Airco voorzien, wat voor afvoer nodig?

Lid geworden
2 jun 2016
Waarderingsscore
10
Punten
18
Wij willen net zoals zovelen graag de voorbereidingen treffen om eventueel later airco in de slaapkamers te plaatsen mocht het in de zomers toch te warm worden. Ik heb vernomen dat elke binnenunit een afvoer nodig heeft voor condenswater. Welke diameter is dit dan precies? Moeten deze dan allemaal op de DWA aangesloten worden?

Onze badkamer bevindt zich recht boven onze technische ruimte/wasplaats waar alle leidingen samenkomen. Logischerwijze zouden dus de condensafvoeren ook daarheen moeten gelegd worden. De verste slaapkamer (boven de living) bevindt zich ongeveer 10m van de badkamer. Dat lijkt me wel een heel eind om zo'n afvoer te leggen rekening houdend met een lichte helling, niet? :unsure:

Daarnaast moet elke afvoer waarschijnlijk ook een sifon hebben. Hoe werk je die allemaal weg? Iemand eventueel wat tips hoe hij/zij dit aangepakt heeft?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.476
Punten
113
Afvoer naar buiten met de leidingen naar de buitenunit. Eventueel met een pompje

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.079
Punten
113
Ik heb gedaan wat jij ook wil doen.
Al de airco's zitten op de afvoeren van badkamer/keuken/... DWA dus

Ik heb bakjes ingepleisterd, die dienst doen als 'gootje'. Geen idee hoe dat noemt, maar het is speciaal voor airco's en m'n installateur had die bij.
Op die bakjes kon ik vertrekken met dia 20mm pvc. De binnenunit kwam later volledig over dat bakje. Ook de koelleidingen en elektriciteit kwam uit in dat bakje.
Op die 20mm pvs ben ik na +-1m verder gegaan met dia 32PP. Hierop heb ik overal een sifon gestoken. 1 sifon heb ik achter de bezetting zitten, alle andere zitten in technische ruimtes waar ik nog bij kan.

De plaatsen van de airco's is wel strategisch gekozen, zodat er geen lange afstanden moesten overbrugd worden onder de chape. Daar moet je goed over nadenken. Bijvoorbeeld vlakbij je afwas of spoelbak, bij een technische schacht, op de condersafvoer van je ventilatieunit,...
Voorbeeld: slaapkamer boven de living/keuken: daar gaat de afvoer door de muur en welfsels naar de gelijkvloers om daar op de keukenafver aangesloten te worden.

Rechtstreeks naar buiten door een muur heeft als nadeel dat je je luchtdichtheid verliest.

Laatst bewerkt:

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
169
Punten
63
Kan je niet alle afvoeren samen laten komen op 1 punt ?
Mits wat koppelstukjes kan je dan toch alle afvoerleidingen van de units toch door 1 leiding laten komen die tot beneden loopt in je techn. ruimte ? Daar dan een sifon voorzien en je hebt er dan toch maar 1 afvoerbuis nodig voor alle units...
De afvoeren van zo'n units zijn meestal van die buisjes die je oneindig kan verlengen....zolang je maar naar beneden laat afhellen kan er toch geen probleem zijn ?
Bij mij zitten die buisjes in de muur ( ingeslepen , pur erover en gepleisterd ) , en dat zijn 3 van die buisjes van +- 20 mm dia die op 1 buis van dia 40 zijn aangesloten.
Toen ik deze afvoer van 40 nog tijdelijk in m'n garage liet uitkomen in een "emmer" , kon het wel eens zijn dat er op 1 nacht tot 10 liter !! water in zat.....nu rechtstreeks op afvoer en sifon ertussen en geen last meer uiteraard :)

Lid geworden
2 jun 2016
Waarderingsscore
10
Punten
18
Hebben jullie het dan over zo'n afvoerbuisje zoals hieronder? Neemt dan slechts evenveel plaats in als een een buisje voor de elektriciteit.

1629123200819.png

Hoe laat je die dan afhellen? Beetje stabilisé eronder?

@grandscenicman Bestaat er een speciaal koppelstuk om die 3 buisjes aan te sluiten op die grote afvoer van dia 40?

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
251
Punten
63
Hebben jullie het dan over zo'n afvoerbuisje zoals hieronder? Neemt dan slechts evenveel plaats in als een een buisje voor de elektriciteit.

Bekijk bijlage 83148

Hoe laat je die dan afhellen? Beetje stabilisé eronder?

@grandscenicman Bestaat er een speciaal koppelstuk om die 3 buisjes aan te sluiten op die grote afvoer van dia 40?
nee! met harde pvc buis zoals uw andere afvoeren, niet van die flex rommel.

met een paar y stukken en een mof van 20mm naar 40 kom je er toch.

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
169
Punten
63
Die buisjes hadden bij mij een mannelijke en vrouwelijke kant , je kon die oneindig verlengen....
@koppelstuk : bij de betere speciaalzaak/dhz/bouwwinkel/ oid kan je dat allemaal wel vinden.
Er bestaan ook rubberen tussenringen die een iets andere diameter kunnen opvangen .

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
251
Punten
63
@mortelkuip
je gaat toch zo geen flex in je muur plakken of vloer om water af te voeren, dat moet perfect liggen zonder ergens een dipje of een hoogte of die loopt niet af.
of het duurzaam genoeg is om 70 jaar in uw vloer te zitten al terzijde, gebruik materiaal dat daarvoor dient.

gebruik stijve pvc-buis van 20mm of 32mm, dat neemt evenveel plek in.

Bovenaan