• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Afwerking isolatie in nok

Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
1
Goedemiddag iedereen

Wij hebben onze zolder geïsoleerd, de dakbedekking & onderdak is voor volgend jaar ivm budget. Enkel in de nok is nog een opening zonder isolatie doordat we hiertussen geen isolatie geplaatst krijgen. Op winderige dagen kan het hierlangs serieus tochten. Nu zou ik dit willen afdichten met isolatie voor het luchtdichter te krijgen, alleen is het me niet duidelijk hoe ik dit het best kan aanpakken. Latjes tegen de balken nagelen en vervolgens het isolatiemateriaal vastschroeven op de latjes? Of is er een betere/efficiëntere manier?

Zie foto bijlage.
 

Bijlagen

  • zolderisolatie.jpg
    zolderisolatie.jpg
    223,7 KB · Weergaven: 48
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Isolatie heeft niks met luchtdichtheid te maken.
Is er en folie bovenop de nokbalk geplaatst?
Antwoord:neen?
 
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
1
Nee, momenteel niet
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Daar heb je je antwoord.
ga je dus niet kunnen oplossen met isolatie.
 
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
1
Luchtdichtheid aanpakken zal dan volgend jaar gebruiken, als we de dakbedekking en onderdak afwerken.
Maar hoe kunnen we dan achteraf het best de isolatie aanbrengen? De platen hebben we sowieso nog over liggen.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Je had inderdaad een wachtfolie op je nok moeten aanbrengen, voor het plaatsen van je dakisolatie.
Zie pagina 51 nokaansluiting: Koramic: hellend dak (PDF)

Bijkomend vraagje inzake luchtdichting van de muurplaat voor @art en andere deskundigen ...
Heb jij weet van eenvoudige producten of technieken om de aansluiting van een muurplaat / betonnen druklaag aan te pakken? Traditioneel wordt de houten balk namelijk gewoon bloot op de beton geplaatst. Ik had eventueel gedacht om daar PUR tussen te spuiten, maar dat klinkt eigenlijk wat fout naar luchtdichting toe. Detail 2 hier (PDF) vermeld en toont ook een dichting (zou het ook PUR zijn?). Ik vond wel dit specifiek product in Nederland, maar dat zie ik niet zitten en vind ik veel te overdreven.

Of is een luchtdichting op deze locatie uberhaupt niet nodig, als ik het luchtscherm voorzie buiten de kapsteunen en onder de trekbalken van m'n zadeldak? Want dan kan ik het luchtscherm onderaan de kapsteunen doen aansluiten op de zoldervloer, toch?
Eigenlijk een beetje zoals je de wachtfolie voor de nok kan vermijden door het luchtscherm te plaatsen onder trekbalken?

Zoals ook afgebeeld hier door WTCB:
wtcb_tv251_afb27_pg40_luchtscherm_spantendak.png
Bron: WTCB, TV 251 Thermische isolatie van hellende daken: afbeelding 27, pg 40
 

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Berichten
635
Waarderingsscore
360
Punten
63
Luchtdichtheid aanpakken zal dan volgend jaar gebruiken, als we de dakbedekking en onderdak afwerken.
Maar hoe kunnen we dan achteraf het best de isolatie aanbrengen? De platen hebben we sowieso nog over liggen.
Hebben jullie eerst de isolatie gedaan en dan het onderdak + dakbedekking? vreemde volgorde.
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Je kan voor de komende periode een vrij gemakkelijke oplossing toepassen die achteraf als je langs buiten een dampscherm/onderdak plaatst met de rest mee afgewerkt kan worden.
De oplossing bestaat er uit om stroken isolatie te snijden met twee schuine kanten en die "op" de nokbalk te plaatsen (nu ja, dus eigenlijk er onder). Kijk even op de tekening rechts onderdaan in de post van @_remi_ hierboven. Je snijdt de schuine kanten best zo juist mogelijk met dezelfde hoek als de twee schuine vlakken van het dak, en plakt de stroken met afdichtingstape dicht.
Voor luchtdichting is dat niet voldoende, maar het zal de tocht een serieus stuk verminderen én je isolatieschil meteen verbeteren: minder opwarming deze zomer, minder kou in de winter.

(als je er zelf geen hebt, heeft het zin om een stellinkje te lenen/huren, het is niet zo een handige werkplaats)
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan