Airco - "probleempje"

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Waarderingsscore
18
Punten
18
Dag bouwers,

Bijna 4 jaar terug lieten wij een lucht-lucht multi split installeren (3 binnenunits)  van Samsung. Er is nog 1 plek over op de buitenunit om dus een extra binnenunit aan te koppelen. Wij zouden nu toch willen "uitbreiden", maar de installateur zegt ons dat het niet meer mogelijk is om een nieuwe binnenunit te koppelen omdat "communicatie protocollen"  niet meer compatibel zijn. WTF?

Maw, er wordt een nieuwe single split unit voorgesteld, dus binnen + buitenunit. Kostprijs ts 3000-4000 euro (te zien welk modelleken).

Bon, ik vind dit redelijk "belachelijk" - Samsung geeft 5 jaar garantie op z'n toestellen en na 4 jaar kan je gewoon niet meer "uitbreiden"?? De binnenunit die ik op 't oog had (zelfde reeks van 4 jaar terug) kost een 1000 euries (ik zie die hier en daar nog beschikbaar online, weet nog niet of echt leverbaar, ik doe navraag). Tel daarbij installatiekost van om en bij de 1000 euro - vergeleken met een de prijs van een nieuwe single split, zou ons dat dus € 1000-2000 besparen. Los van het feit een "oud" model te scoren, hoe kan dat nu dat je na amper 4 jaar geen toestel meer kan koppelen aan zo'n buitenunit? Wat als een van de 3 binnenunits nu plots een defect zou vertonen en nog onder garantie valt en niet herstelbaar lijkt, wat gaat men dan doen? Heel de boel vervangen?

Heb sowieso contact opgenomen met Samsung - maar nog geen sluitend antwoord gekregen. Als het inderdaad klopt dat er geen (nieuw model) binnenunit meer beschikbaar is om te koppelen op de bestaande buitenunit, tjah - pech zeker? Maar dan ga ik toch uitkijken naar een andere merk en installateur voor deze nieuwe installatie. Ik heb me destijds laten "verleiden" om van Mitsubishi Electric (nooit uitbreidingsissues mee gehad) over te stappen naar Samsung, maar ik voel dat precies aan als een "verkeerde" keuze nu.

Nu in het geval ik nog een "oude" binnenunit op de kop kan tikken, zit ik met een probleem met de installatie ervan. Ik kan wel zelf leidingen trekken/voorzien enzo, maar dat vacuum trekken, opstarten :-s  Zijn er airco installateurs die eventueel werken op andermans installatie (regio Oost  Vlaanderen?) want dat blijkt ook nog niet zo simpel te vinden te zijn.  Indien iemand een goeie contact heeft toevallig, dan verneem ik dit graag.

Iemand suggesties? Hoe zouden jullie verdergaan? 

Bedankt, groeten en houd jullie warm :)

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
3.454
Punten
113
serieuze binneunit dan, 1000€ ? Kan de buitenunit dat extra gevraagde vermogen aan ? 

3-4k voor single split... moeilijke installatie/zware unit ?

Persoonlijk zou ik toch eens verder kijken en offetes opvragen.

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Waarderingsscore
18
Punten
18
Mario_ zei:
serieuze binneunit dan, 1000€ ? Kan de buitenunit dat extra gevraagde vermogen aan ? 

3-4k voor single split... moeilijke installatie/zware unit ?

Persoonlijk zou ik toch eens verder kijken en offetes opvragen.

Het betreft gewoon een 5 tot 6 KW koeling binnenunit - prijzen van toestellen en installatie lijken mij OK, vermogen is geen issue -  maar daar gaat het hier niet echt over hé...

Van een andere installateur waar ik om info vroeg:

"alle airco merken zijn overgestapt naar een nieuw koudemiddel waardoor alle airco's die ouder zijn dan 2019 niet meer leverbaar zijn" 

ik bedoel hier niets "slecht" mee he, R32 vs R410A - kan je niet zomaar vervangen

Tom DV

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
78
Punten
48
Zoals mario reeds schreef. Een 6 kw binnentoestel bijplaatsen dan moet je al een redelijke buitenunit hebben wanneer daar al 3 binnenunits aan hangen.

Maar stel dat het koeltechnisch kan, vraag dan toch nog maar eens aan je installateur of hij niet wil rondhoren of hij deze niet ergens kan vinden.

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Waarderingsscore
18
Punten
18
Via NL dealers nog toestellen te bestellen blijkbaar. Eindelijk ook via Samsung bevestigd gekregen dat de toestellen nog op stock/leverbaar zijn.

Mijn installateur heeft mij dus gewoonweg "blazen" wijsgemaakt. Uitleg Samsung "ik weet dat die mens het heel druk heeft,  hij gaat hard tegenwoordig". WTF?! Voor de issues die ik al gehad heb van bij de installatie, mocht hij wel wat beter z'n best doen. En dan heb ik liever dat ze mij vlakaf zeggen; "interesseert mij niet jongen, trek uw plan" - service na verkoop, dat blijkt echt een moeilijke opdracht voor velen hé (ik zeg velen omdat dit niet de eerste keer is dat men ons met een nieuwe installatie opzadelt en ze nadien voor onderhoud/kleine issues hun kat sturen)... of dat nu ne chauffagist, frigorist, elektricien is..pfftt, 't is triestig gesteld.  0 de botten fier op hun werk nog.

Men ging mij een andere installateur aan de hand doen die het nodige in orde kan brengen. We shall c...

m1chaelm

Gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Waarderingsscore
165
Punten
63
Antwoord nu eerst eens op bovenstaande reacties. 

Hoeveel kw is het totaal van de huidige binnenunits en hoeveel kw is de buitenunit. Lijkt me sterk dat deze bij installatie 6kw 'te zwaar' is genomen om er nu nog een 6kw binnenunit op te kunnen monteren. 

Daarnaast is de leiding diameter van de lege aansluiting ook van belang.

Bovenaan