• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Alle vragen over Niko Home Control

Lid geworden
11 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,

Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.

Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...

mvg
Johan

Laatst bewerkt door een moderator:

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.617
Punten
113
Dat kan ik begrijpen en ik denk dat dat ieders persoonlijke voorkeur is.
Ik ben zelf gewoon een voorstander van één gecentraliseerd systeem en besturing.
Ook al hier eens gekeken?

Daar staat nergens dat je een thermostaat kan gebruiken om hem aan te sturen, enkel routines en acties...
Thermostaat kun je enkel gebruiken als er een fysieke verbinding is tussen NHC en de daikin.
Precies, maar de vraag is waarom. Zoals ik eerder aangaf is dit eenzelfde probleem met ventilatie. Ik kan een ventilatie drukknop niet gebruiken omdat ik geen ventilatiemodule heb. Mijn ventilatie is gekoppeld via het netwerk met de controller. Ik kan hem gewoon bedienen via het scherm. Is het dan vooral omdat de betreffende module het "werk" verricht zoals het uitlezen van de gewenste temperatuur, de huidige temperatuur (thermostaat) en het regelens volgens die waardes van de verwarming? Of doet alsnog de controller dit, en stuurt hij dan gewoon de relais in de verwarmingsmodule om de verwarming aan te schakelen en het juiste ventiel te openen?
De controller stuurt een relais in de verwarmingsmodule aan voor de WP aan te sturen en een relais voor de juiste ventielen open re zetten.Screenshot_20240316_193953_Chrome.jpg

Laatst bewerkt:

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Waarderingsscore
24
Punten
18
Dat kan ik begrijpen en ik denk dat dat ieders persoonlijke voorkeur is.
Ik ben zelf gewoon een voorstander van één gecentraliseerd systeem en besturing.
Ook al hier eens gekeken?

Daar staat nergens dat je een thermostaat kan gebruiken om hem aan te sturen, enkel routines en acties...
Thermostaat kun je enkel gebruiken als er een fysieke verbinding is tussen NHC en de daikin.
Precies, maar de vraag is waarom. Zoals ik eerder aangaf is dit eenzelfde probleem met ventilatie. Ik kan een ventilatie drukknop niet gebruiken omdat ik geen ventilatiemodule heb. Mijn ventilatie is gekoppeld via het netwerk met de controller. Ik kan hem gewoon bedienen via het scherm. Is het dan vooral omdat de betreffende module het "werk" verricht zoals het uitlezen van de gewenste temperatuur, de huidige temperatuur (thermostaat) en het regelens volgens die waardes van de verwarming? Of doet alsnog de controller dit, en stuurt hij dan gewoon de relais in de verwarmingsmodule om de verwarming aan te schakelen en het juiste ventiel te openen?
De controller stuurt een relais in de verwarmingsmodule aan voor de WP aan te sturen en een relais voor de juiste ventielen open re zetten.Bekijk bijlage 101115
Dus de controller doet nu ook al het werk, dus dan kunnen ze evengoed exact hetzelfde doen maar ipv. een verwarmings module aan te sturen het digitaal aanturen via het netwerk net zoals je nu zelf handmatig gewijs de warmtepomp kan instellen. Dus hij leest de thermostaat uit (huidige temperatuur) en de gevraagde temperatuur, dan de WP instellen zodat hij op die zone gaat warmen. Je kan dit allemaal handmatig gaan maken met voorwaardes lijkt me. Maar ik weet niet of je een gewenste temperatuur kan uitlezen, enkel de huidige temperatuur waarschijnlijk.

Dus je moet er dan voor gaan kiezen om een aantal Scenes te maken die je dan een temperatuur geeft als naam. Dan maak je een voorwaarde aan per zone die je wil verwarmen en per temperatuur scene. ALS temperatuur van zone 1 < geactiveerde temperatuur scene, DAN warmtepomp op zone 1 activeren ANDERS warmtepomp op zone 1 deactiveren.

Ik weet niet of een scene het beste is voor de gewenste temperatuur, want je kan maar 1 scene actief hebben dacht ik? Je kan ook gewoon met een routine werken hiervoor. En dan bij de start alle andere gewenste temperatuur routines op stop zetten (zodat je maar 1 actieve gewenste temperatuur hebt). Dit moet je dan ook nog eens per zone maken als je per zone en andere temperatuur wenst in te stellen. Je kan dan kiezen om per digital black enkel de routines voor gewenste temperatuur te tonen voor die zone waar hij hangt.

Het is nogal een omslachtige oplossing, ik hoop dat Niko de functionaliteit van de gelinkte toestellen uitbreidt.

Lid geworden
5 mei 2020
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ik wil tijdens mijn vakantie de screens (aangestuurd door motormodules) op gepaste tijden openen/sluiten om bewoonde indruk te geven. Gek genoeg lukt me dit niet in de functie aanwezigheidssimulatie. Ik kan enkel lampen toevoegen. Dat heeft uiteraard geen nut als de screens gesloten zijn. Wat doe ik fout, of moet ik via een andere manier werken?

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.617
Punten
113
Ik wil tijdens mijn vakantie de screens (aangestuurd door motormodules) op gepaste tijden openen/sluiten om bewoonde indruk te geven. Gek genoeg lukt me dit niet in de functie aanwezigheidssimulatie. Ik kan enkel lampen toevoegen. Dat heeft uiteraard geen nut als de screens gesloten zijn. Wat doe ik fout, of moet ik via een andere manier werken?
Mss via een virtueel toestel en dan in een voorwaarde gebruiken.

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
705
Punten
113
Zijn er nog mensen bij wie de beltoon van de videobuitenpost sinds een aantal weken (update?) niet meer hoorbaar is op de binnenpost?
Op de smartphones werkt alles normaal.

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.617
Punten
113
Zijn er nog mensen bij wie de beltoon van de videobuitenpost sinds een aantal weken (update?) niet meer hoorbaar is op de binnenpost?
Niko is hiervan op de hoogte. Je kunt naar de klantendienst bellen dan lossen zij dit op of je wacht op volgende update ergens volgende week.

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
705
Punten
113
Niko is hiervan op de hoogte. Je kunt naar de klantendienst bellen dan lossen zij dit op of je wacht op volgende update ergens volgende week.
Bedankt voor de info. Een week kunnen we nu nog wel wachten.

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.617
Punten
113
Bedankt voor de info. Een week kunnen we nu nog wel wachten.
Normaal moet het touchscreen een update gehad hebben.

Qlii256

Lid
Lid geworden
8 feb 2021
Waarderingsscore
24
Punten
18
Voor wie interesse heeft in kort en lang drukken.
Dat is gewoon mijn Geavanceerde drukknop project die wat netter gemaakt is en in het Engels. Maar zeker niet mis. Ik heb al tal van mensen hiermee kunnen helpen. Ik kan alleen maar hopen dat Niko ooit deze functionaliteit toevoegt waarbij je naast Pushbutton, Long press en standaard ook kan kiezen uit Multipress. En dan krijg je voor die knop zoveel acties als je maar wil en kan je een tijd instellen voor hoelang je moet drukken. Lijkt me toch niet zo lastig te implementeren...

Lid geworden
16 sep 2023
Waarderingsscore
43
Punten
18
Hoe "werkt" de busbekabeling van Niko Home Control eigenlijk? Via welk protocol/technologie?

Lid geworden
12 sep 2012
Waarderingsscore
2
Punten
3
Ik heb een filterpomp dat geschakeld wordt via nhc(2).
Ik wens de programmatie aan te passen zodat ik kan kiezen tussen 1x3u/dag filteren, 2x 3u/dag filteren of 24u/24/u filteren.
Iemand die mij op weg kan helpen hoe ik dit kan programmeren?

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.617
Punten
113
Ik wens de programmatie aan te passen zodat ik kan kiezen tussen 1x3u/dag filteren, 2x 3u/dag filteren of 24u/24/u filteren.
3 virtueel toestellen aanmaken. Dan elk virtueel toestel aan een basisactie ( 1x3u, 2x3u en 24/24) maken en aanduiden dat deze enkel via touchscreen of smartphone te bedienen is. Daarna in een voorwaarde zetten.

Lid geworden
12 sep 2012
Waarderingsscore
2
Punten
3
3 virtueel toestellen aanmaken. Dan elk virtueel toestel aan een basisactie ( 1x3u, 2x3u en 24/24) maken en aanduiden dat deze enkel via touchscreen of smartphone te bedienen is. Daarna in een voorwaarde zetten.
Bedankt voor je uitleg Eendraadschema!
Ik denk dat ik het geprogrammeerd heb zoals je beschreven hebt.
1x3u/dag filteren volgens tijdschema van 09u00 - 12u00.
2x3u/dag filteren volgens tijdschema van 09u00 - 12u00 en van 15u00 tem 18u00.
17u/dag filteren momenteel ingesteld van 05u00 tem 22u00 (als test of dit voldoende is).
Ik heb deze programmatie geupload en zal het morgen testen.

Op welke manier kan ik het nog visualiseren wanneer de filterpomp draait (tijdslot actief)?

Vraagsteller64

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
46
Punten
28
Hallo iedereen,
We hebben in de hal 3 lampen die aangaan wanneer de niko minimelder beweging detecteert. Echter is er 1 plaats in de gang waar de beweging niet goed gedetecteerd wordt ondanks dat ik de gevoeligheid van de minimelder in de app al op meest gevoelig heb gezet.
Ik zou graag een 2e sensor/melder maar er is geen bekabeling, daarom zou ik een draadloos alternatief.

Ik denk dat ik met een niko bridge en een niko draadloze melder geholpen ben, maar ik vroeg mij af of ik ipv de niko bridge te kopen niet gewoon de Lidl smart hub die ik al heb staan (zigbee) kan gebruiken? Dat zou mij wat geld besparen… 😊

Iemand ervaring?

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.833
Punten
113
Ik geloof niet dat je die kan gebruiken.
Let op: die zigbee-melders hebben geen lichtmeting dus je moet de lichtmeting van je minimelder als voorwaarde gebruiken voor het inschakelen van dat licht.

Met de smart hub heb je meteen ook een verbruiksmeting als je een slimme meter hebt...

Vraagsteller64

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
46
Punten
28
Ik geloof niet dat je die kan gebruiken.
Let op: die zigbee-melders hebben geen lichtmeting dus je moet de lichtmeting van je minimelder als voorwaarde gebruiken voor het inschakelen van dat licht.

Met de smart hub heb je meteen ook een verbruiksmeting als je een slimme meter hebt...
Bedankt voor je antwoord!
Ik heb momenteel een homewizard p1 meter. Biedt de Niko smart hub nog een voordeel?
Thx!

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.833
Punten
113
Je kan de meting van de smart hub gebruiken om zaken te schakelen bij veel injectie of overschrijding bepaald gebruik. Dit kan zowel met de schakelmodules op bus als met het Zigbee-gamma (bvb tussenstekker voor wasmachine/droogkast, mits die toestellen het niet erg vinden uitgeschakeld te worden als ze aan 't draaien zijn)...
Ik weet niet hoe lang en gedetailleerd homewizard de grafieken bijhoudt? Bij Niko kan je lang teruggaan, en bvb in detail zien hoeveel je op dezelfde dag vorig jaar gebruikt hebt en wanneer... Hoe nuttig dat is moet je zelf uitmaken. Ik heb een watermeter op mijn regenwater, ik kan zien wanneer er vier maand geleden een toilet doorgetrokken is :p

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan