Let wel op met die Digital Blacks, die worden niet via de bus maar via de wifi verbonden. Zorg dus voor een stabiele wifi, bij voorkeur een eigen netwerk en niet het standaard Telenet- of Proximusgegeven.
Dat idee met die bewegingsmelders: allemaal leuk en wel in een demowoning, maar denk er toch maar goed over na:
- In de slaapkamers moet je er dan voor zorgen dat je een mogelijkheid hebt om aan te geven "ik ga slapen". Als je kinderen of huisgenoten hebt, mogen die dus niet vergeten zich in "slaapstand" te zetten zodat het licht in hun slaapkamer niet aanschakelt als ze eens bewegen. En voor het "wakker worden" moeten ze dan weer laten weten dat ze wakker zijn... Enfin, in dat soort gevallen is een simpele knop toch handiger. Maar je sprak vooral over de "leefruimtes" als ik goed begrijp.
- Persoonlijk vind ik dat je wel een consequente vorm van bedienen in je huis moet hebben. Alvorens je iets gaat kopen, redeneer je bediening al eens uit op een plan en wandel virtueel door je woning. Wat gebeurt er, hoe gaat dat licht aan en uit? En leg dat dan eens uit aan de mensen die bij jou moeten wonen, en kijk eens of je aan je eigen uitleg wel uit geraakt. Vaak heb ik klanten die heel "toffe" automatiseringen bedenken, maar als ze het moeten uitleggen weten ze soms niet meer wat ze nu eigenlijk juist bedoelen of willen bereiken.
- Je suggestie om de zolder bijvoorbeeld 20 minuten te laten nabranden vind ik nogal onzinnig, ga je dan niet vaker gesakker horen "waarom brandt dat licht op zolder nog" dan dat het waard is? Ik merk wel op dat je de Niko-melders kunt instellen qua gevoeligheid, en dat je ze ook manueel kan overrulen (app of drukknop of digital black), dus als je lang opzoekingen moet doen op zolder zet je 'm manueel aan; met de "alles uit" kan je die manuele overrule ook uitschakelen zodat je 'm niet vergeet.
- Probeer gerust ook al eerst je programmering eens uit. Je zal misschien nog tegen een paar zaken aanbotsen. Bijvoorbeeld: je living gaat, als het donker is maar jullie zijn nog niet gaan slapen, door de bewegingsmelder aan op een bepaalde stand. Je wil echter een andere sfeer kiezen ("gezellig"). Wat moet er gebeuren als er enige tijd geen beweging geweest is (je gaat eens je gazet lezen op toilet)? Lichten uit? Of aanblijven wegens manueel veranderd? En indien uit, wat moet er gebeuren als je terugkomt, terug op de sfeer die het was of gewoon terug de standaardsfeer? Hoe lang moet dat bewaard blijven?
Enfin, het kan allemaal en met programmeren kan je veel, maar denk wel goed na over wat je hoe gaat inrichten, en zorg dat je huisgenoten nooit moeten zeggen "gij met uwen ingewikkelde zever"... Ik laat potentiële klanten, die nog wat twijfelen over domotica, gewoonlijk bij mij thuis komen. En dan merken ze dat ze, zelfs als ze er voor het eerst komen, gewoon een licht kunnen aansteken en een sfeer kunnen kiezen zonder eerst een halve dag opleiding. Dat maakt het interessant.
Overigens nog een kleine tip: Niko heeft ook wandbewegingsmelders. Dat zijn niet moeders mooiste en ze hebben niet zoveel overzicht als een plafondmelder, maar je kan ze later wel eenvoudig vervangen door toetsen, moest je het gebeuren met de melders toch beu worden.