• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

Afwerking massief houten werkblad

Orchidius

Nieuw Lid
Lid geworden
21 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hey iedereen,

Ik maak een keukenwerkblad uit rubberwood, maar ben er nog niet uit hoe ik dit het beste zou afwerken.

De houthandel raadt een PU-vernis aan, maar dit zie ik zelf niet zo goed komen. In mijn ervaring raakt vernis in een werkblad/tafel altijd wel eens beschadigd, met de nodige problemen tot gevolg. Een kras in een ge-olied werkblad daarentegen is minder erg en makkelijker hersteld.

Waar hebben jullie (goede) ervaring mee?

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
560
Punten
113
Wij hebben nogal wat in rubberwood gemaakt de laatste paar jaren en voor de afwerking kies ik steevast Woca olie.
Voor de bureaus, de badkamerwerkbladen en de patroontekentafel (die laatste moet goed glad blijven om delicate stoffen niet te beschadigen) heb ik Master Oil gebruikt, extra wit om de natuurlijke kleur van het hout te behouden (de naaimachinetafel en de deuren van de ingemaakte kast zijn met Master Oil naturel behandeld en dat wordt naar onze smaak te donker/te geel.

Ons tijdelijk keukeneiland in steigerhout had een werkblad in geschaafd en geschuurd vurenhout dat ik met Woca Werkbladolie behandeld had, daar kan je gewoon voedingswaren op verwerken en met een vochtige schoteldoek terug reinigen.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.618
Punten
113
Ik heb ook wel een paar werkbladen gemaakt uit rubberwood laatste jaren en een paar trappen bij familie. Altijd behandeld met 3V3 werkblad olie. Vernissen zou ik nooit doen voor de reden die je zelf aanhaalt. Ik heb geen ervaring met hoe ze de jaren doorstaan, maar de trap ziet er na een jaar of 2 nog perfect uit.

ALFIrE

Lid
Lid geworden
8 jun 2006
Waarderingsscore
15
Punten
18
Heb ook al meerdere items gemaakt met rubberwood.
Voor een werkblad zeker olieën!
Ik heb vooral de blanchon gebruikt.

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
685
Punten
113
Hier ook de Woca werkbladolie gebruikt. Hou er wel rekening mee dat je rubberwood werkblad donkerder wordt met de "neutrale" olie. Wil je dit niet, overweeg dan de witte variant.

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Waarderingsscore
45
Punten
28
Een keukenwerkblad in hout gaat volgens mij altijd wel beschadigingen en krassen opleveren, maar het kan heel mooi zijn. Heb je een diepe kras en vernis, dan is dat het ganse oppervlak vernis wegschuren en opnieuw behandelen, anders ga je de aanzetten zien. Olie kan je dan weer plaatselijk behandelen, maar vergeet niet dat je een (diepe) kras niet plaatselijk kan wegschuren. Dan maak je gewoon een put ipv een kras en dat zie je ook.

Er zijn hele goede 2-componenten lakken die subliem zijn. Op onze livingtafel zit Traelyx, maar daar zie je ook kleine krasjes op. Op onze trap zit dan weer Bona Nova (1-component, maar daar heb je tegenwoordig een heel assortiment van 1c naar 2c en druk belopen). Die Bona producten zijn super in vloei, heel makkelijk te behandelen.

Kies gewoon wat je het makkelijkst/mooist lijkt. Een blad van rubberwood 38mm 4500*1100 kost nog geen 280 euro. Krassen beu over 10/20 jaar, gewoon een nieuw opleggen.

Nog toevoegen; vele lakken kleuren dan ook weer gelig, zeker de 1c lakken. Eerst primer zetten, dan 1c of 2c.

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
505
Punten
113
Ik zou ook voor Woca of V3V olie gaan. Goede ervaring met beiden.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.841
Punten
113
Ons keukenblad is in kersenhout, geolied door de keukenbouwer.
Geen idee wat hij er heeft opgezet maar het is zeker een witte doorschijnende ... zal die Woca wel zijn.
Maar mijn houten zelfgemaakte snijplanken en legplanken en roltafels heb ik ofwel ingesmeerd met olijfolie ( niet doen blijft wat vettig) met saladeolie, verdonkert maar wordt zo zacht als het kontje van een blondje en dan nog een testplankje in noot waar ik vuil motorolie van de bakfrees heb opgezet.... maar daar zou ik nu niet men bokes op willen smeren.

V

Verwijderd lid 178789

Guest
En waarom niet die goeie ouwe boenwas ? Elke keer weer als nieuw !

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan