• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Al iemand een thermografie laten doen?

Lid geworden
24 nov 2006
Berichten
198
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



Wij zitten met het volgende:

Ons huis is een hsb van 1977. We hebben echter geen idee van de kwaliteit van de muren, of van de isolatie ter hoogte van het plat dak. Het dak op zich is niet aan vernieuwing toe, is misschien zelfs al eens vernieuwd, maar ook dat weten we niet zeker.

Van de vensters weten we dat ze aan vervanging toe zijn; het zijn vol-alu profielen met dubbel glas van 1981 (Ug 2.8 veronderstel ik dan). Maar voor die grote investering te doen wil ik toch wat meer zekerheid dat dit ook gaat lonen. Ik bedoel maar: 20 k investeren in ramen terwijl de warmte dan gewoon nog meer door het dak en de muren gaat lijkt me wat dom.



Vandaar dus dat we overwegen om een IR thermografie te laten doen. Zijn er hier anderen die dit al laten doen hebben? Heeft het jullie geholpen? Wie heeft het gedaan en wat heeft het gekost?



Ik heb Greesa al gecontacteerd (omwille van de goede commentaren in "het blower door topic") en die vragen 200€ + BTW.

Oja, een combinatie met een blower door test lijkt me niet zinvol gezien het huis helemaal niet naar hedendaagse/luchtdichte normen gebouwd is.



Bedankt voor de input!
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
altijd uitvoeren als het buiten koud is en binnen overal de verwarming aan staat

zo zie je best de mogleijke problemen
 
Lid geworden
24 nov 2006
Berichten
198
Waarderingsscore
0
Punten
0
Klopt, had ik ook al van Greesa begrepen. Nù is de ideale periode: buiten heel koud. Dan binnen goed warm stoken voor een groot temperatuurverschil.



Niemand een idee van andere bedrijven die deze service aanbieden?

Vinden jullie 200€ een aanvaardbaar bedrag voor zoiets?
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Noot wrote:
Klopt, had ik ook al van Greesa begrepen. Nù is de ideale periode: buiten heel koud. Dan binnen goed warm stoken voor een groot temperatuurverschil.



Niemand een idee van andere bedrijven die deze service aanbieden?

Vinden jullie 200€ een aanvaardbaar bedrag voor zoiets?



Voor dat geld kan je zelf bv ook een 1-punts IR thermometer kopen, maar het is dan wel moeilijker om alles visueel in kaart te krijgen. Op een IR foto zie je natuurlijk dadelijk waar de problemen zijn. Is in elk geval toch heel handig tijdens een renovatie.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
inderdaad, handig tijdens of voor renovatie

niet meer zo handig als alles geschilderd is
 
Lid geworden
24 nov 2006
Berichten
198
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beurt wrote:
Voor dat geld kan je zelf bv ook een 1-punts IR thermometer kopen, maar het is dan wel moeilijker om alles visueel in kaart te krijgen. Op een IR foto zie je natuurlijk dadelijk waar de problemen zijn. Is in elk geval toch heel handig tijdens een renovatie.

Het lijkt me niet bepaald praktisch om alles punt per punt te moeten gaan opmeten. Verder is het dacht ik ook nog niet zo eenvoudig om die metingen juist te doen/interpreteren.



Stefan wrote:
inderdaad, handig tijdens of voor renovatie

niet meer zo handig als alles geschilderd is

We wonen al een paar jaar in het huis, dus muren zijn behangen en/of geschilderd.
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
stefan wrote:
niet meer zo handig als alles geschilderd is



Totaal geen problemen mee...



Noot wrote:
Beurt schreef:

Voor dat geld kan je zelf bv ook een 1-punts IR thermometer kopen, maar het is dan wel moeilijker om alles visueel in kaart te krijgen. Op een IR foto zie je natuurlijk dadelijk waar de problemen zijn. Is in elk geval toch heel handig tijdens een renovatie.



Het lijkt me niet bepaald praktisch om alles punt per punt te moeten gaan opmeten. Verder is het dacht ik ook nog niet zo eenvoudig om die metingen juist te doen/interpreteren.



Ik vind er toch makkelijk alle koudebruggen mee, gewoon afscannen langs binnen en die zie je makkelijk. Langs buiten is het natuurlijk minder comfortabel met zo'n weer zoals nu, vooral om alles te noteren. Interpretatie is voornamelijk belangrijk als je temperaturen van meerdere materialen, en dan meer bezonder metalen bv, met elkaar gaat vergelijken. Maar dat probleem heb je met een warmtebeeldcamera evenzeer (zelfde meetprincipe).
 
Lid geworden
20 aug 2006
Berichten
1.353
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je kan zo'n toestel ook huren. Kost ongeveer 150€ per dag dacht ik. Dan kunt ge wel de hele dag allerhande scans doen.

Als je dat laat doen gaan ze dat zeker niet doen.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Vandaag heb ik een thermografie laten maken van het dak, slechte delen tonen donker, goede delen tonen wit. Het hele dak is wit en alleen de rookgasafvoer is zwart. Niet slecht dus, en het kostte niets... :wink:
 
Lid geworden
20 aug 2006
Berichten
1.353
Waarderingsscore
0
Punten
0
archiklusser wrote:
Vandaag heb ik een thermografie laten maken van het dak, slechte delen tonen donker, goede delen tonen wit. Het hele dak is wit en alleen de rookgasafvoer is zwart. Niet slecht dus, en het kostte niets... :wink:



Kan je die afbeelding van die scan eens posten? Just for fun. ;-)
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
archiklusser wrote:
Vandaag heb ik een thermografie laten maken van het dak, slechte delen tonen donker, goede delen tonen wit. Het hele dak is wit en alleen de rookgasafvoer is zwart. Niet slecht dus, en het kostte niets... :wink:



Ik heb er de laatste dagen 100'en gezien, en ik weet niet hoe de situatie in Nederland is, maar in België is het triestig om aanzien hoeveel donker je ziet zelfs bij de meeste recente huizen.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Ernieken wrote:
archiklusser wrote:
Vandaag heb ik een thermografie laten maken van het dak, slechte delen tonen donker, goede delen tonen wit. Het hele dak is wit en alleen de rookgasafvoer is zwart. Niet slecht dus, en het kostte niets... :wink:



Kan je die afbeelding van die scan eens posten? Just for fun. ;-)



Alstublieft:



 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Beurt wrote:
Ik heb er de laatste dagen 100'en gezien, en ik weet niet hoe de situatie in Nederland is, maar in België is het triestig om aanzien hoeveel donker je ziet zelfs bij de meeste recente huizen.



Over het algemeen ziet het er vrij aardig uit, sommige woningen zijn overduidelijk ongeïsoleerd. Bij goed geïsoleerde woningen valt her en der wel op dat de uitvoering niet zorgvuldig is geweest. Met name bij de aansluiting van het dak op de gevels zie je warmtelekken. Ook de aansluiting bouwmuren-dak tonen zich zichtbaar af en bij sommige huizen loopt dit bij de nok uit: hier sluiten de dakvlakken niet goed aan en lekt er veel warmte weg.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
even wat meer uitleg geven bij archiklusser voor men denkt dat ie ermee zit te lachen ;)

klik
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
archiklusser wrote:
Beurt wrote:
Ik heb er de laatste dagen 100'en gezien, en ik weet niet hoe de situatie in Nederland is, maar in België is het triestig om aanzien hoeveel donker je ziet zelfs bij de meeste recente huizen.



Over het algemeen ziet het er vrij aardig uit, sommige woningen zijn overduidelijk ongeïsoleerd. Bij goed geïsoleerde woningen valt her en der wel op dat de uitvoering niet zorgvuldig is geweest. Met name bij de aansluiting van het dak op de gevels zie je warmtelekken. Ook de aansluiting bouwmuren-dak tonen zich zichtbaar af en bij sommige huizen loopt dit bij de nok uit: hier sluiten de dakvlakken niet goed aan en lekt er veel warmte weg.



Hier zeer veel luchtlekken naar (onverwarmde) tipzolders (zwarte tip, lager wit), rond de schouwen, kapellen, amper geïsoleerde daken (verwarmde kamer = zwart, rest wit of wit-zwart gevlekt), ...
 
Lid geworden
24 nov 2006
Berichten
198
Waarderingsscore
0
Punten
0
ernieken wrote:
Je kan zo'n toestel ook huren. Kost ongeveer 150€ per dag dacht ik. Dan kunt ge wel de hele dag allerhande scans doen.

Als je dat laat doen gaan ze dat zeker niet doen.

10-20 foto's zouden het zijn bij Greesa; is op zich idd niet veel, maar zou genoeg moeten zijn om te zien wat ik wil zien. Huren is geen slecht idee maar hoe ben ik zeker dat ik een goed toestel heb, en dat ik het op de juiste manier gebruik? Of is dat eigenlijk allemaal best eenvoudig?

Heb ondertussen al een paar bedrijven gevonden, maar meestal ver uit m'n richting. Nog eens verder zoeken.



hoow wrote:
even wat meer uitleg geven bij archiklusser voor men denkt dat ie ermee zit te lachen ;)

klik



Ik dacht idd dat hij er wat mee aan't lachen was. Maar ik haal dus morgen gewoon even m'n ladder uit en kijk op het plat dak om te zien of er nog sneeuw ligt. Of zie ik het nu iets te eenvoudig? 8)
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Zou je dat niet zelf kunnen doen met gewoon een (digitaal) fototoestel met een IR filter er op ?



Of denk ik nu te simpel ?
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
F-B wrote:
Zou je dat niet zelf kunnen doen met gewoon een (digitaal) fototoestel met een IR filter er op ?



Of denk ik nu te simpel ?



Was het maar waar! Nu je kan wel een stukje van het near IR spectrum zien, kijk met je digitale camera maar eens naar de diode in je afstandsbediening en zap maar eens.



Nu ik blijf erbij, ge kunt met zo'n éénpuntstoestel perfect hetzelfde doen. Neem foto's, print die af op een blad en schrijf er de temps op.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Je kunt € 150 uitgeven aan de huur van een IR-camera, ik zou dat geld gebruiken om warmtelekken weg te werken. Met een beetje gezond verstand en nu ook nog met gratis hulp van de natuur kun je die lekken vrij gemakkelijk opsporen en verhelpen.
 
G

Guest

Guest
Beurt wrote:
F-B wrote:
Zou je dat niet zelf kunnen doen met gewoon een (digitaal) fototoestel met een IR filter er op ?



Of denk ik nu te simpel ?



Was het maar waar! Nu je kan wel een stukje van het near IR spectrum zien, kijk met je digitale camera maar eens naar de diode in je afstandsbediening en zap maar eens.



Nu ik blijf erbij, ge kunt met zo'n éénpuntstoestel perfect hetzelfde doen. Neem foto's, print die af op een blad en schrijf er de temps op.



Maar ge moet tich toegeven dat het met IR veel simpeler is. Ook luchtlekken zijn beter waar te nemen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan