• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Airco installatie vergelijking Daikin vs Mitsubishi

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
98
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hallo iedereen.

Ik heb al even wat zitten rondzoeken en ik zit nu uiteindelijk te twijfelen tussen volgende 2 setups:

- Mitsubishi SCM71ZS-W + SRK60ZSX-W + SRK20ZS-W

- Daikin 3MXN68N + FTXM60N + CTXM15N

Dit om volgende redenen:
  • betrouwbare airco
  • 1 grote ruimte beneden van 66m2
  • de 2de unit is voor in de slaapkamer maar eerder bijzaak
  • split unit om te voorkomen dat er 2 buitenunits tegen deze gevel staan
  • split unit voor minder onderhoudskosten + 1malige indienststelling
  • betere SEER (hoewel de grote binnenunits altijd een stuk slechter scoren dan kleine)
  • de binnenunits kunnen maar aan 1 gevel geplaatst worden anders wordt de plaatsing erg bemoeilijkt

Voordelen Mitsu:
  • "Stuk" lagere SEER dan Daikin setup (SEER verschil van 1 tussen deze merken voor de binnenunits)
  • heeft een zelfreinigende werking
  • als ik me niet vergis wordt Mitsu gezien als betrouwbaarder dan Daikin?
  • Mooier design (al is dit net iets minder van belang)

Daikin:
  • FlashStreamer : dit zou bacterien en virussen neutraliseren.
  • Kan ik voor een 200 euro goedkoper aankopen.
  • Ik zie eigenlijk nooit Mitsu hangen voor residentiele toepassingen. Daikin lijkt daar altijd de "standaard".

Mijn vragen:
  • Heeft de afstand van de koelleiding veel invloed op de efficientie? Mijn idee was de buitenunit letterlijk aan de andere kant van de muur van de grote binnenunit te plaatsen. Een andere oplossing is deze op het dak plaatsen waar de unit meer uit het zicht zit maar dan heb ik waarschijnlijk toch minstens 5m leiding bij (dus meer gas en meer verlies). Is deze 5m leiding verwaarloosbaar qua verliezen?
  • Heeft de daikin niet zo een zelfreinigende functie?
  • Zal ik zonder een zelfreinigende functie meer onderhoud aan de binnenunits moeten doen? (als ik me niet vergis zag ik in de documentatie van daikin dat een bepaalde filter best om de 2 weken uitgekuist wordt). Of misschien zit zo een zelfreinigende functie ook op de Daikin maar is dit niet gemarketeerd.
  • Flashstreamer: ik heb geen allergien (getest) maar ik heb wel door het hele jaar door vaak last van verstopte neus en "een valling" wat best wel vervelend is. Heeft iemand ervaring met de flash streamer? Of is dit gewoon een marketing verhaaltje met weinig echte impact op de luchtkwaliteit? Ik zie iets soortgelijks bij de toplijn van Mitsu maar dat zijn dan een stuk duurdere, lompere en opvallendere binnenunits. De mitsu hierboven vernoemd heeft wel enkele passieve filters.
  • Om de buitenunit aan te sluiten zal ik via het dak een kabel moeten trekken. De dakbedekking is EPDM. Welk type kabel moet ik hiervoor gebruiken als ik dit gewoon op het plat dak wil "leggen"? Moet er extra bescherming zijn van deze kabel? 20A 3x2.5 zou voldoende moeten zijn. Ik neem aan naar een buitenstopcontact en niet rechtstreeks op de buitenunit? Ik dacht ook nog aan een soort voetjes onder de kabel te zetten zodat er geen problemen met de afwatering komen. Dat zal natuurlijk op 1 of andere manier bevestigd moeten worden zonder de EPDM te beschadigen (lijmen dus wrs)
  • Hoe stop ik best de randen rond de gaten naar buiten toe? Met PUR? Cement?
  • Zijn er andere dingen die ik over het hoofd zie?
  • Als de buitenunit op het dak staat op zo een trillingsdemping balk, de kamer er net onder, zal dit een vervelend geluid geluid geven? Of is dit eigenlijk onhoorbaar.

Alvast heel erg bedankt om al zo ver te lezen en hopelijk kunnen er mensen me verder helpen ;)
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
Alvast een antwoord op enkele van je vragen. 

Zelfreinigende werking, ik heb er geen ervaring mee maar dat lijkt mij eerder eenzelfde marketing verhaaltje als de flashstreamer. De interieurfilter reinigen is kinderspel van enkele minuten en de frequentie is afhankelijk van hoeveel stof er in je huis ronddwaald.

Wat betreft de lengte van de leidingen, volgens de technische info kan deze unit een totaal van 25 meter leiding hebben zonder deze te moeten bijvullen bij installatie. Dit wil zeggen dat er bij 2 meter leiding evenveel gas gebruikt wordt als bij 25 meter.  Dit heeft zo goed als geen effect op de werking. Het verschil tussen 2 meter en 5 meter leiding is echt nihil. Ik zou de buitenunit zeker niet op een plat dak plaatsen en ook niet tegen de gevel, wel op deftige voeten een 50 CM van de gevel af. Bij gebruik als verwarming kan dit anders een storend geluid geven in heel de woning. (Is waarschijnlijk heel persoonlijk, Ik ben bv heeeeeel gevoelig voor zoemende geluiden, zelfs de transfo in de warmeluchtblazer van de badkamer maakt mij gek!) Voedingskabel wordt best rechtsreeks op de buitenunit aangesloten. 

Wat de verdere vergelijking betreft tussen Daikin en Mitsubishi kan ik niet antwoorden, toen ik nog als monteur werkte plaatsen wij 95% Daikin en de andere 5% andere merken. Eigenlijk zelden defecten aan toestellen gezien. 

Even off topic, ik moet plots terugdenken aan de momenten waarbij we onderhoud deden bij kapperzaken. Werken bij een kapper lijkt mij zeer ongezond, als je daar onderhoud moest doen was je gegarandeerd 4 keer zo lang bezig als elders. Wat een vettigheid dat haarlak en aanverwanten daar achterlaat op de verdamper, filters en in de  afloop, onvoorstelbaar.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Mitsubishi heeft 2 lijnen, de Electric  en de Heavy Industries.

De Electric wordt door heel wat mensen aanzien als "het beste" terwijl die de Heavy Industries onder Daikin en General plaatsen

 

Denk dat de verschillen vrij klein zijn.

Wat je wel in acht kan nemen, is het net zoals verwarmen. Een kamer koel houden vraagt veel minder vermogen dan een kamer afkoelen. (en is tevens veel aangenamer) 

Verder geen echte kenner, maar voeding loopt van binnenunit mee naar buitenunit.

Luchtzuiverend, je gebruikt steeds binnenlucht, deze gaat dan door een filter. vrij normaal dat je die dan moet nakijken/vervangen. 
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Eeuuh, is het puntje "een stuk lagere SEER dan de Daikin setup" geen nadeel ipv een voordeel van de Mitsubishi...

Beiden kwalitatieve merken, ik zou voor de installateur kiezen waar je eventueel referenties van hebt.
 
Lid geworden
21 jan 2016
Berichten
41
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb ook enkele offertes lopen voor een duo split airco.

Al die snufjes zoals ionizer om schadelijke stoffen uit de lucht te halen is volgens mij verkooppraat.

Die SEER zou ik mij niet teveel aantrekken. Voor die enkele tientallen euro's dat je jaarlijks meer/minder gaat verbruiken mag dat toch niet de doorslag geven

Ik zou zeker een R32 koelvloesitof nemen dan ben je safe.

En kiezen voor een bekwame en nette installateur.

Heb al firma's gehad die enkel met LG werken waar je 10 jaar garantie krijgt op de compressor. Maar heb geen idee of LG nu een goed of slecht merk is als dat nog bestaat.

Ik vroeg ook hoe ze die buitenunit (ongeveer 35-40kg) gingen bevestigen aan mijn gevel want dat is baksteen met daarachter de spouw. Ze zeiden via een beugel met pluggen. Vond dat wel vreemd. Moet er voor zo'n zware last geen chemisch anker gebruikt worden???
 

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
98
Waarderingsscore
1
Punten
8
Alvast dikke merci voor de reacties!
Tom DV zei:
Alvast een antwoord op enkele van je vragen. 

Zelfreinigende werking, ik heb er geen ervaring mee maar dat lijkt mij eerder eenzelfde marketing verhaaltje als de flashstreamer. De interieurfilter reinigen is kinderspel van enkele minuten en de frequentie is afhankelijk van hoeveel stof er in je huis ronddwaald.

Wat betreft de lengte van de leidingen, volgens de technische info kan deze unit een totaal van 25 meter leiding hebben zonder deze te moeten bijvullen bij installatie. Dit wil zeggen dat er bij 2 meter leiding evenveel gas gebruikt wordt als bij 25 meter.  Dit heeft zo goed als geen effect op de werking. Het verschil tussen 2 meter en 5 meter leiding is echt nihil. Ik zou de buitenunit zeker niet op een plat dak plaatsen en ook niet tegen de gevel, wel op deftige voeten een 50 CM van de gevel af. Bij gebruik als verwarming kan dit anders een storend geluid geven in heel de woning. (Is waarschijnlijk heel persoonlijk, Ik ben bv heeeeeel gevoelig voor zoemende geluiden, zelfs de transfo in de warmeluchtblazer van de badkamer maakt mij gek!) Voedingskabel wordt best rechtsreeks op de buitenunit aangesloten. 

Wat de verdere vergelijking betreft tussen Daikin en Mitsubishi kan ik niet antwoorden, toen ik nog als monteur werkte plaatsen wij 95% Daikin en de andere 5% andere merken. Eigenlijk zelden defecten aan toestellen gezien. 

Even off topic, ik moet plots terugdenken aan de momenten waarbij we onderhoud deden bij kapperzaken. Werken bij een kapper lijkt mij zeer ongezond, als je daar onderhoud moest doen was je gegarandeerd 4 keer zo lang bezig als elders. Wat een vettigheid dat haarlak en aanverwanten daar achterlaat op de verdamper, filters en in de  afloop, onvoorstelbaar.

In mijn huis dwaalt er wel wat stof rond aangezien wij 2 grote honden hebben. We moeten elke week dweilen.

Wat betreft het gas: mijn idee was dat als je dezelfde hoeveelheid gas had op een grotere lengte dat dit misschien minder efficient zou zijn aangezien die mss minder koude/warmte kan verplaatsen. Niet dus?

Ik ben ook nogal gevoelig aan geluiden, ik begrijp wat je bedoelt. De airco zal bij ons nooit als verwarming gebruikt worden aangezien we al een warmtepomp hebben met diepteboringen. Heb je een voorbeeld van wat je bedoelt op deftige voeten (beugels voor tegen muur en op dak genoeg gevonden maar dit heb ik nog niet gezien)? En waarom zou je dit 50cm van de grond doen? Dan moet ik wrs ook een soort "funderingske" maken zodat dit niet kan weg/scheef zakken?

Ivm de kapper: euh al die chemicalien in die spuitbussen...kan toch nooit gezond zijn he ;)

EDIT: Zelfreinigende werking: dit is een programma om de binnenunit zelf te "reinigen" om te voorkomen dat er schimmels in komen als deze niet draait.
Mario_ zei:
Mitsubishi heeft 2 lijnen, de Electric  en de Heavy Industries.

De Electric wordt door heel wat mensen aanzien als "het beste" terwijl die de Heavy Industries onder Daikin en General plaatsen

 

Denk dat de verschillen vrij klein zijn.

Wat je wel in acht kan nemen, is het net zoals verwarmen. Een kamer koel houden vraagt veel minder vermogen dan een kamer afkoelen. (en is tevens veel aangenamer) 

Verder geen echte kenner, maar voeding loopt van binnenunit mee naar buitenunit.

Luchtzuiverend, je gebruikt steeds binnenlucht, deze gaat dan door een filter. vrij normaal dat je die dan moet nakijken/vervangen. 

Weeral wat bijgeleerd. :) Het verschil tussen HI en Electric is vaak niet zo duidelijk aangegeven. HI klinkt toch net wat robuster eigenlijk ;)

Ik begrijp wat je bedoelt met de kamer koel houden (door gebruik van screens, ...). De grote raampartijen zijn wel in het westen. We zijn nog aan het bekijken wat we hiermee gaan doen. Maar als het buiten 30 graden is wordt het dat binnen uiteindelijk ook en ik kan niet zo goed tegen de warmte :) net als mijn honden ^^
m1chaelm zei:
Eeuuh, is het puntje "een stuk lagere SEER dan de Daikin setup" geen nadeel ipv een voordeel van de Mitsubishi...

Beiden kwalitatieve merken, ik zou voor de installateur kiezen waar je eventueel referenties van hebt.

Oeps :) Het is dus omgekeerd. De SEER van de Mitsu is ongeveer 1 beter :)

Wat betreft installatie zou ik dit zelf doen en de opvulling/indienststelling laten doen. Dit aangezien de prijs van de units apart al 1000 euro goedkoper zijn als ik ze zelf koop.
Dus dezelfde F-gassen installateur zou de indienststelling doen onafhankelijk van het merk. Referenties daarvan heb ik :)
morse75 zei:
Ik heb ook enkele offertes lopen voor een duo split airco.

Al die snufjes zoals ionizer om schadelijke stoffen uit de lucht te halen is volgens mij verkooppraat.

Die SEER zou ik mij niet teveel aantrekken. Voor die enkele tientallen euro's dat je jaarlijks meer/minder gaat verbruiken mag dat toch niet de doorslag geven

Ik zou zeker een R32 koelvloesitof nemen dan ben je safe.

En kiezen voor een bekwame en nette installateur.

Heb al firma's gehad die enkel met LG werken waar je 10 jaar garantie krijgt op de compressor. Maar heb geen idee of LG nu een goed of slecht merk is als dat nog bestaat.

Ik vroeg ook hoe ze die buitenunit (ongeveer 35-40kg) gingen bevestigen aan mijn gevel want dat is baksteen met daarachter de spouw. Ze zeiden via een beugel met pluggen. Vond dat wel vreemd. Moet er voor zo'n zware last geen chemisch anker gebruikt worden???

ionizer/flash stream: jup dat is ook beetje mijn vrees. Maar ik heb niks tegen de luchtkwaliteit binnen verbeteren, vandaar dat ik me afvroeg of iemand hier ervaring mee heeft :)

Ivm SEER: je hebt waarschijnlijk gelijk. Je weet natuurlijk niet wat de energiekost in de toekomst wordt.  En over hun aangegeven jaarlijks verbruik heb  ik toch ook mijn twijfels. misschien lijkt het dan maar enkele tientallen euros met een "back of the envelope" berekening maar komt het uiteindelijk toch op een stuk meer op de factuur.
Maar je hebt gelijk dat enkele tientallen euros niet de doorslag mag geven anders zet je beter helemaal geen airco :)

Beide zijn R32. Voor alle nieuwe toestellen lijkt dit toch een standaard.

LG bestaat zeker nog. Ik had eerst naar LG gekeken. Maar dat zou (van horen zeggen van verschillende installateurs) toch een stuk onbetrouwbaarder zijn dan Daikin en Mitsu. Probleem daar was een leverancier vinden die 6KW+1,5/2,0/2,5KW combineert (de toestellen zonder plaatsing dus)  samen met een buitenunit die krachtig genoeg is. De buitenunit apart vinden was geen probleem, de binnenunits apart en 1 binnenunit van 6KW lukte me niet of de prijs was zoveel hoger dat ik voor enkele honderden euros toch een Daikin/Mitsu kan plaatsen (en ik wil ook niet bij 3 verschillende leveranciers gaan bestellen ;) ). LG heeft naar mijn smaak wel een iets mooier design. Maar ik heb letterlijk nog nooit ergens LG gezien. Ik zie overal Daikin terugkomen. Dat wil natuurlijk nog niet alles zeggen.
10 jaar op de compressor maar wat met andere componenten? Dat is dacht ik ook 5 jaar uiteindelijk.

Wat betreft het bevestigen van 35 a 40 kilo via pluggen en een beugel: daar maak ik me echt geen zorgen om eigenlijk. De last is vooral neerwaarts (ik weet niet of dit de juiste terminologie is :p). Dus het is eigenlijk alsof de unit op je muur staat. De pluggen dienen alleen om er voor te zorgen de beugel niet uit de muur kan schuiven. Radiatoren worden ook aan een muur bevestigd en met de hoeveelheid water dat daar nog bijkomt zit je gemakkelijk over dat gewicht. Maar chemisch anker kan ook altijd als je dat liever hebt :)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Met koel houden bedoel ik de airco op laten staan. Ipv pas op te zetten als het reeds te warm is. 
 

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
98
Waarderingsscore
1
Punten
8
Mario_ zei:
Met koel houden bedoel ik de airco op laten staan. Ipv pas op te zetten als het reeds te warm is. 

Ja. Dat is ook de bedoeling. Net telkens aan en uit. Bij de warmtepomp is dit ook het geval. Dit blijft op een constante temperatuur.

EDIT: niemand ervaring met LG?
 
Lid geworden
21 jan 2016
Berichten
41
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nu bel ik vandaag naar een airco installateur in de omgeving en zij installeren het Japanse merk general

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Iemand hier ervaring mee?

https://www.generalbenelux.com/

Over general:

Het Japanse merk General is marktleider op het vlak van airconditioning en warmtepompsystemen met activiteiten in meer dan 120 landen.

We optimaliseren deze technieken al meer dan 40 jaar. Die knowhow resulteert vandaag in warmtepompen met de hoogste jaarrendementen in de markt, ook bij vriestemperaturen. Onze warmtepompen halen allemaal met gemak de SPF 4 norm.

Is dat misschien General Fujitsu?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
General hoort idd in het rijtje van de beteren. 

Mitsubishi, Daikin, General...

 
 
Lid geworden
21 jan 2016
Berichten
41
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mario_ zei:
General hoort idd in het rijtje van de beteren. 

Mitsubishi, Daikin, General...

 

Thx

Ik zie nu ook dat Fujitsu niet hetzelfde is al General, ook wel Japans

Ik heb ook even vergeleken tussen General-Fujitsu en LG

De specs tussen General en Fujitsu zijn bijna identiek voor een buitenunit 4KW

Beide hebben dezelfde (S)EER / (S)COP en die van LG zit daar toch enkele decimalen onder

Niet dat mij dat stoort maar de meeste installateurs/zelfstandigen installeren weinig LG tenzij diegene die met onderaannemers e.d. werken.
 

heysemats

Nieuw Lid
Lid geworden
11 jan 2012
Berichten
76
Waarderingsscore
19
Punten
8
Bekijk ook eens Panasonic naar scop en deze waarden zeker bij de betere. 
 
Lid geworden
3 jun 2019
Berichten
154
Waarderingsscore
14
Punten
18
Wij verwarmen en koelen met een Daikin toestel (althans nu nog, want we verhuizen eind juni).

In het begin (15 jaar geleden) stond de buitenunit op een plat dak afgewerkt met zink. Ik noemde het mijn helicopter, maakte toch een ambetant lawaai... En ben daar ook gevoelig voor 
biggrin.gif


We hebben dan de buitenunit verhuisd naar beneden.

Groeten
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
General is van de Fujitsu-general groep.

Verder is er aan een airco wel meer dan enkel die technische specificaties.  Om te vergelijkne..... Je hebt ook smartphones met 128gb en 8gb die geen 100€ kosten.  En toch verkiest men een Samsung die 4 keer zoveel kost. 

Tevens is een mooie en propere installatie/afwerking ook tof.
 
Lid geworden
21 jan 2016
Berichten
41
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mario_ zei:
General is van de Fujitsu-general groep.

Verder is er aan een airco wel meer dan enkel die technische specificaties.  Om te vergelijkne..... Je hebt ook smartphones met 128gb en 8gb die geen 100€ kosten.  En toch verkiest men een Samsung die 4 keer zoveel kost. 

Tevens is een mooie en propere installatie/afwerking ook tof.

Klopt, ik zou kiezen voor de propere installatie en afwerking

Dit kan je van offertes weliswaar niet afleiden. Het enige zijn reviews of mond op mond reclame.

 
 

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
98
Waarderingsscore
1
Punten
8
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Daikin. :)

Bedankt voor de reacties!
 
Lid geworden
3 mei 2014
Berichten
172
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mitsubishi Electric (MBE) is zeker zo goed als Daikin. Daikin is wel beter in marketing en zoals al aangehaald, je ziet het veel hangen en mensen zijn kuddedieren dus neemt men sneller Daikin.

MBE is daarentegen wel goedkoper, en vooral, het is veel "opener" dan Daikin. Als je naar Daikin belt krijg je het antwoord "praat met uw installateur". Bij MBE krijg je een iemand met duidelijk kennis van zaken die u verder helpt ongeacht. Ook zijn alle datasheets, installatie handleidingen, duidelijk overzicht van hun producten (compatibiliteit) eenvoudig online beschikbaar. Dat was voor mij de reden om voor MBE te kiezen.

Als je alles laat instaleren, een blind vertrouwen hebt in uw installateur en kostprijs niet zo relevant is dan zit je met Daikin zeker goed.  maar wil je zelf toch wat meer controle over wat er wordt geplaatst (of wil je zelf zaken in de hand nemen zoals aansluiting op domotica enzo) en wil je  vooral wat goedkoper uitkomen is MBE een beter keuze.
 

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
98
Waarderingsscore
1
Punten
8
JohnKnx zei:
Mitsubishi Electric (MBE) is zeker zo goed als Daikin. Daikin is wel beter in marketing en zoals al aangehaald, je ziet het veel hangen en mensen zijn kuddedieren dus neemt men sneller Daikin.

MBE is daarentegen wel goedkoper, en vooral, het is veel "opener" dan Daikin. Als je naar Daikin belt krijg je het antwoord "praat met uw installateur". Bij MBE krijg je een iemand met duidelijk kennis van zaken die u verder helpt ongeacht. Ook zijn alle datasheets, installatie handleidingen, duidelijk overzicht van hun producten (compatibiliteit) eenvoudig online beschikbaar. Dat was voor mij de reden om voor MBE te kiezen.

Als je alles laat instaleren, een blind vertrouwen hebt in uw installateur en kostprijs niet zo relevant is dan zit je met Daikin zeker goed.  maar wil je zelf toch wat meer controle over wat er wordt geplaatst (of wil je zelf zaken in de hand nemen zoals aansluiting op domotica enzo) en wil je  vooral wat goedkoper uitkomen is MBE een beter keuze.

Mitsu HI kwam ongeveer hetzelfde uit als Daikin. Maar bij MBE kwam de prijs toch altijd een stuk hoger uit. En ik vond ook geen webshop waar de componenten kon kopen wat voor Daikin en HI wel zo is. Of de prijzen lagen dus zoveel duurder. Gewone kitjes vind je wel maar als je een specifiek combo nodig hebt zoals ik dan lukt het niet. (hetzelfde voor LG: ik vond het dan wel maar dan was het prijsverschil mss nog 600 euro, dan koop ik toch liever een Daikin ;) )
 
Lid geworden
3 mei 2014
Berichten
172
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wel vreemd want ik ervaarde hier het omgekeerde. MBE  goed te krijgen online, heel wat aanbod en meestal goedkoper dan Daikin (natuurlijk, geen appelen met peren vergelijken). Bij Daikin het gevoel dat men meer inzet alles te pushen via de installateur. Online bij MBE ook alles te vinden waarbij je bij Daikin toch vooral  op die happy-family foldertjes met 0,0 aan info stoot.  Maar goed als je Daikin goedkoper kon vinden met alle info, dan moet je inderdaad niet twijfelen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
MBE heb ik ook telkens duurder bevonden
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan