• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Algemene aannemer voor renovatie?

Lid geworden
31 jul 2009
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
0
Even context schetsen: mijn vriendin en ik hebben een te renoveren huis gekocht. Het huis is min of meer in ruwbouwtoestand. Er moet hier en daar nog een stuk muur uitgebroken worden (schuifdeur ipv raam) maar voor de rest is het al het binnenwerk (nuts, vloer, bezetten, ...) dat nog moet gebeuren.



We zijn allebei een beetje onnozel en onhandig als het op dit gebied neerkomt, dus we gaan niet zo veel zelf doen. We hebben een architect gevonden die we vertrouwen (persoonlijke referentie) en hij raadt ons aan om een algemene aannemer in te schakelen voor de werken. Volgens hem kan ons dat een hoop tijd en stress besparen, als die aannemer er in slaagt om de werken vlot op elkaar te laten volgen, en kan de communicatie tussen ons/architect/aannemer vlotter gaan. Gewonnen tijd is gewonnen geld (we huren nu) dus het lijkt ons wel logisch.



Maar de meeste aannemers die ik vind (we hebben nog niet echt grondig gezocht) doen blijkbaar vooral buitenwerken (muren en daken enzo). De meeste vrienden die ik gesproken heb die aan het verbouwen zijn, regelen alles zelf. Zou het van ons stom zijn om een algemene aannemer in te schakelen (er is altijd een meerkost, dat snap ik)? Is een aannemer gebruikelijk voor renovatie? En hoe vind ik best een algemene aannemer die een beetje te betrouwen is? Het gaat over regio Heist-op-den-Berg.
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
1.677
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ken er ene uit Geel die algehele renovaties doet. Ik ken de man, maar heb nog nooit iets van zijn werk gezien, dus weet niet of hij goed is.

Als je me via pb je mailadres of telefoonnummer stuurt, laat ik hem contact met jullie opnemen. Vraag eventueel een prijsofferte en dan kan je nog altijd beslissen of je ermee verder wil of niet.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
dom? Niet perse

duur? ook niet per definitie.
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
mijn persoonlijke mening:



Iemand die een beetje vanalles kan, die kan niks echt goed doen.



Ik kom dagelijks op werven en ik ken veel aannemers vloeren, schrijwerk, pleisterwerk, sanitair, electriciteit Ik ken ook mensen die dit alles doen, maar hun werk is nooit goed gedaan.

Maar het is natuurlijk jouw keuze als je vakmensen ofwel klusjesmannen wil hebben.
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
Koen02 wrote:
mijn persoonlijke mening:



Iemand die een beetje vanalles kan, die kan niks echt goed doen.



Ik kom dagelijks op werven en ik ken veel aannemers vloeren, schrijwerk, pleisterwerk, sanitair, electriciteit Ik ken ook mensen die dit alles doen, maar hun werk is nooit goed gedaan.

Maar het is natuurlijk jouw keuze als je vakmensen ofwel klusjesmannen wil hebben.



ik raad jou aan om je architect te vragen werfopvolging te doen, en de verschillende aannemers op mekaar laten te volgen (in de mate van het mogelijke)
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
wlievens wrote:
julien wrote:
dom? Niet perse

duur? ook niet per definitie.



Wat bedoel je juist? Is mijn vraag te vaag?

Een beetje wel.



Op zich is een algemeen aannemer niet altijd een slechte keuze. Het is een beetje als bouwen via een SOD. Er zijn hevige voor en tegenstanders.



Als je zelf niets kan, niet genoeg tijd hebt en niet echt notie hebt van 'den bouw' dan is het verstandig de coördinatie uit te geven. Dat kan via een architect, een algemeen aannemers bedrijf en een algemeen aannemer die alleen werkt.

Met elk van deze opties zal je goede en slechte dingen kunnen tegenkomen. Jammer genoeg gaat niemand jou een sluitend antwoord kunnen geven.
 
Lid geworden
24 nov 2008
Berichten
677
Waarderingsscore
0
Punten
0
HEy



Ik sluit mij aan bij Koen02. Vraag aan jullie archi om de coördinatie te doen, nu lijkt het alsof hij het niet wil doen door jullie een totaal aannemer aan te raden, het vraag inderdaad wel wat meer werk en tijd voor de archi., maar hij is zeker de aangewezen persoon.



groeten Eline
 
Lid geworden
1 sep 2008
Berichten
34
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij werken met een algemene aannemer voor onze renovatie, de volledige verbouwing van een villa (inclusief een extra verdiep).



Voordeel:

één aannemer, één aanspreekpunt. Dus geen zever van : "we hebben het dak niet kunnen doen want aannemer A was nog niet klaar met de goten, en de volgende keer dat we kunnen , is binnen 6 maanden". Of "Ik weet dat die twee stukken niet aansluiten, maar dat is aannemer B zijn schuld".



Lach maar, maar we hebben één ding niet in algemene kunnen doen: de ramen. Ze wouden op 11/9 opmeten, maar de dorpels lagen er niet. Dus kwamen ze pas terug op 8/10 (om te meten!). Dus water en winddicht met 4 weken uitgesteld, dus ook chappe/plakken/elektriek....



Nadeel:

Hoofdaannemer neemt marge op alles. We hadden een offerte waar de hoofdaannemer zei dat hij de dakwerken ging uitbesteden.Alle geschatte kosten zaten in lijn met de marktprijzen (livios), alleen de dakwerken zaten er 10% boven. Ik denk dat hij de dakwerken krijgt aan -5/10¨% en de rest is marge.



Wij werken met een schat van een aannemer, een stielvent, eerste op de werf, als laatste weg. Alles op tijd. Werf is wel een stort, maar dat is een probleem voor de veiligheidscoordinator.



Wij doen de technische installaties en de chappe, dan komt hij weer plakken.



Dus zoek u een algemene aannemer die zo veel mogelijk kan: dakwerken, metsen,... Ge moet goed zoeken, maar ze bestaan.



Vlaams Brabant, ten zuiden van Brussel

DMDconstruct.be (ook goeie prijzen, maar deed geen daken. Ferri wel)

en

Ferri construction (de onze)



Losse aannemers is goedkoper, maar als je geen ervaring hebt in projectplanning, kan het wel eens fout lopen. Een maat van mij is projectcoordinator en doet zijn eigen huis. Soms valt mijn bek open: hij had het zo geregeld dat hij in de zomer verschillende aannemers uit verschillende provincies had. De provincies hebben elk hun bouwverlof op een andere datum. Mijnen bouw lag 4 weken stil deze zomer, de zijn één week. En de week ervoor heeft hij chappe laten leggen.

Maar je zou zijn spreadsheet, lijst offertes en contact log moeten zien.
 
Lid geworden
31 jul 2009
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kingfisher wrote:
Wij werken met een algemene aannemer voor onze renovatie, de volledige verbouwing van een villa (inclusief een extra verdiep).



Voordeel:

één aannemer, één aanspreekpunt. Dus geen zever van : "we hebben het dak niet kunnen doen want aannemer A was nog niet klaar met de goten, en de volgende keer dat we kunnen , is binnen 6 maanden". Of "Ik weet dat die twee stukken niet aansluiten, maar dat is aannemer B zijn schuld".



Lach maar, maar we hebben één ding niet in algemene kunnen doen: de ramen. Ze wouden op 11/9 opmeten, maar de dorpels lagen er niet. Dus kwamen ze pas terug op 8/10 (om te meten!). Dus water en winddicht met 4 weken uitgesteld, dus ook chappe/plakken/elektriek....



Nadeel:

Hoofdaannemer neemt marge op alles. We hadden een offerte waar de hoofdaannemer zei dat hij de dakwerken ging uitbesteden.Alle geschatte kosten zaten in lijn met de marktprijzen (livios), alleen de dakwerken zaten er 10% boven. Ik denk dat hij de dakwerken krijgt aan -5/10¨% en de rest is marge.



Wij werken met een schat van een aannemer, een stielvent, eerste op de werf, als laatste weg. Alles op tijd. Werf is wel een stort, maar dat is een probleem voor de veiligheidscoordinator.



Wij doen de technische installaties en de chappe, dan komt hij weer plakken.



Dus zoek u een algemene aannemer die zo veel mogelijk kan: dakwerken, metsen,... Ge moet goed zoeken, maar ze bestaan.



Vlaams Brabant, ten zuiden van Brussel

DMDconstruct.be (ook goeie prijzen, maar deed geen daken. Ferri wel)

en

Ferri construction (de onze)



Losse aannemers is goedkoper, maar als je geen ervaring hebt in projectplanning, kan het wel eens fout lopen. Een maat van mij is projectcoordinator en doet zijn eigen huis. Soms valt mijn bek open: hij had het zo geregeld dat hij in de zomer verschillende aannemers uit verschillende provincies had. De provincies hebben elk hun bouwverlof op een andere datum. Mijnen bouw lag 4 weken stil deze zomer, de zijn één week. En de week ervoor heeft hij chappe laten leggen.

Maar je zou zijn spreadsheet, lijst offertes en contact log moeten zien.



Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik heb inderdaad geen ervaring met projectplanning, en ik kan eigenlijk niet zo goed tegen dat soot stress. Ook in onderhandelen ben ik geen genie. Bovendien huren we momenteel, dus als alles zelf regelen betekent dat we bijvoorbeeld 3 maanden tijd verliezen, dan mag die aannemer al 1500 euro meer kosten en dan doen we nog winst.



Bij ons moet gebeuren: paar muren aanpassen, ramen, deuren, verwarming, electriciteit, water, sanitair, chappe, vloeren, bezetten. Zowat alles behalve buitenwerken en het dak dus. Hopelijk vind ik dus iemand die zoveel mogelijk daarvan wilt in handen nemen.



Is het gebruikelijk om een aannemer uit je buurt te nemen? Allicht is dichter beter, maar betekent dit dat ik mijn zoektocht moet beperken tot alles binnen 25 kilometer?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Koen02 wrote:
Iemand die een beetje vanalles kan, die kan niks echt goed doen.



Algemene aannemer wil niet zeggen: "1 persoon die alles doet en kan".



Een algemeen aannemer is meestal een grotere aannemer die z'n ploegen heeft. Ploeg(en) metsers/bekisters, ploeg(en) schrijnwerkers, ploeg(en) electriciens,... Of met deels eigen personeel werkt voor bv. de ruwbouw en voor al de rest onderaannemers gebruikt.

Dus heb je wel telkens bekwame mensen op je werf.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan