• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Alle vragen over Niko Home Control

Lid geworden
11 aug 2006
Berichten
85
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,



Ik ben sinds enige jaren een tevreden gebruiker van Nikobus. Er zijn uiteraard voor- en tegenstanders van het systeem, maar voor mij doet het zeer goed zijn werk en ik breid nog regelmatig uit.



Vermits Niko op 1 augustus Niko Home Control zal lanceren, wat naast Nikobus zal blijven bestaan, lijkt het me interessant een apart topic te maken waarbinnen we gedachten kunnen wisselen over beide systemen en over de integratie van deze systemen. Ongetwijfeld zullen er een hoop vragen rijzen over hoe ver de integratie zal gaan en wat al dan niet mogelijk zal zijn...



mvg
Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lid geworden
11 aug 2006
Berichten
85
Waarderingsscore
0
Punten
0
Even een schopje geven:



Heeft er iemand al Niko Home Control in huis ? Het systeem is sinds deze week beschikbaar ...
 
Lid geworden
9 dec 2010
Berichten
105
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat zou wel heel erg snel zijn eh.



Ik ben het aan het bekijken. Functionaliteit ziet er goed uit op papier met modules voor zowat alles wat een modern huis nodig heeft. ER zijn bvb modules om ventilatie unit aan te sturen, om electronische ventielen op de VV collector te sturen, om stroomverbruik te meten (meet ook opbrengst van zonnepanelen), enzoverder.



De prijs valt in vergelijking met andere domotica systemen wel mee lijkt me. De basis, voeding+controller, kost 467. Je neemt best ook de IP module (217) om het ding op het netwerk te hangen, ik vermoed dat dat sowieso nodig is want programmatie gebeurt vanop een PC.



Een module om 6 kringen mee te schakelen (licht en/of stopcontacten) kost 224, wat vergelijkbaar is met teleruptoren. Enkel de module om 2 kringen mee te dimmen vind ik aan de dure kant (400).



Alle prijzen zijn btw inc trouwens.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.102
Waarderingsscore
2.333
Punten
113
uhm... vraag jij nu ervaringen over een geïnstalleerd systeem dat nog maar een week uit is?
 
Lid geworden
11 aug 2006
Berichten
85
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tuurlijk, waarom nie, het systeem is reeds maanden aangekondigd en documentatie was al uitgebreid te vinden.

Er zaten mensen te wachten tot het systeem beschikbaar werd. Ik kan me voorstellen dat zij nu hun eerste stapjes aan het zetten zijn, en ik ben benieuwd...
 
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
4
Waarderingsscore
1
Punten
0
Johan, al deze functies die je opsomt, en nog veel meer, zijn ook mogelijk met KNX. (www.knx.org)

En dan zit je wel op een wereldwijde standaard, vandaag ondersteunt door 245 fabrikanten, en met reeds meer dan 20 jaar compatibiliteit!

Nikobus producten zijn niet compatibel met Niko Home Control, en dan spreken we nog niet eens over een verschil van 15 jaar tussen beide systemen.

De prijzen binnen de KNX club zijn de voorbije jaren ook veel competitiever geworden. Kijk bijvoorbeeld eens naar www.zennio.com of www.loxone.com.

Alle respect voor Niko, maar als je de evolutie van deze KNX standaard van naderbij bekijkt dan zie je dat de snelheid van innovatie de laatste 3 jaar zeer hoog ligt. Eén bedrijf met een gesloten systeem kan dit moeilijk evenaren.
 
Lid geworden
9 dec 2010
Berichten
105
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het klopt dat er een risico is verbonden aan werken met een proprietair systeem. Het voordeel is wel dat je bij één fabrikant voor alle onderdelen terecht kan. Ga naar een Niko verdeler en hij zal je modules en drukknoppen allerhanden kunnen leveren.



Bij KNX is dat allemaal wat minder transparant vind ik. Waar moet ik zijn voor een KNX systeem? Geen idee. En moet ik dan modules van verschillende fabrikanten kopen om verschillende functionaliteiten te hebben? En met welke drukknoppen werkt dat dan. Je haalt bijvoorbeeld Loxone aan (is dat trouwens een KNX product of een KNX compatibel product). Ziet er goed uit maar welke drukknoppen moet ik daarvoor gebruiken bvb? Die verkoopt Loxone weer niet. Een systeem als NikoHomeControl heeft als voordeel dat dit allemaal wat eenvoudiger ligt.
 
Lid geworden
3 apr 2010
Berichten
72
Waarderingsscore
0
Punten
0
pegox wrote:
De basis, voeding+controller, kost 467. Je neemt best ook de IP module (217) om het ding op het netwerk te hangen, ik vermoed dat dat sowieso nodig is want programmatie gebeurt vanop een PC.



programmatie kan enkel worden uitgevoerd op de controller, er is een netwerkaansluiting op de controller die enkel en alleen dient om te programmeren.



via het netwerk aangesloten op de IP-module kan niet geprogrammeerd worden, deze dient onder andere om het systeem te bedienen via een touchscreen, smartphone,... en houdt de logging bij van je energie verbruik, etc



om het systeem te programmeren heb je dus geen IP-module nodig.
 
Lid geworden
11 aug 2006
Berichten
85
Waarderingsscore
0
Punten
0
@Michael34: Dit is een Nikobus - Niko Home Control topic. Het is dus niet de bedoeling om een pro of contra KNX - Nikobus discussie op gang te brengen. Hiervoor zijn er andere threads...
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.102
Waarderingsscore
2.333
Punten
113
johanvdv wrote:
@Michael34: Dit is een Nikobus - Niko Home Control topic. Het is dus niet de bedoeling om een pro of contra KNX - Nikobus discussie op gang te brengen. Hiervoor zijn er andere threads...



Inderdaad, en laten we het dan ook hier bij houden en verder gaan over 'Nikobus - Niko Home Control' ...
 
Lid geworden
15 jun 2009
Berichten
192
Waarderingsscore
0
Punten
0
Interessante topic.

Ik ken niemand die momenteel Niko Home Control gebruikt of er mee bezig is...



Weet iemand of er veel verschil is tss de Nikobus software 3.2.1 en deze van nu, nl 3.2.3? Is een bestand van op versie 3.2.1 makkelijk en zonder fouten over te brengen op 3.2.3?

Biedt het iets extra want anders installeer ik opnieuw, na PC crash en herstelling, versie 3.2.1...
 
Lid geworden
26 aug 2011
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb de niko home control juist thuis geinstalleerd. Installatie en opstart ging heel vlot.

Moesten er vragen zijn mag je ze stellen.



Groeten
 
Lid geworden
11 aug 2006
Berichten
85
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ken,



Wat heb je allemaal geinstalleerd ?
 
Lid geworden
6 dec 2009
Berichten
545
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kan je de bus nu over svv draad sturen?
 
Lid geworden
26 aug 2011
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je kan zonder problemen de bus over SVV draad sturen , ikzelf heb een stuk bus in telefoon draad liggen zonder problemen .De bus is eigenlijk gewoon een spanning van 9v die een signaal vervoert en daar heeft die een geleidende kabel nodig , meer niet . Waarom dan buskabel , buskabel heeft de eigenschap om interferentie van buitenaf af te weren omdat die een afgeschermde en geaarde mantel hebben , dus eventuele elektrische stoorsignalen of magnetische velden hebben op zo een buskabel geen invloed .Als die bij U thuis gewoon in de muur ligt met niks speciaal in de nabijheid zal er geen probleem zijn
 
Lid geworden
26 aug 2011
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voorlopig heb ik 8 dimpunten, 12 schakelpunten, een IP-module en een IPhone applicatie. Mijn verwarming met zoneventielen en thermostaten per kamer moeten er ook nog op komen.



Kabel = nikobuskabel (maar dit moet niet zoals Lasererik zegt)



Groeten
 
Lid geworden
25 mei 2010
Berichten
139
Waarderingsscore
0
Punten
16
Kleine opmerking betreffende de busspanning van Niko Home Control: dit is 26V, geen 9V.
 
Lid geworden
11 apr 2009
Berichten
34
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb thuis de Niko bus installatie. Alles werkt naar behoren. Het programmeren was wel toch een beetje moeilijk. De home control zou in principe eenvoudiger zijn om te programmeren. Wat ik wel mis in het Nikobus gamma is een volwaardige kleurenscherm zoals de Niko home control heeft.
 
Lid geworden
27 okt 2008
Berichten
591
Waarderingsscore
1
Punten
0
Heb als installateur Niko Home Control leren kennen en is een degelijk product dat comfort biedt en energie helpt besparen. Er komen nog nieuwe toepassingen aan in de toekomst, maar wat nu reeds bestaat volstaat ruimschoots voor de doorsnee gebruiker.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan