• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Algemene uitleg over domotica

Lid geworden
2 jan 2016
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hi,

Wie kan mij de beginselen uitleggen van domotica?
Welke systemen zijn er?
​En wat heb je allemaal min nodig om bv. rolluik en verlichting te sturen?
En hoe dan bekabelen?
Mvg,

Glenn

Er zijn tientallen domotica systemen, in ieder geval teveel om hier te vernoemen.

Ik denk ook dat je beter andersom werkt.

Je schrijft op wat je precies wilt en daar dan een passend systeem bij zoek.

Een roluik en verlichting kan ook met een schakelaar of iets luxer  "afstandbediening", daar heb je dus geen domotica voor nodig.

En na het oplijsten van wat je juist wil en het lezen van de verschillende topics hierover zul je misschien tot de conclusie komen dat domotica niet echt nodig is ;-).

In mijn ogen zijn er 4 systemen van elektrische installaties:

- Klassiek : 1,5mm van kast naar schakelaar, dan naar lichtpunt en terug naar de kast

- Met teleruptoren: 1,5mm van kast naar lichtpunt. Multikabel SVV van kast naar schakelaar. In de kast telerupotren die het lichtpunt schakelen

- Met domotica zonder bus: 1,5mm van kast naar lichtpunt. Multikabel SVV van kast naar schakelaar. In de kast domotica die kan geprogrammeerd worden. 1 schakelaar = 1 ingang

- Met domotica met bus: 1,5mm van kast naar lichtpunt. Buskabel van kast naar schakelaar. In de kast domotica die kan geprogrammeerd worden. Alle schakelaars zitten aangesloten op een buskabel. 

Domotica is in mijn ogen veel meer dan alleen een schakelaar en een lichtpunt.

Met Domotica stuur je zaken aan dmv manuele input (schakelaars/displays) sensors ,timers of gegevens van het www.

Wij sturen ook onze lichtpunten en dergeljike aan met sensoren en schakelaars en hebben een systeem met teleruptoren.

Wat wij natuurlijk niet kunnen (althans dat denk ik niet) is gebruik maken van een app of display om zaken centraal te bedienen ...

Dit vonden wij niet nodig, maar het kan natuurlijk wel zijn dat de TS hier wel belang aan hecht.

Vragen die je je zeker moet stellen:

- Welke functionaliteit heb ik nodig? Schrijf tot in detail uit wat je van je systeem verwacht.

- Hoe belangrijk is het aspect 'bedrijfszekerheid' voor me? Domotica gaat van systemen met een hoog 'hobby'-gehalte tot systemen die al tientallen jaren hun degelijkheid bewijzen. Ook het feit of het systeem een centrale aansturing heeft of dat de logica gedistribueerd is heeft hierop invloed. Bij een centraal systeem kan uitval van dit centrale component (server, PLC, ...) ervoor zorgen dat alles uit ligt.

- Wil ik met grote zekerheid over 20 jaar nog vervangstukken kunnen kopen/mijn systeem kunnen uitbreiden? Met een proprietair systeem van een onbekende fabrikant is die zekerheid een pak kleiner dan bij een open systeem.

- Hoeveel wil ik eraan uitgeven? Vaak omgekeerd evenredig met 'bedrijfszekerheid' (dit is echter niet algemeen)

- Kan ik onbeperkt nieuwe bekabeling installeren of is een draadloze oplossing aangewezen? 

- Vergeet de WAF niet (wife acceptance factor)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan