• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Afwerking na injectie opstijgend vocht incl elektriciteit

Lid geworden
20 okt 2020
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ik heb een huis gekocht waarvan ik duidelijk zag dat er vochtproblemen waren, ik was me er dus van bewust dat ik dit ging moeten aanpakken. Volgens mij is het 90% zeker opstijgend vocht, huis zelf is van de jaren 30 dus waarschijnlijk geen waterkering. De test gedaan met een "goedkope" vochtmeter met prikkers, eerst de pleister afgekapt en gemeten op de blote bakstenen. Tot aan de 2e rij bakstenen van onderaan gemeten meet ik overal +- 20-25% vocht, te veel dus. Daarboven valt het terug naar 6-10% over de hele muur (ook in de hoeken, geen condensvocht dus m.i.). Ik laat sowieso nog een expert (iemand die zelf geen injectie verkoopt dus) komen om uitsluitsel te geven maar ga er van uit dat ik zal moeten injecteren.

De elektriciteit moet hiernaast ook volledig vernieuwd worden. En dat is nu net wat mij wat redeneringsproblemen geeft. Als ik injecteer dan moet ik een zoutmembraan plaatsen om daarop te pleisteren. Als ik ook tegelijk mijn elektrische leidingen wil infrezen, hoe pak ik dit dan best aan? Sleuven frezen, doek in de sleuf aanbrengen en dan alle leidingen en inbouwdozen plaatsen? Of vul ik de sleuf gewoon met waterwerende mortel ipv gips?

Ik had ook gedacht om als alternatief met voorzetwanden te werken, dan hoef ik niet te slijpen in de muur en kan ik de inbouwdozen in de gyproc wegsteken. Echter vraag ik mij af of de spouw tussen de (nog op te drogen) binnenmuur en de gyproc voor vochtproblemen zal zorgen, gezien dat weinig tot niet kan ventileren. Of maak ik hierin een denkfout? Deze piste zou me heel wat stof besparen maar ik wil uiteraard de meest duurzame oplossing naar de toekomst toe.

Zijn er mensen die een gelijkaardig scenario reeds tot een goed einde gebracht hebben en me kunnen zeggen wat hun plan van aanpak was?

nooit gyproc wanden zetten als muren echt vochtig blijven. De gyproc wand gaat vocht overnemen en zelfs vocht beter 'houden' in de muren, wat dus nog slechter is.
Na injectie van muren moet je doorgaans 2 a 3 weken wachten om erin te slijpen en te kappen is mij verteld, dit zodat het product tijd heeft om overal te migreren. Elektriciteit plaats je voor het plaatsen van een eventueel zoutmembraan. sleuven vullen mag met gewone cement tot aan de waterkering. (zoutmembraan is dus laatste stap net voor pleisterwerk.
Injectie kan voor of na plaatsen van leidingen zolang je wachttijden respecteert.

Nooit gips gebruiken onder de waterkering om sleuven dicht te smeren

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan