afwerking deuropening met "boog"

Lid geworden
21 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Graag jullie mening ivm het afwerken van deze deuropening. Op de muren komt er vlies. Hoe kan ik het vlies zo mooi laten aansluiten tot op de rand zodat het niet gaat beginnen lossen. De binnenkant van de opening ook met vlies of gewoon schilderen ?

In de actuele toestand is er niets van bescherming op de hoeken en zijn ze bijvolgd nogal beschadigd (kleine kinderen, je weet wel).

Ik had gedacht aan de binnenkant een dunne mdf plaat er tegen te kleven volledig rondom.

Bijlagen

• boog.jpg
    boog.jpg
    25,2 KB · Weergaven: 1
Lid geworden
21 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nee, er is geen hoeprofiel gebruikt geweest daarom dat er nu allerlei kappen inzitten.

De papieren hoekprofielen is dat gemakkelijk aan te brengen ? Ook rond de boog ? Is enkel precies voor rechte hoeken.

Maaike Maai

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 mei 2013
Waarderingsscore
6
Punten
38
Bij ons is er zo'n plooibaar kunststoffen hoekprofiel ingestukt.

Jammer dat het zo bij jou niet is uitgevoerd.

Je ziet het op onderstaande foto nog vrij goed zitten.

Lid geworden
21 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
@Maaike

Dat ziet er wel strak uit.

Als je van die hoekprofielen gebruikt dan zit je op je muur toch wel met een verdikking door die profielen. Als je dit dan uitplamuurt zie je dan niet een vervorming op die plaats. Ik bedoel dat dit niet gelijk komt met de muur.

Maaike Maai

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 mei 2013
Waarderingsscore
6
Punten
38
Nee hoor, nergens verdikking. Het profiel wordt normaal wel voor/tijdens het plakken geplaatst.

Als je dit nu nog wil plaatsen moet je dus eerst wat plak wegkappen.

Lid geworden
21 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Effe een update van mijn "boog" avontuur.

Ik heb mij van die papieren hoekprofielen van Gyproc aangeschaft met metalen wapening. Dit werkt verassend goed en geeft een bevredigend resultaat, naar onze normen dan toch. Ondertussen al vlies gehangen met een overlap van een paar cm en laat dit drogen tot morgen.

@Regis,

Om dit te snijden moet ik wel degelijk snijden vanuit de opening en niet andersom ? Lijkt me precies gemakkelijker om dit te doen vanaf de muur. Wat zijn de nadelen als ik dit zo doe? Ik wil het nu natuurlijk ook niet gaan verbrotten.

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
374
Punten
83
Probleem met deze flexibele hoekprofielen is dat je ze nooit 100% juist krijgt. Het gaat altijd wel ongeveer in de goede richting.

Dit is duidelijk zichtbaar op bovenstaande foto van Maaike Maai. Onderaan een rechte metalen profiel, vanaf een bepaalde hoogte overgaand in een flexibel kunststof profiel. Als ik de foto voldoende uitvergroot op mijn scherm en een meetlat naast die metalen profiel leg en kijk dan omhoog, dan zie ik dat het kunststof profiel niet rechtdoor naar boven loopt tot het feitenlijke begin van de rondboog,, maar halverwege al een valse afzonk maakt.

Hoe ik dit oplos is als volgt. eerst de metalen hoeken plaatsen tot aan (of zelfs enkele cm voorbij) het eigenlijke begin van de boog. Dan de muur langs beide zijden afpleisteren en tijdens het pleisteren enkele houten latjes in de boog timmeren zodat je van dikte blijft (ik geef toe: allemaal heel artisanaal gelijk in de middeleeuwen). Dan 2 identieke mallen maken in triplex en mooi uitpassen op de plaats waar de boog moet komen. Dan werken naar de mal.

Mallen verwijderen en hoekjes bijplamuren. Perfect resultaat.

Voor zo een klein boogje kan het nog wel werken, maar voor een grote korfboog komt dat niet in orde waar je de flexibele hoeken aan elkaar moet zetten en plaatsen in verschillende kromtes. Daarom hanteer ik altijd het principe van werken met een mal, grote of kleine bogen.

Een voorbeeld zie je op m'n facebook-pagina (foto en 3 vorige)

Lid geworden
21 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt Regis voor uw deskundige uitleg. Ik zal het zo proberen en zal hier zeker nog mijn bevinding posten.

Grtn,

Lid geworden
21 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dus gisteren heb ik het vliespapier mooi getrimd zoals Regis had beschreven en moet zeggen dat het perfect is. Overal gelijkmatig gesneden. Wel heb ik een plankje gebruikt om het vlies te ondersteunen maar het komt op hetzelfde neer als de behangerslat. Bedankt nog eens voor je waardevolle tip. In het verleden sneed ik het vlies als het nog maar pas was ingelijmd en uit een andere hoek en het resultaat was belange zo strak niet.

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
white cabbie;1971873 wrote:
Dus gisteren heb ik het vliespapier mooi getrimd zoals Regis had beschreven en moet zeggen dat het perfect is. Overal gelijkmatig gesneden. Wel heb ik een plankje gebruikt om het vlies te ondersteunen maar het komt op hetzelfde neer als de behangerslat. Bedankt nog eens voor je waardevolle tip. In het verleden sneed ik het vlies als het nog maar pas was ingelijmd en uit een andere hoek en het resultaat was belange zo strak niet.

Het zijn dikwijls van die kleine, op het eerste zicht onbelangrijke trucjes die de vakman onderscheiden van de amateur.

Bovenaan