Agrarisch gebied - wat kan en kan niet?

Lid geworden
7 feb 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik ben letterlijk al een ganse namiddag op zoek naar een duidelijke uitleg/regelgeving ivm agrarisch gebied en heb nog steeds geen duidelijk antwoord op een paar eenvoudige vragen. Op ruimetlijkeordening.be vind ik niets dat van toepassing is, en voor de rest heb ik nog geen concrete informatie gevonden. En in het gemeentehuis raak ik nog niet direct wegens lastige openingsuren :] Hopelijk weet er hier iemand meer van...

Het gaat over een stuk grond van 1ha met als bestemming landschappelijk waardevol agrarisch gebied.

1. zijn we verplicht van hierop landbouw te bedrijven?

2. kunnen we er zonder vergunning/melding een paar geiten of andere grazende dieren op zetten?

3. is er een vergunning nodig voor het planten van laagstammige fruitbomen?

4. kunnen we het stuk als tuin gebruiken? (dwz bloemen/struiken planten, kleine paadjes in tegel aanleggen)

Lid geworden
24 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
1. neen

2. ja

3. neen

4. ja

Lid geworden
7 feb 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
dank voor de snelle reactie, die mijn vermoeden bevestigt; op basis waarvan kom je eigenlijk tot deze antwoorden? Is het simpelweg gesteld zo, dat alles wat niet expliciet vermeld staat in de VCRO als zijnde niet toegelaten, toegelaten is?

Lid geworden
24 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb zelf 1.2 ha grond in een waardevol agrarisch gebied.

Wat je wel mag doen: gebouwen slopen en herbouwen, bomen planten, paarden, geiten, schapen, kippen whatever...

Wat je niet mag doen: gebouwen bijplaatsen, bomen omkappen zonder vergunning, grote verhardingen plaatsen (kleine paden mag wel).

2 weken geleden heb ik nog 19 bomen geplant en ik krijg zelfs 4 EUR per aangeplante boom terug van de gemeente.

groeten,

Lid geworden
15 nov 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
beetje nuanceren:

1) ja, 't is te zeggen je mag die grond enkel gebruiken voor 'landbouwactiviteiten' (alles wat je omschrijft is ok, maar je mag er bvb. geen motorcrossterrein van maken - maar enig gezond verstand had je dat ook wel al gezegd)

2) neen - beslagnummer aan te vragen bij dgz (tenzij je dat al hebt), maar dit is niet aan de grond maar aan de eigenaar gebonden

3) neen (maar in combinatie met grazers zou ik hoogstammen nemen ;o) + je krijgt er subsidies voor (google boomgaardenstichting voor aanvraagformulier

4) ja, maar hou het proper (zie 1) zodat 'tuin' als het in vakjes zou moeten gestopt worden, in categorie 'landbouw' gaat vallen, en niet in 'recreatie'

w

Bovenaan