momenteel zit ik aan de eindfase. Afwerken verticale en schuine wand en plafond in osb-plaat is gebeurd. Nu afwerken met Gyproc. ( platen van 60x 2m50 ABBA )De afwerking van de schuine hoeken ( afwerking van verticale muur naar schuine wand en afwerking schuine wand naar plafond ) hoe doe je dit het best… Behoud je de ABBA schuine kant die je dan met verstevigingsnetje verstevigd en uitplamuurt of snij je deze gewoon recht af en werk je hem met papieren hoekstrip af .( net zoals ze bij aansluiting plafond bij muren doen ) Tegen de muren is het best dat je de ABBA schuine kant afsnijd wat het uitplamuren gemakkelijker maakt omdat minder dient te worden opgevuld .
-
Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Afwerking hoek van verticale naar schuine wand
albarius
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 6 mrt 2008
- Waarderingsscore
- 1.826
- Punten
- 113
plannetje getekend voor je in plaats van een hele uitleg te doen. Gewoon doorzetten, niet speciaal die schuine kant in de hoek zetten. Papieren voegband gebruiken, geen zelfklevend netje hier. Nooit zelf schuine kant aan je plaat snijden. Maakt niet uit welke kant je eerst zet; de vertikale of de schuine. Papieren voegband tot juist in de hoek plakken.
Succes er mee
Lang geleden dat die vraag hier is gepasseerd.
Succes er mee
Lang geleden dat die vraag hier is gepasseerd.
Ok das idd een mogelijkheid… het enige verschil is dat ik 4 ABBA platen heb van gyproc. Deze zijn aan iedere kant wat afgeschuind … moet ik ze dan gewoon laten zoals ze zijn en meer uitvullen of beide tegen elkaar staande platen recht afsnijden ( dan komt dit meer overeen met de tekening van hierboven
Rekeninghoudend met jouw opmerking lijkt het mij dan, in mijn geval, beter de verticale plaat recht af te snijden en de schuine plaat ongemoeid te laten en uit te plamuren ( zo steek ik de afgesneden rand weg ) en met band na uitharden uit te werken .
Alvast bedankt voor je nuttige info
Rekeninghoudend met jouw opmerking lijkt het mij dan, in mijn geval, beter de verticale plaat recht af te snijden en de schuine plaat ongemoeid te laten en uit te plamuren ( zo steek ik de afgesneden rand weg ) en met band na uitharden uit te werken .
Alvast bedankt voor je nuttige info
albarius
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 6 mrt 2008
- Waarderingsscore
- 1.826
- Punten
- 113
In deze situatie van stompe hoek is het makkelijker om de schuine kant er af te snijden. Anders moet je die schuine kant ook nog wegsmeren daaronder en zien dat je mooi rechtblijft. Met het dichtsmeren van dat hoekje bepaal je hoe recht en horizontaal die lijn uiteindelijk zal lopen.
Die 5 cm die je weghaalt zal het niet maken.
Die 5 cm die je weghaalt zal het niet maken.
das de correcte manier geadviseerd door Gyproc...Ok das idd een mogelijkheid…
Bouwinfome
Nieuw Lid
- Lid geworden
- 5 jan 2020
- Waarderingsscore
- 6
- Punten
- 8
@albarius : als leek domme vraag misschien, maar waarom de voegband tot in de hoek en niet 'over' de hoek? Dus half op de hellende plaat en half op de verticale? Dit staat inderdaad zo in het doeboek, idem voor aansluiting plafond-wand, maar ik begrijp niet waarom deze niet op beide platen overlapt( zoals bij een gewone verticale binnenhoek)
Laatst bewerkt:
deze optie ging ik ook overwegen omdat hoeken van 90° ook zo worden uitgewerkt ..
verder nog iemand tips and tricks om hoeken met papierband uit te werken ...
van verticaal naar het hellend gedeelte is wel 4,5m
van verticaal naar het hellend gedeelte is wel 4,5m
albarius
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 6 mrt 2008
- Waarderingsscore
- 1.826
- Punten
- 113
Bij een hoek gyproc-gyproc 90° zit de hoek volledig tegen elkaar gerschroefd in een zelfde materiaal. Leeft weinig of niets tegenover elkaar en kan je inderdaad je voegband in een hoek kleven om die mooi scherp af te werken. En overlapt die hoek eventuele kleinere spleten in de ene of andere kant.maar waarom de voegband tot in de hoek en niet 'over' de hoek?
Bij een stompe hoek zit de hoek nooit tegen elkaar geschroefd en kan leven tegenover elkaar. Als je dan zoals je stelt half om half gaat kleven, loopt je grote kans dat die snuiten gaat trekken of gaat rimpelen. Ook niet vanzelfsprekend om die op een langere lengte in een stompe hoek gekleefd mooi recht te houden. Die halve breedte van de voegband is dan dikwijls ook niet toereikend om alles voldoende af te dekken.
Bij een rechte hoek gyproc tegen ander materiaal zit het ook tegen elkaar geschroefd met weliswaar een ander materiaal dan gyproc. Daarom ook plat op de gyproc tot tegen het andere materiaal aan.
Zowel het doe-boek van Gyproc als advies van een pro wijzen je op de correcte uitvoeringsmethode geadviseerd door de firma Gyproc.deze optie ging ik ook overwegen omdat hoeken van 90° ook zo worden uitgewerkt ..
Bijkomende tips & tricks kunnen enkel komen van kabouter Knutsel. Veel succes er mee op lange termijn.
Ik kan je helaas niet bevestigen in een ontoereikende methode.
Die discussies over plaatsing van gyproc komen hier op gezette tijden voorbij.
Als jij het anders wil doen, ok. Alle dagen wordt er gyproc geplaatst op 1001 verschillende manieren anders dan geadviseerd door Gyproc. Soms loopt dat goed af, soms loopt dat slecht af. Door altijd de voorschriften te volgen is het hier de afgelopen 25 jaar nog nooit slecht afgelopen. Geen enkele barst op al die geplaatste km².
Bij het plat kleven van de voegband tot tegen de stompe hoek; wat je zeker moet doen in de fase van de schilderwerken is het extra heel dun afkitten van de hoek.
Welke keuze jullie ook maken, veel succes er mee!!
albarius
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 6 mrt 2008
- Waarderingsscore
- 1.826
- Punten
- 113
Al is het 45 km. Een liggende hoek van 4.5m kan je -correct uitgevoerd- met 1 stuk voegband maken zonder met stukken aan elkaar te zetten.van verticaal naar het hellend gedeelte is wel 4,5m
Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.
Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments