• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Afwerking terras blauwe steen

Lid geworden
23 aug 2011
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het voltooien van ons terras in blauwe steen komt in zicht...



zoals je je kan zien op de foto's zal er in het midden een soort pad liggen naar de tuin. Links en rechts hiervan komt een strook siergrind.



bij aanleg van het dek wist ik nog niet hoe de afwerking exact ging gebeuren maar dit zal dus met de strook grind gebeuren.



rondom komt nog een boordsteen in blauwe steen. (Enkel buitenkader)



kan ik de chape onder het grind gewoon laten liggen, zoals het nu is? Of is het noodzakelijk dit weg te halen, evt te verbrijzelen als onderlaag voor het grind?

Bekijk bijlage 13899
 

Bijlagen

  • image_357.jpg
    image_357.jpg
    48 KB · Weergaven: 5
Lid geworden
2 jan 2009
Berichten
3.425
Waarderingsscore
1
Punten
0
Waarmee liggen je tegels vastgewerkt aan de zijkant? Als het antwoord niets is, dan daar eerst iets aandoen.



En ik wil niet cru overkomen, maar het opmaken van een plan op voorhand kan dit soort problemen/noodoplossingen vermijden.
 
Lid geworden
23 aug 2011
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
0
De stenen liggen overal vol in de mortel.

De boordsteen komt er louter voor het afgewerkt beeld.



Ook zonder boordsteen gaat dit terras nergens heen hoor.



Van noodoplossing is er geen sprake. Ik wist op voorhand dat het afwerken met siergrind een mogelijkheid was.

Een probleem is er evenmin.



ik vroeg me gewoon af of de chape hier gewoon kan blijven liggen, ofwel dat ik dit beter opbreek. (Het oppervlaktewater zal hierin lopen dus ik ben niet zeker of dit voldoende door de chape wegloopt).



het enige nadeel van het wegkappen van de overtollige chape is enkele uren werk.



Ik heb bewust het dek in rechthoek gelegd.



indien de chape op die plaats weg moet, geen probleem want deze brokken kunnen perfect dienst doen als onderlaag voor het siergrind, ofwel als onderlaag voor het 2de terras dat begin volgend jaar komt.
 
Lid geworden
2 jan 2009
Berichten
3.425
Waarderingsscore
1
Punten
0
hendrikzx6r;1962636 wrote:
De stenen liggen overal vol in de mortel.

De boordsteen komt er louter voor het afgewerkt beeld.



Ook zonder boordsteen gaat dit terras nergens heen hoor.



Ben je daar zeker van? Er komen ook zijdelings krachten op je tegels en wees maar gerust, ze zullen op termijn wel bewegen (de buitenste rijen zeker).

Een boordsteen plaats je niet enkel voor het zicht, wel met een reden. Ofwel om het grind bij het grind te houden en de grond bij de grond, maar evengoed om je tegels een extra ondersteuning te geven...



hendrikzx6r;1962636 wrote:
Van noodoplossing is er geen sprake. Ik wist op voorhand dat het afwerken met siergrind een mogelijkheid was.

Een probleem is er evenmin.



ik vroeg me gewoon af of de chape hier gewoon kan blijven liggen, ofwel dat ik dit beter opbreek. (Het oppervlaktewater zal hierin lopen dus ik ben niet zeker of dit voldoende door de chape wegloopt).



het enige nadeel van het wegkappen van de overtollige chape is enkele uren werk.

Als het op voorhand de bedoeling was om een andere afwerking te voorzien, had je beter de stabi weggeschept toen die nog niet hard was.



Hoeveel cement zit er trouwens in?



hendrikzx6r;1962636 wrote:
Ik heb bewust het dek in rechthoek gelegd.

Dat begrijp ik, want dat werkt gemakkelijker, maar niets heeft je belet om het overtollige weg te scheppen voor het hard werd.



hendrikzx6r;1962636 wrote:
indien de chape op die plaats weg moet, geen probleem want deze brokken kunnen perfect dienst doen als onderlaag voor het siergrind, ofwel als onderlaag voor het 2de terras dat begin volgend jaar komt.

Nogmaals je had het beter gedaan toen de stabi nog niet was uitgehard, pakken makkelijker.

En weet als je brokken gaat gebruiken als fundering dat je holtes gaat hebben die kans geven op verzakking.
 
Lid geworden
23 aug 2011
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb nochtans al verschillende terrassen gezien waar de stenen in mortel liggen en waar rondom nergens een boordsteen ligt. Een van die terrassen ligt al 15jaar en daar is niets verschoven.



ik apprecieer de tips, maar om het weg te scheppen voor het uithardt is een beetje te laat ;-).



met de grote hamer en het houweel zullen er niet veel brokken overblijven. Als ik dit samen met het betonpuin stevig aantril, zullen er geen holtes overblijven.



als ik me goed herinner is de onderlaag stabilise 150kg/m3 en de chape bovenlaag 200 of 250kg/m3, dat ontgaat me even
 
Lid geworden
2 jan 2009
Berichten
3.425
Waarderingsscore
1
Punten
0
hendrikzx6r;1962654 wrote:
als ik me goed herinner is de onderlaag stabilise 150kg/m3 en de chape bovenlaag 200 of 250kg/m3, dat ontgaat me even



En dus waterondoorlaatbaar.

Hoe ga je je stenen opvoegen? Weet dat die laag met 200 of 250 kg cement geen druppel doorlaat en dat het water daar dus op blijft staan...
 
Lid geworden
23 aug 2011
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
0
Lol,



ik ik kan u met zekerheid zeggen dat dit zeker en vast wel water doorlaat
 
Lid geworden
2 jan 2009
Berichten
3.425
Waarderingsscore
1
Punten
0
De laag van 200-250 kg cement laat geen water door, maar goed jij je gedacht.



Binnen dit en een paar winters een topic: mijn blauwstenen terras vriest op....
 
Lid geworden
4 jan 2011
Berichten
97
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vooraleer er water blijft staan op chape van 200 of 250 kg, moet ge toch heel lang de kraan laten lopen mijn gedacht.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan