AI antwoorden op bouwinfo.

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
2.937
Punten
113
Ik merk stilaan dat er topics beginnen te verschijnen waar antwoorden opgezocht worden met AI en dan gepost. Voor mij leest dat onprettig en generiek. Bijkomstig missen ze de pointe waar het écht over gaat. Persoonlijk vind ik dit een verschraling van de gesprekken. Als je niet spontaan zelf een goede oplossing voor een probleem naar voren kan schuiven, waarom zou je je dan op die manier mengen in de discussie. Wat is jullie idee daar over?

Ik post bewust geen voorbeelden om forumleden niet aan de schandpaal te nagelen. Maar ze zijn er wel.

Grootste probleem is nog dat er waarschijnlijk foute antwoorden zullen gegeven worden,
Het bouwt die antwoorden ook op basis van wat op bouwinfo (en z’n concurrenten) te vinden is, en aan de discussies die hier voorbijkomen te zien is het lang niet allemaal even juist of zwart-wit.
Het recycleert dus fouten.
Dat is met googelen niet anders, maar na enkele links aan tegenstrijdige informatie weet je dat er iets fout zit, terwijl een AI met stelligheid 1 richting zal kiezen en als waarheid poneren. Nu, dat zal ook wel verbeteren en nuance tonen of zeggen ‘ik weet het niet zeker’, verwacht ik.

Misschien toch ook wel even: AI bestaat sinds 1956. Al in de jaren ‘80 was er aan de VUB een groep prof. bezig met AI-onderzoek.

Waar jullie over bezig zijn is generatieve AI. En dan eigenlijk zelfs voornamelijk LLM. Dat is zo’n ontzettend klein onderdeel van de immense wereld van AI. Alsof je de volledige bouwsector reduceert tot Domotica 😇
maar nu is het wel het moment en het "item" dat in ons strot wordt geramd natuurlijk ;-)

Alles is ook AI. Vanmorgen op de radio dat IKEA gaat kijken met een AI camera hoeveel etensresten er achter blijven zodat de porties kunnen worden aangepast.

Dat is geen AI, dat is een visie systeem gekoppeld aan een database. Dat konden we 20 jaar geleden al...

Zo een visie systeem moest getraind worden om het verschil tussen een serviette en aardappelpuree te herkennen. Die AI is niet alleen vertrouwd met beide concepten maar kan ze ook onderscheiden door visuele merkers zoals schaduwen, textuur, consistentie, enz zonder bijkomende training.

Maar je hebt wel gelijk in het feit dat A.I. op alles geplakt wordt dat geen A.I. is.

Misschien toch ook wel even: AI bestaat sinds 1956. Al in de jaren ‘80 was er aan de VUB een groep prof. bezig met AI-onderzoek.

Waar jullie over bezig zijn is generatieve AI. En dan eigenlijk zelfs voornamelijk LLM. Dat is zo’n ontzettend klein onderdeel van de immense wereld van AI. Alsof je de volledige bouwsector reduceert tot Domotica 😇
ik kreeg in de jaren 90 ook al les over AI, dat heette toen neurale netwerken. Men nodigde op de universiteit een Nederlander uit om dat te komen geven. Dat heeft toen mijn punten wat opgekrikt :)

Bij Ikea kan het evengoed een getrainde beeldanalyse toepassing zijn als via deep learning.

• Leuk
Waarderingen: BnB2
Hoe ver zijn we nog van automatisch voorgestelde antwoorden door AI op dit forum?
Nog heel ver. Veel vragen gaan over zo'n specifieke problematieken in verbouwingsprojecten dat AI daar 1/ (momenteel nog) onvoldoende data voor heeft en de vraag kan gesteld worden of al die data ooit gaan samenvallen hiervoor en 2/ die niet zelfstandig kan interpreteren in die toepassingen wegens geen doorleefde kennis en 3/ geen menselijke peer-to-peer ervaringen of meningen kan delen.

Heel veel AI antwoorden kan je zelf elders vinden als je maar een duidelijke prompt ingeeft met voldoende parameters en context. In die zin is het misschien wel een opportuniteit voor bouwinfo om bouwgerelateerde AI diensten aan te bieden of voor te stellen, net voor die toepassingen waar het wel dienstig kan zijn. Ik zou dat misschien zelfs wenselijk vinden met de webneuron die bouwinfo wil zijn in het bouwproces van z'n bezoekers.

In de bouw is er weinig zwart wit, er zijn altijd meerdere goeie manieren en verschillende werkwijzen...
+1, maar dat heb je ook bij code te schrijven. Ben momenteel bezig met een nieuwe website bouwen, maar hoe dikwijls m'n custom css in wordpress al aangepast is.

AI bestaat sinds 1956.
Een ander belangrijk AI moment in de geschiedenis is 1450. Toen heeft kennis ook een onwaarschijnlijke stap vooruit gezet inclusief een duidelijke breuk met het verleden. En tienduizenden werklozen tot gevolg in heel Europa. Tijdens de volle renaissance was daar ineens de uitvinding van de boekdrukkunst. Kennis over vele onderwerpen werd ineens beschikbaar voor een zeer groot publiek en dat viel toen ook samen met grote maatschappelijke veranderingen. Duizenden monniken en copiïsten waren plots niet meer relevant. Zelfs afbeeldingen konden massaal gereproduceerd worden. De clerus was ook ineens niet meer de belangrijkste leverancier van boeken. Misschien niet de AI die we vandaag kennen, maar wel een AI moment in de toenmalige wereld.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan