• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Afwerking veranda : vloer + nieuw schuifraam + extra deur

Lid geworden
3 apr 2006
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
1. Mijn terras bestond uit een gewapende vloerplaat van zo’n 20 à 30 cm dik, waarop een terrastegel is geplaatst. Omdat we niet overtuigd waren van de sterkte van deze vloerplaat om er een veranda op te plaatsen (volgens de berekeningen van de verandabouwers was deze wel sterk genoeg) en omdat we -igv plaatsen nieuwe funderingen- een iets grotere veranda konden plaatsen (+ met schuine kant), hebben we besloten ons niet te houden aan het bestaande terras. Bijgevolg hebben we een deel van het terras (en het voetpad rondom) uitgebroken om de fundering te gieten voor de veranda. Vervolgens werden de arduinen geplaatst (blauwe hardsteen), aan 1 zijde bovenop een nieuw gemetst muurtje. Uiteindelijk werd de veranda geplaatst door de firma.

2. Alvorens mij te wenden tot een aannemer voor de afwerking had ik graag geweten waarop te letten zodat ik sterker sta bij de contactname. Vandaar had ik graag jullie deskundig advies.

3. De bedoeling is dat de veranda zonder opstap overloopt in de living en de keuken. De veranda is hiervoor op de juiste hoogte geplaatst zodat de vloer op dezelfde hoogte kan gelegd worden als deze van de bestaande woning (living en keuken).

Graag hadden we een doorgang (deur) gemaakt tussen de keuken en de veranda. Hiervoor dienen we het bestaande raam te vervangen door een kleiner + een deur (opening te maken). Ook het huidige schuifraam van de living dient te worden vervangen door een nieuw aangezien we geen opstand wensen (= de rail waarop het schuifraam momenteel rolt).

4. Met wat dienen we rekening te houden bij deze veranderingen ?

a. Kan de arduin (blauwe hardsteen) onder het huidige schuifraam living zomaar verwijderd worden om het mogelijk te maken de nieuwe rail van het nieuwe schuifraam te plaatsen ? Hoe moet deze dan geplaatst worden ? Eerst een plastiek leggen tegen het vocht en vervolgens de rail in beton plaatsen ?

b. Bestaat er een systeem zodat geen rail dient geplaatst te worden maar zodat wij ’s winters toch de veranda afdoende kunnen afsluiten ?

c. De waterkerende laag (DPC) in de buitenmuur ligt lager dan deze van de binnenmuur, nl iets lager dan de bovenzijde van de arduin. Kan dit geen problemen geven wanneer we de vloer veranda op dezelfde hoogte leggen als de woning ? Hoe kan dit eventueel opgelost worden ?

d. Juist boven de waterkerende laag zijn vertikale openingen gelaten tussen de gevelstenen. Wanneer de vloer veranda op dezelfde hoogte zal geplaatst worden als de woning, zullen deze openingen afgedekt worden doordat we (waarschijnlijk) een plint tegen de gevelsteen zullen plaatsen. Mag dit zomaar ?

e. Onder de arduinen van de veranda is niets geplaatst om eventueel water dat tussen 2 arduinen sijpelt, naar buiten af te voeren. Wel zijn alle voegen tussen de arduinen met silicone afgedicht. Is dit voldoende ?

f. Hoe kan best de vloer veranda gelegd worden ? Zelf zou ik de bestaande terrastegels + chape uitbreken zodat een plastiek kan gelegd worden en er voldoende hoogte is alvorens een nieuwe chape + vloer te leggen.
 
Lid geworden
25 mrt 2006
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
zeker plastic folie leggen goed omhoog tegen de ramen van de veranda alvorens te chappen .

indien mogelijk onderin folie dan isolatie dan chap

die stootvoegen in de buitenmuur daar komt geen water meer uit na plaatsing veranda omdat veranda wordt ingeslepen boven het dak.

misschien een paar bijboren naast veranda voor verluchting spauw



voor de vloer mooi op dezelfde hoogte te laten doorlopen zonder opstap kan je de schuiframen voorzien van een chaplat zodat de schuivende vleugel tussen de vloer schuift

dus kan de blauwe steen weg en hieronder paar stenen metsen nadien komt de chap eronder of ertegen nog vragen stuur maar een mail groetjes
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan