• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Alle vragen over Niko Home Control

Lid geworden
11 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,

Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.

Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...

mvg
Johan

Laatst bewerkt door een moderator:

Maiskolf

Nieuw Lid
Lid geworden
8 nov 2022
Waarderingsscore
5
Punten
8
Heel erg bedankt Stefaan, dat helpt mij (weeral) veel vooruit! 🙏

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
376
Punten
63
Mijn vriendin wil ook de 'Niko Home' app installeren. Moet zij dan ook inloggen met mijn e-mailadres? Ik zie dat ik verschillende profielen kan aanmaken in de programmeer software, maar moet ze dan nog steeds inloggen met mijn e-mailadres?

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.503
Punten
113
Ja, het is nog altijd één "admin"-mailadres en -wachtwoord.
Op elk toestel (tablet, gsm,...) kan je de favorieten (dashboard) en volgorde van bedieningen wijzigen zonder aparte profielen aan te maken.
Profielen zijn eerder bedoeld om mensen toegangsrechten te geven. Zo kan je bvb de kinderen enkel hun eigen kamer laten bedienen, of de kuisvrouw enkel alles aan/alles uit...

Persoonlijk vind ik het ook niet zo veilig dat je dat adminmailadres en wachtwoord moet geven, maar als je eenmaal ingelogd bent hoeven zij dat niet meer te zien. En ze moeten inloggen op MyNikoHomeControl (op de website) alvorens ze bvb het wachtwoord kunnen wijzigen.

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
376
Punten
63
Bedankt, Stefaan!

Heb ondertussen ook eens gekeken bij de Profielen, en daar gezien dat je de 'Toegangscontrole' tab vanonder kan verbergen in het profiel. Mooi opgekuist in de app als je de NHC deurbel niet gebruikt!

1695644751116.png

Lid geworden
18 sep 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hi - ff een andere vraag waarvan ik vermoed dat die hier wel reeds zal beantwoord zijn.

Ik ben momenteel mijn woning aan het "upgraden" met Niko Home Control. Gezien alle kabels reeds aanwezig zijn, is dit de NHC voor traditionele bekabeling op basis van Zigbee 3.0 (en nog wat Easywave ook). Nadeel is dat het gamma aan Niko-producten vrij beperkt zijn. Ik vernam dat andere merken ook compatibel zouden zijn, maar weet niet welke. Weet iemand raad? Alsook hoe deze dan moeten geaddresseerd worden in de NHC-software? Concreet gaat het bvb. om een bewegingsmelder voor buiten (op batterijen), een inbouw ontvanger,...

Iemand die raad weet?

Lid geworden
18 sep 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Thx Fluvius! Al las ik in die release notes niet meteen iets over compatibiliteit met andere merken (althans niet qua lichtproducten…)?

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
376
Punten
63
Heb sinds vorige week solar mode geprogrammeerd en mij inderdaad al gefrustreerd aan deze die opgelost gaat zijn:
  • Solar mode: possibility to define per device how much excess solar energy is needed to activate it and ability to activate individual appliances when excess solar energy is available

mattias787

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 feb 2018
Waarderingsscore
120
Punten
43
Ik zou graag de Niko Draadloze brug voor Niko Home Control 550-00640 aanschaffen.
Momenteel gebruik ik "homewizard" en ben hier zeer tevreden over, dit geeft echt het verbruik realtime weer minder dan een seconden vertraging met effectief verbruik.
Dit zou ik graag behouden maar neemt de plaats in de P1 poort in beslag.
De wireless bridge van Niko dient hier ook in gestoken te worden.
Ik vind wel verschillende splitter van de P1 poort maar sommige geven maar aan 1 van de 2 voeding, master / slave, ... en eventueel nog verschillen waar ik overkijk.
Weet iemand raad hoe ik dit kan oplossen of heeft iemand iets soortgelijk gedaan ?

Fjerera

Nieuw Lid
Lid geworden
14 feb 2019
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hi - ff een andere vraag waarvan ik vermoed dat die hier wel reeds zal beantwoord zijn.

Ik ben momenteel mijn woning aan het "upgraden" met Niko Home Control. Gezien alle kabels reeds aanwezig zijn, is dit de NHC voor traditionele bekabeling op basis van Zigbee 3.0 (en nog wat Easywave ook). Nadeel is dat het gamma aan Niko-producten vrij beperkt zijn. Ik vernam dat andere merken ook compatibel zouden zijn, maar weet niet welke. Weet iemand raad? Alsook hoe deze dan moeten geaddresseerd worden in de NHC-software? Concreet gaat het bvb. om een bewegingsmelder voor buiten (op batterijen), een inbouw ontvanger,...

Iemand die raad weet?
Ik heb een aantal dingen gekoppeld met IFTT. Op de Niko Bridge kunnen geen toestellen van andere merken gekoppeld worden helaas.
IFTT laat me o.a. mijn screens openen/sluiten met een weerstation op dak. (info wordt verstuurd naar WeatherUnderground, IFTT gaat die dan daar af halen en wanneer windsnelheden een bepaald niveau halen gaat die NHC aansturen om mijn motormodules in gang te zetten).

Wanneer ik binnenkort wat meer tijd heb ga ik een HomeAssistant opzetten, je kan dat ook eens bekijken. Dan kan je wel alles in één 'interface' samenbrengen en laten praten.

Fjerera

Nieuw Lid
Lid geworden
14 feb 2019
Waarderingsscore
0
Punten
6
Nog een vraagje waar ik niet uit geraak. Ik heb al honderden aanpassingen gedaan en krijg het niet op een juiste manier aan't werk.

In de hal boven zou ik een lichtpunt graag gedimd laten aangaan tussen bepaalde uren (pak bijvoorbeeld 22u00 en 7u00). Andere uren van de dag mogen 100%. Liefst ook met de lux-sensor van de minimelder alleen wanneer te donker, maar daar kan ik me bij neerleggen als ze altijd aan gaan. :)

Ik heb een minimelder die ze aanschakelt, en het lichtpunt zit uiteraard op een dimmodule.

Ik ga er al vanuit dat je met een virtueel toestel moet schakelen dat naar de uren gaat kijken, om ze op pakweg 25% of 100% aan te doen. Maar soms gaan ze helemaal niet aan, soms gaan ze toch volledig aan, bij een andere programmatie gaan ze op 25 aan maar dan toch een paar minuten later naar 100,... Ik geraak er dus echt niet uit.
Iemand een idee hoe dit juist geprogrammeerd moet worden? Ik heb het ooit nog al eens gevraagd, toen heeft iemand een voorbeeld gemaakt en dat leek vrij goed, maar ook daar gingen ze niet altijd aan.
Wanneer ik de minimelder 'gewoon' gebruik gaat het wel altijd, dus het is zeker geen hardware-fout.

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.451
Punten
113
Nog een vraagje waar ik niet uit geraak. Ik heb al honderden aanpassingen gedaan en krijg het niet op een juiste manier aan't werk.

In de hal boven zou ik een lichtpunt graag gedimd laten aangaan tussen bepaalde uren (pak bijvoorbeeld 22u00 en 7u00). Andere uren van de dag mogen 100%. Liefst ook met de lux-sensor van de minimelder alleen wanneer te donker, maar daar kan ik me bij neerleggen als ze altijd aan gaan. :)

Ik heb een minimelder die ze aanschakelt, en het lichtpunt zit uiteraard op een dimmodule.

Ik ga er al vanuit dat je met een virtueel toestel moet schakelen dat naar de uren gaat kijken, om ze op pakweg 25% of 100% aan te doen. Maar soms gaan ze helemaal niet aan, soms gaan ze toch volledig aan, bij een andere programmatie gaan ze op 25 aan maar dan toch een paar minuten later naar 100,... Ik geraak er dus echt niet uit.
Iemand een idee hoe dit juist geprogrammeerd moet worden? Ik heb het ooit nog al eens gevraagd, toen heeft iemand een voorbeeld gemaakt en dat leek vrij goed, maar ook daar gingen ze niet altijd aan.
Wanneer ik de minimelder 'gewoon' gebruik gaat het wel altijd, dus het is zeker geen hardware-fout.
Minimelder een virtueel toestel laten schakelen 0.5 sec en mag op donker en licht staan. Dan maak je een tijdschema van 7 uur tot 22 uur. Dan maak je een voorwaarde met dat virtueel toestel is waar en tijdschema is niet waar. Then lamp op 25% en tijd instellen , lamp nog eens toevoegen met uit en bij else lamp op 100% en tijd instellen en dan lamp nog eens toevoegenmet uit.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.503
Punten
113
Dan ga je toch eens goed naar je logica moeten kijken. Na een paar minuten volle bak lijkt mij een verkeerd stopgedrag.

De melder laat je een virtuele uitgang schakelen "er is beweging", met de tijd die je wil.
Je maakt een virtuele uitgang "gang gedimd". Via een tijdsschema en een logica zet je deze aan op de uren dat de gang gedimd moet worden.

Je maakt drie logica's:
1. Gang 100% aan. Als "er is beweging" = waar en "gang gedimd" = onwaar dan licht gang = 100%. Geen stopgedrag.
2. Gang gedimd aan. Als "er is beweging" = waar en "gang gedimd" = waar dan licht gang = 30% of wat je wil. Ook hier geen stopgedrag.
3. Gang uit. Als "er is beweging" = onwaar dan licht gang = uit. Geen stopgedrag.

Dit is de beste manier om conflicten te vermijden.

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
376
Punten
63
Ik heb het ook exact geprogrammeerd zoals Stefaan uitlegt. Drie 'Voorwaarde' blokjes met elk een IF en THEN maar géén ELSE. Enkel op die manier kan je proper logica programmeren waarbij je meer dan 2 verschillende situaties wil hebben. Anders kunnen de statements onder 'ELSE' conflicteren met de 'THEN' van een ander blokje.

Fjerera

Nieuw Lid
Lid geworden
14 feb 2019
Waarderingsscore
0
Punten
6
Top, zo te zien werkt die nu wel. Vannacht nog eens testen maar ziet er goed uit. :) Bedankt!

pvz

Lid
Lid geworden
11 okt 2014
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hallo,

Recentelijk een Jablotron 100 alarmcentrale ; ik heb er een I/O module (8 poorten) bijgekocht om het Jablotron systeem te koppelen aan mijn NHC2 systeem. Ik had graag drie functies geprogrammeerd :
1/ bij brandalarm : openen screens + verlichting aan in nachthal
2/ bij inbraakalarm : alle verlichting aan op hoogste stand.
3/ alles UIT : activatie centrale

Volgende vragen.
  • Hardware : 3 I/O poorten + COM Jablotron verbinden elk apart met NHC digitale sensormodule. Correct ?
  • Software : Zijn die 3 functies dan telkens te programmeren als een "Detector - digitale sensor" of "Detector - Koppeling met extern systeem" ?

Bedankt voor jullie reacties !

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.503
Punten
113
Hallo,

Recentelijk een Jablotron 100 alarmcentrale ; ik heb er een I/O module (8 poorten) bijgekocht om het Jablotron systeem te koppelen aan mijn NHC2 systeem. Ik had graag drie functies geprogrammeerd :
1/ bij brandalarm : openen screens + verlichting aan in nachthal
2/ bij inbraakalarm : alle verlichting aan op hoogste stand.
3/ alles UIT : activatie centrale
Als je incert gekeurd wil zijn mag je geloof ik nummertje 3 niet doen. Omgekeerd mag wel: alles uit activeren bij inschakelen alarm.

Volgende vragen.
  • Hardware : 3 I/O poorten + COM Jablotron verbinden elk apart met NHC digitale sensormodule. Correct ?
Inderdaad, wel zeggen aan de alarmman wat je nodig hebt en je draadjes goed documenteren.

• Software : Zijn die 3 functies dan telkens te programmeren als een "Detector - digitale sensor" of "Detector - Koppeling met extern systeem" ?
Dat is eigenlijk hetzelfde.

• Leuk
Waarderingen: pvz
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
4
Punten
3
Hallo. Ik heb een vraag i.v.m. Home control, slimme teller en SMA: is een SMA home manager van enig nut als er een slimme teller is die verbonden is met de P1 poort met NHC?

Merci!

Totaalrenovatie2022

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Waarderingsscore
55
Punten
28
Hallo iedereen,
Ik ben hier aan t experimenteren met m’n NHC installatie en heb een vraag.
Hoe kan ik instellen dat ALLE lampen s morgens om 7u30 moeten aangaan? Ik heb wel al een ‘alles aan’ knop in de Niko Home app kunnen aanmaken en als ik dat aanvink, gaan effectief alle lampen aan, maar hoe kan ik instellen dat deze geactiveerd moet worden om 7u30 en terug moet uitgaan om 22u?

Bedankt

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan