• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Afwerking dagkanten - Fermacell - xps

Baroby

Lid
Reaction score
14
Ze hebben deze week onze ramen geplaatst. Omdat ik met metalstuds werk en nog isolatie moet voorzien hebben ze de dagkanten niet kunnen afwerken. We hebben een oude hoeve dus de dagkanten zijn verre van effen te noemen. De haken die ze voor de plaatsing gebruikt hebben maken het nog erger. Ik dacht er aan om geribbelde xps van 2 of 3 cm met kleedgips tegen de kanten te plaatsen, daarmee kan ik de oneffenheden goed opvangen. Dan zou ik, na uitharding, de Fermacell stroken met een andere soort lijm (tec7 ofzo) op de xps willen kleven. Goed idee denken jullie?

Je basisidee is ok. Gewafelde xps kan je ook met gewone gips kleven (MP75, Goldband, X Pro,...) Dat hoeft niet noodzakelijk met kleefgips.
Met fermacell heb ik persoonkijk geen ervaring. Met gyproc wel. Dat uitplakken met een TEC7 zou ik niet doen. Waarom niet? Heel moeilijk om dat dan juist naar de ramen te zetten en ook omdat dat een fortuin kost voor wat het is. Dan ben je beter om je xps dunner te zetten en dan die fermacell met kleefgips te zetten. Werkt veel efficiënter en goedkoper. Veel makkelijker om die fermacell juist op z'n plaats te duwen.

Wist je dat je met kleefgips tot 4 cm dik kan zetten in 1 keer? Niet te veel water meegeven dan. Uw dotten gips van boven beginnen zetten naar beneden. Niet omgekeerd. Stel dat je van onder naar boven zet en de bovenste zakt af tijdens het zetten, dan ligt alles tegen de grond.

Top, dan gaan we dat zo proberen. ALs ik het niet vergeet zal ik mijn evaring hier dan ook effe neerpennen :cool:

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief