moest kiezen, bedankt!

Ik neem aan dat ik dezelfde denkwijze kan gebruiken om mijn koeling te laten werken als er genoeg opbrengst is:
Status "On", Operation mode "Cool", etc..
Ik vraag me enkel af wat hij gaat doen nadien, gaat hij de koeling uitschakelen of terug naar een waarde brengen die ingesteld stond voordien?
Want deze methode zal perfect werken op warme zomerdagen en dan heb ik ook liefst dat de koeling word uitgeschakeld als de zon weg is... Maar stel, bij een hittegolf (bv 2-3 weken) beslissen we om dag en nacht door te koelen, dan mag de solar mode de koeling niet uitschakelen als de zon weg is. Zou ik dit kunnen programmeren? Of schakel ik dan best solar mode uit en neem het handmatig over?

Weet u toevallig of het ook mogelijk is om via de partner koppeling het verbruik van de warmtepomp te kunnen monitoren in de Niko app? Ik heb een connected controller met wireless bridge op de P1 poort en dus geen meetmodules om apart kringen te meten.

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
462
Punten
63
Ah, ik had niet gezien dat ik achteraan boost moest kiezen, bedankt!

Ik neem aan dat ik dezelfde denkwijze kan gebruiken om mijn koeling te laten werken als er genoeg opbrengst is:
Status "On", Operation mode "Cool", etc..
Ik vraag me enkel af wat hij gaat doen nadien, gaat hij de koeling uitschakelen of terug naar een waarde brengen die ingesteld stond voordien?
Want deze methode zal perfect werken op warme zomerdagen en dan heb ik ook liefst dat de koeling word uitgeschakeld als de zon weg is... Maar stel, bij een hittegolf (bv 2-3 weken) beslissen we om dag en nacht door te koelen, dan mag de solar mode de koeling niet uitschakelen als de zon weg is. Zou ik dit kunnen programmeren? Of schakel ik dan best solar mode uit en neem het handmatig over?

Weet u toevallig of het ook mogelijk is om via de partner koppeling het verbruik van de warmtepomp te kunnen monitoren in de Niko app? Ik heb een connected controller met wireless bridge op de P1 poort en dus geen meetmodules om apart kringen te meten.
Volgens mij gaat Solar mode de instelling terugzetten naar voor de inschakeling.

Dat is ook de reden waarom ik mijn vloerverwarming niet meer door Solar mode laat schakelen. Ik heb een tijdschema in Daikin ingesteld: om 11u naar 21°C en om 17u naar 19°C. Als ik in Solar mode programmeerde dat hij reeds naar 21°C mocht gaan als er genoeg zon was, dan was het probleem dat als de zon terug weg ging hij terug naar 19°C ging (dit was de temperatuur vóór Solar mode actief werd). Je kan Solar mode inderdaad wel instellen dat als deze actief wordt dat hij een tijdje actief blijft (bvb 4 uur), maar dan bleef hij veel te lang op 21°C als de zon pas in de late namiddag doorkomt.

Ik zou Solar mode deactiveren in de zomer. Oplossing zou kunnen zijn om twee Solar modes te programmeren waartussen je schakelt maar dat gaat helaas niet denk ik in de software.

Van connecties met externe partners kan er niet zo veel als ze niet rechtstreeks in de software staan.

Lid geworden
4 aug 2015
Waarderingsscore
0
Punten
1
Sinds de recentste update van de NHC2 app ziet de app de Niko video deurbel niet meer. Die is rechtstreeks op de router aangesloten zodat Home Assistant de video feed ook ziet. Nog iemand die ervaring?

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.898
Punten
113
Bij mij werkt ze nog maar ze zit wel op een LAN-poort van de controller. Eventueel zo eens proberen? Voor Home Assistant kan je dan de video feed wel uit een poort van de controller halen, maar ik moet eens terug nazien de welke. Iets van het genre (IP controller) xxx.xxx.xxx.xxx:15110 of iets in die ordegrootte.

Lid geworden
4 aug 2015
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bij mij werkt ze nog maar ze zit wel op een LAN-poort van de controller. Eventueel zo eens proberen?
Zo werkt het inderdaad weer. Na een reboot. Waarvoor ik de hoofdschakelaar uit- en weer aangezet. Kan je de connected controller zelf eigenlijk apart herstarten? Ik zie dit niet als optie in de software of de diagnostics?

Ik heb gebeld met Niko en daar wees men erop dat je ofwel alles op de LAN-poorten van de controller moet steken, ofwel op de router zodat er verbinding wordt gemaakt via WAN. Bij mij stak een touchscreen nog op de LAN-poort. Nu ik die ook naar de router heb verplaatst, ziet NHC2 de videobuitenpost weer.
Voor Home Assistant kan je dan de video feed wel uit een poort van de controller halen, maar ik moet eens terug nazien de welke. Iets van het genre (IP controller) xxx.xxx.xxx.xxx:15110 of iets in die ordegrootte.
Interessant! Hoe haal je dit dan uit een poort van de controller? Dit is dan niet via de NHC2 integratie in HA maar als een aparte videofeed?

Lid geworden
9 aug 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
Iemand die een idee heeft om een tijdschema voor rolluiken te overrulen? Hier staan ze momenteel ingesteld om op weekdagen om 08u open te gaan, maar het zou bij ziekte/uitslapen gemakkelijk zijn om op een knop te drukken/routine te activeren voor het slapen gaan om het standaard tijdschema te wisselen naar een ander tijdsschema, of het schema uit te schakelen voor enkel de volgende ochtend.

Bedankt!

Lid geworden
4 aug 2015
Waarderingsscore
0
Punten
1
Iemand die een idee heeft om een tijdschema voor rolluiken te overrulen? Hier staan ze momenteel ingesteld om op weekdagen om 08u open te gaan, maar het zou bij ziekte/uitslapen gemakkelijk zijn om op een knop te drukken/routine te activeren voor het slapen gaan om het standaard tijdschema te wisselen naar een ander tijdsschema, of het schema uit te schakelen voor enkel de volgende ochtend.

Bedankt!
Kan je dat misschien koppelen aan een knop die je altijd gebruikt wanneer je opstaat? Of een bewegingssensor?

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.898
Punten
113
Ik maak gewoon een actie aan "Rolluiken automatisch" die een gelijknamige virtuele uitgang aan zet. En dan in de voorwaarde: rolluiken omhoog als "rolluiten automatisch" = aan EN tijdsschema = het is licht.
Dan kan je die routine op smartphone/touch screen aan en af zetten. Indien gewenst kan je het zelfs per kamer aanmaken.

Maiskolf

Nieuw Lid
Lid geworden
8 nov 2022
Waarderingsscore
8
Punten
8
Deurcontact gaat via een Digitale Sensormodule. Je kan een routine aanmaken: Bewegingsdetectie met mini melder. Daar selecteer je dan een of meerdere mini melders en eventueel een schakelaar die ook dienen als override. Je maakt dan een Voorwaarde aan met ALS Digitale Sensor Module Input 1 (afhankelijk van welk contact op de module) = WAAR, DAN routine bewegingsdetectie = Override activeren, ANDERS Override deactiveren.

Als je deurcontact dan open gaat, dan zal de override functie van de bewegingsroutine activeren. Dus de looptijd van de bewegingsdetectie zal dan geen effect hebben op de aangestuurde lichtpunten. Als het contact terug sluit dan gaat de override ook uit.
Dus naar mijn begrip zet je dan "manueel bedienen" actief, en dan laat je manueel een lamp aangaaf.

Indien vervolgens het contact sluit en de "manuele bediening" ook uitgaat, zal de bewegingsmelder de lamp dan ook terug uitschakelen indien er na een tijdje geen beweging meer waargenomen wordt? Of blijft deze actief gezien die in override actief gezet werd?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan