• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Afwerking muurisolatie langs buitenkant

Lid geworden
7 aug 2010
Berichten
74
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Even een korte situatieschets. Mijn buurvrouw en ik bezitten aanpalende rijhuizen. Op het gelijkvloers bouw ik 12 m uit, zij slechts 8. Op het eerste verdiep bouw ik slechts tot 4 m uit, zij nog steeds tot 8 m.

Over dat stuk gaat mijn vraag. Op het verdiep zie ik 4 m van haar zijgevel.
Die muur was in slechte toestand. Enkelsteens, voegen vielen eruit etc... Ze heeft gevraagd of ze op mijn perceel mocht isoleren.
Ze sprak van afwerking met hout. Later vraagt ze of ze op mijn dak mag voor die werken, en dat haar keuze ietwat economisch is en ik er maar iets tegen moet laten groeien.
In plaats van hout, heeft ze een aannemer gevonden die isolatieplaten tegen de muur geschroefd heeft met isolatieplaatpluggen (maar zonder lattenwerk, platen gewoon plat op de muur als was het een dag) en daar dakbedekking in kunststof "PROTAN SE 1,6mm "mechanisch" op bevestigd heeft.
Mij lijkt dat het in een slaglatje boven en onder geniet is en tussendoor wat gelijmd.  Het resultaat waar ik op uitkijk is afzichtelijk.
Een lelijk tentzeil van 4 meter breed en 4 meter hoog, gerimpeld, je ziet alle oneffenheden van de platen en de pluggen. Je ziet het iet wat wapperen in de wind, etc ... 
De foto ziet u in bijlage.

Nu mijn vragen:
- Ik twijfel aan de gedegenheid van het vakmanschap. Is dit een acceptabele constructie?
Ik ben zeker dat mijn buurvrouw om een economische oplossing gevraagd heeft, maar ik betwijfel ten zeerste dat ze iets gevraagd heeft waar ze zelf niet op zou willen kijken.
Tot op heden kwamen we overeen.

- Heeft mijn buurvrouw enige esthetische verplichtingen naar mij toe?
Als ik door mijn ramen kijk aan de achterkant is het kiezen tussen die afzichtelijke constructie of achtergevels van de zijstraat.
Ik woon namelijk dicht op de hoek.

- Heeft iemand ideeen over hoe ik mijn uitzicht kan verbeteren zonder ruzie?
Klimop zal er niet tegen groeien, laat staan dat de constructie het gewicht ervan kan dragen.
Hout kan ik er niet meer voor hangen.

- Hoe ga ik hiermee om?

Dank bij voorbaat.
Enigszins gefrustreerd,
Christophe
 

Bijlagen

  • muur.jpg
    muur.jpg
    70 KB · Weergaven: 1
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Het is inderdaad niet mooi, maar ik denk niet dat je haar iets kan verwijten, hooguit dat het niet eerst met jouw is besproken. Voor haar was het allerbelangrijktste dat de muur geisoleerd was en waterdicht.

In jouw plaats zou ik, nu het toch al zo ver is, vragen of je die muur (haar eigendom veronderstel ik) zou mogen verfraaien naar jouw smaak en zonder de isolatiewaarde en de waterdichtheid te schaden. Bijvoorbeeld door er een lattenwerk tegenaan te bevestigen. Je zou hierbij zelfs kunnen argumenteren dat alles hiermee dan ook degelijker zal worden.

Nodig haar eens vriendelijk uit om het samen met jou ter plaatse te bekijken en te bespreken. Over de kosten zou ik niet flauw doen, zelf betalen.

 
 

slovenie

Lid
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
877
Waarderingsscore
6
Punten
18
Zet er planten voor! *smile*

planten.jpg


 
 

Bijlagen

  • planten.jpg
    planten.jpg
    515,8 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
7 aug 2010
Berichten
74
Waarderingsscore
0
Punten
0
Over een paar 100EUR zit ik niet in. Als ze me die gevraagd had om er wat propers van te maken, had ik die bijgelegd. Vraag is wat ik er nog aan kan doen?

Bij mijn weten kan die structuur met moeite zijn eigen gewicht dragen, dus veel mag ik er niet aan hangen. Als ik er lattenwerk tegenaan breng, moet ik die dan zeker in de muur verankeren, wat "zonder waterdichtheid te schaden" teniet doet.

Ik weet overigens niet of het haar muur is of een gemeenschappelijke muur. behalve het stuk dat bloot zit, is al de rest van die muur gedeeld. Betreft Gentse constructies van de jaren 60.

Dank voor uw inbreng.
 
Lid geworden
7 aug 2010
Berichten
74
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor uw reactie. Helaas zijn er een aantal problemen met die planten:
1) de muur is toch wel 4 meter hoog

2) de ondergrond op de foto is het dak van mijn achterbouw, het lijkt me moeilijk grote planten te houden in bloembakken op een dak. Als ik 2 jaar spaar aan mijn beplanting zou het trouwens jammer zijn te merken dat de 3de hete zomer ook droogte en dood meebracht.

3) De muur kijkt naar het zonloze noorden. In de zomer durft 's avonds nog eens wat westerschemer op te stralen, maar van ochtendzon is helemaal geen sprake.

Klimop en zo kan ik ook gewoon niet tegen dat ding laten groeien. Het zou me verwonderen dat die daar grip op krijgt, laat staan dat de structuur het kan dragen ...
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Nixphe

Over een paar 100EUR zit ik niet in. Als ze me die gevraagd had om er wat propers van te maken, had ik die bijgelegd. Vraag is wat ik er nog aan kan doen?

Bij mijn weten kan die structuur met moeite zijn eigen gewicht dragen, dus veel mag ik er niet aan hangen. Als ik er lattenwerk tegenaan breng, moet ik die dan zeker in de muur verankeren, wat "zonder waterdichtheid te schaden" teniet doet.

Ik weet overigens niet of het haar muur is of een gemeenschappelijke muur. behalve het stuk dat bloot zit, is al de rest van die muur gedeeld. Betreft Gentse constructies van de jaren 60.

Dank voor uw inbreng.

Je zal dan inderdaad tot in de solide muur moeten  bevestigen. Dat hoeft voor de waterdichtheid geen probleem te zijn, je moet wel de eerste latten verticaal aanbengen. Op die verticale latten maak je dan de afwerking met bijvoorbeeld horizontale latten. Om het niet te zwaar te maken kan die als een soort open hekwerk uitvoeren.

Goed aangebracht kan dit enkel een verdegelijking van de huidige situatie zijn. Rest alleen de buurvrouw te overtuigen hiervan.
 
Lid geworden
7 aug 2010
Berichten
74
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor alle reacties.

 

De buurvrouw vindt het zelf niet proper en liet weten dat ik er maar een latwerk tegen moest plaatsen. Echter vandaag komt de vertegenwoordiger van het bedrijf dat verwantwoordelijk is voor de werken kijken. Hij keek met afgestreken gezicht over de enkele gaten en over de vuile plekken, zei dat hij een dakwerker is en wel weet hoe dat er hoort uit te zien en dat het geheel netjes afgewerkt is. Hij beweert ook dat een latwerk absoluut niet noodzakelijk is en heeft mijn buurvrouw gezegd dat hij niet instaat voor lekken als ik er gaten in boor, hopelijk ben ik mijn fiat dus niet kwijt. Toen ik vroeg hoe ik dat dan moest afwerken zei hij dat ik "er maar over moest schilderen", en toen ik mijn vraag herhaalde naar hoe ik dat moest afwerken "jah meneer dat weet ik ook niet, ik ben een dakwerker". 

 

Leuke mensen dus in Lochristi ...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan