• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Afwerking MDF omkasting toilet

D16

Nieuw Lid
Reaction score
4
Voor de afwerking van de omkasting van ons hangtoilet zit ik met een dilemma/probleem.

We hebben een groene op maat gemaakte mdf plaat (met voorgeboorde gaten) van geberit geplaatst als omkasting. Echter zitten we met een probleem: De toilet staat niet perfect in het midden van de ruimte die net 1m breed is maar zo'n 2,5 cm meer naar rechts. Ik heb dus langs de rechterzijde een boord van 2,5cm afgezaagd, en deze aan de linkerkant geplaats, waardoor nu alles mooi 1 geheel is. Nu vraag ik me af hoe we deze omkasting gaan afwerken. Wij zelf willen iets zwart, en de vrouw hier dacht aan zwarte metrotegels, of zwarte mozaiek, maar omdat we er nog niet aan uit zijn, dachten we het voorlopig in het zwart te verven. Nu vrees ik dat die naad langs de linkerzijde telkens zichtbaar zal worden na enige tijd, door de werking van het hout, zelfs al vul (en schuur) ik dat op met mdf vuller. Geen probleem, dan betegelen we het wel, maar nu lees ik her en der dat je (groene) mdf niet kan betegelen, omdat dit zou werken/uizetten, en je dan riskeert dat de voegen gaan uitzetten/barsten.
Klopt dit allemaal, of moet ik dat met een korreltje zout nemen, of is de enige oplossing nog een andere plaat (multiverf) ervoor te zetten zodat er geen naad meer zichtbaar is en deze dan te verven?

Moest je toch willen tegelen, vijz er dan een Gyproc tegen. Ik vond die MDF veel te duur, heb osb en Gyproc gezet

Hier ook mdf geschilderd. Maar je moet het echt wel heel secuur doen want anders blijf je alles (afhankelijk van de lichtinval weliswaar) zien. Of je mdf al dan niet kan betegelen, weet ik niet. Ik zou er dan ook eerst een andere plaat voorzetten (dunne gyproc of wedi of iets dergelijks ?)

Hier ook mdf geschilderd. Maar je moet het echt wel heel secuur doen want anders blijf je alles (afhankelijk van de lichtinval weliswaar) zien. Of je mdf al dan niet kan betegelen, weet ik niet. Ik zou er dan ook eerst een andere plaat voorzetten (dunne gyproc of wedi of iets dergelijks ?)
Het verven op zich heb ik uiteraard geen probleem mee, het is met de naad tussen de 2 stukjes mdf die vrees ik steeds "zichtbaar gaat zijn/terugkomen...

Ik denk ook dat je die naad nooit helemaal gaat kunnen verbergen. Maar daar weten de schilders op dit forum allicht meer over. :)

Of de plaat er terug af en maakt er eentje terug op maat
Of betegelen, moet wel lukken. Het is 1 geheel en een kleine opp die goed vast staat , dus zoveel kan dat niet zetten of kromtrekken. Juiste primer gebruiken en een flexibele lijm.

MDF zet inderdaad wel wat uit.
Maar je moet ook bedenken dat de temperatuur in het toilet vrij gelijkmatig is, dus hoeveel risico is er echt op uitzetting.

MDF zet inderdaad wel wat uit.
Maar je moet ook bedenken dat de temperatuur in het toilet vrij gelijkmatig is, dus hoeveel risico is er echt op uitzetting.
Heeft dat ook niet met luchtvochtigheid te maken? In de winter tijdens het stookseizoen zal de lucht droger worden en het hout krimpen (dat is althans met mijn parket zo). Of dit met MDF ook zo zal zijn weet ik niet.

Het is de dag van vandaag niet meer de manier van werken maar genoeg huishoudens waar ze betegeld hebben op groene mdf hoor.

Zoals @Mario_ zegt; goeie primer en flexlijm en daar komt niets aan.

Metrotegels zijn wel niet mijn favoriet aan een wc-pot, dat wordt een dikke kitnaad.

2 stukken mdf tegen elkaar gaan ALTIJD breken en zichtbaar blijven.
Simpelste is een plaat gyproc ertegen en dan kan je ofwel zonder problemen schilderen ofwel tegels ertegen plaatsen.
Ik heb in mijn.WC boven en de omkasting van het bad de tegels zelfs gelijmd met een parabond 600. Na 10j nog altijd picobello in orde

Je zou ook een vliesbehang op de plaat kunnen lijmen en dat schilderen..
Of je er dan nadien nog eventueel over kan tegelen is een ander paar mouwen. 🤔

Vliesbehang op uw mdf doen in de hoop om uw naad te bedekken..... slechte, heel slechte keuze... uw naad zal breken en zich dan aftekenen door het vlies

Zonder vlies zal het sowieso aftekenen , als de naad goed gelijmd is dan is de kans op aftekenen ook weer een stuk kleiner.
Als je het niet riskeert zal er idd een nieuwe plaat moeten komen of een andere oplossing moeten gezocht worden om te kunnen schilderen in een zwarte kleur.

Zoals eerder al aangehaald, plaat gyproc erop indien er wil geschilderd worden
Uw mdf mag nog zo goed als het wil gelijmd zijn, breken zal ie....

Ofwel moet je er een ABS voegband opkleven met 2componentenlijm en uitplamuren ,maar dat zal ook niet de bedoeling zijn van de TS

als ik nu, op de plek waar ik zit, recht naar boven kijk zie ik... Een scheurtje op de plek waar 2 mdf platen elkaar raken :p. Schilder had hier voor verwittigd, dat het kon scheuren... Dus ik denk dat @pkt gelijk heeft ;)

Als je weet dat je gaat tegelen, waarom kies je dan niet voor een bouwplaat (type Wedi)?
Die zijn erg geschikt om rechtstreeks te betegelen.
Van verschillende merken bestaan trouwens ook in prefab versies voor toiletten (bv Wedi i-board).
Die Wedi i-board is trouwens +120cm breed, dus dan kan het ook nog eens uit één stuk.
Je kan die bovendien ook rechtstreeks bepleisteren, mocht je uiteindelijk toch geen tegels willen.

Idd, wedi bouwplaat is ,als je gaat tegelen, een heel goede oplossing. Eentje van 3mm volstaat, beetje polymeer ertegen en klaar is kees

Idd, wedi bouwplaat is ,als je gaat tegelen, een heel goede oplossing. Eentje van 3mm volstaat, beetje polymeer ertegen en klaar is kees
Ik heb zelf zo'n Wedi i-board voorzien op mijn Geberit toiletten.
Om te laten bepleisteren (en dus niet tegelen) samen met de snelbouwmuren er omheen.
Ondanks dat ik voor bouwplaten heel erg tevreden ben van Murexin Uniplatte (Wedi is over het algemeen duurder en moeilijker verkrijgbaar),
hebben ze helaas geen prefab toilet plaat. Bij goedkopere varianten (bv Qboard) moet je dan weer oppassen met de breedte van slechts 90cm.

Als je weet dat je gaat tegelen, waarom kies je dan niet voor een bouwplaat (type Wedi)?
Die zijn erg geschikt om rechtstreeks te betegelen.
Van verschillende merken bestaan trouwens ook in prefab versies voor toiletten (bv Wedi i-board).
Die Wedi i-board is trouwens +120cm breed, dus dan kan het ook nog eens uit één stuk.
Je kan die bovendien ook rechtstreeks bepleisteren, mocht je uiteindelijk toch geen tegels willen.

Omdat we in het beginnen gewoon dachten te verven hé... en had die toilet 2cm naar links gestaan en we die plaat in 1 stuk kunnen laten, had dit allemaal geen probleem geweest. Toen we onze set hadden gekocht kon ik daar voor 25€ ofzo zo'n plaat van Geberit bij kopen, waar de gaten voorgeboord waren, dus vond ik dat zeer praktisch, tijdbesparend, zeker voor die prijs, alleen niet gedacht dat de toilet niet in het midden stond, omdat je dat niet op het zicht ziet.
Door die naad zijn we dan net beginnen nadenken over betegelen, of mozaïek ofzo, maar dan las ik dus dat dit best niet gedaan wordt op pdf... :cool:
De wc staat (enfin hangt) er nu. en verven zal het snelste gaan, maar ook het meeste problemen opleveren vrees ik.
In het begin waren we zelfs aan het kijken om zo'n Dumawall tegen de plaat te lijmen, maar daar vinden we precies ons ding niet in, los van het feit of het al dan niet een goede keuze zou zijn...
In ons vorig huis hebben we daar zo'n steenstrips laten opzetten, en dat heeft op 5 jaar wel geen krimp gegeven. Alleen willen we nu met witte muren en zwarte accenten werken, vandaar dus de zwarte tegels of mozaïek, maar voor't zelfde geld zijn er andere zaken waar ik totaal niet aan denk wat ook een goed oplossing kan zijn...

Ik heb verschillende uitvoeringen.
Bij de ene WC een extra gyproc ertegen en gewoon geverfd. Bij de andere WC rechtstreeks betegeld op de MDF, maar met speciale primer+lijm die daarvoor bedoeld was (van Omnicol).

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief