Hoi,
Is het mogelijk als je een nieuwbouw (anno 2024) plaatst om die woning zo akoestisch mogelijk te isoleren ?
D.w.z dat er zo weinig mogelijk geluid van buitenaf je huis nog binnenkomt.
De reden dat ik dit hier vraag is... je kan b.v. ramen plaatsen met geluidsisolerend glas (met 2 akoestische folies in). Of nog beter.
Idem met je deuren (het kader waarin die deur geplaatst wordt).
Echter zijn er ook EPB normen (met de nodige ventilatie eisen).
Je kan hierbij kiezen uit ventilatiesysteem C en D.
Er worden dan ventilatieroosters in je ramen (of deuren) geplaatst.
Alsook zijn er 1 of 2 ventilatiemotoren die staan te draaien.
Dit lawaai kan via de buizen verder in je huis komen.
Ik snap al die bouwregels akoestisch wel niet zo goed. Neem nu dat er buiten stank is (van iemand die zijn schoorsteen laat branden). Ik zet mijn ramen tijdens de dag graag eventjes open om het huis te verluchten. Waarna ik ze terug dichtdoe voor de stilte. Of ook de stank. Met zo een ventilatiesysteem komt die stank en ook het geluid van buiten toch veel gemakkelijker je huis binnen ? Of je je ramen nu sluit of niet. Gezien daar b.v. roosters in zitten.
Is het dan nog wel mogelijk anno 2024 om een nieuwbouw te zetten, die akoestisch zo stil mogelijk is.
Of lukt dat niet meer ?
Graag jullie advies.
Mvg,
Bart
Is het mogelijk als je een nieuwbouw (anno 2024) plaatst om die woning zo akoestisch mogelijk te isoleren ?
D.w.z dat er zo weinig mogelijk geluid van buitenaf je huis nog binnenkomt.
De reden dat ik dit hier vraag is... je kan b.v. ramen plaatsen met geluidsisolerend glas (met 2 akoestische folies in). Of nog beter.
Idem met je deuren (het kader waarin die deur geplaatst wordt).
Echter zijn er ook EPB normen (met de nodige ventilatie eisen).
Je kan hierbij kiezen uit ventilatiesysteem C en D.
Er worden dan ventilatieroosters in je ramen (of deuren) geplaatst.
Alsook zijn er 1 of 2 ventilatiemotoren die staan te draaien.
Dit lawaai kan via de buizen verder in je huis komen.
Ik snap al die bouwregels akoestisch wel niet zo goed. Neem nu dat er buiten stank is (van iemand die zijn schoorsteen laat branden). Ik zet mijn ramen tijdens de dag graag eventjes open om het huis te verluchten. Waarna ik ze terug dichtdoe voor de stilte. Of ook de stank. Met zo een ventilatiesysteem komt die stank en ook het geluid van buiten toch veel gemakkelijker je huis binnen ? Of je je ramen nu sluit of niet. Gezien daar b.v. roosters in zitten.
Is het dan nog wel mogelijk anno 2024 om een nieuwbouw te zetten, die akoestisch zo stil mogelijk is.
Of lukt dat niet meer ?
Graag jullie advies.
Mvg,
Bart