• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Al iemand een thermografie laten doen?

Lid geworden
24 nov 2006
Berichten
198
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



Wij zitten met het volgende:

Ons huis is een hsb van 1977. We hebben echter geen idee van de kwaliteit van de muren, of van de isolatie ter hoogte van het plat dak. Het dak op zich is niet aan vernieuwing toe, is misschien zelfs al eens vernieuwd, maar ook dat weten we niet zeker.

Van de vensters weten we dat ze aan vervanging toe zijn; het zijn vol-alu profielen met dubbel glas van 1981 (Ug 2.8 veronderstel ik dan). Maar voor die grote investering te doen wil ik toch wat meer zekerheid dat dit ook gaat lonen. Ik bedoel maar: 20 k investeren in ramen terwijl de warmte dan gewoon nog meer door het dak en de muren gaat lijkt me wat dom.



Vandaar dus dat we overwegen om een IR thermografie te laten doen. Zijn er hier anderen die dit al laten doen hebben? Heeft het jullie geholpen? Wie heeft het gedaan en wat heeft het gekost?



Ik heb Greesa al gecontacteerd (omwille van de goede commentaren in "het blower door topic") en die vragen 200€ + BTW.

Oja, een combinatie met een blower door test lijkt me niet zinvol gezien het huis helemaal niet naar hedendaagse/luchtdichte normen gebouwd is.



Bedankt voor de input!
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Tommeke wrote:
Beurt wrote:
F-B wrote:
Zou je dat niet zelf kunnen doen met gewoon een (digitaal) fototoestel met een IR filter er op ?



Of denk ik nu te simpel ?



Was het maar waar! Nu je kan wel een stukje van het near IR spectrum zien, kijk met je digitale camera maar eens naar de diode in je afstandsbediening en zap maar eens.



Nu ik blijf erbij, ge kunt met zo'n éénpuntstoestel perfect hetzelfde doen. Neem foto's, print die af op een blad en schrijf er de temps op.



Maar ge moet tich toegeven dat het met IR veel simpeler is. Ook luchtlekken zijn beter waar te nemen.



100% gelijk, maar ge moet roeien met de riemen die ge hebt hé :wink:.
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Beurt wrote:
F-B wrote:
Zou je dat niet zelf kunnen doen met gewoon een (digitaal) fototoestel met een IR filter er op ?



Of denk ik nu te simpel ?



Was het maar waar! Nu je kan wel een stukje van het near IR spectrum zien, kijk met je digitale camera maar eens naar de diode in je afstandsbediening en zap maar eens.



Nu ik blijf erbij, ge kunt met zo'n éénpuntstoestel perfect hetzelfde doen. Neem foto's, print die af op een blad en schrijf er de temps op.
Met een IR filter er op zou je in principe IR foto's moeten kunnen maken.
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
F-B wrote:
Beurt wrote:
F-B":3pqaiiq1 wrote:
Zou je dat niet zelf kunnen doen met gewoon een (digitaal) fototoestel met een IR filter er op ?



Of denk ik nu te simpel ?



Was het maar waar! Nu je kan wel een stukje van het near IR spectrum zien, kijk met je digitale camera maar eens naar de diode in je afstandsbediening en zap maar eens.



Nu ik blijf erbij, ge kunt met zo'n éénpuntstoestel perfect hetzelfde doen. Neem foto's, print die af op een blad en schrijf er de temps op.
Met een IR filter er op zou je in principe IR foto's moeten kunnen maken.



Nope, want IR licht is lager energetisch dan zichtbaar licht, en heeft dus niet genoeg energie om een dot te geven op een CCD chip. En je kan het dus ook niet verhogen in energie met een filter (andersom wel). Bovendien is een glazen lens niet doorzichtig voor IR licht (zoals zowat alle doorzichtige materialen), dus het IR raakt zelfs niet tot op de CCD. Die ziet enkel het IR (dus de temperatuur) van de lens.[/quote]
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
F-B wrote:



Dat is wat ik boven al zei, CCD's zijn gevoelig voor een stuk van het near IR gebied, maar dit is geen thermografie! Voor thermografie moet je een lager energetisch gedeelte van het IR spectrum kunnen "zien", en deze IR straling gedraagt zich optisch niet meer zoals zichtbaar licht.



Ben je dus niks mee!
 
Lid geworden
24 nov 2006
Berichten
198
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe.

Zal eens in de kennissenkring horen of er geen mensen zijn die een 1-punts IR thermometer hebben en het dan daar eens mee proberen.



En verder deze namiddag of morgenvroeg de sneeuwtest doen. Het ziet er toch niet naar uit dat het zwaar gaat beginnen dooien.
 
Lid geworden
20 aug 2006
Berichten
1.353
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij warmtebeeldcamera.be bvb kan je zo'n camera huren. Is wel 175€ per dag zonder BTW.

Je zou moeten kunnen samenleggen met enkele mensen uit je omgeving die ook geïnteresseerd zijn, dat drukt de kosten zeker. 2dagen is dan bvb maar 230€ zonder BTW.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Beurt wrote:
stefan wrote:
niet meer zo handig als alles geschilderd is



Totaal geen problemen mee...



...





jij gaat dus binnenzijde van pas geverfde woning opnieuw strippen om die problemen aan te pakken?

geld te veel?
 
Lid geworden
24 nov 2006
Berichten
198
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan wrote:
Beurt wrote:
stefan wrote:
niet meer zo handig als alles geschilderd is



Totaal geen problemen mee...



...





jij gaat dus binnenzijde van pas geverfde woning opnieuw strippen om die problemen aan te pakken?

geld te veel?



Stefan, ik (en Beurt misschien ook) had je initiële commentaar wel ietwat anders begrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat de verflagen misschien de temperatuursmetingen konden beïnvloeden. Ok, mss dom geredeneerd... :oops:
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
stefan wrote:
Beurt wrote:
stefan wrote:
niet meer zo handig als alles geschilderd is



Totaal geen problemen mee...



...





jij gaat dus binnenzijde van pas geverfde woning opnieuw strippen om die problemen aan te pakken?

geld te veel?



Ik heb een bungalow met kruipkelder en (onverwarmde) minizolder, dus ik kan nog veel oplossen zonder aan de binnenzijde aan te komen :wink:.
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ik heb ook eens de sneeuwtest gedaan.



Ik heb een rijwoning die aan 1 kant aangebouwd staat tegen een blinde zijgevel van een appartementsgebouw.



Aan de kant van het appartementsgebouw is de sneeuw over bijna 1,5m breedte bijna helemaal wegsgesmolten.



Aan de andere kant is het nog volledig wit, ook rond de veluxen.



Appartement is van de jaren 70 of zo, daar zal wel niet veel isolatie in zitten zeker?
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
MR wrote:
Appartement is van de jaren 70 of zo, daar zal wel niet veel isolatie in zitten zeker?



Toen dacht men nog dat isoleren slecht was.
 

monalisa

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
7.633
Waarderingsscore
5
Punten
38
hoow wrote:
MR wrote:
Appartement is van de jaren 70 of zo, daar zal wel niet veel isolatie in zitten zeker?



Toen dacht men nog dat isoleren slecht was.



Er zijn er zelfs die dat nu nog denken. Twee weken geleden nog gehoord van een veertiger toen ik vertelde over onze geïsoleerde muren: "Maar uw muren moeten toch kunnen ademen?"



:roll:
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
MR wrote:
Ik heb ook eens de sneeuwtest gedaan.



Ik heb een rijwoning die aan 1 kant aangebouwd staat tegen een blinde zijgevel van een appartementsgebouw.



Aan de kant van het appartementsgebouw is de sneeuw over bijna 1,5m breedte bijna helemaal wegsgesmolten.



Aan de andere kant is het nog volledig wit, ook rond de veluxen.



Appartement is van de jaren 70 of zo, daar zal wel niet veel isolatie in zitten zeker?



dus dat sneeuw van je dak is is niet door je eigen slechte isolatie maar door warmte die ui apartement komt, goe d zo voor u want kamers onder dak en tegen apartement worden ook gratis verwarmd



ik ken iemand en woonde paar jaar geleden op een apartement, vorige eigenaar had nieuwe ramen laten plaatsen in voorgevel



en hij had geen verwarming nodig omdat al zijn buren (vele oudere mensen) zo goed stookten
 

cdebackere

Nieuw Lid
Lid geworden
6 mei 2008
Berichten
57
Waarderingsscore
2
Punten
8
Ik zou wel willen een meting doen en een toestel huren.



Idealiter zijn er nog gelijkgestemde zielen zodat we bvb met een 3-tal (of meer) een week huren. Dan is het nog betaalbaarder.



Uiteraard uit dezelfde regio.



Prijzen die ik zag zijn vanaf 245 voor een week in W-Vl



Wie ziet dit zittten in de komende dagen/weken?



Ikzelf ben van Brugge.





mvg,

Christof
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Het dooit nu al een paar dagen maar mijn dak is nog steeds maagdelijk wil (op die 2 gaatjes na dan). Alle woningen in de wijde omgeving zijn sneeuwvrij, ook de nieuwbouw. Dus die Rc van ruim 7 is wel zichtbaar.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
ikke nie snap nie. In ons dak zit 22cm isofloc, bij den buurman 18cm rotswol, en zijn dak zit nog wit, dat van ons is alles van sneeuw kwijt ??



Kan het niet met andere zaken te maken hebben dat de sneeuw weg is bij ons? (er is wel veel naar beneden geschoven, heb er een nacht van wakker gelegen :)).

Kan het aan de pannen liggen? Wind dat er op zit? Oriëntatie? (ons dak, noord - zuid gericht, buurman oost - west) ?



Anyone ?
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Misschien heeft de buurman zijn kachel uitgezet omdat hij het warm kan houden met de door jouw warmgestookte gemene muur? :wink:
 
Lid geworden
22 apr 2008
Berichten
789
Waarderingsscore
0
Punten
0
c00kie wrote:
ikke nie snap nie. In ons dak zit 22cm isofloc, bij den buurman 18cm rotswol, en zijn dak zit nog wit, dat van ons is alles van sneeuw kwijt ??



Kan het niet met andere zaken te maken hebben dat de sneeuw weg is bij ons? (er is wel veel naar beneden geschoven, heb er een nacht van wakker gelegen :)).

Kan het aan de pannen liggen? Wind dat er op zit? Oriëntatie? (ons dak, noord - zuid gericht, buurman oost - west) ?



Anyone ?



Mooie indicatie die sneeuw he. :lol:

Mischien stook jij ook de verdepingen mee en je buurman niet.



In de buurt bij ons is een woning ongeisoleerd met een oude gaskachel.

Zelf daar zit nog sneeuw op terwijl de cv gestookte woningen die geen of weinig geisoleert hebben de sneeuw al verdwenen is.

Goed gezien kun je op verschillende manieren bezuinigen op je stookkosten. :wink:
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan