Afwerking geïsoleerde binnenmuur kelder

• Tags DIY isolatie renovatie
  • MatD

Lid
    Lid geworden
    22 mrt 2017
    Waarderingsscore
    7
    Punten
    18
    Hallo,

Binnenkort begin ik aan de afwerking van enkele binnenmuren in de kelder.
    Het gaat om een renovatie, waarbij een deel van de kelder (trappenhuis en technische ruimte) mee werd opgenomen in het beschermd volume.
    Hiervoor dien ik rondom het beschermd volumen isolatieplaten aan te brengen.
    Ik zou dit daarna ook graag afwerken met plaatmateriaal of equivalent.

De binnenmuren zijn onderaan allemaal geïnjecteerd en zijn nu uitgedroogd. Aan de 'warme' zijde blijven ze uiteraard wel dampopen, maar dit zou ok moeten zijn.

Gewone PIR/PUR platen met alucoating lijken me hier wel ok. Ik zou de isolatieplaten tegen de muur kleven met kleefschuim.
    Daarna de naden goed aftapen ivm dampdicht maken.

Echter vroeg ik me af wat ik kan gebruiken om af te werken? Gipsplaten zijn meest voor de hand liggend, maar die zullen mogelijks op termijn vocht opzuigen (het blijft een kelder), ook al zijn de muren goed droog. Welke alternatieven zijn er dan wel?

gr,
    Mat

Waarom zou je die binnenmuren isoleren?

De traphal en technische ruimte staan in de kelder en zijn voor het EPB mee opgenomen in de geïsoleerde schil. Ik moet deze dus rondom isoleren. Deze grenzen echter nergens aan buitenmuren, maar grenzen uiteraard wel aan de rest van de kelder. Het zijn dus binnenmuren in de kelder die ik moet isoleren om zo een geïsoleerde doos te krijgen.

Een alternatief zou kunnen zijn om de platen af te werken in cementpleister of iets dergelijks. Dit zou normaal ongevoelig moeten zijn voor vocht lijkt me? Dan neem ik best geen PUR/PIR maar XPS/EPS denk ik?

Fermacell platen zouden ook een oplossing bieden denk ik? Ik leest dat deze ongevoelig zijn schimmen en ook geen vocht opnemen. Klopt dit? Of is dit enkel voor de H2O variant?

Voor cementeren neem ik aan: EPS/XPS - Hechtingslaag met versterkingsnet - eindlaag

Laatst bewerkt:
    Dus je plaatst je isolatie nergens aan de binnenkant van een muur die met de buitenkant van de woning in aanraking komt? Eventueel vocht in de isolatie kan enkel via de betonplaat/vloer onder de kelder komen?

Dus je plaatst je isolatie nergens aan de binnenkant van een muur die met de buitenkant van de woning in aanraking komt? Eventueel vocht in de isolatie kan enkel via de betonplaat/vloer onder de kelder komen?
    Klopt inderdaad. De niet geisoleerde kant van de muur is trap en hal die tot in de kelder gaat (binnen beschermd volume dus). Zijn ook geïnjecteerd tegen opstijgend vocht en staan nu dan ook droog. Kelder is eigenlijk praktisch droog (drainage en pompput), maar het blijft een potentiële meer vochtige ruimte natuurlijk (condensvorming).

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan