• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Afwerking zolder, stappenplan hulp gevraagd

Zoeloe1980

Nieuw Lid
Lid geworden
31 jul 2018
Waarderingsscore
1
Punten
8
Dag Allemaal,

Omwille van plaatsgebrek en opgroeiende kids hebben we besloten om onze zolderruimte gedeeltelijk aan te passen naar bureau/gaming room.
Momenteel is de zolder opgedeeld in 3 gedeelten en zijn er slechts 3 lichtpunten voorzien en een tweetal stopcontacten.
Het dak is reeds geïsoleerd en er is reeds een mooie degelijke trap voorzien naar de zolder toe.

We wouden nu de schuine wanden laten afwerken met gyproc , maar weten niet goed welke stappen we moeten volgen.

- de gewone rechte muren ( zijn momenteel gewoon binnenmuur blokken) - kunnen we deze best laten pleisteren en dan enkel de schuine wanden en plafond in gyproc afwerken, of kunnen we best alle wandelen en plafonds met gyproc laten doen.
- de vloeren, momenteel ligt er gewoon een betonnen dek, dienen we dit te laten afwerken met OSB platen en dan hierop vinyl afwerking of laminaat?
- Momenteel zijn er in de zijgevels 2 (kleinere ramen) voorzien, is nog een bijkmende velux misschien aan te raden?
- hoe krijgen we best internetsignaal tot op de zoder, op de kinderkamers is een vaste internet aansluiting en staat tevens een wifiversterker, gezien de gaming activiteiten zal de zolder goed wifi signaal dienen te hebben - kunnen we best werken met powerlines of toch proberen de kabel tot boven te brengen?
- Aangezien er nu weing stopcontacten zijn, is dit veel werk voor een elektricien om bijkomende stopcontacten te voorzien? We hebben momenteel drijfkracht thuis, dus we hebben wel "vermogen" genoeg....

Het gaat om zo'n 50 m2.

Heeft iemand enig idee naar kostprijs toe wat dit zou kosten.

Moet ik in grootorde denken van 5000 € - 10.000 € - 15.000 €..?

Dank alvast voor jullie hulp.

Gr,

Kevin

1. gaat afhangen van of je een pleisterman vindt die zo'n klein taakje ziet zitten. Anders is gyproc kleven en de naden laten afwerken mss handiger.
2. beton of chape?
3. hoeveel licht komt er nu binnen?
4.powerlines vond ik onvoldoende voor gaming. Kan je niet nog ergens een utp doortrekken? of zo'n mesh systeem? Daar ken ik wel niets van.
5. hangt af van de opbouw en hoeveel stopcontacten er al op 1 kring zitten.

Beetje foto's kunnen helpen met het inschatten.

- Ik ken wel een goede pleisteraar die me wel een plezier wil doen, dus dat zal het probleem niet zijn, ik vraag me gewoon af wat het beste ( en het voordeligste ) zou zijn, pleisteren of gyproc..

- ligt nu enkel betonnen dek

- licht inval is best ok

- Zal straks een aantal foto's bezorgen

Ik denk dat je met 5k al ergens komt.
Ik heb van de zolder 2 slpkmrs gemaakt van 20m2 excl de ingemaakte kasten in het schuine stuk.
Volledig geïsoleerd, met plagyp systeem gewerkt en overal gyproc er tegen.
Dan een tussen muur 8lm op 2.5m hoog en in beide kamers apart licht en elk een kring van 5 dubbele stopcontacten/utp/coax. Beide slpkmr hebben 8lm ingemaakte kasten door schrijnwerker gemaakt. Vloer is opnieuw gechaped en ondervloer en laminaat erop. Beide een radiator t33 En dakstructuur heb ik de trek balk verhoogd naar 2.50m en 11 steico balken in de plaats geplaatst. Alles zelf gedaan voor 12 a 13k incl btw.

Ik zou in dit geval ook de zijwanden uitkleven met gyproc. Waarom? Dan heb je overal "droge afwerking" en kan je direct verder zonder droogtijd van de pleister. Als je dan toch ook gaat voor een osb afwerking van de vloer in plaats van chape.
Nadeeltje: je zal iets langere vijzen moeten gebruiken om dingen op te hangen in die muren en je zit met holle stukken tussen plaat en metselwerk. Tenzij je op cruciale plaatsen die je vooraf zou kennen een extra dot kleefgips zou aanbrengen.

En vergeet ik ook nog 2 veluxen van 1m2 of 0.6.

Joeri, maar je hebt natuurlijk veel zelf gedaan, ik heb helaas 2 complete linkerhanden en zal alles moeten laten doen..... als ik boven zou laten chappen vraag ik me af ( misschien stomme vraag) , hoe geraken ze tot op zolder in een huis dat reeds ( op de zolder na dan) is afgewerkt?

Joeri, maar je hebt natuurlijk veel zelf gedaan, ik heb helaas 2 complete linkerhanden en zal alles moeten laten doen..... als ik boven zou laten chappen vraag ik me af ( misschien stomme vraag) , hoe geraken ze tot op zolder in een huis dat reeds ( op de zolder na dan) is afgewerkt?
Dat maakt het inderdaad allemaal wat duurder. Op zich ben ik en vele mensen wel van het pipi langkous type; ik heb het nog niet gedaan dus ik denk dat ik het kan ☺️.
10 jaar geleden deed ik enkel stopcontact aansluiten en had ik bang van de kast. 3 weken geleden heb ik er zelf 2 volledig nieuwe gehangen.
Gewoon doen en zie je dat het soms wel simpel is (veel ook niet 🤣).
Ik heb heel veel zelfstudie via Google/youtube en bouw info enorm veel enkel maar door te lezen op andere onderwerpen waar ik puntjes uithaalde.
Qua chappe zijn er wel wat verschillende opties van slangen op de trap tot zolder toe tot via de raam met een pomp van buitenaf. Is maar net wat kostprijs mag zijn.

Believe me.... het is veiliger voor iedereen dat ik overal met mijn handen vanaf blijf.. kostprijs, zal dan offerte aanvragen voor verschillende opties : Stuccen of alles Gyproc en vloer met OSB of met chappe... opbouw moet liefst wel zo laag mogelijk blijven.... geen idee hoeveel chappe er moet worden voorzien op een zolder en hoeveel ruimte zo'n OSB opbouw in beslag neemt....

Ik zou "droog" werken. Je wil niet al dat vocht nu in een afgewerkte woning. Ook met 2 likerhanden kan je daar wel wat helpen. Alles moet bv naar boven gedragen worden. Mee helpen vasthouden of iets aangeven. Dit kan een verschil maken of een anneemer 1 of 2 mensen moet sturen.

OK, droog werken geniet dus voorkeur, stucwerk zal inderdaad moeten drogen en dat is dan misschien inderdaad niet ideaal. Enig idee hoe lang een aannemer bezig zou zijn om 2 ruimtes te voorzien van gyproc wanden en plafond, en daarnaast OSB vloer te voorzien. Het betreft 2 ruimtes van elk zo' n 25m2..

Ik zou "droog" werken. Je wil niet al dat vocht nu in een afgewerkte woning. Ook met 2 likerhanden kan je daar wel wat helpen. Alles moet bv naar boven gedragen worden. Mee helpen vasthouden of iets aangeven. Dit kan een verschil maken of een anneemer 1 of 2 mensen moet sturen.

Zoals Mario aangeeft kan je idd veel helpen met aangeven of de trappen doen wat al uurloon uit spaart.
Qua chappe is het afhankelijk hoe je welfsels zijn berekend maar zie net dat je droge optie verkiest.
Afhankelijk van welke regio, hier in de Kempen zijn er wel wat schrijnwerkers die gyproc en zolder renovatie mee doorpakken. Heb je enkel nog elektricien nodig of dat schrijnwerker wel iemand in onderaanneming kent.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan