Albizia of Perzische slaapboom

JoTam

Lid
Lid geworden
13 mei 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hallo,

ik zou graag in de tuin de Albizia of Perzische slaapboom willen plaatsen. Na wat opzoekwerk, kan ik het volgende terugvinden: "De zijdeboom (ook zo genoemd vanwege de zijdezachte fijne bloemen) voelt zich thuis op een beschutte warme plaats in de volle zon en is goed winterhard. Aan de grond stelt de Albizia julibrissin niet veel eisen. Snoeien is niet nodig, indien u wilt snoeien dan het beste eind maart. De Albizia Julibrissin bleek verrassend winterhard, de winter van 2008/2009 heeft deze bij ons op een open vlakte -23ºC overleeft in een vorstperiode van 5 weken. Winterhardheid zone 6a (-22ºC)."

De boom zelf zal de ganse dag in het zonlicht staan, dus dat zit wel goed. Waar ik aan twijfel, wij wonen in het zuiden van Limburg en de grond is voornamelijk leemgrond. Is dat de ideale grond of dien ik deze plaatselijk te verrijken voor goede groei? Daarnaast, deze boom staat redelijk open (noordkant wel beschermd door fruitbomen in de weide achter ons) en hoog in de tuin (straatkant lager dan achterkant woning, maar de boom zou op gelijke hoogte geplant worden als de weide achter ons).

Wat zijn de ervaringen van de tuinliefhebbers onder jullie ivm deze boom? Uitzicht is alvast mooi, de bloemen die afvallen zijn wel een tijdelijk fenomeen en wat betreft snoeien zou deze boom ook best meevallen. Is dit een optie om te overwegen en welke variant dan het beste aankopen alsook waar, want blijkbaar niet overal te krijgen (online wel enkele leveranciers)

Graag jullie mening.

Thanks

JoTam

Lid
Lid geworden
13 mei 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
Niemand ervaringen met bovenstaande boom?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.422
Punten
113
Indeed, de albizia julibrissin is eentje die ons klimaat kan verdragen, mits enkele voorwaarden.

Of je het mooi vind of niet, laat ik in het midden, moet iedereen voor zich uitmaken.

Er zijn toch wel enkele zaken waar ik problemen mee heb, snoeien bv. Als je moet snoeien in een boom, dan staat volgens mij die plant op de verkeerde plaats. Houd dus bij het planten rekening met de volwassen staat van een plant.  Is trouwens van toepassing voor alle planten.

Er zijn een paar vars op de beneluxmarkt, maar bij sommige is de in standhouding ( extra zorg) zo groot dat dit echt voor de liefhebber is.

De grondsoort is niet van zo belang. Alhoewel, hoe meer zand , hoe warmer de bodemtemperatuur en dat is wel van belang voor de bloemzetting. In klei of leemgronden ( gronden die heel traag opwarmen) kun je daarom best rondom de wortels baksteen in werken om zo de warmte langer vast te houden ( net zo bij olijf, oleander als bouganvilla)

Je moet dan ook weer opletten dat deze plantin een vochtige bodem zit. Leem als dat droog is, is als beton. Keihard en daar kan albizia niet goed tegen.

Qua winterhardheid, mooi om te lezen dat hij -23° heeft overleefd en 5 weken vorst. Maar pak dat maar met een korreltje zout. Die plant zijn knoppen en twijgen waren/zijn gegarandeerd ingevrozen geweest. Hij zal wel terug zijn uitgelopen op zijn 'slapende ' knoppen maar hoe?

Ik lees dat je deze albizia onbeschut wil plaatsen en nee in de winter zit er geen blad aan fruitbomen, dus de koude noorderwind blaast daar ongehinderd door. EN dan nog eens op een helling waar je stijgwinden hebt. Zeker als die van het noorden of oosten komen. Ik zou deze boom plaatsen tegen een zuidermuur of minstens op een westelijke muur.

luk

JoTam

Lid
Lid geworden
13 mei 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik ben deze boom nog niet in levende lijve tegengekomen, je ziet ze ook bijna nergens volgroeid. Voorlopig kan ik dus enkel op foto verdergaan en daarop lijkt deze zeer mooi.

Je spreekt van problemen ivm snoeien ... wat wil je hiermee zeggen? Verdient deze boom een speciale techniek van snoeien of is het eerder van plant hem zodat je overal bijkan. Vergt deze veel snoeiwerk of volstaat een jaarlijkse snoeibeurt?

Goed idee van de baksteen ... leemgrond die droog is, is inderdaad beton. Handig om weten ook voor andere planten.

Ik las overlaatst ook nog een artikel waarin stond dat meerstammige bomen in de tuin een extra accent zijn aangezien het effect speelser zou zijn dan een klassieke éénstammer ... enig idee welke soort aangewezen is gegeven de grond en plaats van deze boom.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.422
Punten
113
Problemen ivm snoeien...

Ik stel je volgende vraag: waarom zou je een boom moeten snoeien?

Omdat hij te groot of te breed wordt?

Dan heb je hem op een verkeerde plaats ingepland en geen rekening gehouden met zijn habitat.

Omdat er veel 'slechte ' takken inzitten, schurende takken, dubbele kop, plakoksels???

Dan heb je niet goed opgelet bij het planten, want meestal zit daar , bij een jonge boom, al de verkeerd ingeplante takken.

Omdat je meer bloem, of vrucht wil hebben ?

Uitgezonderd fruitbomen voor opbrengst, snoei voor vruchtzetting is meestal bij bomen niet noodzakelijk.

Omdat je groeiachterstand of waterscheuten of bladverkleuring of minder takschot merkt?

9 op de 10 keer wordt dit veroorzaakt door veranderde groeiomstandigheden, herprofilering van de bodem, toedienen of ontrekken van water, toedienen of ontrekken van voedingsstoffen of ....

Maw een boom die perfect zijn ruimte krijgt, zowel bovengronds als ondergronds, die op de meest voor zijn soort,  geschikte grond zit met de juiste zuurtegraad en grondsamenstelling. Die moet je niet of nauwelijks snoeien.

Je doe me denken aan mijn oud leraar tuinkunsten, Dhr Laurent, die zei steeds: 'geef een japanner een snoeischaar en hij is gelukkig ' 

Ik heb de indruk dat jij ook gelukkig bent met een snoeitang of snoeizaag :)

Niet doen!

Meerstammige bomen is een vorm van de stam ( habitat) en is niet bepalend voor een soort. En zijn inderdaad een pak mooier dan die kaarsrechte stammen zoals soldaatjes stram in de houding omdat generaal pipo voorbijkomt.

Opletten, meerstammige bomen moet je zeer goed nakijken bij aankoop of er geen stamrot aanwezig is in de gaffel van de stammen. Ofdeze niet een plakoksel hebben, aansluiting van tak( of stam) op de hoofdstam en dat deze geen schurende takken hebben.

Voorbeeldjes van plakoksels vind je op http://www.vrebosch.be/blog/nieuws/bomen-verdienen-beter

luk

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.422
Punten
113
Ps arboretum Kalmthout, Melle en plantentuin van Meise, daar staan er

JoTam

Lid
Lid geworden
13 mei 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
 Met andere woorden ...  snoeien is niet altijd groeien
Oorspronkelijk bericht geplaatst door lukanar

"Meerstammige bomen is een vorm van de stam ( habitat) en is niet bepalend voor een soort. En zijn inderdaad een pak mooier dan die kaarsrechte stammen zoals soldaatjes stram in de houding omdat generaal pipo voorbijkomt."

Bedankt voor de info ivm de meerstammige, dacht dat deze ook bepaalde specifieke soorten waren maar dat is dan niet. Hangt er dus vanaf hoe de boom op zich is opgekweekt.

Pfff ... vind dit een moeilijke zoektocht ... een boom. Lijkt zo simpel, maar vind dit niet zo. Immers, je wil iets kiezen dat toch verscheidene jaren in je tuin zal staan.

Lid geworden
22 dec 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij hebben al een paar jaar een albizzia staan.  Staat bij ons redelijk beschut, in het zonnetje en doet het heel goed.  Eerste winters had ik hem helemaal ingepakt met vliesdoek.  Deze winter is hij gewoon blijven staan.

Ik merk toch wel heel lichte vorstschade op de uiteindes van zijn takken. 

Momenteel komen de eerste groene knopjes eraan.  Gaat zon ongeveer gelijk op met mijn druiven.

Vind het zelf een fantastische boom, voor zijn bloemen en ook omdat hij 's avonds zijn bladeren allemaal toeplooit.

Heb er hier nog niet aan gesnoeid.

Ze zijn zeker te koop bij exotica in Herenthout, Peeters-Vervoort in Herenthout en Ollevier en Co in Ham.  Bij Peeters-Vervoort hebben ze ook een "chocolate" versie, ik heb de gewone.

Kostprijs is overal rond de 125 euro voor een boom die al die naam waardig is.

Groetjes,
Steven

Lid geworden
16 apr 2019
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,

Ik heb reeds 2013 zo'n prachtige groene slaapboom in de tuin staan,en eerlijk gezegd,het is dikwijls de mooiste in heel de tuin.Zelfs vorige zomer (2018),terwijl het lange periode heel warm en droog was,alles was verschroeid en uitgedroogd,stond deze prachtige groene boom te pronken.Zelfs is het ons gelukt om met zijn zaden,mini slaapboompjes te laten opgroeien.

indien er nog iemand twijfelt bij het al of niet zetten van deze bijzondere boom,niet twijfelen en zoek online een jonge boom en plant hem in volle grond in de tuin,eerste maanden na planten goed bewateren!

Onze blikvanger staat in het midden van onze tuin,en hij is na 6 jaar al ongeveer 2,5 meter hoog.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan