• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Alle vragen over Niko Home Control

Lid geworden
11 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,

Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.

Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...

mvg
Johan

Laatst bewerkt door een moderator:

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
614
Punten
113
Ik zal opnieuw Niko Home Control gaan gebruiken. Ik heb heel even Loxone overwogen, want ik was (en ben) wel gecharmeerd door de Loxone demo-woning. Maar Loxone mocht voor mij wel niet veel duurder zijn dan NHC. Dat de leverancier zelfs geen offerte heeft ogemaakt voor Loxone was voor mij reeds een teken aan de wand, dat er toch een grote meerprijs ging zijn.

Ik had een lichte voorkeur voor NHC omdat ik dat al eens zelf installeerde. Loxone was voor mij ook goed geweest. Het enige negatieve dat ik kon bedenken, was de vendor lock-in qua inbouwspots. Maar dat was ook onmiddellijk een positief punt: want was tevens de goedkoopste manier om spots te gaan dimmen.

Ik ga dus opnieuw voor NHC. Deze keer met aanwezigheidsminimelders in elke ruimte, maar geen schakelaars noch drukknoppen.
Als aanvulling (audio, gordijnen, sfeer, extra lichtkringen, ...) voorzie ik wel een tiental Digital Black's in de leefruimtes.

Mijn huidige NHC installatie heeft ook geen touchscreen en is niet verbonden met het netwerk (dus geen apps op smartphone of tablet).
Ik mis dat helemaal niet. Maar omdat de nieuwe installatie geen schakelaars/drukknoppen heeft denk ik dat die Digital Black's wel een goede aanvulling zijn.

PS: men moet echt die naam rebranden. Loxone klinkt toch echt als een middel tegen diaree?

Laatst bewerkt:

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.515
Punten
113
We sturen via NHC een UVC lamp aan voor een zwemvijver.
Deze heeft X aantal branduren wat de lamp optimaal werkt, erna gaat de werking achteruit.
Is er een mogelijkheid in dat er een urentullen op een uitgang gezet kan worden ?
Nee, jammer genoeg niet. Ik werk in deze gevallen met een mechanische urenteller of met een Logo, waarbij je dan eventueel nog via een uitgang van de Logo een digitale ingang van Home Control kan aansturen om een melding op je app/touch screen te krijgen.

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Waarderingsscore
208
Punten
43
@Aguynguerran, interessante opmerking dat een Digital Black te traag is om het licht (vlot) aan en uit te doen. Het is waarschijnlijk ook niet echt ergonomisch aangezien een normale drukknop normaal lager op de muur staat. Dus eigenlijk is enkel rekenen op een Digital Black voor verlichting een slecht idee.

@Maiskolf, voor mij zijn de grootste pluspunten van Loxone ook inderdaad het energiemanagement en het codeklavier waardoor toegangscontrole (inclusief alarm) toch wel uitgebreider is dan bij Niko Home Control. Ook de koppeling met andere systemen (bv. via Modbus) is beter geregeld vind ik terwijl bij Niko enkel de partnermerken van Niko goed integreren. Dus zuiver op basis van voorgaande argumenten zou ik Loxone moeten kiezen, maar gevoelsmatig neig ik toch eerder naar NHC. Geen idee waarom, maar in mijn vorige woning had ik ook NHC en was er eigenlijk wel tevreden over. Zeker in combinatie met wat “hobbyprogrammeren” in Home Assistant.

@_remi_, zoveel mogelijk drukknoppen elimineren en vol inzetten op aanwezigheidsmelders is een interessante piste om te onderzoeken. Voor hal, berging, toilet, badkamer… zie ik wel de meerwaarde, maar voor bv. keuken of slaapkamer zou ik daarvoor wel schrik hebben dat de verlichting te pas en te onpas wordt geschakeld.

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
614
Punten
113
@Pinguu In mijn huidige woning heb ik aanwezigheidsmelders (in de muur op drukknop hoogte) in de tijdelijke ruimtes (wc, hal, wasplaats, nachthal, garage, zolders). Ik ben daar uitermate tevreden van. De Loxone demo woning deed me wel finaal inzien dat zelfs in de leefruimtes (bureau, living, keuken, badkamer, slaapkamer) het werken met aanwezigheidsmelders erg handig kan zijn. En het elimineert ineens heel wat drukknoppen. Want na 10 jaar heeft de schoonmoeder en de poetsvrouw het nog steeds moeilijk met het 'zachtjes' schakelen van een NHC drukknop. En die dimkknoppen hebben ze ook nog steeds niet door. Ik vrees dat zij wel uit het tijdperk dateren van de bakelieten schakelaars die echt omklikken. Zo'n blinde haptic T5 knop van Loxone zou dus helemaal een drama voor hen worden. Dus deze keer overal aanwezigheidsmelders. Wel minimelders in het plafond in elke ruimte, weliswaar op strategische plaatsen zodanig dat ze enkel hun specifieke kamer bewaken.

Ook al heb je in bepaalde leefruimtes meer dan één lichtkring, het zijn meestal toch steeds dezelfde lichtkring(en) die je gebruikt. En voor die wekelijkse romantische avond kan je nog steeds eens - trager dan - via een Digital Black (of via smartphone app) het dimniveau naar 20% instellen.
En het schakelen op basis aanwezigheid, kan je dan nog variabel laten schakelen. Bijvoorbeeld: in living standaard een kring met inbouwspots schakelen op 100% sterkte. Tussen 23u en 5u diezelfde kring schakelen op 50% sterkte.
En in leefruimtes kan je de uitschakelvertraging iets langer instellen dan tijdelijke ruimtes. Standaard gaat in m'n toilet na 5 minuten het licht terug uit, terwijl de zolder pas na 20 minuten is (ifv iets opbergen of zoeken). Voor een living en/of keuken zou je pas na 60 minuten kunnen uitschakelen. Indien je dan alleen in de ruimte bent en je gaat even naar het toilet of douche, is het niet de bedoeling dat je licht ook onmiddellijk uitgaat en dan weer aangaat wanneer je terug de living en/of keuken binnenkomt. Slaapkamers is dan weer de moeilijkste, want daar lig je soms echt wel stil in. Maar ook daar kan je spelen met strategische plaats van je minimelder, zodat het bed buiten bereik valt. Of wandaanwezigheidsmelder onder het bed. Automatisch schakelen tussen 23u en 7u vermijden.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.515
Punten
113
Let wel op met die Digital Blacks, die worden niet via de bus maar via de wifi verbonden. Zorg dus voor een stabiele wifi, bij voorkeur een eigen netwerk en niet het standaard Telenet- of Proximusgegeven.
Dat idee met die bewegingsmelders: allemaal leuk en wel in een demowoning, maar denk er toch maar goed over na:
- In de slaapkamers moet je er dan voor zorgen dat je een mogelijkheid hebt om aan te geven "ik ga slapen". Als je kinderen of huisgenoten hebt, mogen die dus niet vergeten zich in "slaapstand" te zetten zodat het licht in hun slaapkamer niet aanschakelt als ze eens bewegen. En voor het "wakker worden" moeten ze dan weer laten weten dat ze wakker zijn... Enfin, in dat soort gevallen is een simpele knop toch handiger. Maar je sprak vooral over de "leefruimtes" als ik goed begrijp.
- Persoonlijk vind ik dat je wel een consequente vorm van bedienen in je huis moet hebben. Alvorens je iets gaat kopen, redeneer je bediening al eens uit op een plan en wandel virtueel door je woning. Wat gebeurt er, hoe gaat dat licht aan en uit? En leg dat dan eens uit aan de mensen die bij jou moeten wonen, en kijk eens of je aan je eigen uitleg wel uit geraakt. Vaak heb ik klanten die heel "toffe" automatiseringen bedenken, maar als ze het moeten uitleggen weten ze soms niet meer wat ze nu eigenlijk juist bedoelen of willen bereiken.
- Je suggestie om de zolder bijvoorbeeld 20 minuten te laten nabranden vind ik nogal onzinnig, ga je dan niet vaker gesakker horen "waarom brandt dat licht op zolder nog" dan dat het waard is? Ik merk wel op dat je de Niko-melders kunt instellen qua gevoeligheid, en dat je ze ook manueel kan overrulen (app of drukknop of digital black), dus als je lang opzoekingen moet doen op zolder zet je 'm manueel aan; met de "alles uit" kan je die manuele overrule ook uitschakelen zodat je 'm niet vergeet.
- Probeer gerust ook al eerst je programmering eens uit. Je zal misschien nog tegen een paar zaken aanbotsen. Bijvoorbeeld: je living gaat, als het donker is maar jullie zijn nog niet gaan slapen, door de bewegingsmelder aan op een bepaalde stand. Je wil echter een andere sfeer kiezen ("gezellig"). Wat moet er gebeuren als er enige tijd geen beweging geweest is (je gaat eens je gazet lezen op toilet)? Lichten uit? Of aanblijven wegens manueel veranderd? En indien uit, wat moet er gebeuren als je terugkomt, terug op de sfeer die het was of gewoon terug de standaardsfeer? Hoe lang moet dat bewaard blijven?

Enfin, het kan allemaal en met programmeren kan je veel, maar denk wel goed na over wat je hoe gaat inrichten, en zorg dat je huisgenoten nooit moeten zeggen "gij met uwen ingewikkelde zever"... Ik laat potentiële klanten, die nog wat twijfelen over domotica, gewoonlijk bij mij thuis komen. En dan merken ze dat ze, zelfs als ze er voor het eerst komen, gewoon een licht kunnen aansteken en een sfeer kunnen kiezen zonder eerst een halve dag opleiding. Dat maakt het interessant.

Overigens nog een kleine tip: Niko heeft ook wandbewegingsmelders. Dat zijn niet moeders mooiste en ze hebben niet zoveel overzicht als een plafondmelder, maar je kan ze later wel eenvoudig vervangen door toetsen, moest je het gebeuren met de melders toch beu worden.

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
376
Punten
63
Kan je een wandbewegingsmelder op een meervoudige muurprint zetten?

Maiskolf

Nieuw Lid
Lid geworden
8 nov 2022
Waarderingsscore
5
Punten
8

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
614
Punten
113
Let wel op met die Digital Blacks, die worden niet via de bus maar via de wifi verbonden.
Zorg dus voor een stabiele wifi, bij voorkeur een eigen netwerk en niet het standaard Telenet- of Proximusgegeven.
Daar ben ik me inderdaad bewust van. De Digital Blacks zullen dan ook enkel in leefruimtes komen, waar er uitstekende wifi dekking voorzien wordt via meshed Access Points.

Dat idee met die bewegingsmelders: allemaal leuk en wel in een demowoning, maar denk er toch maar goed over na:
- In de slaapkamers moet je er dan voor zorgen dat je een mogelijkheid hebt om aan te geven "ik ga slapen". Als je kinderen of huisgenoten hebt, mogen die dus niet vergeten zich in "slaapstand" te zetten zodat het licht in hun slaapkamer niet aanschakelt als ze eens bewegen. En voor het "wakker worden" moeten ze dan weer laten weten dat ze wakker zijn... Enfin, in dat soort gevallen is een simpele knop toch handiger.
Ik denk niet echt een "ik ga slapen" modus nodig te hebben. De aanwezigheidsmelder mag enkel overdag licht schakelen in de slaapkamers. ‘s Nachts mag de minimelder het licht dus niet schakelen. Indien men ‘s nachts toch licht wil, dan kan men de Digital Black gebruiken om het licht aan te steken (een beetje zoals men een klassieke drukknop gebruikt).
Maar je sprak vooral over de "leefruimtes" als ik goed begrijp.
- Persoonlijk vind ik dat je wel een consequente vorm van bedienen in je huis moet hebben.
Een consequente vorm vind ik ook. Vandaar helemaal geen drukknoppen en alle verlichting via minimelder per ruimte. Geen gepruts voor de schoonmoeder, bezoekers of kuisvrouw. Alles automatisch op aanwezigheid. Secundaire verlichtingskringen die slechts sporadisch eens aan moeten, kunnen bewoners dan bedienen via Digital Blacks. Zeker voor secundary verlichting maakt de kleine vertraging ook niet zo veel uit.
Alvorens je iets gaat kopen, redeneer je bediening al eens uit op een plan en wandel virtueel door je woning. Wat gebeurt er, hoe gaat dat licht aan en uit? En leg dat dan eens uit aan de mensen die bij jou moeten wonen, en kijk eens of je aan je eigen uitleg wel uit geraakt. Vaak heb ik klanten die heel "toffe" automatiseringen bedenken, maar als ze het moeten uitleggen weten ze soms niet meer wat ze nu eigenlijk juist bedoelen of willen bereiken.

- Je suggestie om de zolder bijvoorbeeld 20 minuten te laten nabranden vind ik nogal onzinnig,
ga je dan niet vaker gesakker horen "waarom brandt dat licht op zolder nog" dan dat het waard is?
Goh, zal vrij persoonlijk zijn. Onze zolder heeft een (buiten)bewegingsmelder bovenaan de vaste zoldertrap. Omdat het een echte stockage zolder met allerlei boxen en dozen is, ben ik zelden langer dan 10 min op zolder. Omdat wij beiden verzamelaars zijn die niks weggooien, ben je op onze grote zolder snel buiten bereik door hoge stapels. Die paar keer op een jaar dat je echt iets langer zoekt, moet je dan telkens naar de trap terugkeren. Alle verlichting is toch LED. Dus 20 min werkt wel handig voor ons.

Ik merk wel op dat je de Niko-melders kunt instellen qua gevoeligheid, en dat je ze ook manueel kan overrulen (app of drukknop of digital black),
dus als je lang opzoekingen moet doen op zolder zet je 'm manueel aan; met de "alles uit" kan je die manuele overrule ook uitschakelen zodat je 'm niet vergeet.
Goede tips inderdaad.

- Probeer gerust ook al eerst je programmering eens uit. Je zal misschien nog tegen een paar zaken aanbotsen. Bijvoorbeeld: je living gaat, als het donker is maar jullie zijn nog niet gaan slapen, door de bewegingsmelder aan op een bepaalde stand. Je wil echter een andere sfeer kiezen ("gezellig"). Wat moet er gebeuren als er enige tijd geen beweging geweest is (je gaat eens je gazet lezen op toilet)? Lichten uit? Of aanblijven wegens manueel veranderd? En indien uit, wat moet er gebeuren als je terugkomt, terug op de sfeer die het was of gewoon terug de standaardsfeer? Hoe lang moet dat bewaard blijven?
Inderdaad, Net daarrom dat leefruimtes volgens mij niet te snel automatisch mogen uitschakelen. Dat mag gerust meer dan 60 minuten zijn. Bij het verlaten van de woning, overschrijft de alles-uit-knop toch.
Enfin, het kan allemaal en met programmeren kan je veel, maar denk wel goed na over wat je hoe gaat inrichten, en zorg dat je huisgenoten nooit moeten zeggen "gij met uwen ingewikkelde zever"... Ik laat potentiële klanten, die nog wat twijfelen over domotica, gewoonlijk bij mij thuis komen. En dan merken ze dat ze, zelfs als ze er voor het eerst komen, gewoon een licht kunnen aansteken en een sfeer kunnen kiezen zonder eerst een halve dag opleiding. Dat maakt het interessant.

Overigens nog een kleine tip: Niko heeft ook wandbewegingsmelders. Dat zijn niet moeders mooiste en ze hebben niet zoveel overzicht als een plafondmelder, maar je kan ze later wel eenvoudig vervangen door toetsen, moest je het gebeuren met de melders toch beu worden.
Goeie tip, die wandbewegingsmelders heb ik momenteel (behalve op de zolders). Ik heb ze inderdaad ook op drukknop hoogte (of samen naast drukknoppen) steken, zodat je ze later makkelijk kan wisselen. Maar ik ben er nog steeds tevreden over.

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.451
Punten
113
@_remi_ niko raad het af om lampen die met een bewegingsmelder werken in een alles uit programmatie te steken omdat je dan rare effecten gaat krijgen.

Zou toch adviseren om toch ook gewone drukknoppen in elke ruimte te plaatsen en in de slaapkamer geen minimelders plaatsen en aan bed schakelaars plaatsen voor 's nachts het licht aan te steken.

En als je met minimelders in de slaapkamers gaat werken moet je ook zien dat als je in de week vroeg opstaat om te gaan werken het licht dan om dat uur aan gaat en als je dan eens verlof hebt en je blijft langer liggen kan het wel zijn als je nog ligt te slapen het licht aan springt. Of ga je dan elke keer u programmatie elke keer aanpassen.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.515
Punten
113
@_remi_ niko raad het af om lampen die met een bewegingsmelder werken in een alles uit programmatie te steken omdat je dan rare effecten gaat krijgen.
"Raar" gedrag is dat eigenlijk niet, eerder logisch:
- bewegingsmelder geeft signaal "lamp aansteken" bij beweging. Stel dat de melder op 5 minuten staat, dan geeft de melder 5 minuten later een signaal "lamp uit".
- als je tussendoor met een "alles uit" die lamp uit doet, en de melder is nog steeds "aan", dan blijft die lamp toch uit, zelfs als je binnen die looptijd terug door de melder loopt. En de looptijd wordt dan weer verlengd, dus dan lijkt het alsof de melder niet reageert, terwijl de melder wel degelijk zijn "aan"-puls heeft gegeven.
Lampen die met bewegingsmelder gestuurd worden steek je dus inderdaad best niet in een "alles uit". Zeker als je je lichten in de living op 60 minuten zet, en je doet ze met de "alles uit" uit, dan gaan ze pas automatisch terug aan na een uur geen beweging in de living.
Je kan wel veel doen met virtuele uitgangen en logica. Dan zet je je melder erg kort en laat je een virtuele uitgang vertraagd afvallen...

Zou toch adviseren om toch ook gewone drukknoppen in elke ruimte te plaatsen en in de slaapkamer geen minimelders plaatsen en aan bed schakelaars plaatsen voor 's nachts het licht aan te steken.

En als je met minimelders in de slaapkamers gaat werken moet je ook zien dat als je in de week vroeg opstaat om te gaan werken het licht dan om dat uur aan gaat en als je dan eens verlof hebt en je blijft langer liggen kan het wel zijn als je nog ligt te slapen het licht aan springt. Of ga je dan elke keer u programmatie elke keer aanpassen.
Voilà, exact mijn gedacht. Bemerk dat je in de Niko app nog steeds - helaas - geen tijdsschema's kan aanpassen, dus het is telkens de pc open doen om dit te wijzigen. Tenzij jij een èrg geregeld leven leidt vind ik dit soort tijdsgestuurde zaken eerder een last dan een gemak. 't Zelfde met dat eeuwige verhaal van "uwe koffie begint 's morgens vanzelf te lopen"... Jaja, maar dan moet je onthouden om dat af te zetten voor die keer dat je geen koffie wil, of de koffie in je apparaat vergeten doen bent... 't Zelfde met 's avonds: de ene keer spelen de kinderen een half uur langer dan de andere, in de zomer hoef ik binnen niet per se hetzelfde licht als in de winter, en zelfs van avond naar avond: de ene avond lees ik een boek, de andere kijk ik TV... Om nog maar te zwijgen van het feit dat mijn vrouw weer andere voorkeuren heeft van licht dan ik, dus dat het er al van af hangt wie wat doet op welk moment...

Wat je nog zou kunnen doen is: toch een busleiding voorzien voor toetsen, bakjes inmetselen met zo 'n rood pleisterdekseltje (Helia), dit inpleisteren en dicht laten, zodat je het desnoods nog kan openmaken als heel je bediening toch niet zo interessant blijkt. Deze zou ik dan wel in ster kableren zodat je nergens verbindingen achter de pleister moet maken, en dan het nodige kabeltje aansluiten eens het nodig is.

Maiskolf

Nieuw Lid
Lid geworden
8 nov 2022
Waarderingsscore
5
Punten
8
Ik heb mij afgelopen dagen bezig gehouden met de NHC software al eens te verkennen, in hoop zo de doorslag te maken in mijn vergelijking met Loxone. Mag ik nog even enkele rookie vragen stellen m.b.t. het aansturen van verlichting in NHC?:

- Beginnen met de domste vraag: een drukknop kan een sfeer activeren. Als je die drukknop opnieuw indrukt, veronderstel ik dat alle verliching binnen die voorheen werden geactiveerd, nu worden gedeactiveerd? Idem indien je de sfeer inschakelt vanuit één drukknop, en dan uitschakelt vanuit een andere drukknop?

- Wat met bv. zonnewering die gesloten wordt wanneer je een sfeer inschakelt: opent deze dan ook weer wanneer je de sfeer uitschakelt?

- Als ik het goed begrijp, laat Niko slechts één routine/sfeer toe per drukknop? Om twee sferen te bedienen, heb je dus twee drukknoppen nodig (in tegenstelling tot Loxone, waarbij je 'bladert' door verschillende sferen)? En het is dus ook niet mogelijk om bv. een "alles uit" functie te koppelen aan het lang indrukken van een bepaalde drukknop (die bij kort drukken gewoon de verlichting schakelt)?

- Bij het instellen van dimverlichting in een sfeer kan je een "dimtijd" meegeven (bv. 2 sec). Betekent dit dat de lamp telkens eerst 100% aangaat en vervolgens 2s neerwaarts dimt? Bij een bewegingsmelderroutine kan wel ik wel gewoon dimverlichting van 0-100% selecteren...

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.515
Punten
113
Je kan werken met sferen, maar ik neem liever "op maat gemaakte acties" (of hoe heet dat weer in de software): daar kan je kiezen wat er gebeurt bij start èn bij stop. Je hoeft dus niet per se de zelfde uitgangen te stoppen die je gestart hebt, of je kan bijvoorbeeld zeggen dat een screen bij het stoppen van de actie naar 30% moet gaan of iets dergelijks.

Je kan 2 sferen/routines per drukknop zetten met de shift-functie. Zo kan je bijvoorbeeld overdag een andere sfeer kiezen dan 's avonds, of indien sfeer 1 gekozen is bij de volgende druk een tweede sfeer kiezen en dan bij de derde druk uitschakelen.

Dimtijd is de tijd die een lamp er over doet om de gewenste waarde te bereiken. Als je zegt: 20%, 5 seconden, dan zal die lamp, als ze uit was, in 5 seconden van 0 naar 20% gaan, en als ze op 100% stond in 5 seconden van 100 naar 20% gaan.

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
614
Punten
113
Oei, bedankt voor de verwittiging, heb je daar een referentie van? Want in de documentatie vond ik daar niks van terug?
Ik snap de voorzichtigheid, maar opnieuw heel persoonlijk denk ik. In mijn huidige slaapkamers heb ik ook geen schakelaars aan het bed. Ik heb dat eigenlijk nog nooit gemist, noch vrouw en kinderen. Steek jij echt het licht aan als je midden in de nacht bv moet gaan plassen? Momenteel heb ik enkel een NHC-dimknop telkens naast de deur, maar die wordt 's nachts eigenlijk niet gebruikt. Op de nachthal is er een aanwezigheidsmelder. Als je 's nachts moet opstaan, zet je enkele stappen richting de deur en de verlichting van de nachthal springt reeds aan. Je eigen slaapkamer ken je trouwens toch blind van buiten. En de tijden van een trekkoordje boven je bed zijn al helemaal voorbij.

Maar dat hoeft toch niet? Je past (allez ik toch) de programmatie van aanwezigheidsmelders in tijdelijke ruimtes toch ook nooit aan? Mijn garage heeft voldoende ramen die zorgen voor natuurlijk daglicht. De verlichting wordt dan ook enkel geschakeld bij het binnenkomen (opengaande poort of deur huis), tussen 16u en 8u. Dat is in die 10 jaren slechts één keer (en permanent) aangepast: van 18u naar 16u voor de donkere winteravonden. Voor slaapkamers pas je toch pok net het omgekeerde toe? De aanwezigheidsmelder van een slaapkamer mag enkel de verlichting schakelen tussen 10u en 21u (ouders) / 19u (kleuters). Voor 22u gaan wij nooit slapen en mijn kinderen nooit voor 19u.
Er slaapt in huis niemand langer 7u op werkdagen, in het weekend zelden langer dan 8u (zelfs kinderen). Zelfs tijdens verlof, mag je nog iets langer uitslapen, dat gaat nooit later dan 10u zijn. En voor dat vroeg opstaan, heb jij dan licht nodig? Hier doet nooit iemand het licht aan als we opstaan. En ja ik sta héél vaak in het host van de nacht op.

PS: schiet mij niet dood op de exact uren, 't is los uit mijn hoofd

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
614
Punten
113
Wat je nog zou kunnen doen is: toch een busleiding voorzien voor toetsen, bakjes inmetselen met zo 'n rood pleisterdekseltje (Helia), dit inpleisteren en dicht laten, zodat je het desnoods nog kan openmaken als heel je bediening toch niet zo interessant blijkt. Deze zou ik dan wel in ster kableren zodat je nergens verbindingen achter de pleister moet maken, en dan het nodige kabeltje aansluiten eens het nodig is.
Vind ik een erg goeie tip. Ik kan inderdaad op dezeflde uitlijning van mijn Digital Black (1m50 hoogte) een extra inbouwdoos voorzien op 90 cm hoogte voor een eventueel latere drukknop. Dat is dan toch dezelfde sleuf en er passeert dan toch een EIB Preflex.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.515
Punten
113
Die zogezegd "rare" effecten van bewegingsmelder icm Alles uit heb ik een paar posts terug beschreven. Het is geen "raar" maar wel "logsich" gedrag. Maar de droge consequente logica van een computer is anders dan de "logica" van een mens ("ik dacht dat dat zo ging gaan" :p)
Als een slaapkamer enkel uit een bed bestaat begrijp ik je idee van wanneer je het licht wel of niet toelaat om in te schakelen, maar als daar een bureautje komt en de kinderen doen daar huiswerk, of de kleerkast staat daar, of er is eens een kleine ziek en die moet in zijn bed blijven... dan ben je meer bezig met manueel je "automatisering" te overschrijven dan dat die automatisering helpt.
Een aanwezigheidsdetectie is dan nuttiger: je kan je lichten aan en uit doen met schakelaars, maar bij langer dan een half uur of een uur beweging gaat het automatisch uit (of knippert het eerst eens...)

Maiskolf

Nieuw Lid
Lid geworden
8 nov 2022
Waarderingsscore
5
Punten
8
Hoe gaan jullie typisch om met het bedienen van meerdere sferen in een ruimte? Stel je hebt vier sferen in de leefkeuken (ontbijten, koken, avondeten, sfeerverlichting), om maar iets te zeggen. In ieder geval vier sferen die je dagelijks denkt te gebruiken.

Plaats je dan langs elke toegang naar de keuken (bv. toegang via berging, via TV hoek, via trap naar boven) een viervoudige schakelaar, zodat je langs elke toegang de nodige sfeer kan aanzetten? Langs de ene kant lijkt mij dit het makkelijkst om steeds het juiste licht te kunnen aandoen (en uitdoen), langs de andere kant wordt zo'n viervoudige knop waarschijnlijk snel ingewikkeld als ik zie hoe we momenteel soms al sukkelen om twee knoppen uit elkaar te houden...

Of plaats je dan bv. je sfeer nabij de ruimte waar je hem het meest zal activeren (bv. ontbijt langs trap naar boven, avondeten langs eettafel, ...)? Dan kunnen je knoppen vaak eenvoudiger (twee-voudig ipv vier-voudig) maar moet je wel goed onthouden welke sfeer waar zit.

Ik begrijp dat je (zoals bv. _remi_) ook in een keuken kan werken met minimelders en automatische sfeerselectie op basis van bv. tijdstip of bepaalde sensoren in bv. de kookplaat, maar daar lijken in mijn situatie teveel randgevallen te zijn dat ik een andere sfeer zou willen dan wat er 'standaard' staat ingesteld.

Een mogelijkheid is ook een minimelder die steeds enkel het sfeerlicht/doorlooplicht aandoet, en dan een centrale drukknop of digital black waar je je sfeer kiest. Maar dat lijkt me dan weer heel hard wennen tegenover hoe je bij klassieke elektriciteit je lichtpunten bediend bij binnentreden van de ruimte.

Vandaar de vraag: hoe zien jullie dat in de praktijk / hebben jullie wat praktijkvoorbeelden?

Laatst bewerkt:

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.515
Punten
113
Hoe gaan jullie typisch om met het bedienen van meerdere sferen in een ruimte? Stel je hebt vier sferen in de leefkeuken (ontbijten, koken, avondeten, sfeerverlichting), om maar iets te zeggen. In ieder geval vier sferen die je dagelijks denkt te gebruiken.
Als ik mijn zin mag doen van de klant:
- Aantal drukknoppen beperken. 4 knoppen op één plaats is meestal verwarrend, tenzij er bijvoorbeeld twee voor een links gedeelte van de leefruimte zijn en twee voor een rechts gedeelte. Op die knop steek je de meest voorkomende sfeer, of eventueel met een "shift"-functie de sfeer die hij overdag moet oproepen of de sfeer voor 's avonds. Maar meestal doe ik het zo in ruimtes met veel lichtkringen (dus typisch de leefruimte): als er nog ièts van licht brandt, doet die knop het licht uit. Als er geen licht brandt, wordt er een veelgebruikte sfeer gekozen, meestal iets met vrij veel licht.
- Bediening sferen: touch screen of digital black. Mensen opteren toch vaak voor videofoon met touch screen en typisch hangt dat dan in de leefruimte. Ik heb op elk verdiep een touch screen hangen.

Plaats je dan langs elke toegang naar de keuken (bv. toegang via berging, via TV hoek, via trap naar boven) een viervoudige schakelaar, zodat je langs elke toegang de nodige sfeer kan aanzetten? Langs de ene kant lijkt mij dit het makkelijkst om steeds het juiste licht te kunnen aandoen (en uitdoen), langs de andere kant wordt zo'n viervoudige knop waarschijnlijk snel ingewikkeld als ik zie hoe we momenteel soms al sukkelen om twee knoppen uit elkaar te houden...
Aantal knoppen dus beperken, en als je dan aan een zelfde ruimte via verschillende ingangen een knop hangen hebt, zorg je best dat die op elke plaats hetzelfde doet.

Of plaats je dan bv. je sfeer nabij de ruimte waar je hem het meest zal activeren (bv. ontbijt langs trap naar boven, avondeten langs eettafel, ...)? Dan kunnen je knoppen vaak eenvoudiger (twee-voudig ipv vier-voudig) maar moet je wel goed onthouden welke sfeer waar zit.
Wat je voorstelt kan, maar hou er inderdaad rekening mee dat je niet elke keer hetzelfde gaat doen als je langs dezelfde kant binnen komt. Je kan eventueel wel zorgen dat de knop bvb 's nachts maar een klein lichtje aan doet.

Ik begrijp dat je (zoals bv. _remi_) ook in een keuken kan werken met minimelders en automatische sfeerselectie op basis van bv. tijdstip of bepaalde sensoren in bv. de kookplaat, maar daar lijken in mijn situatie teveel randgevallen te zijn dat ik een andere sfeer zou willen dan wat er 'standaard' staat ingesteld.

Een mogelijkheid is ook een minimelder die steeds enkel het sfeerlicht/doorlooplicht aandoet, en dan een centrale drukknop of digital black waar je je sfeer kiest. Maar dat lijkt me dan weer heel hard wennen tegenover hoe je bij klassieke elektriciteit je lichtpunten bediend bij binnentreden van de ruimte.
Exact mijn gedacht, melders zijn goed waar je stééds het licht aan steekt (toilet of berging) of waar je anders heel veel knoppen moet steken (minimelder kost even veel als 2 knoppen dus ideaal voor hallen), maar zó moeilijk is het niet om eens op de knop te duwen als je licht moet hebben. Als ik 's avonds een boek zit te lezen en ik moet iets uit de frigo halen steek ik het licht niet aan in de keuken, als ik een blokske kaas en salami ga snijden wel, maar die bewegingsmelder kan de staat van mijn maag natuurlijk niet kennen :p

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan