• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Afwerking dagkanten van velux met gyproc, hoe mooi haaks krijgen

Lid geworden
30 sep 2022
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag allemaal,

Een vraagje voor de betere klusser of professional hier :).

Ik ben bezig met de afwerking van de zolderruimte met gyproc. Ik probeer mij te informeren hoe ik best de dagkanten van de veluxen kan afwerken. Het zijn er 6 in totaal, dus het loont wel de moeite om mij hier even in de verdiepen.

Het dak is momenteel afgewerkt met glaswol + dampscherm + plafondlatten. Ik moet dus enkel nog de gyproc plaatsen. Nu zou ik willen dat de dagkanten, wat ook gewoon gyproc zal zijn, mooi haaks op zowel de velux zelf als op de gyproc/plafondlatten komt te liggen (dit uiteraard in de veronderstelling dat de velux nu al evenwijdig is met de plafondlatten, wat het geval zou moeten zijn, want ze liggen allemaal in hetzelfde vlak van kepers). Het moet uiteraard allemaal niet op de millimeter perfect zijn, maar op het blote oog moet het wel mooi haaks zijn.

Nu werk ik alleen, wat het dus iets moeilijker maakt. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Mijn idee was om op het blote oog een gyprocplaat in het verlengde van die gleuven in de velux op de plafondlatten te bevestigen met bijvoorbeeld lijmklemmen, en vervolgens controleren of de dagkanten inderdaad haaks zijn. Als dat niet zo is, maak ik de lijmklemmen los en verschuif ik de gyprocplaat, en controleer opnieuw. Enzoverder :) Ik maak het trouwens met lijmklemmen vast, zodat ik niet eindig met verschillende lege schroefgaten. Is dat een goede werkwijze, of te veel gedoe?

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
30 sep 2022
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Het was trouwens mijn bedoeling om aan de zijde, aan de achterkant van de gyprocplaat (die dus tegen de plafondlatten komt) een kleine keper te bevestigen. De dagkanten kunnen dan zo haaks bevestigd worden, door ze in diezelfde keper vast te schroeven. De ruimte achter de dagkanten spuit ik dan wel eerst nog snel vol met PUR.
 

BDWM

Actief Lid
Lid geworden
14 aug 2020
Berichten
273
Waarderingsscore
63
Punten
28
Tip van mijn plakker: platen met hoekijzer meteen ingewerkt gebruiken.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Het was trouwens mijn bedoeling om aan de zijde, aan de achterkant van de gyprocplaat (die dus tegen de plafondlatten komt) een kleine keper te bevestigen. De dagkanten kunnen dan zo haaks bevestigd worden, door ze in diezelfde keper vast te schroeven. De ruimte achter de dagkanten spuit ik dan wel eerst nog snel vol met PUR.
Op die plafondlatten leg je inplaats van een kleine keper gewoon een plafondlat (dikte min. 22mm) en voldoende dik om een gefosfateerde schroef in te draaien.
Wil je het dikker maken verzaag delen plafondlatten en leg deze haaks tussen de geplaatste plafondlatten.
Op die manier heb je een dubbele dikte van plafondlatten.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Als je met een papieren buitenhoek (met ingewerkt alu) zal afwerken kan je de platen haaks zetten. Als je met een hoekprofiel zal werken, dan kan je ze beter een paar mm (de dikte van het hoekprofiel) uit de haak zetten en dan haaks plamuren.
Er is weinig kans dat je rondom de velux perfect met een afgeschuinde kant van gyproc eindigt, en de vlakke kant kan je niet uit de haak zetten, dus in zo’n geval zou ik voor de papieren buitenhoeken gaan. Anders moet je veel te ver uitplamuren op de vlakke kant om die paar mm daar weg te werken. Er zijn ook hoekprofielen speciaal voor gyproc die minder dik zijn, maar het blijft moeilijk om 60cm ver uit te plamuren.
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.793
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Met een winkelhaak vanuit de rainuren van de velux een extra lat zetten. Zo past je gyproc perfect vanop de velux tot aan je kader.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan